PDA

View Full Version : vraagje over pick up schakelaar



michke
15 mei 2011, 12:04
Hallo,
Ik snuffel hier al een tijdje rond op dit forum en heb al wat bijgeleerd ! Maar sinds kort heb ik één vraag waar ik geen antwoord op vind.
Na een paar maanden op men akoustisch gitaartje te tokkelen heb ik mij een zeer goedkoop elektrisch beginnerssetje gekocht. Een handleiding was er echter niet bij, had nog nooit een elektrische gitaar in men handen gehad.
Mijn vraag ==> Ik heb 3 single elementen op mijn gitaar maar ik heb 5 standen op men schakelaar...? Dat snap ik dus niet. Kan iemand me hiervoor een simpele uitleg geven? Alvast bedankt.
EN die pick upps, ik weet ondertussen waarom ze dienen maar ik krijg nog niet de gewenste klank uit mijn gitaar.

Grtz

Mich

Orbis
15 mei 2011, 12:23
Standen 1, 3 en 5 zijn de afzonderlijke pickups. Maar de standen 2 en 4 combineren respectievelijk de bovenste twee en de onderste twee pickups.

Voor de gewenste klank zou ik eens aan je versterker klooien, dat helpt al veel (welke versterker heb je?).

michke
15 mei 2011, 12:32
bedankt Orbis, nu ben ik een heel eind verder ! Mijn versterker is net als mijn gitaartje een Brandon. Volgens de verkoper worden deze in hetzelfde fabriek gemaakt als de fender squier series maar kosten ze nog minder daar er de naam Fender niet opstaat.
Versterkertje is iets klein hoor, amper 10 wat maar genoeg voor in mijn huiskamer wat te spelen. De klank die ik nu heb is behoorlijk scherp, zou graag een iets doffere klank bekomen, misschien mijn gitaartje een halve toon lager stemmen?

snaarplukker
15 mei 2011, 13:07
Het merk klinkt als een beginnerssetje.
Uit dat versterkertje zal je nooit de klank kunnen krijgen wat je wenst.;)

michke
15 mei 2011, 13:30
inderdaad , het is een beginnerssetje, ik ben dan ook een echte beginner :p
Maar zou gewoon een iets doffere klank willen, zal nog wat aan die pick ups en de versterker prutsen, wie weet kom ik dan toch al dichter in de buurt ipv waar ik nu zit.

Eko
15 mei 2011, 13:37
Er zit op je gitaar behalve volume ook toonregelaars. Eenn stratmodel heeft de bovenste knop voor het totaalvolume. De knop daar onder regelt de toonvoor de pick-up het dichtst bij de hals van je gitaar. De onderste regelt de toon voor je middelste pick-up. Je brugpick-up heeft geen toonregeleing. Dit is de standaard op een Fender strat bij een standard strat. Er zijn afwijkingen op speciale modellen , maar dat schuiven we nu even aan de kant.
Die toonregeling kun je naar hartelust gebruiken.
Ik eerder dat niet bedoeld om een doffere toon te krijgen , maar eerder meer laag in je geluid zoekt. Dat zit meestal niet veel op een startersset ( de versterker).

Bert Gitaar
15 mei 2011, 13:37
De achterkant van je versterkertje dicht maken. Dat levert ook een minder schelle toon op. Je krijgt een "dieper/bassiger" geluid.
Versterker plat op de vloer leggen en luisteren of 't iets uitmaakt.

Mesjoggah
15 mei 2011, 13:38
Tone knoppen wat dicht draaien helpt meestal ook wel.

michke
15 mei 2011, 13:45
Bedankt voor de reacties mannen, ik apprecieer dit enorm, voor een leek als ik zijn alle tips meer dan welkom ! Echt thanks !