PDA

View Full Version : Lak onder de brug weghalen



BamBuFan1
14 mei 2011, 00:47
Ik lees al jaren in de bladen over de haast magische uitwerking die het monteren van de brug op het naackte hout van je gitaar zou hebben op met name het sustain.
Ik heb een tweedehands London City Comet 1 voor weinig aangeschaft en aangezien ik hem wat aan het pimpen ben leek het me wel leuk om het experiment eens te wagen.

Maar hoe haal je de lak onder de brug netjes weg? Het gaat ongetwijfeld om een knetterharde polylak, dus thinner of verfafbijt zal weinig uithalen. Met een schuurmachine ben ik bang om teveel weg te halen zodat de brug op een buckelpiste komt te liggen. Maar zou het bv met een beitel te doen zijn?

Iemand ervaring?

Terminus
14 mei 2011, 11:03
Wat je ook doet, maak duidelijke clips waarin je hetzelfde speelt over dezelfde gear (met de microfoon in dezelfde positie of in het ideale geval met een cabinet simulator, dus zonder microfoon) zodat iedereen kan kijken of hij een verschil hoort.

Sanderltd
14 mei 2011, 11:17
Ik zou eerst en vooral beginnen met een scherp mesje (breekmes) langs de rand van de brug de lak alvast in te snijden. En daarna zou je eventueel wel verfafbijtmiddel kunnen gebruiken volgens mij? Alleen moet je zorgen dat je dan natuurlijk iets binnen de lijntjes blijft. De laatste restjes kun je dan met een bijtel inderdaad wel weghalen lijkt mij. :)

snaarplukker
14 mei 2011, 12:00
Ik lees al jaren in de bladen over de haast magische uitwerking die het monteren van de brug op het naackte hout van je gitaar zou hebben op met name het sustain.
Lees jij de Fabeltjeskrant?:soinnocent:

stijnkenens
14 mei 2011, 12:01
Volgens mij is het een nutteloze operatie.
Het klinkt mij als ongelofelijke nonsens in de oren...

Maar niemand houdt je tegen.

De methode van sanderltd lijkt me de meest capabele.


s.

jan jansen
14 mei 2011, 12:38
Lees jij de Fabeltjeskrant?:soinnocent:

prcies......

Luigi
14 mei 2011, 13:58
Ik geloof wel in dit soort dingen; een optimaal direct contact tussen metalen onderdelen en het hout zal de geleiding best ten goede komen. In ieder geval het proberen waard. En als je dan toch bezig bent zou ik ook de onderzijde van je brug heel goed vlak maken dmv schuren.

barno
14 mei 2011, 14:07
het probleem met dat soort dingen is dat je over kunt blijven discussieren omdat het theoretisch een verschil uitmaakt en mss zelfs meetbaar. maar vermits je zelden speelt voor een zaal met enkel meetapparaten als publiek ...

Ik lak bv de pocket van mijn gitaren niet. ik schat dat het verschil niet hoorbaar is maar het kost me geen moeite en de freaks zijn dan content :)

fred dons
14 mei 2011, 15:55
Ik geloof wel in dit soort dingen; een optimaal direct contact tussen metalen onderdelen en het hout zal de geleiding best ten goede komen. In ieder geval het proberen waard. En als je dan toch bezig bent zou ik ook de onderzijde van je brug heel goed vlak maken dmv schuren.

dus je haalt een lak weg die alle poriën opvult en die doormiddel van een vlak oppervlak een optimaal contact maakt met de brug, en vervangt dit voor hout met open poriën wat aan temperatuur en vocht in de lucht onderhevig is waar door je contact met brug minder wordt (hoe minimaal dan ook) en dat zou beter zijn ?
overigens de brug maakt het meest contact via de schroeven en die zitten sowieso in ongelakt hout ;) daarnaast ben ik niet zo van de school dat ongelakt (of geolied) hout "beter" zou zijn voor de klank

overigens heeft de lak verwijderen onder de brug op een akoestische gitaar nog wel een functie, dan verlijmd de brug beter met de top maar verder heeft het m.i. geen toegevoegde waarde

BamBuFan1
14 mei 2011, 16:06
prcies......

Kom op zeg, als of ik dom genoeg ben om in die neo-fascistisch propaganda te trappen die die duivelse uil probeert te verspreiden!

http://www.mwm2.nl/afbeeldingen/Telegraaf-Autokoper-voor.gif
Ik ben verdorie een wakkere Nederlander!

BamBuFan1
14 mei 2011, 16:51
dus je haalt een lak weg die alle poriën opvult en die doormiddel van een vlak oppervlak een optimaal contact maakt met de brug, en vervangt dit voor hout met open poriën wat aan temperatuur en vocht in de lucht onderhevig is waar door je contact met brug minder wordt (hoe minimaal dan ook) en dat zou beter zijn ? Overigens de brug maakt het meest contact via de schroeven en die zitten sowieso in ongelakt hout ;) daarnaast ben ik niet zo van de school dat ongelakt (of geolied) hout "beter" zou zijn voor de klank.

Een absoluut waterdicht betoog, mijn boerenløllenverstand zegt dat het logisch lijkt dat een brug op het blanke hout meer trillingen door zal geven dan een brug die door een dikke laag polylak, sealer enz heen moet.

Maar om even op je trillingen via de schroeven in te haken: een setje messing houtschroeven van 10mm dik en 80mm lang zou dus meer effect hebben? ;)

Dootch
14 mei 2011, 17:08
Ik gebruikte recent nog een Japans inlegmes voor zulk werk

http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/710515/Kogatana-Deluxe-left-bevel/detail.jsf

Plooit niet en is superscherp en vooral: De messen zijn maar aan één kant geslepen. de andere kant is loodrecht. Ze bestaan zowel in linkse als rechtse uitvoering. Het laat je toe om een snee te maken die geen vallei vormt maar die echt aan één kant (de kant die je wil behouden) kaarsrecht is.

Ik kocht de mijne bij abacus in Gent voor ik denk ongeveer 16€. Ik ben zeker dat ze dat in elke instrumentbouw shop verkopen.

Ik heb net ook een "verwijder de lak jobje" gedaan
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145712-BRUG-komt-LOS-herstellingsadvies-gevraagd-voor-Segovia

Het is niet makkelijk: combinatie van vernisverwijderaar, steekbeitel, schuurblokjes (= blokje met schuurpapier op gekleefd en recht afgesneden), scherp Japans mes, en véééééééééél geduld.
Weet niet goed hoe het er op je elektrische uitziet, maar als je de omliggende lak moet sparen reken dan maar op een uur of 4 prulwerk. de lak die ik moest verwijderen was 0.43 mm en keihard.
Bottom line: het kan, gewoon voorzichtig zijn.

BamBuFan1
14 mei 2011, 17:41
Ik heb net ook een "verwijder de lak jobje" gedaan
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145712-BRUG-komt-LOS-herstellingsadvies-gevraagd-voor-Segovia.

Wat een geweldig stukje handwerk! Maar de hamvraag bij een elektrische gitaar is natuurlijk: zou het weghalen van de lak daadwerkelijk iets met het geluid doen? Want op zich is het verhaal van Fred logisch: je wilt optimaal contact tussen body en brug: dat zou bij een perfect egale harde lak in principe beter zijn dan bij naakt hout...

Dootch
14 mei 2011, 18:26
Lak en trillingen:

Lak is een polymeer en polymeren zijn viscoelastisch. Dat wil zeggen dat ze zowel elastisch (als een veer, als een vast materiaal) als visceus (als een demper, zoals water) reageren.
Elastisch wil zeggen: de energie die ik er in stop krijg ik door de weerbots (bijna volledig/wrijving) volledig terug. (vb = rubberbal)
Visceus wil zeggen: de energie die ik er in stop gaat volledig verloren aan warmte (wrijving, herschikken van de moleculen): (vb = met een lepel in water roeren , het water duwt de lepel niet terug naar zijn beginpositie)

Een polymeer is dus de twee (voight of maxwell model).

Probleem: alle polymeren zijn meer of minder visceus en meer of minder elastisch. je kan het alleen maar weten door te meten. Natuurlijk is een beetje buikgevoel wel al een indicatie: sommige polymeren zoals vb piepschuim zijn meer visceus (kan je een put in duwen). andere zijn meer elastisch (vb neopreen of rubber stuiterbal).

Een hard aanvoelend polymeer lijkt dus meer elastisch. (een uitgeharde vernis bvb)

Dat is echter slecht ten dele waar: de snelheid van beweging, en dan komen we bij de trillende snaar) bepaalt of een polymeer visceus of elastisch reageert. (koop eens een speeltje in de winkel dat "silly putty" heet als je het gooit dan stuitert het, als je er traag aan trekt is het als een gebruikte kauwgum)

De meeste polymeren zijn elastisch voor snelle bewegingen, en dat is goed nieuws voor de trillende snaar, dat is een zeer snelle beweging (antithixotropisch). Dus de elastische komponent zal de grootste faktor zijn, maar er zal altijd een deel trillingsenergie verloren gaan als viscositeit.

(sommige producten zijn thixotropisch, die worden minder visceus door te roeren, vb ketchup, maar dat valt buiten ons doelgebied:seriousf:)

Wat leert ons dit: Je kan niet weten of je vernis meer of minder elastisch is voor snelle bewegingen, je zou dat in een labo moeten meten.

En Pière, wat hebben we gewonnen: vernis zal altijd een deel demping geven op een trilling. Zal je dat horen? Onmogelijk te voorspellen, hangt dus af van de elasticiteit van het gebruikte merk (en ook van de laagdikte!!!! maar dat voert ons weer verder).

Of het vernissen/olien/politoeren van een instrument invloed heeft op de klank is een gans andere discussie die meer met gewicht te maken heeft dan met viscoelasticiteit. Op een elektrische gitaar is gewicht van het blad niet echt een breekpunt dacht ik zo.

Bert Gitaar
14 mei 2011, 18:47
Maar om even op je trillingen via de schroeven in te haken: een setje messing houtschroeven van 10mm dik en 80mm lang zou dus meer effect hebben? ;)

Ik heb dit wel eens uitgeprobeerd met kopere inslagbussen (Zet uit als je een schroef er in draait) en roestvrij stalen imbus bouten van M4 of M6 als brug bevestiging schroeven. Het leverde zeker meer sustain op.

BamBuFan1
14 mei 2011, 20:22
Ik heb dit wel eens uitgeprobeerd met kopere inslagbussen (Zet uit als je een schroef er in draait) en roestvrij stalen imbus bouten van M4 of M6 als brug bevestiging schroeven. Het leverde zeker meer sustain op.

Mijn Bambu heeft volledig messing hardware, inclusief de houtschroeven. Dat ding heeft schrikbarend veel sustain, maar dat kan ook aan de doorlopende hals liggen ;)