PDA

View Full Version : irritante buzz



Igor Pavlove
15 mei 2011, 18:36
Hoi,

Ik heb een 100w london city buizenamp uit (ik geloof ong.) '86, gaat al een tijdje goed mee. Maar laatst in de oefenruimte kreeg ik op volume 5/6 een rare en hele lelijke ruis als ik bijv. de lage E palm muted clean speel; er kwam zeg maar een na-dreun die echt niet de bedoeling was.
Dacht eerst dat het aan de box lag, maar die op een andere amp geprobeerd en werkte nog prima.
Ik heb 'm al naar een radio-reparateur die ook wel eens aan buizen-amps werkt gestuurd, die kon er niets aan vinden (waarschijnlijk heeft ķe 'm niet hard genoeg gezet). Afgaande op de omschrijving dacht hij dat de buizen misschien vervangen moesten worden. Het is dus een hele lelijke grom ofzo die eruit komt als je een lage toon palm muted speelt; de soort van sustain die je daarna krijgt; dan gaat het niet goed.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn (heb er zelf weinig verstand van)?
En als het de buizen zijn die wss vervangen moeten worden, kan iemand dan misschien wat links geven naar recensie-sites, zodat ik wat buizen uit kan zoeken die een beetje 't geluid maken wat ik wil?

alvast dank!

nico verduin
15 mei 2011, 18:51
Hoi,

Ik heb een 100w london city buizenamp uit (ik geloof ong.) '86, gaat al een tijdje goed mee. Maar laatst in de oefenruimte kreeg ik op volume 5/6 een rare en hele lelijke ruis als ik bijv. de lage E palm muted clean speel; er kwam zeg maar een na-dreun die echt niet de bedoeling was.
Dacht eerst dat het aan de box lag, maar die op een andere amp geprobeerd en werkte nog prima.
Ik heb 'm al naar een radio-reparateur die ook wel eens aan buizen-amps werkt gestuurd, die kon er niets aan vinden (waarschijnlijk heeft ķe 'm niet hard genoeg gezet). Afgaande op de omschrijving dacht hij dat de buizen misschien vervangen moesten worden. Het is dus een hele lelijke grom ofzo die eruit komt als je een lage toon palm muted speelt; de soort van sustain die je daarna krijgt; dan gaat het niet goed.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn (heb er zelf weinig verstand van)?
En als het de buizen zijn die wss vervangen moeten worden, kan iemand dan misschien wat links geven naar recensie-sites, zodat ik wat buizen uit kan zoeken die een beetje 't geluid maken wat ik wil?

alvast dank!Kan een of meerdere rotte buizen zijn. Kan ook een slecht onderdeeltje van binnen zijn (resonerende potmeter bijvoorbeeld). Kan een voedings elco zijn die onvoldoende capaciteit levert. waardoor juist bij hoge volume. de voeding in elkaar stort en je geluid met 100Hz vermengd wordt.
Als hij nog nooit is nagekeken, kan het sowieso geen kwaad omdat eens te laten doen.

Buizen sec bepalen niet de klank. Het is de combinatie van buizen + de rest van de versterker. M.a.w. wat in de ene versterker fantastisch klinkt, kan in de volgende amp wel als bagger klinken.

cluseau
15 mei 2011, 23:37
Ik heb 'm al naar een radio-reparateur die ook wel eens aan buizen-amps werkt gestuurd, die kon er niets aan vinden.....

Tja, lijkt me dat hij dan niet goed zoekt, welkom op het forum trouwens. Als je in je profiel je regio vermeldt weten we waar je ongeveer zit en kunnen we je naar een goed adres doorverwijzen.

Frans.