PDA

View Full Version : Framus Dragon



caliban
15 mei 2011, 11:27
Sinds gisteren een nieuwe amp thuis. Had hem al een tijdje aan de kant laten zetten door de vorige eigenaar, en gisteren gaan kopen. Ik was vooral op sound clipjes afgegaan en op de elektronische gelijkenis tussen de Framussen hun preamp en mijn zelfbouwpreamp, en heb hier geen spijt van. De amp heeft een super clean (maar dat is geweten door velen), de crunch moet ik nog meer mee experimenteren, en de lead is super dik, en heeft een hele dikke scheur. Op internet lees je meestal dat mensen de cobra beter vinden klinken. Qua elektronica is het verschil eigenlijk zo goed als niks, dus de modificatie is in principe vrij gemakkelijk, maar voorlopig laat ik hem nog even zo. Foto's volgen later :).

Tristan
16 mei 2011, 02:06
Gefeliciteerd! :)
Ik heb alleen de Dragon in levende lijve aan de tand gevoeld, goeie bak, onstijgt naar mijn mening toch wel behoorlijk het niveau van de gemiddelde channel switcher wat betreft sound, directheid en ballen.
Die Cobra heb ik alleen Metal achtige clipjes van gehoord, dat vond ik niks, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel.

caliban
16 mei 2011, 15:21
Enkele pics. Gisteren en vandaag nog verder aan de tand(en) kunnen voelen, en echt, wat een vette amp. Samen met de ENGL SE waarschijnlijk de beste amp die ik ook heb bespeeld. Tegenover de SE is deze wel ietwat betaalbaar.
http://img850.imageshack.us/img850/8538/img0343mh.jpg
http://img850.imageshack.us/img850/8431/img0344w.jpg

Thiez
16 mei 2011, 18:25
Hoe kun je het drive geluid omschrijven? Is het meer scheurend of rond? (meer rauwe marshall achtige sound of meer het dikke beukwerk van een recto of iets dergelijks)

caliban
16 mei 2011, 19:03
Hoe kun je het drive geluid omschrijven? Is het meer scheurend of rond? (meer rauwe marshall achtige sound of meer het dikke beukwerk van een recto of iets dergelijks)

Beetje recto achtig wel, maar strakker en wat meer gesatureerd. Ik heb natuurlijk niet langs een recto vergeleken, maar ken de recto sound wel. De amp heeft ook echt be-la-che-lijk veel lowend. In vergelijking met mijn Fireball zeker..

Thiez
16 mei 2011, 19:14
Ok dat is niks voor mij dus. ik was hem wel tegen gekomen in mijn zoektocht naar amps maar niet gek veel over te vinden.

Brum
16 mei 2011, 20:30
Met een beetje mazzel heb ik 'm eind deze maand ook. Ik moet 'm natuurlijk nog testen, maar lijkt me een puike versterker.

Zo'n 2x12 kastje van Framus, is dat wat trouwens? Ik ben normaal niet zo van de Vintage 30 speakers, maar overweeg toch om een bijpassend 2x12 cabinet bij de Dragon te kopen.

Anyway, gefeliciteerd met de versterker en veel plezier ermee!

Tristan
16 mei 2011, 21:50
Ik vind 'm wel iets van een JCM800 weghebben, maar eigenlijk meer nog van een Bogner XTC en in vergelijk daarmee steekt 'ie helemaal niet slecht af, het cleane kanaal van de Dragon vind ik zelfs beduidend beter.

Qua prijs/kwaliteit is die Framus 2x12 volgens mij echt een goede cab, klinkt lekker open en niet te droog of te dozig maar heeft toch genoeg punch, ballen en directheid.
Het hangt er een beetje vanaf wat je wil, maar de cab past naar mijn mening goed bij de amp, niet te modern maar ook niet te vintage (dat werkt bij een channel switcher niet altijd even goed is mijn ervaring).

caliban
16 mei 2011, 23:00
De 2*12 hoort voor zover ik weet eigenlijk niet bij de Dragon, maar bij de Ruby Riot head. Een aantal vrienden van me hebben/hadden deze cab en voor de prijs vind ik het van de betere cabs op de markt.

Terug over de Dragon. Persoonlijk vind ik dit van de meest aan te raden amps die ik al gezien heb. Tweedehands gaan ze voor niet te veel geld. En de kanalen zijn een voor een even goed of beter als veel andere channel switchers.

jasses
17 mei 2011, 14:27
Proficiat met je dragon! ik herinner me van een poosje terug dat je er al interesse in had, en dan is het mooi dat jullie uiteindelijk elkaar toch nog gevonden hebben.
Ik ben er zelf ook nog steeds zeer tevreden over, hoewel ik er de laatste tijd over twijfel me eens te heroriënteren, gezien ik 85% van de tijd het crunch-kanaal gebruik, 12% het clean en slechts uitzonderlijk het lead-kanaal (en ook stilaan het nut van een mooie reverb begin in te zien). Maar zolang ik de hoop koester dat onze hardrockband toch nog eens nieuw leven wordt ingeblazen, gaat ie niet de deur uit. Daar is hij uiterst geschikt voor.

Hoewel ik zelf geen ervaring heb met recto's, begrijp ik denk ik wel je vergelijking ermee. maar dan toch wel enkel wat het lead-kanaal betreft.

Het geluid van het crunchkanaal link ik op geen enkele manier met een recto, en staat volgens mij echt wel veel dichter bij het marshall-geluid.

Dus @Thiez: ik zou 'm zeker niet uitsluiten op je zoektocht.

caliban
17 mei 2011, 16:44
Proficiat met je dragon! ik herinner me van een poosje terug dat je er al interesse in had, en dan is het mooi dat jullie uiteindelijk elkaar toch nog gevonden hebben.
Ik ben er zelf ook nog steeds zeer tevreden over, hoewel ik er de laatste tijd over twijfel me eens te heroriënteren, gezien ik 85% van de tijd het crunch-kanaal gebruik, 12% het clean en slechts uitzonderlijk het lead-kanaal (en ook stilaan het nut van een mooie reverb begin in te zien). Maar zolang ik de hoop koester dat onze hardrockband toch nog eens nieuw leven wordt ingeblazen, gaat ie niet de deur uit. Daar is hij uiterst geschikt voor.

Hoewel ik zelf geen ervaring heb met recto's, begrijp ik denk ik wel je vergelijking ermee. maar dan toch wel enkel wat het lead-kanaal betreft.

Het geluid van het crunchkanaal link ik op geen enkele manier met een recto, en staat volgens mij echt wel veel dichter bij het marshall-geluid.

Dus @Thiez: ik zou 'm zeker niet uitsluiten op je zoektocht.

Elektronisch gezien is er weinig verschil tussen het leadkanaal en het crunchkanaal, maar de crunch is inderdaad iets meer marshall, maar nog altijd wel best highgain

Het enige negatieve punt aan de amp tot nu toe: als de kanaalvolumes laag afgesteld staan, klinken de od-kanalen een beetje scheller, maar ik laat dus mijn kanaalvolumes rond de driekwart staan

Heb jij de originele lampen erin zitten jasses?

jasses
18 mei 2011, 09:55
hij heeft inderdaad best wat gain in huis, maar die heb ik eigenlijk niet nodig. gain van het crunch en leadkanaal staat bij mij tussen 8 en 12 uur, en komen eigenlijk nooit buiten die marges. Ik vind dat hij een goede mastervolume heeft, dus ik heb eigenlijk nooit de nood gevoeld om de kanaalvolumes laag te zetten. Nu ik erbij nadenk, staan die al jaren onbewogen op ongeveer de helft.

Normaalgezien zouden er nog de originele lampen moeten inzitten. Het was destijds een toonzaalmodel, en ik zou het sterk vinden als ze die in de winkel reeds vervangen zouden hebben. Jammer genoeg kan ik niet even snel kijken wat erin zit. De versterker staat nog in de repetitieruimte bij onze ondertussen ex-drummer, en omdat ik een goede thuisversterker heb en een ongelooflijk plaatsgebrek tot ongeveer september, dacht ik die pas dan te gaan ophalen.

caliban
19 mei 2011, 11:07
Ik draai op mijn ENGL Fireball de gain bijna nooit boven 12u, maar ik vind deze Dragon wel leuk op hoge gaininstellingen. Boven 3u is natuurlijk wel waanzin, maar rond 1u à 2u is hij nog altijd gedefinieerd, en komen pinch harmonics enzo er fijner uit.

Heeft er trouwens iemand ooit een Dragon naast een Cobra kunnen horen, kwestie of ik de mod in het weekend zou doen. Het is niet zo veel werk op zich, maar de printplaten eruit halen lijkt me prutswerk. Ze zitten er nogal 'goed' in zullen we maar zeggen.

Tristan
19 mei 2011, 22:02
Ik weet er weinig van hoor, maar wat zouden nou precies de verschillen tussen de Dragon en de Cobra moeten zijn qua sound dan?
Zoals gezegd, ik ken de Cobra alleen van clipjes, maar dat klonk mij beduidend minder in de oren dan wat ik van de Dragon heb gehoord.

caliban
19 mei 2011, 23:25
Ik weet er weinig van hoor, maar wat zouden nou precies de verschillen tussen de Dragon en de Cobra moeten zijn qua sound dan?
Zoals gezegd, ik ken de Cobra alleen van clipjes, maar dat klonk mij beduidend minder in de oren dan wat ik van de Dragon heb gehoord.

In de preamp laat de cobra tussen gainstage 2 en 3 meer signaal door (grotere R naar ground), en gainstage 2 in de dragon versterkt de lage tonen wat meer (grotere cathodebypasscap). Dus de dragon is minder gesatureerd, en de cobra is iets strakker. Verder zijn de eq's wat verschillend. Ik denk vooral dat de cobra minder lage tonen richting poweramp stuurt.

Tristan
20 mei 2011, 00:05
Okee, nou ja, je zou het kunnen proberen.
Ik vermoed dat de Dragon dan wel een wat lossere feel heeft en een wat groter geluid, ik weet niet wat voor muziek je speelt?
Maar ja, goed, als je het niet probeert dan weet je het nooit zeker natuurlijk. ik ben wel benieuwd wat zo'n modificatie brengt. :)

caliban
20 mei 2011, 00:24
Okee, nou ja, je zou het kunnen proberen.
Ik vermoed dat de Dragon dan wel een wat lossere feel heeft en een wat groter geluid, ik weet niet wat voor muziek je speelt?
Maar ja, goed, als je het niet probeert dan weet je het nooit zeker natuurlijk. ik ben wel benieuwd wat zo'n modificatie brengt. :)

Op zich heb ik de versterker om heavy muziek mee te maken. En als dragon doet hij dat al super, ben gewoon ook benieuwd of hij het echt beter doet als cobra. Een mythisch dier of een slang :crazyhappy:

:seriousf:

Tristan
20 mei 2011, 01:00
Haha, dat is een goeie! :D

PD1984
20 mei 2011, 08:57
even niet helemaal on-topic...

Ik ken nog wel iemand die van zn Dragon af wil.

1100 euro inclusief flightcase.

jasses
20 mei 2011, 09:50
gezien ik geen metal speel en de cobra nooit geprobeerd heb, kan ik er niet veel zinnigs over vertellen. Ik zou zeggen, als de mod niet te intensief/kostelijk is, en makkelijk reversibel, dan houdt er weinig je tegen het te proberen.
Zelf zou ik geneigd zijn er even mee te wachten, gewoon om even de tijd te nemen om te leren wat de dragon zo al allemaal kan en of je wel echt iets anders wilt natuurlijk.
Natuurlijk jammer dat winkels met een cobra moeilijk te vinden zijn om die even snel uit te proberen.

@pd: je hebt pm over een flightcase

caliban
21 mei 2011, 02:42
Zonet het deel van de mod in de preamp gedaan (equalizer is eigenlijk ook wel preamp, maar dat deel dus niet :)). Klinkt een beetje gesatureerder en ook wat strakker. Het geluid is in feite zo helemaal goed. Het eq deel mod probeer ik misschien later een keer, maar dan moet ik de knoppen er zitten afhalen etc, is heel wat werk. En ik denk dat die eq mod hem vooral wat dunner gaat laten klinken, dus is niet nodig. Zelfbouw tubescreamer vandaag ook eens voor de amp kunnen plaatsen. Ook supercool. De amp heeft geen ts nodig zoals een recto bv, maar het wordt nog allemaal een beetje feller ermee :). Very nice

Brum
21 mei 2011, 16:07
Aardig filmpje van de Dragon. Het geluid is niet je-van-het, maar men krijgt denk ik een beter beeld dan de filmpjes van YouTube:

http://www.guitarmessenger.com/reviews/framus-dragon-head-cabinet/

Ik hoop nog steeds op volgend weekend dat ik mijn Dragon op kan halen, maar de verkoper houdt zich akelig stil de laatste dagen.:(

caliban
21 mei 2011, 16:46
Ik word onnozel van mensen die laks omgaan met koop/verkoop.

Brum
22 mei 2011, 16:51
Ziet er een beetje naar uit dat de koop niet doorgaat. Het blijft nog steeds akelig stil...:( Ik denk dat ik vanavond maar m'n bod intrek en nog een maandje verder spaar voor een andere versterker. Jammer, ik had me er echt op toegelegd, mocht het niet doorgaan. Maar goed, er zijn meer versterkers te koop en wellicht kan ik m'n budget nog wat oprekken met een beetje extra sparen.

PD1984
22 mei 2011, 18:43
Wat ik al zei...

Ik ken nog iemand die er een te koop heeft staan.
@brum, Heb je interesse?

Brum
22 mei 2011, 18:54
Interesse wel, maar ik kan/kon 'm wel voor een héél scherp prijsje krijgen...:dontgeti:

caliban
22 mei 2011, 19:44
Interesse wel, maar ik kan/kon 'm wel voor een héél scherp prijsje krijgen...:dontgeti:

Wat zijn eigenlijk normale prijzen voor deze amps? Ik ben best tevreden van wat ik ervoor betaald heb aangezien dat een pak minder was dan de nieuwprijs en ook minder dan een tweedehandse cobra.

Brum
22 mei 2011, 20:48
€750,-:soinnocent: Is denk ik wel een hele lage prijs, ga ik 'm niet meer voor krijgen denk ik.

caliban
22 mei 2011, 22:29
€750,-:soinnocent: Is denk ik wel een hele lage prijs, ga ik 'm niet meer voor krijgen denk ik.

Dat is wel heel erg weinig. Was hij helemaal in orde nog?

Brum
23 mei 2011, 07:00
Geen idee, daarvoor wilde ik een afspraak maken met de man, om 'm te testen en was ie goed, had ik 'm meteen meegenomen. En daarna bleef het stil van zijn kant... Ik heb het bod ingetrokken, om te kijken of ie reageert, maar tot op heden ook nog steeds niks.

Staat ook nog eentje op Gitaarmarkt, in Boxtel, voor €900,- Da's redelijk dicht in de buurt en ook nog wel te doen. Ik zal daar 's een mailtje achteraan sturen.

caliban
23 mei 2011, 10:48
Geen idee, daarvoor wilde ik een afspraak maken met de man, om 'm te testen en was ie goed, had ik 'm meteen meegenomen. En daarna bleef het stil van zijn kant... Ik heb het bod ingetrokken, om te kijken of ie reageert, maar tot op heden ook nog steeds niks.

Staat ook nog eentje op Gitaarmarkt, in Boxtel, voor €900,- Da's redelijk dicht in de buurt en ook nog wel te doen. Ik zal daar 's een mailtje achteraan sturen.

Dat is ook een mooie prijs vind ik. De helft van een nieuwe dragon. Kom je bij niet veel amps tegen naar mijn mening (over het algemeen betaal je 2/3 of ietsje minder dan de nieuwprijs), en dan zeker niet voor een amp van deze kwaliteit. Ik heb dit weekend ook een slechte ervaring met een ruildeal gehad. Laten we gewoon zeggen er is helemaal niks van gekomen. Vrijdag (half uur of zo voor we afgesproken hadden) stuurt hij een mail dat die avond niet lukt, en of het de dag erna zou gaan. Ik stuur terug ivm tijdstip enz. Níks meer van gehoord. Geen 'deal gaat niet door' ofzo, helemaal niks. Och ja terug ot

ieme
23 mei 2011, 19:30
Ik heb 3 framus dragons gehad, super amps.... Nu geen vaste band, geen tijd en geen zin meer....

ieme
23 mei 2011, 19:31
Ps een nieuwe dragon krijg je bij Beyers musik voor 1300 euro....

caliban
23 mei 2011, 23:59
Ps een nieuwe dragon krijg je bij Beyers musik voor 1300 euro....

Holy shit. Da's heel nice

Even gezocht, 1500 zie ik :)
http://www.beyers-music.de/beyers/seoc/index.php?manufacturers_id=185&XTCsid=82dkjni1cvft57i6a37qo732u5sts6t6