PDA

View Full Version : TC Nova System of de Boss GT8 ?



The rifles
13 mei 2011, 14:16
Hallo,

Ik ben van plan om een multi effect aan te schaffen.
Nu zit ik zelf te twijfelen tussen de TC Nova system en de Boss GT8

Ik heb veel positieve verhalen over de boss gehoord van andere muzikanten maar op het internet lees ik dat er toch wel een aantal muzikanten moeite hebben met de instellingen ( simpel weg moeilijk in te stellen )

De Nova System spreekt mij ook heel erg aan.

Hij lijkt mij wat gebruiksvriendelijker en zo als ik heb gehoord word deze geheel analoog aangestuurd en is alleen de setup digitaal.

Nu gaat het er om welke het beste klinkt. maar ook kwaliteit en levensduur vind ik erg belangrijk.

Wat ik wel erg belangrijk vind is dat ik lekker wil spelen en niet continu wil tweaken om er een beetje een respectabel geluid uit te krijgen

Ik speel zelf in een top 100 bandje en spelen vrij wel alle soorten muziek.

Wat zijn jullie ervaringen en meningen.

iWishmaster
13 mei 2011, 14:32
Wat ik wel erg belangrijk vind is dat ik lekker wil spelen en niet continu wil tweaken om er een beetje een respectabel geluid uit te krijgen

Dat is een beetje inherent aan een multi-effect: je moet toch echt redelijk wat tweaken voor een beetje een acceptabel geluid. Ik heb de Boss GT-8 een tijdje gehad. Prima pedaal, maar voor mij te ingewikkeld.

Nolimit-Custom
13 mei 2011, 14:50
Dat is een beetje inherent aan een multi-effect: je moet toch echt redelijk wat tweaken voor een beetje een acceptabel geluid. Ik heb de Boss GT-8 een tijdje gehad. Prima pedaal, maar voor mij te ingewikkeld.

Ik ben zelf ook in het bezit van een Boss GT-8 geweest en ook ik vond hem wat te ingewikkeld.
En ik vond hem alleen fijn klinken in combinatie met een 4 kabel methode.

De Nova systeem ken ik alleen maar van horen en zeggen.
Als ik zo naar zijn uiterlijk kijk lijkt hij wel overzichtelijker dan de Boss GT-8

als je over een buizen versterker speelt lijkt mij de Nova system het beste, zoals je zelf al aangegeven hebt word deze analoog aangestuurd en dan klinkt meestal net wat beter als digitale effecten.

Ik denk dat je jezelf beter af kunt vragen of de effecten zowel van de boss als de TC goed bruikbaar zijn binnen jou repertoire

Succes;)

jim__
13 mei 2011, 17:00
Als je het simpel wilt houden en degelijke geluiden wilt, kun je ook kijken naar de Carl Martin Quattro. Werkt fantastisch, ben hier zelf ook voor gegaan omdat ik het tweaken van m'n Line6 Pod X3 Live zat was.

Leuke bij de Quattro is dat iedere regelknop altijd ook echt wat doet, maar je krijgt er nooit beroerde geluiden uit. Dit in tegenstelling tot een hoop modellers. Enige wat ik ernaast heb is een tuner en een envelope filter, meer heb ik ook echt niet nodig.

arjanb01
13 mei 2011, 17:39
Die Carl Martin Quattro is die te gebruiken in combinatie met in-ear monitoring ?
Met andere woorden, heb ik een poweramp en/of cabinet nodig ?

Tankman
13 mei 2011, 19:53
Ik heb gewerkt met de Boss GT-3 en GT-6. Verder ben ik bekend met de GT-8 en GT-10. Ik vind de geluiden die uit zo'n Boss komen niet echt geweldig. De drives zeker niet. Dus als je hem ook hiervoor moet gebruiken raad ik het af.

Ik heb de TC Nova System 2 weken op proef mee gehad vorig jaar. Ik heb er zowel thuis als in de band mee gespeeld toen, gewoon om bekend te worden met het apparaat. Hij is super makkelijk in te stellen en klinkt echt te gek. De distortion is alleen niet geschikt voor metal en helaas had ik dat toen wel nodig. Anders was hij wel gebleven. De TC kan ik je dus zeker wel aanraden!

dml
13 mei 2011, 20:39
Ik heb een GT-3, GT-5, GT-6 gehad en speel nou nog steeds met een GT-8, welke ik stand alone, rechtstreeks naar de PA gebruik. Mijns inziens is het dus weldegelijk mogelijk er een goed en zeer zeker bruikbaar geluid uit te halen. Maar het blijft een gegeven dat je hiernaar lang moet zoeken en ook moet weten hoe alle parameters elkaar kunnen beïnvloeden. Ik heb overigens ook een Nova System gehad, is wat galm en delay betreft echt wel een paar klasses beter dan een GT-8 maar in bandverband hoor je dat toch niet meer terug. Daarbij komt dat de GT-8 is voorzien van een flink aantal ampmodels, de Nova heeft dat in ieder geval niet. Als je de basisklank uit je amp haalt, is dat natuurlijk geen probleem.
Het feit dat je in een top-100 band speelt, wil niet meteen zeggen dat je ook voor elk nummer exact het passende geluid moet hebben. Da's iets wat vaak als argument wordt gebruikt bij de keuze voor een modeling apparaat, mijns inziens is dat grote onzin.
Hierboven wordt aangegeven dat de Nova analoog wordt aangestuurd. Leuk, de overdrive/ distortion is inderdaad analoog maar als het je smaak niet is, dan heb je er bar weinig aan dat 'ie analoog is.

De Carl Martin Quattro is geen preamp en heeft geen speakersim aan boord, die kun je dus niet zo maar met in-ears gebruiken.

even
14 mei 2011, 08:32
Ik gebruik de Nova al drie jaar. Voordeel zijn de uitstekende effecten en de prima overdrive/distortion. Deze kan zich meten met de betere losse pedalen. Ik heb een ZVEX en een OCD gehad. Nadeel is dat het schakelen van presets een vervelende vertraging geeft. Toch zeker wel een halve seconde:(. Effecten aan/uit zetten binnen een preset geeft geen vertraging, maar wil je overschakelen binnen een song naar een andere preset kan dat vervelend zijn.

arjanb01
14 mei 2011, 10:30
Is de TC electronics Nova System dan stand-alone in ear te gebruiken ?
Sindskort speel ik live met in-ear in combinatie met mn amp en effecten en dat gaat op zich prima. Alleen, de band wil alle monitoren van het podium hebben en dus zo stil mogelijk spelen.
Is de nova een optie voor mij ? Of moet ik toch naar de line 6 of vox spullen ?

dml
14 mei 2011, 12:14
Is de TC electronics Nova System dan stand-alone in ear te gebruiken ?
Sindskort speel ik live met in-ear in combinatie met mn amp en effecten en dat gaat op zich prima. Alleen, de band wil alle monitoren van het podium hebben en dus zo stil mogelijk spelen.
Is de nova een optie voor mij ? Of moet ik toch naar de line 6 of vox spullen ?

Ligt eraan hoeveel eisen je aan de Nova System gaat stellen. Er zit namelijk geen preamp in, wel een speakersimulator. Dus als jij tevreden kan zijn om voor clean dan ook alleen maar het cleane gitaargeluid zonder voorversterking te gebruiken en voor oversturing de OD/ Dist uit de Nova, dan kun je er prima mee in-ear-en.
Een paar jaar geleden combineerde ik een Koch Pedaltone met een Nova System, waarbij ik dus de Pedaltone als preamp en speakersim gebruikte, rechtstreeks naar de PA, en de Nova System in de FX-loop van de Pedaltone. Op die manier heb je een hele compacte set die absoluut geschikt is voor in ear.
Je zou zelfs nog de output van de Pedaltone naar input van de Nova System kunnen leiden en dan de stereo output van de Nova op de PA aansluiten, zo heb je ook nog een stereo geluid. De Drive uit de Nova zal op die manier wel minder bruikbaar zijn, maar daar heb je de Pedaltone voor.

The rifles
20 mei 2011, 14:51
Hier even een kleine update betreft mijn zoektocht naar de geschikte multi effect.

Ik ben gisteren even wezen testen en heb ik de volgende floorboards kunnen testen

Carl Martin Quatro
Boss GT8 en GT 10
Line 6 HD 500

Alles over een JCM800 gespeeld

Eerst te beginnen bij de Carl Martin.

Het geluid was goed,alleen is de besturing ook analoog waardoor het niet mogelijk is om een aantal bestaande presets aan te kunnen maken.
Kortom als ik een optreden heb moet ik ter plaatse alles instellen, wat voor mij nogal al lastig is. Ook zit er geen tap tempo op wat ik graag had willen zien.
Ik stond verbaasd van het geluid, klonk erg goed !!!!

Boss GT8 en GT10.

Kwa looks vind ik ze er geweldig uit zien, en ook op de constructie is niet bezuindigd ( voelt lekker zwaar aan )
Geluid? Om een lang verhaal kort te maken, blikkerig en plasticachtig.
Ook via de FX loop liep ik er niet warm voor en voordat ik met de gewenste instellingen klaar was was ik een dik uur verder.
Voor zo`n grote merk als boss viel het mij een beetje tegen.

Line 6 HD 500

Ik ben niet echt een grote fan van de line 6 producten maar was toch wel een beetje benieuwd naar het geluid.
Ik hoorde zelf dat het een concurent van de AXE FX zou worden, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Ik vond dat hij erg veel laag had ( stond bij mij op standje 0 )
ik had de cabsim uit staan en alles op de pre gezet maar nog steeds niet tevreden.
Ook deze vond ik het plastic gehalte hebben, maar laten we hopen dat het aan mijn instellingen lagen :S

De eigenaar adviseerde mij op een keer de Digitech RP 1000 te proberen.
En ook de Vox tonelab moest aan vele wensen voldoen.

De Nova system hadden ze helaas niet op voorraad

Helaas ben ik gisteren met een teleurstellend gevoel naar huis gegaan.

word vervolgd.....

muziekschuur
20 mei 2011, 14:56
Eventide Eclipse?

jim__
20 mei 2011, 15:21
Eerst te beginnen bij de Carl Martin.

Het geluid was goed,alleen is de besturing ook analoog waardoor het niet mogelijk is om een aantal bestaande presets aan te kunnen maken.
Kortom als ik een optreden heb moet ik ter plaatse alles instellen, wat voor mij nogal al lastig is. Ook zit er geen tap tempo op wat ik graag had willen zien.
Ik stond verbaasd van het geluid, klonk erg goed !!!!


Mooi dat ie beviel! Maar een ding snap ik niet: geen tap-tempo? Bij mij zit ie er wel op. Ik heb zelf alleen de latere uitvoering met chorus ipv tremelo, maar ze hebben volgens mij beide tap tempo met de meest linkse knop. Een nadeel kan zijn dat er geen tempo pot op zit, de tap-tempoknop is ook de enige manier om het tempo in te geven.
http://www.thomann.de/nl/media_bdbviewer_AR_219662.html?image=0http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/12403-carl-martin-quattro-large.jpg

Zelf heb ik hem van de week aangesloten op m'n digitech RP155 (die ik normaal geproken alleen voor m'n akoestisch gitaar gebruik). Met de modeling van de Bassman met bijhorende cabsim deed hij het dit keer gelukkig heel behoorlijk, in ieder geval genoeg als backup. In kleine kroegen met in-ear durf ik er ook nog wel mee te komen wanneer er tekort ruimte is voor m'n amp-setup. Anders kun je ook nog kijken naar bijvoorbeeld de Tech 21 liverpool, schijnt het ook erg lekker te doen als amp-vervanger.

Anyway, succes met je zoektocht!

The rifles
20 mei 2011, 15:32
Mooi dat ie beviel! Maar een ding snap ik niet: geen tap-tempo? Bij mij zit ie er wel op. Ik heb zelf alleen de latere uitvoering met chorus ipv tremelo, maar ze hebben volgens mij beide tap tempo met de meest linkse knop. Een nadeel kan zijn dat er geen tempo pot op zit, de tap-tempoknop is ook de enige manier om het tempo in te geven.
http://www.thomann.de/nl/media_bdbviewer_AR_219662.html?image=0http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/12403-carl-martin-quattro-large.jpg

Zelf heb ik hem van de week aangesloten op m'n digitech RP155 (die ik normaal geproken alleen voor m'n akoestisch gitaar gebruik). Met de modeling van de Bassman met bijhorende cabsim deed hij het dit keer gelukkig heel behoorlijk, in ieder geval genoeg als backup. In kleine kroegen met in-ear durf ik er ook nog wel mee te komen wanneer er tekort ruimte is voor m'n amp-setup. Anders kun je ook nog kijken naar bijvoorbeeld de Tech 21 liverpool, schijnt het ook erg lekker te doen als amp-vervanger.

Anyway, succes met je zoektocht!

of ik nu de eerdere of de latere uitvoering heb bespeeld durf ik je niet te zeggen maar deze was niet voorzien van een tap tempo. de fotò overigens die plaatst wel. dit maakt het voor mij wel weer interessant. alleen jammer dat je geen presets kunt plaatsen

The rifles
20 mei 2011, 15:37
Eventide Eclipse?

Eventide Eclipse? Ja absoluut niets mis mee net zoals net zoals de AXE FX Ultra, Maar nu zitten we ook in een andere prijsklasse.

een nette 2ehands Eventide zit nu nog rond de 1000 euro,
Dan heb ik het nog niet eens over de AXE FX die op MP voor 1650 de deur nog niet eens uit gaat !!!
daar koop je bijna 4 line 6 HD 500`s voor.

Maar dat de Line 6 HD 500 een groot concurent voor de AXE_FX is kan ik eerlijk gezegd niet plaatsen

Mitch
20 mei 2011, 16:02
Ja, maar wie beweert dat? Line 6 zelf? Gebruikers? Het is voor veel gebruikers namelijk nogal populair om te zeggen dat product X de 'poor man's product Y' is, terwijl dat meestal nergens op slaat...

The rifles
20 mei 2011, 16:19
Ja, maar wie beweert dat? Line 6 zelf? Gebruikers? Het is voor veel gebruikers namelijk nogal populair om te zeggen dat product X de 'poor man's product Y' is, terwijl dat meestal nergens op slaat...

Zoals de verkoper ( stukje marketing uiteraad ) word het nogal al vaak door de volksmond uitgesproken. los daarvan heb ik even gegoogled en ook daar word op meerdere fora`s deze discussie gedeeld.

Ik heb een keer gebruik mogen maken van de AXE_FX maar line 6 HD 500 komt langerna niet in de buurt van de AXE

het zijn dan ook DSP's, geen CPU's die er in zitten, dit is dan ook appels met peren vergelijken

maar dat is dan weer mijn mening