PDA

View Full Version : Sessionette 75 originele power module



yannickie
13 mei 2011, 20:59
Een paar weken geleden heeft mijn Sessionette 75 het begeven :( Nadat ik probeerde een externe speaker aan te sluiten, maar dit op de verkeerde manier deed :( Waarschijnlijk is er iets op de power module kapot. Iemand een idee waar ik de originele power module kan kopen? ze zijn namelijk sinds een paar jaar uit de productie. of heeft iemand een alternatieve power module die ik ergens kan kopen?

ik hoor het graag!

cluseau
13 mei 2011, 21:27
Wat zit er precies in, kun je een foto schieten?

In deze ampjes zijn verschillende powermodules toegepast waaronder power chips maar ook printjes met losse transistoren. De laatste kun je gewoon repareren maar ook voor de powerchip is een oplossing te vinden. Ik heb er zelf één gehad welke geheel met transistoren was opgebouwd

yannickie
13 mei 2011, 21:53
Bedankt voor je snelle reactie:)

ik heb momenteel de versterker niet thuis staan. Een vriend met verstand van elektronica is hem aan het door meten. Dus een foto schieten kan ik helaas niet.
Maar het vermoeden nu is, is dat de module die binnen de versterker voor de sluiting zorgt is de eindversterker, specifieker lijkt het een van de power FET's te zijn die sluiting maakt.

Dus het idee is om allebei de FET's te vervangen en te kijken of ie het dan weer doet. een goed idee?

cluseau
13 mei 2011, 23:08
Dus het idee is om allebei de FET's te vervangen en te kijken of ie het dan weer doet. een goed idee?

Natuurlijk, als het netjes en op de juiste manier gebeurd. Meestal blijft het niet beperkt tot de fet's en zijn er meer componenten in de val meegesleurd. Dit moet je dus wel goed checken anders kun je weer opnieuw beginnen.

Frans.

yannickie
14 mei 2011, 00:03
Ja inderdaad.
wat zou er nog meer kapot kunnen zijn behalve één FET? want doormeten en testen kan natuurlijk wel, maar zonder vergelijkingsmateriaal is dat natuurlijk lastig.

cluseau
14 mei 2011, 08:45
Ja inderdaad.
wat zou er nog meer kapot kunnen zijn behalve één FET?

De powerfet's staan in serie op de voeding, heel onwaarschijnlijk dat het bij één fet gebleven is. Ik zou ze zondermeer beide vervangen. De drivers hebben ook een klap te verwerken gekregen door de kortgesloten fet's en zo kun je nog wel even doorgaan want het geldt voor alle componenten die gelijkspanning gekoppeld zijn. Je kan geluk hebben maar meestal is het een sneeuwbal effect en is alles overleden.

Little Jay
14 mei 2011, 23:10
Als reparatie nou niet lukt, kijk ook hier even: http://www.meyer-repair.blogspot.com/

En dit al gezien: http://www.award-session.com/pdfs/SG75_Power_module.pdf?
(geloof dat je ze niet meer bij Session zelf kunt bestellen, staat enkel nog op de website).

Dirk_Hendrik
15 mei 2011, 14:11
Begin niet aan reparatie. Ze zijn bij Award van die power modules afgestapt omdat ze te vaak stuk gingen.

En dus bestel je bij Award "gewoon" zo'n discreet opgebouwde module die je inbouwt volgens de instructies die je ook op de Award site kunt vinden. Uit eigen ervaring, fluitje van een cent. Levering duurde als ik me niet vergis ongeveer een week en voor de prijs van die dingen kun je niet zelf gaan bouwen.

Verder,
Als je je Sessionette nou toch open hebt liggen, soldeer dan meteen de hele print even opnieuw door. Ik heb jarenlang met Sessionette 75's op het podium gestaan waarvan ik me, toen ik besloot eens wat te gaan doen aan krakende pots, bewust werd dat ik qua betrouwbaarheid stinkmazzel heb gehad dat ik niet ineens met een dooie versterker stond.
Wat betreft die pots was dat doorsolderen ook meteen een (Isopropyl alcohol) schoonmaakbeur van de gehele print. Blijkbaar hadden de vorige eigenaars van m'n Sessionette's ook al last gehad van die kraak en was de gehele print een kleffe brij van ingedroogde contactspray-residu.

Samengevat,
Die dingen zijn een jaar of 25 oud en een goede grote beurt kan dus geen kwaad.

Dirk_Hendrik
15 mei 2011, 14:15
Yikes!!
Met de bovenstaande link naar Meyer amps,

Een nieuwe power module bij Award kost 40 pond. Da's een stuk minder dan 110 euro. Ik refereerde dus aan de betaalbaarheid van die Award modules. Snap ik daarnaast niet waarom Meyer uberhaupt aan de ontwikkeling van een eigen replacement is begonnen :???:

master99
15 mei 2011, 21:46
Een nieuwe power module bij Award kost 40 pond. Da's een stuk minder dan 110 euro. Ik refereerde dus aan de betaalbaarheid van die Award modules. Snap ik daarnaast niet waarom Meyer uberhaupt aan de ontwikkeling van een eigen replacement is begonnen :???:

Dat kan ik je wel vertellen. Ik (want is is mij) bouw ze omdat ik Session versterkers met grote regelmaat binnen krijg en het in 9 van de 10 keer de power module is die de oorzaak is. En aangezien er markt voor is, waarom zou ik het dan niet doen.

Daarbij is het zo dat de modules die Session levert geen mosfets in de eindversterker heeft, maar darlington bipolaire transistors. En .. evenzo belangrijk, ze gewoon niet levert.

Groeten,
Erik

Dirk_Hendrik
16 mei 2011, 09:23
Ah, dat verklaart!
Niet dat ik een voorstander ben van EQ-ing in de eindtrap maar als dat helpt om van die extreme Sessionette treble af te komen zullen darlingtons vs Mosfet's me worst wezen. (maar er zijn betere plekken om dat aan te pakken). Dat Award niet levert vind ik vreemder. Ik had er geen problemen mee. Maar da's ook al weer een jaar of 2 terug.

flo123
16 mei 2011, 12:52
Die Sessionette module van Award, is dat http://www.award-session.com/award-session_accessories.html?

master99
16 mei 2011, 13:36
... komen zullen darlingtons vs Mosfet's me worst wezen. (maar er zijn betere plekken om dat aan te pakken). Dat Award niet levert vind ik vreemder. Ik had er geen problemen mee. Maar da's ook al weer een jaar of 2 terug.

Ik heb ook niet het idee dat de eindversterker erg bepalend is in het geheel, maar de oudjes hebben zelfs mosfet rechts-onder op het speakerdoek staan. Tja, als dan een beetje mos achter op de speaker en een beetje vet op het handvat dit moet rechtvaardigen, is ook zo wat ;)

Vorige jaar heb ik het nog geprobeerd; zelfs betaald. Kreeg bericht van de man achter Award-Session terug dat ze niet meer leveren .. kreeg wel het geld terug.

Daarnaast is het gewoon erg handig als de module 1 op 1 past. Dan hoef je geen gaten te boren, maar losschroeven, los-solderen, vastschroeven, vast-solderen en klaar ! Dat was/is mijn idee er achter.

Gr,
Erik

master99
16 mei 2011, 13:41
Die Sessionette module van Award, is dat http://www.award-session.com/award-session_accessories.html?

Yep, dat is 'm. Maar ... afhankelijk van welke speaker in de versterker zit, past het wel of past het niet. Deze module wordt haaks op achterzijde van het chassis bevestigd en steekt naar binnen toe. Als je de originele speaker uit de begin periode hebt (ben even de speaker merk kwijt .. iets engels) dan zal je toch weer andere gaten in het chassis moeten boren om de module op een iets verschoven plek in het chassis te bevestigen omdat anders de print tegen de magneet van de speaker aan komt. Bij een G12H, die ook gebruikt wordt, zou het net wel/niet passen.

Gr,
Erik

guitarnijboer
16 mei 2011, 15:22
Volgens mij heb ik eens een STK module in zo'n session gesoldeerd (STK 086 dacht ik) Kost bijna niets en klinkt gewoon prima. Klein printje met wat onderdelen erbij en klaar.

Hier trouwens een schema van zowel de Session versterker, de darlington eindtrap en de mosfet eindtrap: http://www.award-session.com/pdfs/SG75_Schematic_Instructions.pdf

master99
16 mei 2011, 15:43
En als je dan even wat dieper graaft, dan zie je waar één van de problemen zit met al deze opties, de AX120p, de Award-Session vervanger, en evt. een STK086 module. Die verrekte hoge voedinsspanning die in de Session zit ... !!!! normaal om en nabij de + en - 55V, maar soms ook een einde over de + en - 60 ... Dat zijn voedingsspanningen die je wilt hebben bij een 500W versterker. En als je dan de specs van bovengenoemde onderdelen/modules er bij pakt, dan gaat dat net wel/net niet. Het is dus allemaal niet zo eenvoudig als het in eerste instantie lijkt. En daarom is een setje mosfets zo fijn, naast de rest van het circuit !

guitarnijboer
16 mei 2011, 16:54
En als je dan even wat dieper graaft, dan zie je waar één van de problemen zit met al deze opties, de AX120p, de Award-Session vervanger, en evt. een STK086 module. Die verrekte hoge voedinsspanning die in de Session zit ... !!!! normaal om en nabij de + en - 55V, maar soms ook een einde over de + en - 60 ... Dat zijn voedingsspanningen die je wilt hebben bij een 500W versterker. En als je dan de specs van bovengenoemde onderdelen/modules er bij pakt, dan gaat dat net wel/net niet. Het is dus allemaal niet zo eenvoudig als het in eerste instantie lijkt. En daarom is een setje mosfets zo fijn, naast de rest van het circuit !

Nou hij heeft het toch jaren gedaan hoor en voor zover ik weet zal ie het nog gewoon doen (heb hem een tijd geleden weggedaan) Ik kan mij niet herinneren dat de voedingspanning destijds een belemmering was, anders had ik het nog wel geweten. Maar wellicht had ik toevallig een exemplaar waarbij de voedingspanning wat lager uitviel...

Ik wil ook niets af doen aan je eindversterkermodules, maar ik denk dat het ook gemakkelijk goedkoper kan.

Plant
16 mei 2011, 17:21
De netspanning in Nederland is in de loop der jaren ook verhoogd van 220V naar 230V AC en dat heeft wat effekt op interne spanningen. Op zich moet ieder toestel daar tegen kunnen als het juist ontworpen is, dat valt gewoon binnen de marge.
Maar als een fabrikant erg kritisch ontwerpt en te weinig rekening houd met de spreiding van componenten (b.v. secundaire trafospanning), kan het best zijn dat het ene exemplaar nooit een krimp geeft en de ander wel.

yannickie
22 mei 2011, 17:32
Ik ben een beetje verward. Is het nu nog mogelijk om zo'n module te kopen bij Award of niet? zo niet dan denk ik dat de FET's vervangen geprobeerd gaat worden en biedt dat geen oplossing dan vrees ik dat het niet rendabel is om hem door meyer te laten repareren.

Bedankt voor alle reacties trouwens!:) ik was er een weekje tussen uit.

matto
24 mei 2011, 07:25
Amplimo in Neede http://www.amplimo.nl/ had ook altijd een powermodule in hun leveringsprogramma die prima in een Sessionette 75 past.
Er zat dacht ik ook een beschrijving bij hoe je de voedingsspanning kunt verlagen door enkele windingen van de voedingstrafo af te halen.
Ik heb dat een jaar of wat geleden met prima resultaat op die manier gedaan .