PDA

View Full Version : Elementen uit amerika?



Thiez
13 mei 2011, 16:49
Ik zat op ebay te zoeken naar elementen en nu kwam ik de volgende advertentie tegen:
http://cgi.ebay.de/Van-Zandt-ROCK-STRAT-3-Pickup-Set-RW-RP-Great-Tone-/230555326425?pt=Guitar_Accessories&hash=item35ae2b17d9#ht_820wt_1139

Wanneer ik dit omreken zou het 137 euro zijn voor de elementen en 20 euro verzendkosten. Dan heb ik voor 157 euro een setje wat hier in nederland 250 euro kost...
Waar zit dat verschil in? Komen er bij de douane nog kosten bij of zijn er nog extra kosten die erbij gaan komen?

Orpheo
13 mei 2011, 16:55
er kunnen kosten bijkomen vanuit de douane, maar dat zou dan 30E zijn, ongeveer. zeker niet nog eens 100 euro extra.

gitaarspullen kosten in europa altijd meer. tussenhandelaren die ook geld willen verdienen, denk ik maar zo? en inspelen op internetangst; niet iedereen 'durft' te bestellen .

Triggy
13 mei 2011, 21:49
Komt 19% BTW bij en de invoerrechten bij de douane.
Bij elkaar een tientje of 5-6 denk ik.
Pas een brug van 50 dollar over laten komen, kwam in totaal 23 euro bij...

TimS
13 mei 2011, 22:09
Ik reken altijd gewoon de prijs in dollars als de prijs in euro's. Meestal komt dat aardig in de buurt met verzendkosten in heffingen.

Thiez
13 mei 2011, 23:02
Komt 19% BTW bij en de invoerrechten bij de douane.
Bij elkaar een tientje of 5-6 denk ik.
Pas een brug van 50 dollar over laten komen, kwam in totaal 23 euro bij...

Krijg je dit ook als je bij een particulier iets koopt via ebay?

peter_l
13 mei 2011, 23:36
er kunnen kosten bijkomen vanuit de douane, maar dat zou dan 30E zijn, ongeveer. zeker niet nog eens 100 euro extra.
In dit geval zal het toch een tikkie duurder worden. Als het originele item an sich minder dan 150 euro kost, dan hoeven er geen invoerrechten betaald te worden, je betaalt echter wel BTW over de hele hap inclusief vervoer, plus nog eens 12 euro inklaringskosten. Is het item 150 euro of meer dan wordt er eerst 12% over het geheel gerekend, daarover dan nog eens BTW, dus dan gaat de kassa wat harder rinkelen.

Het loont de moeite bij de verkoper te informeren of die bereid is een lagere waarde op het verzendformulier te zetten. Hou dan rekening met een steviger wisselkoers dan Paypal gebruikt, onze geliefde overheid rekent namelijk best wel goed haar eigen kant uit, daar zitten ze al wat sneller op die 150 euro.

Maar een element van zand? Een zandkasteel, daar kan ik me nog iets bij voorstellen ;-).

zjanke
13 mei 2011, 23:51
Ik verwijs even naar mijn eigen topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?130288-Het-wel-en-wee-van-invoeren), er worden namelijk wat klepels en klokken bij gehaald.

Tussen €22 en €150 aankoopwaarde betaal je alleen 19% BTW over aankoopbedrag+transportkosten, boven €150 aankoopwaarde betaal je ook nog eens 3,7% invoerrecht. Daarbovenop komt nog een bedrag aan administratiekosten wat verschilt per vervoerder. Ga maar uit van ongeveer 50 euro, dan zit je wel goed.

Vraag de vervoerder wel om de transportkosten apart te laten vermelden, dan komt de totale waarde van aankoop onder de 150 euro uit.



Krijg je dit ook als je bij een particulier iets koopt via ebay?

Yep, er geldt alleen een vrijstelling als je kunt aantonen (en de bewijslast hiervoor ligt desgevraagd bij jou) dat het een overdracht is van particulier naar particulier is zonder dat er betaald wordt voor de goederen. Dit betekent niet dat je er "gift" op kunt zetten, de uitleg daarvoor kun je via de link vinden :D

peter_l
14 mei 2011, 00:04
boven €150 aankoopwaarde betaal je ook nog eens 3,7% invoerrecht.
Hè? Ik had het laatst even opgezocht op het internet, maar ik vond 12%. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat de staat genoegen neemt met nog geen 4%. Nah, nog maar eens zoeken dan..

zjanke
14 mei 2011, 00:11
alstublieft (http://gebruikstarief.douane.nl/9207909000) :cheerup: (even klikken op tabje invoer)

Thiez
14 mei 2011, 11:41
Dus voor deze elementen zou het me ongeveer 200 euro kosten als ik ze uit amerika haal? (of bedoel jij (zjanke) dat de administratiekosten los 50 euro zijn?)

Orpheo
14 mei 2011, 12:20
welnee jongens, 23% belasting... 20% btw 3% import (give or take a bit). dan heb je 't over 36 euro. geen 50 euro. je blijft wel ergens onder de 200 hangen. en de waarde moet duidelijk op het pakketje staan. niet ergens weggemoffeld. dan hoeven ze minder snel dat ding open te maken. althans, dat is mijn ervaring :)

Hendriks
14 mei 2011, 12:23
Volgens mij betaal je ook nog een vast bedrag aan inklarings kosten , het valt mij iedere keer weer tegen.

TimS
14 mei 2011, 12:29
welnee jongens, 23% belasting... 20% btw 3% import (give or take a bit). dan heb je 't over 36 euro. geen 50 euro. je blijft wel ergens onder de 200 hangen. en de waarde moet duidelijk op het pakketje staan. niet ergens weggemoffeld. dan hoeven ze minder snel dat ding open te maken. althans, dat is mijn ervaring :)

Vergeet de verzendkosten niet :)

snaarplukker
14 mei 2011, 13:14
Tot € 33,-- betaal je niets extra,s.
Tot € 150,-- betaal je enkel 19% BTW op het artikel + € 7,50 adm.kost. TNT.
Boven de € 150,-- betaal je invoerrechten (percentage afhankelijk van het artikelsoort) en 19% BTW over het artikel en verzendkosten + € 17,50 inklaringskosten TNT.

Orpheo
14 mei 2011, 13:31
Vergeet de verzendkosten niet :)

al opgeteld. met verzendkosten kostte het 157. daarop 23% belasting. dus 193 (uit m'n hoofd). kortom; 36 euro belasting.

als je het verzend via UPS, fedex of DHL gaat het niet via TNT, dus betaal je niet de inklaringskosten van/aan TNT.

ps: de staat, smerige, vuile ratten! het zijn uitzuigers. als ik geld wegpak van iemand anders, wat niet van mij is, is het stelen, en ga ik het gevang in. Als de staat het doet is het 'legaal' en heet het belasting. smeerlappen.

munkie
14 mei 2011, 14:29
Ik heb 2 X GFS PU's uit de USA besteld, is keurig door de douane gekomen. Die jongens zijn wel "handig" :soinnocent: bij het invullen van de paperassen. Is wel een tijdje geleden, het schijnt dat de douane strenger is geworden.

Rooker
14 mei 2011, 15:19
al opgeteld. met verzendkosten kostte het 157. daarop 23% belasting. dus 193 (uit m'n hoofd). kortom; 36 euro belasting.

als je het verzend via UPS, fedex of DHL gaat het niet via TNT, dus betaal je niet de inklaringskosten van/aan TNT.

ps: de staat, smerige, vuile ratten! het zijn uitzuigers. als ik geld wegpak van iemand anders, wat niet van mij is, is het stelen, en ga ik het gevang in. Als de staat het doet is het 'legaal' en heet het belasting. smeerlappen.

Greece say thanks:seriousf:

zjanke
14 mei 2011, 18:08
welnee jongens, 23% belasting... 20% btw 3% import (give or take a bit). dan heb je 't over 36 euro. geen 50 euro. je blijft wel ergens onder de 200 hangen. en de waarde moet duidelijk op het pakketje staan. niet ergens weggemoffeld. dan hoeven ze minder snel dat ding open te maken. althans, dat is mijn ervaring :)


Leuk als iemand over dingen lult op basis van zijn eigen ervaring, maar er duidelijk geen verstand van heeft. :soinnocent:
Je betaalt 19% BTW, als het meezit geen invoerrechten, als het tegenzit 3,7% (en dat hangt af van de manier waarop de afzender zijn factuur invult) en elke transporteur rekent administratiekosten, dus tel er maar 10-20 euro bij. In totaal betaal je dus tussen de 39 (geen IR en 10 admin) en 54 (wel IR en 20 admin) euro

Alles wat je op het pakketje zet staat er voor Jan Lul op omdat de douane het hele pakket niet ziet, de inklaring gebeurt op basis van informatie op de officiele factuur. Dingen openmaken doen ze als ze de factuur, de afzender of de ontvanger niet vertrouwen of als je er stomtoevallig bij een steekproefcontrole wordt uitgepikt. Het enige wat dan wordt gecontroleerd is of de inhoud overeenkomt met de factuur en als dat zo is betaal je geen cent meer of minder.

Dit is de officiele werkwijze, als de afzender fraudeert door er een lager bedrag op te zetten dan heb je de kans dat je niets hoeft te betalen maar het is in principe strafbaar.

Braindead
15 mei 2011, 00:27
Is dat voor 2 dimarzio's dan nog lonend? je zit dan al op 150 euro waarschijnlijk. Iemand die ze uit Amerika laat komen? Ik zit namelijk weleens te kijken op van die neon dimarzio's en die kan je hier amper krijgen.

zjanke
15 mei 2011, 11:25
Wat is lonend? Als je het doet omdat je met alle belastingen en heffingen er bovenop een tientje kunt verdienen moet je jezelf afvragen of het de moeite waard is, je hebt namelijk en hele hoop gehannes als je bijvoorbeeld garantie moet claimen en het duurt en tijdje voor je je spullen in je bezit hebt.

Als je hier iets bijna niet kunt krijgen is Ebay USA sowieso handig, maar dan is 'lonend' waarschijnlijk minder belangrijk.

Thiez
15 mei 2011, 14:56
Maar als het 50 euro zou schelen vind ik het opzich toch wel de moeite om te doen ;)

Orpheo
15 mei 2011, 16:00
Leuk als iemand over dingen lult op basis van zijn eigen ervaring, maar er duidelijk geen verstand van heeft. :soinnocent:
Je betaalt 19% BTW, als het meezit geen invoerrechten, als het tegenzit 3,7% (en dat hangt af van de manier waarop de afzender zijn factuur invult) en elke transporteur rekent administratiekosten, dus tel er maar 10-20 euro bij. In totaal betaal je dus tussen de 39 (geen IR en 10 admin) en 54 (wel IR en 20 admin) euro

Alles wat je op het pakketje zet staat er voor Jan Lul op omdat de douane het hele pakket niet ziet, de inklaring gebeurt op basis van informatie op de officiele factuur. Dingen openmaken doen ze als ze de factuur, de afzender of de ontvanger niet vertrouwen of als je er stomtoevallig bij een steekproefcontrole wordt uitgepikt. Het enige wat dan wordt gecontroleerd is of de inhoud overeenkomt met de factuur en als dat zo is betaal je geen cent meer of minder.

Dit is de officiele werkwijze, als de afzender fraudeert door er een lager bedrag op te zetten dan heb je de kans dat je niets hoeft te betalen maar het is in principe strafbaar.

zo gebeurd het OFFICIEEL. hoevaak ik wel niet een pakketje binnenkrijg waarop staat 'GIFT", maar met een werkelijke waarde van een paar honderd dollar, en toch niks dokken.

en dat is eerder regel dan uitzondering.

edit: buiten europa.

zjanke
15 mei 2011, 17:15
Maar als het 50 euro zou schelen vind ik het opzich toch wel de moeite om te doen ;)

Dan moet je het doen, die afweging kun jij alleen maken. 50 euro verdienen op die manier is natuurlijk ook gewoon een leuke meevaller


zo gebeurd het OFFICIEEL. hoevaak ik wel niet een pakketje binnenkrijg waarop staat 'GIFT", maar met een werkelijke waarde van een paar honderd dollar, en toch niks dokken.

en dat is eerder regel dan uitzondering.

edit: buiten europa.

Je zou ook eens gewoon toegeven dat je geen gelijk hebt :chicken:
Ik heb heel wat pakketjes voorbij zien komen (per dag meer dan wat jij in je hele leven nog gaat invoeren) en de regel is echt dat je moet betalen, de uitzondering is dat er af en toe, heel af en toe iets doorschiet.
Als er gift naast de omschrijving op de factuur staat met een waarde onder de 22 euro dan val je binnen de vrijstelling en dan is de waarde de reden dat je niets hoeft te betalen, maar loop je gewoon te frauderen als de zending meer waard is.
Als er alleen gift op de factuur staat als omschrijving dan wordt de zending sowieso tegengehouden, want de douane wil weten wat er gegeven wordt. als jij voor 20 euro ivoor, heroine, of XTC wil geven aan een vriend heb je echt wel een probleem en dat probleem ligt niet aan de waarde; Het blijft echter wel een gift.

Thiez
15 mei 2011, 17:23
Bedankt voor de tips in ieder geval allemaal, waarschijnlijk ga ik ze wel bestellen daar. Even contact zoeken met de verkoper eerst maar.

Braindead
16 mei 2011, 13:59
Heb je gelijk in. Financieel zal het niet direct veel schelen dan maar goed in het geval van neon pickups heb ik natuurlijk weinig alternatieven. (Ik zag ze overigens wel in Uk aangeboden owrden maar weet niet of die shippen naar NL en wat dat kost).

Trouwens, ik lees dat in de USA mensen gewoon een Dimarzio kunnen kopen en als de sound hen niet bevalt ze die dan gewoon kunnen ruilen voor een ander type. Jammer dat dat in NL niet zo is.


Wat is lonend? Als je het doet omdat je met alle belastingen en heffingen er bovenop een tientje kunt verdienen moet je jezelf afvragen of het de moeite waard is, je hebt namelijk en hele hoop gehannes als je bijvoorbeeld garantie moet claimen en het duurt en tijdje voor je je spullen in je bezit hebt.

Als je hier iets bijna niet kunt krijgen is Ebay USA sowieso handig, maar dan is 'lonend' waarschijnlijk minder belangrijk.

Orpheo
16 mei 2011, 14:09
als je duncans of dimarzio's voor 44 euro kunt kopen, incl verzenden, dan vind ik 't lonend :) maar meestal is thomann goedkoper.

terrasbeest
16 mei 2011, 16:29
al opgeteld. met verzendkosten kostte het 157. daarop 23% belasting. dus 193 (uit m'n hoofd). kortom; 36 euro belasting.

als je het verzend via UPS, fedex of DHL gaat het niet via TNT, dus betaal je niet de inklaringskosten van/aan TNT.

ps: de staat, smerige, vuile ratten! het zijn uitzuigers. als ik geld wegpak van iemand anders, wat niet van mij is, is het stelen, en ga ik het gevang in. Als de staat het doet is het 'legaal' en heet het belasting. smeerlappen.

Tea Party.nl ????

Orpheo
16 mei 2011, 16:48
Tea Party.nl ????

neuh. ben niet zo van de thee. koffie, dat is mijn ding. hoezo? :)






nee, zonder dollen. ik werk me uit de naad voor geld. de staat kan rustig op z'n luie reet zitten, beetje bedenken wat anderen moeten doen, en maar opstrijken. buiten proporties, zoveel krijgen ze, ten opzichte van het werk.

het is alleen maar zelfverrijking hoor, van die proleten. in plaats van het de burger makkelijk(er) maken, het leven van de burger makkelijker maken, de boel stroomlijnen, werpen ze nog meer blokkades op, alleen maar nog meer bureaucratie, nog meer gezeik, gedoe. en: ophoesten maar!

voorbeeld: ik MOET een ID-kaart hebben. verplicht. bedenkseltje van Vadertje Uitzuiger, uhm... staat.

maar IK moet ervoor lappen. ik lap, voor zijn geintje.

Ik ben verplicht een zorgverzekering af te sluiten, maar ik ben nooit ziek, maak nooit aanspraak op zorg. en toch moet ik die verzekering, verplicht hebben. en 19% van wat ik maandelijks overmaak naar die uitzuigers van een zorgverzekeraars (die per jaar meer vragen, omdat de staat dat eist) gaat naar de onstuitbare, onverzadigbare, financiele Vampier, genaamd 'de staat'.

Vrije markt? m'n reet. als dat er was geweest, was er veel meer mogelijk in de zorg. what the fuck heb ik aan de Pil en kraamzorg in het basispakket? in het basispakket moet BASISzorg.

als je me dan wilt uitmaken voor 'right wing republican' mij best. maar ik denk dat ik ergens, stiekem. wel een puntje heb.

Oranjeaap
16 mei 2011, 16:54
Om die elementen uit Amerika te halen is de moeite niet. Ik zou eens op de Duitse Ebay kijken. Daar staan altijd veel producten en je betaald alleen iets van 5 tot 15 euro verzend kosten.
Ik ben trouwens ook geen fan van de buy-it-now knop op ebay. De prijs is namelijk bijna altijd te hoog. Je kunt dan nog het best proberen een auction te winnen door het hoogte bod te doen.

Venlonaer
17 mei 2011, 12:54
Been there, done that. Via ebay is het goed te doen. Beetje geluk hebben bij de douane :ok: