PDA

View Full Version : oud elekrtisch gitaar element voor acoustische gitaar gebuiken (staal snaar)



jos geers
15 mei 2011, 12:55
Hallo allemaal ben een nono op het gebied van elektrische gitaar heb van de week bij vox een oude spoel van een electrische gitaar gekocht aan de bovenzijde zijn 6 schroefjes te zien op snaar posities en aan de achterzijde twee contact puntjes waar je draad op kan aansluiten.
Het plan is een stalensnarige gitaar electrisch te maken.
Mijn vraag is hoe check ik of de spoel in ieder geval nog goed is? en wat is er minimaal nodig om zoiets aan te sluiten. Ik heb een versterker en wat 3,5 jack stekkertjes maar toen???:harmony:

Mr.Fingers
15 mei 2011, 13:07
om te zien of de spoel nog goed is, een multimeter op "weerstand"-standje zetten, en zien of er weerstand is (meten aan de twee aansluitpunten), zou voor een singlecoil tussen de 5 en 10 kiloOhm moeten zitten. Als je oneindig veel ohm hebt, is er draadbreuk, en kun je er dus niets mee. Voor de rest, als je geen nood hebt aan volume of toneregeling, gewoon 1 draadje vastmaken aan 1 aansluitpunt en de sleeve van de jack, en de andere aan de tip van de jack, en een draad trekken van de sleeve van de jack naar een aardingspunt (de snaren aan de brug bvb).

jos geers
17 mei 2011, 22:13
ok ga ik doen thanx

aaronstonebeat
17 mei 2011, 23:24
Als het gedaan is, zou je kunnen constateren dat bepaalde typen snaren voor akoestische gitaren niet evenredig worden doorgegeven omdat bij sommige de kernen van de omwonden snaren uit minder ferromagnetisch metaal bestaan dan de kale snaren; de e- en de b-snaar klinken dan veel harder.

Op te lossen door er een setje van gewenste dikte voor elektrische gitaar op te leggen.

Plant
18 mei 2011, 13:01
Volgens de TS heeft het element 6 schroefjes bovenop, daarmee valt wat te compenseren. Of het voldoende zal zijn is de vraag.

aaronstonebeat
18 mei 2011, 13:12
Volgens de TS heeft het element 6 schroefjes bovenop, daarmee valt wat te compenseren. Of het voldoende zal zijn is de vraag.

Nee, dat werkt onvoldoende. Ik heb het zelf al meegemaakt en een tijdje terug had een zelfbouwer hier precies hetzelfde; sommige typen snaren zijn gewoon niet geschikt om met een dynamisch element te versterken.