PDA

View Full Version : contour zijkanten acoustische guitaar



jos geers
13 mei 2011, 21:15
Hallo allemaal ben bezig met de zijkanten van mijn favino maar ben aan het worstelen met het verloop van de hoogte van de staart naar de hals. Het punt is ik heb geen tekening maar wel de maten bij de staart 102 mm en bij de hals 97 mm maar hoe zet je nu het verloop van hoog naar laag uit op de zijkanten? gewoon lineair (rechte lijn) of met een bolling help aub:???:

BLUEWEY
15 mei 2011, 01:15
Bij mijn weten Jos, gewoon met een rechte lijn. De bollingen maak je in de top en in het achterdek.
Op de cursus hadden we een "mal" van 18mm dik en die schoven we dus een beetje schuin over de sides heen, dus wat hoger van achteren(staartstuk) en trokken een rechte lijn richting hals. Het is wel belangrijk dat dit zo evenredig mogelijk gebeurd.

Maar er zijn verschillende manieren van toepassen op dit gebied. Sommigen b.v. maken de sides al schuin aflopend voordat ze hen gaan vormen. Meestal zijn dit de ervarenen onder ons..

Als 't ff kan, probeer dan wel iig z.s.m. aan een tekening te komen, want dat is vaak van cruciaal belang bij vanalles.

suc6

jos geers
15 mei 2011, 12:49
ok thanks ga ik proberen. ik heb ooit ergens gelezen dat het ook belangrijk is spanning in het achterblad te hebben dus dacht ik aan de hielkant bv een mm of wat omlaag tov de rechte lijn en dat aan de hals kant ook zodat je het blad op enige spanning hebt gezet....

stijnkenens
15 mei 2011, 13:19
Ik ben er niet helemaal mee eens, De rug en top zijn een segment van een bol, wat dus wil zeggen dat naarmate je naar het middenpunt gaat, de zijkanten hoger moeten komen.

Zoals hier te zien is op de Loo kopie:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/Gibson%20LOO/DSC09069.jpg


Deze gitaar heeft ook een uitgesproken verloop van staart naar hiel: van +/- 110mm aan de staart naar +/- 80mm aan de hiel:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/Gibson%20LOO/DSC09064.jpg


Daar de rug een bolling heeft van ongeveer 6 mm over 50 cm, moeten dus zijkanten en lijmreepjes aangepast worden aan die bolling.

Ik stel voor: eerst plooien, en dan met een radius mal en wat wiskundige tekeningen de bolling bepalen en overzetten naar de zijkanten. Dan kan je in de mal zijkanten, hiel- en staartblok nar de juiste hoogte brengen.

Dit mag ongeveer zijn, het moet nog niet perfect, nadien lijm je de lijmreepjes op je zijkanten, en ga je ze afwerken, zodat de rug perfect over de zijkanten past. (bebalking inleggen in de lijmreepjes !!!)


s.

Ike57
15 mei 2011, 13:58
Als je geen tekening hebt (of kunt krijgen) kun je nog even bij Elderly kijken - http://www.elderly.com/books/items/727-1.htm

Hier kun je een tekening kopen voor $20.

BLUEWEY
15 mei 2011, 18:29
Ik ben er niet helemaal mee eens, De rug en top zijn een segment van een bol, wat dus wil zeggen dat naarmate je naar het middenpunt gaat, de zijkanten hoger moeten komen.

Zoals hier te zien is op de Loo kopie:

Deze gitaar heeft ook een uitgesproken verloop van staart naar hiel: van +/- 110mm aan de staart naar +/- 80mm aan de hiel:

Daar de rug een bolling heeft van ongeveer 6 mm over 50 cm, moeten dus zijkanten en lijmreepjes aangepast worden aan die bolling.

Ik stel voor: eerst plooien, en dan met een radius mal en wat wiskundige tekeningen de bolling bepalen en overzetten naar de zijkanten. Dan kan je in de mal zijkanten, hiel- en staartblok naar de juiste hoogte brengen.

Dit mag ongeveer zijn, het moet nog niet perfect, nadien lijm je de lijmreepjes op je zijkanten, en ga je ze afwerken, zodat de rug perfect over de zijkanten past. (bebalking inleggen in de lijmreepjes !!!)


s.

Stijn, 'k vind wel dat we moeten inzien dat jouw gitaar "een extreem" verloop heeft van 3cm en dat is bij zijn gitaar niet zo.
En de meeste ruggen zijn vrij plat en hebben vaak niet meer dat 3mm, maar hoop dat jouw advies hem ook weer wat wijzer heeft gemaakt.

@jos; de spanning in het achterblad komt o.a. doordat je het wat bol maakt d.m.v. de braces wat te bollen, dus trek je de zijkanten v.h. achterblad al wat "tegendraads" omhoog.., en door de spanning van de snaren/hals op de zijwanden.
Het hielblok zit trouwens bij de hals... ;)

Probeer iig een tekening te bemachtigen, ook i.v.m. de bolling v.d. braces e.d.
Bij Bouwerskontakt in Arnhem hebben ze goede. Zie je ze niet op de website, dan moet je ze ff mailen.

ernieman
16 mei 2011, 00:32
Bluewey: Het extreem verloop van Stijn zijn rug heeft niks met de bolling te maken. Hij schrijft zelf dat de bolling in de rug slechts 6mm is. De hoogte van de zijkanten stel je gewoon op nul bij het berekenen/uittekenen van de bolling.

Kijk naar het volgend plaatje en het wordt iets duidelijker...
https://lh4.googleusercontent.com/_foj3-accvfQ/TdBQqUXi5oI/AAAAAAAABDY/iN1d96YCq14/s800/nullijn.JPG

De hoogte van de zijkanten kun je mathematisch berekenen of uittekenen zoals Stijn ook al zei.
Bvb op de volgende manier.
Als je weet hoe groot je de bolling wilt hebben, dan kan je deze uitzetten over de gehele breedte (lower bout?) van de gitaar en vervolgens "uitmeten" hoe hoog de andere delen van de zijkanten worden.

Weer een plaatje:
https://lh6.googleusercontent.com/_foj3-accvfQ/TdBUHBHZQ5I/AAAAAAAABDg/MXKrHFIs8xo/s800/bolling.JPG

Daar waar de rode lijn de bolling snijdt, daar meet je de hoogte uit. Dan nog even het verloop van hoogteverschil in voor en achterkant klankkast erbij optellen en je hebt je uiteindelijke hoogte.
Je kunt hiervoor natuurlijk ook nog een mooi rekenblaadje maken in excel...

Maar laat dit vooral geen "moeten" worden, want het is eerder een indicatie die je na het plaatsen van je lijmranden gaat afwerken tot een mooie vloeiende lijn.

Andere manieren van het hoogte-verloop verkrijgen is o.a. het werken met een radius dish.

BLUEWEY
16 mei 2011, 01:35
Ernieman; klinkt allemaal bijzonder interessant.., ik hoop dat jos het nog begrijpt.. :soinnocent:

Javaca
16 mei 2011, 06:53
+1 voor Stijn en Ernieman.

Dit geheel is nog makkelijker te visualiseren met een barokgitaar...

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2009-10/mini/DSC09947.jpg

@Bluewey:
Het is geen raketwetenschap, gewoon ruimtelijk inzicht.

Surfreak
16 mei 2011, 07:28
De hoogte van de zijkanten kun je mathematisch berekenen of uittekenen zoals Stijn ook al zei.
Bvb op de volgende manier.
Als je weet hoe groot je de bolling wilt hebben, dan kan je deze uitzetten over de gehele breedte (lower bout?) van de gitaar en vervolgens "uitmeten" hoe hoog de andere delen van de zijkanten worden.

Weer een plaatje:
https://lh6.googleusercontent.com/_foj3-accvfQ/TdBUHBHZQ5I/AAAAAAAABDg/MXKrHFIs8xo/s800/bolling.JPG

Daar waar de rode lijn de bolling snijdt, daar meet je de hoogte uit. Dan nog even het verloop van hoogteverschil in voor en achterkant klankkast erbij optellen en je hebt je uiteindelijke hoogte.
Je kunt hiervoor natuurlijk ook nog een mooi rekenblaadje maken in excel...


Deze berekening gaat niet helemaal op..
op deze manier maak je zeg maar een buis over je achterkant.
midd tail even hoog als bij je hals,
en zijkanten even hoog.
je krijgt dus geen bol..

dan zou je het met een passer moeten doen.
allemaal cirkels maken en per cirkel de hoogte bepalen dmv de tekening die ernieman liet zien.

ik hoop dat het duidelijk is wat ik wil zeggen. :)

loose-fur
16 mei 2011, 07:28
Ruimtelijk. Inzicht. Inderdaad, Javaca, meer woorden zijn hierbij niet nodig.





Tee.

BLUEWEY
16 mei 2011, 15:56
+1 voor Stijn en Ernieman.

Dit geheel is nog makkelijker te visualiseren met een barokgitaar...

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2009-10/mini/DSC09947.jpg

@Bluewey:
Het is geen raketwetenschap, gewoon ruimtelijk inzicht.


Ruimtelijk. Inzicht. Inderdaad, Javaca, meer woorden zijn hierbij niet nodig.





Tee.

Sorry jongens, maar ruimtelijk inzicht heb ik meer bij vrouwen... :soinnocent:
dan bij die bult hierboven :seriousf:

(Edit; natuurlijk met alle respect Javaca)

stijnkenens
16 mei 2011, 18:56
Ik vind die contour van Javaca's barok gitaar er anders zeer sensueel uitzien !


s.

BLUEWEY
17 mei 2011, 02:40
Ik vind die contour van Javaca's barok gitaar er anders zeer sensueel uitzien !


s.

Tis idd best een lekker ding stijn

Javaca
17 mei 2011, 06:31
Bij die barokgitaar is het verloop van de zijkanten trouwens erg makkelijk te zien.

De werkwijze:

-Rugbolling getekend (zijaanzicht
-Op strategische punten (daar waar de segmenten van de mal komen) lijnen gezet.
-Deze lijnen zijn de hoogte van het midden.
-Overgezet op een los stuk tekening en de breedte van de zijkanten er aan toegevoegd.
-De rug bolling (gesegmenteerde ring in dit geval) er overheen gezet vanuit het middelpunt van de dwarsbolling (in dit geval op het hoogste punt 176 mm).
-Zijkanten afgesneden op de gesegmenteerde ring
-Gesegmenteerde ring afgesneden op de zijkanten.
-Voila, de vorm van de rug en zijkanten.

-Een CAD programma is hierbij er handig, maar het kan ook met potloodpasserpapierlineaaleneengummetje.exe .

jos geers
17 mei 2011, 22:16
ok ben blij dat de zijkant nog in de maak is heb helaas geen tekening van de favino maar een tekening van de selmer maar die is op dit vlak totaal niet duidelijk. dus ik ga alle reacties nog eens goed doorlezen en dan mijn plan trekken alvast bedankt voor de vele reply!

jos geers
18 mei 2011, 18:03
@stein ja ik zie en snap wat je bedoeld. De bolling overdwars is het resultaat van de balkjes en geeft spanning over 1 as. De bolling of afschuining (of bolling zoals je aangeeft) overlangs is het gevolg van de contour van de zijkant en de bolling overlangs langs lang de hart lijn door de hals.

Ik kan me voorstellen dat een bolling in beide vlakken een nog stijver achterblad geeft en dus meer sterkte en een betere reflectie projectie van het geluid?

Stein Je hebt het over een bol (dus buiging in twee vlakken) ik heb de achterkant zo gemaakt dat de balkjes allen een gelijke radius hebben dus eigenlijk ligt de achterkant zoals die nu is op de omtrek van een denkbeeldige cilinder. Daarna heb ik op de tekening die maar zelf gemaakt heb een verlooplijn van hoog naar laag getekend hiel naar staartblok bv 100 mm naar 95 mm.

Vervolgens op de radius van de balkjes gemeten wat het hoogte verschil is tussen het hoogte punt op de balk (hart) en het snijpunt van de balk met de zijkant. Deze maat heb ik weer overgezet op de eerder genoemde schuine lijn.
Deze laatste stap heb ik voor alle drie de balk posities gedaan en vervolgens heb ik de drie punten met elkaar verbonden.

Er onstaat dan een soort boog. vervolgens was mijn idee om aan beide einden deze boog iets te verlagen een paar mm of wat om zo extra spanning in het blad over de lengte as te krijgen.
Ik vraag me alleen af of dit zin heeft gaat het nou om spanning in het blad en zo de gitaar sterker te maken of gewoon een vorm die het beste geluid projecteert naar het klankgat
ik heb echte geen idee

jos geers
18 mei 2011, 21:52
@surfreak ja ik heb wat ernieman aangeeft nu gedaan maar is inderdaad een cilinder buitenvlak dus als ik de contour als bol wil hebben (buiging in twee vlakken) moet ik dus aan het begin en eind van de body de schuine lijn naar beneden buigen volgens mij betekent dat gewoon een dish kopen of maken en schuren maar ?

ernieman
23 mei 2011, 22:06
Deze berekening gaat niet helemaal op..
op deze manier maak je zeg maar een buis over je achterkant.
midd tail even hoog als bij je hals,
en zijkanten even hoog.
je krijgt dus geen bol..

dan zou je het met een passer moeten doen.
allemaal cirkels maken en per cirkel de hoogte bepalen dmv de tekening die ernieman liet zien.

ik hoop dat het duidelijk is wat ik wil zeggen. :)

Beetje laat antwoord, maar ik was er even tussenuit.

Je hebt helemaal gelijk surfreak, maar het was al laat en ik wilde snel duidelijk maken dat het helemaal niet zo moeilijk is. Ik heb het zelf vroeger bij een gitaar zo ook gedaan, maar dan inderdaad de lengte bolling er ook nog bij in acht genomen. De berekening/tekening wordt dan een beetje ingewikkelder, maar de basis blijft hetzelfde.
Het was enkel ter verduidelijking...

Mattia
29 mei 2011, 02:45
Als je een bolle rug wil, als in radiussed, maak een radius dish en gebruik 'm. Hoef je niet zo hard je kop te breken.