PDA

View Full Version : Bruko aluminuim truss-rod in hals vast lijmen of niet ?



BLUEWEY
14 mei 2011, 19:39
Beste mensen,

Sorry voor 't foutje(aluminuim) in de titel. Zit met een paar vraagjes.
Heb dus een enkelvoudige vierkante Bruko aluminium trussrod van +/- 8 bij 8mm en deze ligt zodanig los, dat ie 1cm naar voren(kop) kan schuiven. Moet ie van onderen in de hals vast gelijmd worden en kan dit met houtlijm ?

Daar komt bij, dat ie net 1mm onder in het kanaal ligt t.o.v. de toets. Moet dit opgevuld worden zodat ie gelijk met de toets komt te liggen of niet ? Dit zou natuurlijk eventueel van onderen opgevuld kunnen worden.., en miss doet de eventuele lijm dit al voor een gedeelte...

De bolling van het ding moet volgens mij naar boven, ervan uitgaande dat men een holle hals recht wil zetten...

Alvast b.v.d voor jullie eventuele reacties,

groetjes Blue

Enra
14 mei 2011, 21:47
Beste mensen,

Sorry voor 't foutje(aluminuim) in de titel. Zit met een paar vraagjes.
Heb dus een enkelvoudige vierkante Bruko aluminium trussrod van +/- 8 bij 8mm en deze ligt zodanig los, dat ie 1cm naar voren(kop) kan schuiven. Moet ie van onderen in de hals vast gelijmd worden en kan dit met houtlijm ?

Daar komt bij, dat ie net 1mm onder in het kanaal ligt t.o.v. de toets. Moet dit opgevuld worden zodat ie gelijk met de toets komt te liggen of niet ? Dit zou natuurlijk eventueel van onderen opgevuld kunnen worden.., en miss doet de eventuele lijm dit al voor een gedeelte...

De bolling van het ding moet volgens mij naar boven, ervan uitgaande dat men een holle hals recht wil zetten...

Alvast b.v.d voor jullie eventuele reacties,

groetjes Blue

Niet verlijmen, dan fixeer je de trussrod in mogelijke beweging. Uiteindelijk heeft de trussrod het nodig om de job te doen die van hem verwacht wordt, namelijk afstelbaar zijn. Te veel fixatie belemmert dat.

Wat ik altijd doe is een paar dotjes siliconenkit onder (of naast) de trussrod. Houdt hem op zijn plaats, maar werken kan de trussrod dan nog wel. Ongewenste bijgeluiden geeft de trussrod dan echter beslist niet.

Zorg wel dat er geen siliconen op plaatsen terecht komt waar je wilt lijmen; een test bij voorbeeld. Als dat wel gebeurt, goed wegschrapen.

BLUEWEY
15 mei 2011, 01:01
Dank voor je reactie Enra, en je verrast me een beetje met je antwoord.

Dat fixeren begrijp ik in zoverre niet helemaal goed, omdat het namelijk geen dual action trussrod is. Zodoende beweegt maar 1 van de twee staven; diegene die je korter maakt en dus boller wordt. Bij mijn weten beweegt die onderste dus niet. Maar krijgt natuurlijk wel veel tegendruk te verduren.

Eigenlijk best wel een vreemd idee, dat je een hals recht zet d.m.v. druk op de binnenkant van de toets uit te oefenen..., kun je nagaan hoeveel druk erop komt.., pffiewww. Stevig vast zetten die handel !

Dat van die siliconenkit vind ik een goede tip, en gelukkig heb ik dat spul in huis. thx again !

Koot
15 mei 2011, 07:14
Er is al eens een topic geweest over dit onderwerp


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?73564-Bruko-truss-rod

BLUEWEY
15 mei 2011, 15:42
Dank Kootje, maar er staat helaas niets vermeld over het vast lijmen of niet. Maar ook deze tip heeft weer een beetje extra info verschaft.

Vind die tip van Enra oke en zoas jij mij al schreef; een beetje aandraaien voordat de toets verlijmd wordt is natuurlijk ook nog niet zo'n slecht idee.
Als ik siliconenkit gebruik kan ik miss beter flexibele gebruiken. Zal voor de zekerheid Vox es bellen.

Thx guys ;)