PDA

View Full Version : Nieuwe James Hetfield EMG's



Philippe
13 mei 2011, 20:01
Klinkt wel interessant. Het is naar eigen zeggen niet zomaar een 81 en 60 waar zijn naam op is gedrukt. Het is echt een hele nieuwe pickup. Ze hebben er volgens de EMG website 2 jaar aan gewerkt.
Misschien wel de moeite waard om een keer uit te proberen.
Qua prijs zal het wel een lieve duit gaan kosten. Ik verwacht ongeveer hetzelfde als de Kerry King set (eurootje of 180).


http://www.youtube.com/watch?v=lc1FMJvNXCg&feature=player_embedded

YannickH
13 mei 2011, 20:57
sooooow:p ben een grote emg fan dus dit staat me wel aan:)
en ik heb richting 300 betaald voor men kerry kings

Mr. Dynamite
13 mei 2011, 21:11
Klinkt gaaf, zal wel niks voor mij zijn maar het idee klinkt vet :)

Gothra
13 mei 2011, 21:45
sooooow:p ben een grote emg fan dus dit staat me wel aan:)
en ik heb richting 300 betaald voor men kerry kings

300!? Special uber mega gold plated edition ofzo?

signsofzodiac
13 mei 2011, 21:47
Ahhhhh, Hetfield, mijn all time favo ritme-gitarist. Wat heb ik vroeger een groot gedeelte leren spelen van die man.

Klinkt interessant die pickups, ben benieuwd!

Sanderltd
14 mei 2011, 00:27
Klinken mij als de perfecte emg's in de oren! :) Ik ben benieuwd. Tot nu toe ben ik altijd grote fan geweest van mijn 81 85 set, net omwille van die "wall of sound". Maar dit klinkt nog beter! :)

Orpheo
14 mei 2011, 01:24
Lijkt me een gaaf pickupsetje.zou t wel eens willen proberen en eventueel reverse engineeren ghehe

HUESSEN
14 mei 2011, 18:31
:stop: Commercieel praatje.Volgens mij komt er meer bij kijken als alleen elementen......

Terminus
14 mei 2011, 22:21
:stop: Commercieel praatje.Volgens mij komt er meer bij kijken als alleen elementen......

Ja tuurlijk was de situatie anders geweest als Hetfield geen geld ontving van EMG hiervoor, maar heb nou even vertrouwen in die man dat hij daadwerkelijk de tone van deze elementen beter vindt.

Zelf vraag ik me af hoe goed de definitie van deze elementen wordt als de output nog hoger is dan bij normale EMG's, maar dat hangt ook af van hoe je output meet. Er zijn zat passieve pickups die meer decibel meten dan standaard 81's. Als ik hard sla en de elementen dicht bij de snaren zet krijg ik m'n POD Studio makkelijk aan het clippen, en zo high output is een SD Full Shred niet.

caliban
15 mei 2011, 11:05
Cool filmpje, dank daarvoor.

iWishmaster
15 mei 2011, 11:09
Zover ik kon vinden heeft alleen de neck variant ("EMG 60") meer output. De 60 heeft in vergelijking met de 81 best wel wat minder output. Maar dan nog, waarom meer :???:. Moderne amps hebben meeeeer dan genoeg gain. Ik zou liever een pickup zien die minder output had, maar toch het 'wall of sound' van een EMG heeft.

Toch lijkt t me wel interessant: Hetfield z'n sound vind ik ook altijd goed!

E-J
15 mei 2011, 11:28
Zover ik kon vinden heeft alleen de neck variant ("EMG 60") meer output. De 60 heeft in vergelijking met de 81 best wel wat minder output. Maar dan nog, waarom meer :???:. Moderne amps hebben meeeeer dan genoeg gain. Ik zou liever een pickup zien die minder output had, maar toch het 'wall of sound' van een EMG heeft.

Toch lijkt t me wel interessant: Hetfield z'n sound vind ik ook altijd goed!

Speelt/speelde Hetfield niet altijd over die EMG 60 in de halspositie? Wel vreemd want humbuckers in de hals zijn over het algemeen een stuk minder strak?

Terminus
15 mei 2011, 11:52
Speelt/speelde Hetfield niet altijd over die EMG 60 in de halspositie? Wel vreemd want humbuckers in de hals zijn over het algemeen een stuk minder strak?

Nee, hij speelt alle slagpartijen gewoon op het brugelement, anders had je echt wel gemerkt dat alles wat hij speelde een modderige puinzooi was.

HaroldA
15 mei 2011, 12:16
Ik zou liever een pickup zien die minder output had, maar toch het 'wall of sound' van een EMG heeft.

Volume potmeter? Of gewoon een vaste weerstand naar aarde?

iWishmaster
15 mei 2011, 13:03
Volume potmeter? Of gewoon een vaste weerstand naar aarde?

Eerder de opamp die erin zit wat minder laten doen, maar die zit ingegoten geloof ik.

Legit
15 mei 2011, 20:32
zijn ze nou passief of actief? :P

Terminus
15 mei 2011, 20:53
zijn ze nou passief of actief? :P

Wat ik er van begrijp actief.

YannickH
15 mei 2011, 21:47
half actief en half passief en ze komen met een 4.5V batterij :p













just joking

YannickH
2 juni 2011, 16:05
http://www.youtube.com/watch?v=ImrjPg1xSWE&feature=relmfu

JGD
5 juni 2011, 08:51
http://www.youtube.com/watch?v=ImrjPg1xSWE&feature=relmfu


ieuw!! what a FAGGOT!!!

Terminus
5 juni 2011, 11:06
ieuw!! what a FAGGOT!!!

Het woord dat je zoekt is een douchebag, in het Nederlands ook wel een zelfingenomen idioot die denkt dat door te praten als iemand uit Dude Where's My Car, zijn haar te verven als BT en een lelijke zonnebril waar Bono nog een puntje aan kan zuigen te dragen het kan laten lijken dat hij helemaal niet te oud voor dit soort onzin is.

Dat iemand die man kan waarderen begrijp ik totaal niet. Hij stelt alleen stomme vragen.

YannickH
5 juni 2011, 12:32
even over de pickup zelf... ik had ze helemaal anders verwacht:dontgeti:
de look dan he...
oke die "schroeven" erin wist ik zoieso maar zo zwart en gewoon emg erop:(
ik had er meer van verwacht maar helaas.
trouwens ik ben terug bezig met passieve pickups dus de kans dat ik nog emg's koop is redelijk klein:p ik heb al bijna alle combinaties van emg gehad:)

JGD
5 juni 2011, 19:48
hoewel ik deze pickups natuurlijk niet ken en dus niet te hard iets moet roepen, denk ik toch bij mezelf:
"the clarity and the punch of a passive pickup and the wall of sound of an EMG81"......

dat bestaat toch al lang?
en heet Bill Lawrence XL500?

Liquid_Metal
5 juni 2011, 19:57
Hey hij heeft een shirt aan van de band van Harold XD.

The Unforgiven
5 juni 2011, 20:16
Zit zelf een beetje te twijfelen of ik deze zal kopen. Ik krijg als het goed is binnenkort twee EMG 81's binnen, en twijfel of ik de 81's in één gitaar zal stoppen, en een setje JH's te kopen, of twee EMG 60's kopen en twee gitaren met 81-60 gebruiken.
Aangezien de tweede keuze goedkoper is zal dat het waarschijnlijk worden, maar ik wacht nog even op een paar mooie reviews.

YannickH
5 juni 2011, 21:21
Zit zelf een beetje te twijfelen of ik deze zal kopen. Ik krijg als het goed is binnenkort twee EMG 81's binnen, en twijfel of ik de 81's in één gitaar zal stoppen, en een setje JH's te kopen, of twee EMG 60's kopen en twee gitaren met 81-60 gebruiken.
Aangezien de tweede keuze goedkoper is zal dat het waarschijnlijk worden, maar ik wacht nog even op een paar mooie reviews.

ik vind die emg 60 echt 2keer niks he:dontgeti:
liever een 81 en een 85 of gewoon 2X81

Sanderltd
5 juni 2011, 23:37
De emg 60 vind ik net de meest ondergewaardeerde emg die er is. Bij emg's denken heel veel mensen aan dode, kille, steriele en luide pickups, terwijl dat vooral voor de 81 en 85 zo is. De 60 is net mooi warm, dynamisch en vol. Ik vind de pickup te gek. :)

HaroldA
5 juni 2011, 23:38
Waar blijft deel 2 van het filmpje? :???:

Tankman
6 juni 2011, 08:08
De emg 60 vind ik net de meest ondergewaardeerde emg die er is. Bij emg's denken heel veel mensen aan dode, kille, steriele en luide pickups, terwijl dat vooral voor de 81 en 85 zo is. De 60 is net mooi warm, dynamisch en vol. Ik vind de pickup te gek. :)

Ik heb van de week nog op een gitaar gespeeld met een 81-60 combinatie. Ik vond de 60 juist erg doods klinken. Met solos was hij dun. Clean kwam er gewoon niks uit. De 81 in de burg daarentegen schreeuwde wel als een gek, maar toch klinkt ook deze dunner dan de Tonezone die ik nu al anderhalve maand gebruik.

JGD
7 juni 2011, 17:47
De emg 60 vind ik net de meest ondergewaardeerde emg die er is. Bij emg's denken heel veel mensen aan dode, kille, steriele en luide pickups, terwijl dat vooral voor de 81 en 85 zo is. De 60 is net mooi warm, dynamisch en vol. Ik vind de pickup te gek. :)

ik vind het voor de 81 en 85 ook niet opgaan.

de EMG81 heeft ook weer een hele eigen karakter vind ik.
evenals de 85.
een mooie volle 85 in de neck bluest bijv meer dan heerlijk.
ik weet dat velen het niet met me eens zijn maar ik vind dan ook dat velen hier vastgeroest zitten in het gibson/fender/buizenbakje idee (no offense verder, zeg het niet om te schoppen oid)

Philippe
28 september 2011, 09:47
Bump!

Inmiddels staat hij op de site van Thomann.
http://www.thomann.de/nl/emg_jh_set.htm

€225,-...thanks but no thanks!

o0rollo0o
29 september 2011, 08:41
Wat is nu het idee ervan(en dat zelfde heb ik bij de slash signature pickups van seymour duncan hoor).

Die vent gebruikt een EMG81 en EMG60, en nu brengt die een singature pickup uit waarmee je zn geluid kan benaderen, maar (net) geen EMG81 en EMG60 is? Dan kan je toch beter een EMG81 en EMG60 kopen?

Zelfde als de slash signature pickups, die bestonden in de jaren 80/90 echt nog niet en hij gebruikte toen normale alnico 2 pro pickups. En dan komen ze een jaar geleden met signature pickups die gebaseerd zijn op de alnico 2 pro maar net iets anders.. Als je echt Slash geluid wil kan je toch beter kopen wat hij destijds zelf gebruikte dwz de goedkopere 'normale non-slash-signature' alnico 2 pro?

G.G.
29 september 2011, 08:47
Ze passen het setje aan op de gemiddelde gitarist, met de gemiddelde gear, gemiddelde snaardikte en gemiddelde aanslag etc...

Zo is er het Texas Specials setje dat Het Ultime Stevie Ray Vaughan setje zou zijn. Elementen zijn behoorlijk hot, met name het brugelement. In Stevie's Number One zaten gewone, redelijk lage output elementen, maar hij beukte op staalkabels en zijn versterkers stonden allemaal op 10.

Als ik dat geluid wil benaderen met vintage elementen, krijg ik ruzie met mijn buren, beuk ik binnen twee minuten al mijn vingers kapot etc...

Het is de een oplossing voor een breed publiek.

universe777
29 september 2011, 09:17
Ben het eens met de twee bovenstaande meningen. Negen van de tien keer slaan de signature pups of sets nergens op.

Ik geloof alleen dat het verschil in deze is dat het de bedoeling was een nieuwe set te ontwikkelen. Dus niet de oude Hetfield sound zoals te horen op de albums.
Het moest een combi zijn van bepaalde passieve eigenschappen en de 81/60 Pickups. Een soort door ontwikkeling.

Ik heb hier en daar wat soundclips gehoord/gezien en de verschillen met een 81/60 set zijn best groot. Ik ben absoluut geen EMG fan en de oude Metallica vind ik nog wel OK maar ben geen fanboy. Toch zou deze set (als ze betaalbaar zouden zijn) wel een goede kandidaat set zijn als replacement voor de EMG pickups die helaas Stock in mijn Gibby zitten. Ik wilde er eerst een set passieve Duncans in zetten omdat die Gitaar te "metallica" klinkt. Met deze set zou ik de hele bedrading er niet uit hoeven te slopen. En dus de gitaar in principe origineel houden. ('t is een limited ed.)

iWishmaster
29 september 2011, 09:57
Hetfield gebruikte naar eigen zeggen op de albums vaak veel verschillende gitaren. Hij vond dat passieve pickups meer 'beuk' hadden, terwijl EMG's een betere 'wall of sound' hadden. De bedoeling van dit setje signature pickups is een combinatie van de twee. Dus inderdaad, niet om de oude Metallica sound na te maken, maar het nieuwe geluid dat James in zn hoofd had zitten. Ik vind ze ook wat prijzig, houd het nog even bij mijn SD blackouts!

interessander
29 september 2011, 12:47
Die combi werkt goed inderdaad, ik heb ook bij een opname eens twee tracks met een passief element en twee tracks met een EMG 85 opgenomen.
En dat is natuurlijk een ander aspect van de sound los van alle gear bij Hetfield, alles wordt meerdere keren rete-strak opgenomen.

universe777
29 september 2011, 14:38
Die combi werkt goed inderdaad, ik heb ook bij een opname eens twee tracks met een passief element en twee tracks met een EMG 85 opgenomen.
En dat is natuurlijk een ander aspect van de sound los van alle gear bij Hetfield, alles wordt meerdere keren rete-strak opgenomen.
Precies. Die man die speelt zijn partijen zo geweldig strak. Da's eigenlijk de reden dat ik nog wel eens naar de eerste paar luister; die geweldige slagpartijen.

Die 85 is trouwens de enige EMG die ik wel ok vind, veel voller dan die dunne 81. Deze kwamen ook stock in mijn Gib Maar ik ben gewoon geen EMG man. Als de prijs wat gunstiger geweest was had de Hetset daar mischien verandering in gebracht.

(Ik dacht trouwens gezien te hebben dat hij op de DW site 209,- is.)

interessander
29 september 2011, 14:53
Ik heb hetzelfde dat ik de 85 veel beter vind dan de 81. Ze zijn dan ook redelijk anders qua opzet, de 85 heeft een Alnico V magneet tegen de ceramische van de 81.
Ik heb hem wel in een basswood RG waar hij perfect bij past, in een mahonie les paul kan ik me voorstellen dat het allemaal een beetje te veel van het goede wordt. Als ik ooit nog een creme 85 tegenkom dan gaat die in mijn destroyer.

Ik heb nog nooit een element nieuw gekocht, de meeste dimarzio's, duncans, EMG etc kun je tweedehands tussen de 40 en 60 euro wel krijgen en ook weer doorverkopen als ze niet bevallen. Een gloednieuwe set zoals deze is natuurlijk wel een ander verhaal.

@Universe777: welke heb je nu stock, 85 of 81, als je quick connect stekekrs hebt kun je ze zo eens omgooien natuurlijk.

Sinner1980
29 september 2011, 16:59
Zelfde als de slash signature pickups, die bestonden in de jaren 80/90 echt nog niet en hij gebruikte toen normale alnico 2 pro pickups. En dan komen ze een jaar geleden met signature pickups die gebaseerd zijn op de alnico 2 pro maar net iets anders.. Als je echt Slash geluid wil kan je toch beter kopen wat hij destijds zelf gebruikte dwz de goedkopere 'normale non-slash-signature' alnico 2 pro?

De alnico pro II werd destijds anders gewonden en nu zijn ze voor de signature pups hetzelfde gewonden als destijds met als resultaat een vleugje Slash icm de juiste gitaar en amp.

Ook apart is de zogenaamde AFD les paul die een tijdje geleden uitkwam; bloedmooie gitaar dat wel, maar Slash heeft AFD opgenomen met een les paul kopie.

Het is en blijft leuk voer voor de fanboys natuurlijk,hetzelfde geldt voor de Hetfield pups (en de Kerry King pups enz enz)

universe777
30 september 2011, 09:17
Ik heb hetzelfde dat ik de 85 veel beter vind dan de 81. Ze zijn dan ook redelijk anders qua opzet, de 85 heeft een Alnico V magneet tegen de ceramische van de 81.
Ik heb hem wel in een basswood RG waar hij perfect bij past, in een mahonie les paul kan ik me voorstellen dat het allemaal een beetje te veel van het goede wordt. Als ik ooit nog een creme 85 tegenkom dan gaat die in mijn destroyer.

Ik heb nog nooit een element nieuw gekocht, de meeste dimarzio's, duncans, EMG etc kun je tweedehands tussen de 40 en 60 euro wel krijgen en ook weer doorverkopen als ze niet bevallen. Een gloednieuwe set zoals deze is natuurlijk wel een ander verhaal.

@Universe777: welke heb je nu stock, 85 of 81, als je quick connect stekekrs hebt kun je ze zo eens omgooien natuurlijk.
In mijn Gib zitten stock twee 85's. Vervangen voor een 81 is geen optie, dat vind ik niet zo tof. Ben ook niet zo weg van Duncan Blackouts. De Hetset lijkt me wel interessant maar veel te duur. Bovendien speel ik voornamelijk 7-snarig en de betreffende gitaar is een 6-snarige. Ik ga er dus geen kapitalen aan uitgeven.

interessander
30 september 2011, 10:37
In mijn Gib zitten stock twee 85's. Vervangen voor een 81 is geen optie, dat vind ik niet zo tof. Ben ook niet zo weg van Duncan Blackouts. De Hetset lijkt me wel interessant maar veel te duur. Bovendien speel ik voornamelijk 7-snarig en de betreffende gitaar is een 6-snarige. Ik ga er dus geen kapitalen aan uitgeven.

Ah 85, ja dan zou ik ze sowieso laten zitten, wel apart dat een gitaar stock met twee 85's komt, dat zie je niet vaak.

allochthomas
30 september 2011, 10:50
Geloof dat de insteek juist was om niet een getweakte versie te leveren van de 60/81 en die dan een sig pickup te noemen maar juist iets te maken dat combineert wat hij geweldig vind aan passieve en actieve pickups. Best of both worlds om het zo te stellen. In hoeverre dit marketing geblaat is weet ik niet maar het lijken me interessante pickups om eens te horen.

universe777
30 september 2011, 11:16
Ah 85, ja dan zou ik ze sowieso laten zitten, wel apart dat een gitaar stock met twee 85's komt, dat zie je niet vaak.
Ja er zijn wat vreemde keuzes gemaakt door de ontwerper. Het is een guitar of the month en in die serie zie je wel vaker rare dingen voorbij komen. Er is nog wel iets wat me tegen houd die Hetset te kopen... 't is een explorer en dan lijk je met die set helemaal zo'n Hetfield clone. Ik heb 11 jaar geleden een Explorer verkocht om een Universe te financieren. Toen ik een tijd terug besloot om weer een explorer te kopen speelde deze het lekkerst en voelde het beste aan. (Deze gitaar is trouwens de reden geweest dat ik die 7-snarige Zwier heb laten bouwen waarvan ik je foto's had laten zien een tijd terug.)

interessander
30 september 2011, 13:14
Aha, de shred X explorer? Ik denk dat de hetfield EMG hem wel goed zouden staan, maar ik snap wat je bedoelt en als het niet een gitaar is die je vaak bespeelt dan is het het niet waard natuurlijk.

Ja die zwier was erg mooi trouwens!

universe777
30 september 2011, 13:29
Aha, de shred X explorer? Ik denk dat de hetfield EMG hem wel goed zouden staan, maar ik snap wat je bedoelt en als het niet een gitaar is die je vaak bespeelt dan is het het niet waard natuurlijk.

Ja die zwier was erg mooi trouwens!
Idd de Shred-X. Heeft een hele partij shit over zich heen gekregen omdat er geen lock-nut op zit maar wel een Kahler. Een bepaald youtube filmpje heeft ook nogal wat los gemaakt. Dezelfde persoon heeft later de tribal explorer als review en die vind hij wel te gek terwijl hij qwa specs (geen nut wel kahler en locking tuners) hetzelfde is (minus de pups).

De Kahler is een stud-mound en klink voor mij redelijk naar een tune-O-matic maar met meer fijn-afstel mogelijkheden. Op het moment heb ik hem gelocked en is hij super solide.