PDA

View Full Version : Line 6 FM 4



caliban
15 mei 2011, 11:16
Ik wil me binnenkort eventueel deze filter modeler gaan kopen, het lijkt me een interessant en veelzijdig pedaal. Zijn er hier gebruikers, of kan je me iets anders/beters aanraden? Dank!

Mitch
15 mei 2011, 12:28
Ik vind het een leuk ding, maar er zijn niet zoveel sounds aan boord die écht lekker klinken. Met name de random arpeggiator is cool, maar verder zijn er naar mijn smaak iets teveel sounds die slecht door de mix komen. Deels bruikbaar voor bas, deels voor gitaar.

Gitaar4LifeDude
15 mei 2011, 18:59
Ik vind ook heel veel van die effecten enorm schel klinken, echt dat het pijn aan je oren doet.

Mitch
15 mei 2011, 19:56
O, daar heb ik nooit last van gehad. Wel dat sommige al iets zakken in volume en dan door de filters ook nog eens wat dof worden. Je kunt ze natuurlijk best zo instellen dat ze heel schel kunnen klinken, de regelaars hebben een redelijk breed bereik. Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat de sweet spot dan weer vrij smal is voor de meeste filtermodellen.

onrust nv
16 mei 2011, 11:08
Ik heb veel ervaring met analoge filters (lowpass, bandpass, highpass, notch en band reject filters), maar ben niet echt onder de indruk van die digitale emulaties. Ze klinken erg staties en kil, daarnaast 'leeft, het geluid niet. Mijn advies koop een analoog filter of bouw er een(staat hier bij de werkbank draad een ms-20 diy met bouw tekeningen). Of als je zeker een digitaal filter wil dan kan je deze wel nemen. Of zo een van alesis(uit de bitrman serie).
Maar een ding moet je eerst zeker weten, en dat is: wat voor filter geluid zoek je? 12db, 18bd of 24db filtering. Verder moet er ook modulatie opzitten(LFO/env)? Aanslag gevoeligheid? En hoe belangrijk is geluid voor je? Is het voor in de studio of om te giggen? Want voor live is de line 6 ook prima, want daar valt het digitale geluid toch niet zo op.

caliban
16 mei 2011, 12:42
Bedankt voor de reacties. Wel op zich heb ik geen filter 'nodig'. Ik zoek gewoon een nieuw pedaal waar ik wat 'gekke' dingen mee kan :). En na de clips op youtube te kijken, was ik best overtuigd.

Mitch
16 mei 2011, 13:18
Want voor live is de line 6 ook prima, want daar valt het digitale geluid toch niet zo op.
Met je eerdere bewering dat analoge filters veel levendiger zijn ben ik het eens, maar daaruit volgt logisch gezien dat ik het met de quote niet eens ben. Afhankelijk van het instrument misschien (gitaar, bas, synth) maar een flink aantal presets hebben niet alleen gebrek aan dynamiek, maar ook van 'prik'.

caliban
16 mei 2011, 19:04
Binnenkort waarschijnlijk eentje kopen. Tweedehands wel niet tegengekomen.

Mitch
16 mei 2011, 19:12
Komen niet dagelijks, maar toch wel met enige regelmaat voorbij hoor. Check ook zeker de nederlandse verkoop sites marktplaats en gitaarmarkt voor zover je dat al niet deed.

caliban
16 mei 2011, 23:02
Komen niet dagelijks, maar toch wel met enige regelmaat voorbij hoor. Check ook zeker de nederlandse verkoop sites marktplaats en gitaarmarkt voor zover je dat al niet deed.

Belgische tweedehandssite sucken donkyballs vergeleken met de Nederlandse.
En over het algemeen heb ik ook betere ervaringen met Nederlandse verkopers.

caliban
17 mei 2011, 16:39
Vandaag een M5 besteld in de plaatselijke muziekshop. Iets minder makkelijk te bedienen dan de FM4 maar dezelfde effecten erin en nog meer natuurlijk (delay, mod, OD etc.), en goedkoper!

peter_heijnen
17 mei 2011, 16:58
De m5 ipv de fm4 lijkt mij een verstandige keuze.

onrust nv
17 mei 2011, 20:01
Met je eerdere bewering dat analoge filters veel levendiger zijn ben ik het eens, maar daaruit volgt logisch gezien dat ik het met de quote niet eens ben. Afhankelijk van het instrument misschien (gitaar, bas, synth) maar een flink aantal presets hebben niet alleen gebrek aan dynamiek, maar ook van 'prik'.

Maar wees eerlijk mitch, hoor jij dat nog als er een drumstel en een bas doorheen loopt te meppen? Ik ben zelf natuurlijk wel van de analoge FX, maar wanneer je daar het geld niet voor hebt kan zo'n line 6 het ook een beetje voor je doen(brrr, line 6 is ook niet mijn ding). Want anders moet je met Moog, Korg, oberheim, sequental circuits, EMS, buchla en synthon filters gaan werken, maar dan zit je in de tigduizend euro te praten. Peavey heeft trouwens ook een leuk 19"filter gemaakt.

Mitch
17 mei 2011, 20:42
Begrijp me niet verkeerd, ik het steeds gezegd: "sommige sounds". Er zijn een aantal modellen prima. Maar er zijn er ook een paar aan boord van dat ding die niet alleen plastic klinken, maar ook teveel dynamiek om zeep helpen en het volume omlaag halen waardoor je er niet lekker mee door de mix komt. Dus júist een probleem met bas en drums ;) Maar nogmaals, ik zat dat ding niet te bashen, integendeel, het is een leuke bak. Alleen niet zo uitgebreid als -ie lijkt naar mijn idee omdat niet alle sounds even bruikbaar zijn.

caliban
17 mei 2011, 22:13
Is het met een synthachtig iets niet ongeveer de bedoeling dat het quasi als plastiek gaat klinken :). Als ik aan synths denk dan denk ik ook aan de '80, en bij '80's denk ik zeker aan heel veel plastic, in vreselijk foute kleuren!!

Mitch
17 mei 2011, 23:25
Ghehe, ja, zoiets, maar het moet wel vet blijven klinken. Dynamisch. Als het te plat wordt verliest het zijn nut. En een paar van die synth-achtige sounds hebben dat.

caliban
17 mei 2011, 23:50
Ghehe, ja, zoiets, maar het moet wel vet blijven klinken. Dynamisch. Als het te plat wordt verliest het zijn nut. En een paar van die synth-achtige sounds hebben dat.

Oké :) maar ik heb vaak ook het idee dat sommige synth dingen net plat moéten klinken :D. Dat is misschien wel wat overdreven, en ik vind bepaalde synth geluiden ook geweldig qua ballen en dynamiek (denk een goeie string sound oid).

onrust nv
18 mei 2011, 10:35
Begrijp me niet verkeerd, ik het steeds gezegd: "sommige sounds". Er zijn een aantal modellen prima. Maar er zijn er ook een paar aan boord van dat ding die niet alleen plastic klinken, maar ook teveel dynamiek om zeep helpen en het volume omlaag halen waardoor je er niet lekker mee door de mix komt. Dus júist een probleem met bas en drums ;) Maar nogmaals, ik zat dat ding niet te bashen, integendeel, het is een leuke bak. Alleen niet zo uitgebreid als -ie lijkt naar mijn idee omdat niet alle sounds even bruikbaar zijn.

Oi ik vind ook dat je gelijk heb hoor, maar voor live heb je denk ik als gitarist niet meer nodig. Want zoals je weet moet je met analoge filters echt veel tweaken, en zit er als je een echt goede hebt geen geheugen op.
Maar volgens mij heeft chunk systems met de octatavius squeezer ook een filter achtig ding gemaakt.

caliban
18 mei 2011, 11:15
Live gaat digitaal inderdaad gemakkelijker zijn, maar ik kan me niet goed voorstellen dat het in de studio daarentegen voor problemen zorgt.

Mitch
18 mei 2011, 11:34
Hoe dan ook, laat zeker even weten hoe die M5 bevalt straks! Volgens mij heben we daar hier nog geen gebruikerservaringen van. Voor mijn collega in de band ben ik wel geïnteresseerd, die zoekt eigenlijk ook zoiets.

caliban
18 mei 2011, 11:44
Ik ben ook heel erg benieuwd. Het is de bedoeling om voor mijn Bugera te gebruiken, en in de fx-loop gebruik ik een line6 echo park (aangezien die vaker aan moet staan, terwijl ik van de m5 normaal echt maar 1 effect tegelijk nodig zal hebben). Over een week of twee zou hij arriveren.