PDA

View Full Version : Storende footswitch // Rickenbacker gitaarversterker



Bram1991
14 mei 2011, 19:13
Hallo,

Ik heb hier thuis een Rickenbacker top staan. Er is vrij weinig over bekend. Wat ik wel weet:
Op de achterkant staat ‘model RG90’. Omdat er gele knoppen opzitten vermoed ik dat hij uit de jaren 80 komt. Het is een transistor versterker met twee kanalen, clean en overdrive. Ook heeft deze versterker twee effecten. Een reverb en een chorus.

Bij deze versterker zit ook een footswitch waarmee je tussen kanaal 1, 2 of beide kanalen kunt switchen. Ook kan hiermee de reverb en de chorus aan en uit gezet mee worden.
Deze footswitch heeft een 5-pin DIN aansluiting.

Nu is het probleem dat de footswitch stoort waardoor hij niet goed functioneerd. Ik vermoed dat het aan de aansluiting licht.

Kan ik deze ook vervangen een betere aansluiting die beter werk en minder storings gevoelig is?
En weet iemand meer van deze versterker?

matto
14 mei 2011, 23:18
Je zou een 5 polig xlr chassisdeel in de versterker kunnen zetten en een 5 polige xlr plug aan het snoer voor de voetschakelaar kunnen (laten) zetten.

Bram1991
15 mei 2011, 13:59
Moet dit perse een 5 polige xlr zijn of kan dit ook een bijvoorbeeld 3 zijn?

Bert Gitaar
15 mei 2011, 14:12
Footswitch open draaien en kijk hoeveel draden er gebruikt worden.
Dan weet je of er 3 of 5 draden gebruikt worden. Voor een XLR 3 of XLR 5 aansluiting. En alle draad vernieuwen. Ben je overal van af w.b. kraken en storingjes met footswitch.

De 5pins din aansluiting die er nu in zit, is dat zo'n antieke tape ingang. Ook wel op oude hifi versterkers te vinden.
In dat geval kan je je snoer vervangen voor een lang MIDI snoer. Scheelt werk.

LesPaul1612
15 mei 2011, 19:03
gewoon een Bugera kopen:D

Bram1991
15 mei 2011, 22:14
Haha;)
ja en dat heb je kapote buis:seriousf:

cluseau
15 mei 2011, 23:53
Kan ik deze ook vervangen een betere aansluiting die beter werk en minder storings gevoelig is?


Er zijn zelfs zes verbindingen tussen de footswitch en de schakelunit. Waarschijnlijk wordt de afscherming als zesde geleider gebruikt. Met de vijfpolige stekker moet het ook goed kunnen werken hoor, de storing zit waarschijnlijk in de kabel of de elektronica daar achter. Dat is gewoon te repareren.

Bram1991
16 mei 2011, 11:37
Ik ga het eerst proberen met contactspray! Hoppelijk werkt het dan.
Als het dan niet werkt laat ik er denk ik iemand naar kijken, en eventueel een andere aansluiting. Heb niet zo veel vertrouwen in die oude stekker...