PDA

View Full Version : Nylon snaren?



kaptan kitarra
13 mei 2011, 16:20
Weet iemand toevallig of/waar ik een setje van 6 nylon snaren kan krijgen?
Dus gewoon een setje voor een zessnarige gitaar maar dan zonder die bronzen of zilveren snaren:chicken:.

-Martijn-
13 mei 2011, 16:25
Heb je dat wel eens gezien dan? Ik niet namelijk, vraag me eigenlijk af of het wel bestaat.

Rizz
13 mei 2011, 16:28
Weet iemand toevallig of/waar ik een setje van 6 nylon snaren kan krijgen?
Dus gewoon een setje voor een zessnarige gitaar maar dan zonder die bronzen of zilveren snaren:chicken:.

In die bronzen of zilveren snaren zit gewoon een nylon kern, die kan je in de muziekwinkel of internetshop krijgen, bij mijn weten bestaan ze zonder "metalen" windingen niet...

Bert Gitaar
13 mei 2011, 16:29
Bedoel je middeleeuwse snaren, darmen/spieren of weet ik veel enzo.
Een viool/cello bouwer misschien.

kaptan kitarra
13 mei 2011, 17:03
In die bronzen of zilveren snaren zit gewoon een nylon kern, die kan je in de muziekwinkel of internetshop krijgen, bij mijn weten bestaan ze zonder "metalen" windingen niet...

Maar ik bedoel snaren van alleen nylon.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er nog nooit van gehoord heb, maar het lijkt me wel leuk om eens te proberen. Als ze niet bestaan houd het op natuurlijk...

Rizz
13 mei 2011, 19:37
Toegegeven, het zou interessant zijn, maar:???::???: Ben dan wel erg benieuwd hoe dat zou klinken....

Harald
13 mei 2011, 20:55
High strung. Die windingen heb je bij nylon snaren nodig om ze laag genoeg te kunnen stemmen. (of je moet heel dikke onomwonden snaren gaan maken)

Kennis van me had een charango meegenomen van zijn reizen door het zuidamerikaanse oerwoud. Daar ging gewoon nylon visdraad op. Maar die zijn dan ook heel hoog. Had ook een berimbau. Die dingen werden daar gemaakt met de stalen ring die ze uit oude autobanden haalden...

LaurentB
13 mei 2011, 21:24
Maar ik bedoel snaren van alleen nylon.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er nog nooit van gehoord heb, maar het lijkt me wel leuk om eens te proberen. Als ze niet bestaan houd het op natuurlijk...

Om snaren voldoende spanning te laten houden bij die lage tonen moeten ze meer massa hebben. Als een snaar echter te stijf wordt klinkt-ie niet meer zuiver, dus kun je geen heel dikke massieve snaren maken. Vandaar dat die lagere snaren altijd omwonden zijn, omdat die windingen wél massa maar niet zoveel stijfheid toevoegen.

Triggy
13 mei 2011, 21:43
Dikke nylonsnaren die de toon van de lage E of A moeten voortbrengen
zullen niet klinken/nauwelijks geluid voortbrengen omdat de spanning te laag is.

kaptan kitarra
13 mei 2011, 22:32
Dikke nylonsnaren die de toon van de lage E of A moeten voortbrengen
zullen niet klinken/nauwelijks geluid voortbrengen omdat de spanning te laag is.

Ai, jammer:dontgeti:.

Het gaat mij namelijk om het geluid.
Ik heb laatst een plectrum van Braziliaans agaat gekocht en ondervind het grootste verschil tussen deze en de traditionele plasticen plectra op nylon snaren.
Vandaar dat ik graag een gitaar met 6 nylon snaren wil: ik vind dat persoonlijk erg mooi klinken met dat plectrum.

rijsberman
13 mei 2011, 23:33
Kala maakt zelfs een basgitaar met onomwonden snaren. Maatje Ukelele. Dus OK, Basukelele.

De snaren zijn van polyethyleen of iets dergelijks. Klinkt verbazingwekkend goed, die basgitaar met een 21" mensuur.