PDA

View Full Version : Welke SG?



guitar
21 mei 2003, 16:06
Hallo allemaal.

Ik heb mijn oog laten vallen op een Gibson SG. Ik weet alleen niet welke ik moet nemen. De SG standard, de SG 61 reissue of een SG special faded. Ik weet de verschillen tussen de gitaren, maar mijn vraag is, waar zouden jullie voor kiezen en waarom? O ja, nog een vraagje voor degene die op een SG special faded hebben gespeeld. Is de hals ook gefaded? En hoe voelt dit aan? Ik speel namelijk normaal op ongelakte halzen (jem) en prefereer dit boven gelakte halzen (zoals de SG standard).

Alvast bedankt voor de reacties, Martijn

Neals
21 mei 2003, 16:16
Het zijn hoofdzakelijk uiterlijke verschillen wat de klok slaat, en hoe het speelt gaat redelijk gelijk op allemaal, maar ik zou voor de standard gaan omdat ik hem mooier vind, hij vettere pups heeft en niet van die plastic-tuners (en die zijn echt crap)

guitar
21 mei 2003, 16:19
Zijn niet alleen uiterlijke verschillen!!!

De 61 reissue heeft een dunnere hals (de zogenaamde slim taper neck) en meer $$$
De Standard dus vettere pickups en betere hardware (vergelijkbaar met 61 reissue)
De Special Faded dus een andere afwerking (ik weet alleen dus niet of de hals ongelakt is)

Blokkie
21 mei 2003, 18:14
De SG is volgens mij een van de meest onderschatte gitaren.

Ik heb een SG standard uit ´96. Die is iets donkerder rood dan de huidige standard. Dit is echt mijn belangrijkste gitaar. Een reissue heb ik nooite bespeeld en die special faded ken ik niet. Ik vind de SG echt super. Prima klank, zowel clean als scheur en de hals is fantastisch. Ik zou dus voor de standard gaan, hoewel ik die andere dus niet ken. Heb ook wel eens op een epihone SG gespeeld en die was ook lang niet slecht. succes ermee.

bert k
21 mei 2003, 18:48
Ik heb een SG '59 gehad (nix re-issue, gewoon 43 jaar oud dus...) en daar zat dus zo'n smal, dun halsje op. Hals was de SNELSTE hals die ik ooit gehad heb, maar hij was te smal voor me. Ik heb hele grote handen. Ik heb nu een Les Paul, en die is ook erg ok, veel bredere hals. Ik denk meer als een moderne SG. Als je handen niet te groot zijn, ga dan voor de reissue.

guitar
21 mei 2003, 18:50
Hoe kan je nou een SG uit ´59 hebben gehad?
Ze zijn pas in ´61 geintroduceerd door Gibson

skabouter
21 mei 2003, 18:54
oeiiiii, Busted :grin:

@iro
21 mei 2003, 18:55
Op 2003-05-21 18:50, schreef guitar:
Hoe kan je nou een SG uit ´59 hebben gehad?
Ze zijn pas in ´61 geintroduceerd door Gibson


Beter lezen makker, in '61 hebben ze een makeover gehad

http://www.gibson.com/products/gibson/sg/SG61Reissue.html

@iro
21 mei 2003, 18:57
daarvoor hadden ze een meer Les paul achtige vorm, vanaf '61 is zijn de punten gekomen

guitar
21 mei 2003, 18:57
Ik weet heus wel waar ik het over heb hoor... je moet zelf goed lezen. Er staat letterlijk: "in 1961 kreeg de Gibson Les Paul een make-over. Hij kreeg een dunnere body met scherp gepunte hoorns" En dit was de SG dus... Dus in 1961 is hij ontstaan

guitar
21 mei 2003, 18:58
En als je me niet gelooft, lees dan de introductietekst van deze site ff...

http://www.everythingsg.com

skabouter
21 mei 2003, 19:00
faded is hier ongelakt,toch ? dat vind ik wel mooier, zo`n oliebasis

wietse
21 mei 2003, 19:02
je bent me net voor guitar.
maar verkopers willen wel vaker sjoemelen met het bouwjaar vooral als dat niet duidelijk te zien is.
heb zelf een klira die was van '58 volgens de verkoper bleek na later onderzoek van '65/66 te zijn.

guitar
21 mei 2003, 19:04
@rro is nu ook stil geworden, dus ik neem aan dat hij zijn ongelijk inziet...
ach iedereen maakt wel eens fouten

@iro
21 mei 2003, 19:51
@iro was aan het eten :grin:

Jeee
21 mei 2003, 20:15
De Special Faded heeft inderdaad een ongelakte hals. Ik vond de faded-hals lekkerder spelen dan die gelakte van de Standard. In elk geval is de faded de beste "bang for the buck".
Hij heeft trouwens dezelfde tuners als de standard, en enkel de bridge pickup is verschillend. Staat die 490T je niet aan, koop je er gewoon een 498T bij, en je bent nog goedkoper af dan met een Standard.
Een 61RI heb ik nog nooit bespeeld, dus daar kan ik niks over zeggen.

bert k
21 mei 2003, 20:52
Op 2003-05-21 18:50, schreef guitar:
Hoe kan je nou een SG uit ´59 hebben gehad?
Ze zijn pas in ´61 geintroduceerd door Gibson


Nou moet ik ff uit mijn hoofd, maar ik heb het uit een boek, dus dan moet het waar zijn: De SG is in 59 ontworpen, en er zijn toen een heleboel bodies gezaagd, maar het ding is inderdaad pas in 61 of 62 op de markt gekomen. Maar er was dus al een hele serie, met nummers, die al half af op de plank lag.
Maar het kan ook dat ik nu komplete onzin uitkraam, ik heb het ding niet nieuw uit de winkel, zó oud ben ik nou ook weer niet :smile:
Waar het om gaat is dat ik op latere SG's nooit meer zo'n smal, snel halsje heb gevoeld.

iam
21 mei 2003, 21:16
op de humo site (wiezoektievint) staat een '61 reissue voor slechts 1150€
ik denk dat dit een koopje is...

skabouter
21 mei 2003, 22:55
is alleen de hals ongelakt ?of ook de body.
op de gibsonsite staat een speciaal rijtje met faded gitaren, en die zijn allen ongelakt !

Wilson
21 mei 2003, 23:15
Ik speelde laatst op zon faded SG, en ik vond het niet veel eigenlijk. Ik vond de hals helemaal niet fijn spelen, maar dat is persoonlijk natuurlijk, maar de klank viel me ook wel tegen. met lekker wat distortion klonkt hij wel ok, maar clean... nee veel te schelle klank. Ik weet niet hoe een standard of reissue is, maar ik vond wel dat die faded niet echt mijn verwachtingen waarmaakte

plukker
21 mei 2003, 23:31
Nou moet ik ff uit mijn hoofd, maar ik heb het uit een boek, dus dan moet het waar zijn: De SG is in 59 ontworpen, en er zijn toen een heleboel bodies gezaagd, maar het ding is inderdaad pas in 61 of 62 op de markt gekomen. Maar er was dus al een hele serie, met nummers, die al half af op de plank lag.
Maar het kan ook dat ik nu komplete onzin uitkraam, ik heb het ding niet nieuw uit de winkel, zó oud ben ik nou ook weer niet :smile:
Waar het om gaat is dat ik op latere SG's nooit meer zo'n smal, snel halsje heb gevoeld.
[/quote]
Gefeliciteerd, je hebt een unieke gitaar of je bent (zeer waarschijnlijk ) gruwelijk afgezet! Maar toch veel plezier er mee. Btw ik heb een 61 er reissue met bigsby( niet standaard erop, maar later gemonteerd) en hij speelt en klinkt gruwelijk lekker.
Trouwens wat is het serienummer van je sg?

plukker
21 mei 2003, 23:32
Op 2003-05-21 18:57, schreef @iro:
daarvoor hadden ze een meer Les paul achtige vorm, vanaf '61 is zijn de punten gekomen

Ligt het nou gewoon aan het land???

@iro
22 mei 2003, 00:13
Op 2003-05-21 23:32, schreef plukker:


Op 2003-05-21 18:57, schreef @iro:
daarvoor hadden ze een meer Les paul achtige vorm, vanaf '61 is zijn de punten gekomen

Ligt het nou gewoon aan het land???

Negeer, negeer

guitarkinky
23 mei 2003, 16:36
Maar wat zou hij voor SG moeten kopen??

Probeer eens een Angus Young Signature te vinden.
Speelt super en met Trem!! Bigsby achtig buigertje

bert k
23 mei 2003, 17:01
Op 2003-05-21 23:31, schreef plukker:
Trouwens wat is het serienummer van je sg?




Nee hoor, ik ben niet afgezet :smile: Ik heb die gitaar vijftien jaar geleden van een vriend gekocht voor weinig. Gozer had geld nodig. Vijf jaar geleden heb ik hen weer aan hem terugverkocht voor hetzelfde bedrag.
Maar ik kan dus nu dat nummer niet checken. Ik ben destijds naar de bieb geweest met het serienummer en daar vond ik dat verhaal dat hij uit '59 zou zijn. Als dat niet klopt is hij dus uit 62. Het is er eentje met Gibson tremolo (net als die Angus Young uitvoering)