PDA

View Full Version : What is de kleinste radius die nog bespeelbaar is?



adrinalino
15 mei 2011, 11:08
Hallo,

Ik ben bezig een gitaar met getordeerde hals te bouwen. Zie hier :

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145893-Building-the-Flying-Turd&p=2630836&posted=1#post2630836

Als ik het goed begrepen heb kun je de radius niet te klein maken omdat je fretbuzz krijgt als je een snaar omhoog bend. Bij een getordeerde hals krijg je daar geen last van omdat de eerstvolgende fret een stukje weggedraaid is en daardoor lager ligt.

Reden dat ik een kleine radius wil is dat ik denk dat dat prettiger speelt en dat het het vlakken van de frets makkelijker maakt.

Wat zijn typische waarden voor radius? Kun je met 6" nog goed spelen?

Graag jullie gedachten hierover.

Groeten,

Aad.

espike
20 mei 2011, 13:46
een kleinere radius, oftewel, ronder fretboard, maakt het makkelijker om accoorden en barre grepen te pakken, speelt lekkerder en zo. Nadeeel is alleen, dat je met opdrukken de snaar "in" de frets drukt, en uitgaande van een rechte hals, je bij opdrukken van een G snaar, snel over t midden van de hals / hoogste puntje van de heuvel gaat, en hierdoor dus last krijgt van fretbuzz.
Wat nog speelbaar is, hangt erg af van je speelstijl, maar om dit tegen te gaan, wordt er ook vaak gebruik gemaakt van een zogenaamde compound radius.
Dit houdt in, dat het fretboard niet als slice van een cilinder gemaakt wordt, maar als slice van een cone /pilon Bij de lage frets heb je dan een vrij bolle hals, en hoe hoger je komt, hoe vlakker de hals wordt. Alleen een goede compound radius maken op een getordeerde hals lijkt me nog wel een uitdaging tbh