PDA

View Full Version : In afwachting van (Ibanez AF55)



niekb
13 mei 2011, 11:33
Voor het eerst heb ik, bij Thomann, blind een gitaar besteld.
Het gaat om een Ibanez AF55 (artcore) basic jazzbak.

Kosten 265,- Ik ben heel benieuwd wat ik voor dat geld ga krijgen. Soms moet je een beetje een gokje nemen. Qua upgrades heb ik nog wel het een en ander liggen mocht dat nodig zijn

Kent iemand deze gitaar? Op de Ibanez site staan ze niet. Het lijkt een nieuwe serie te zijn.

Volgende week vrijdag verwacht ik deze dame.

http://www.musikdiscount24.de/images/articles/c52837418e125ab4837721c7902143b9_5.jpg

Eric van Esch
13 mei 2011, 11:47
Ik ken hem niet, maar mijn ervaring met mijn twee Ibby's is dat de gitaren over het algemeen netjes afgeleverd worden af fabriek. Misschien moet je nog iets intoneren (was bij mij wel het geval) en de actie afstellen naar je eigen behoefte (daar kan een fabriek geen rekening mee houden). Of het je ding is, tja dat weet je pas echt als je hem in de handen hebt.

niekb
13 mei 2011, 21:23
Ik ben erg benieuwd. Afstellen moet sowieso want er gaan meteen 0.11 snaren op. Ik ben niet zo thuis met Ibanez, heb ooit een GSA 60 (dacht ik) gehad maar die heb ik maar weer snel weggedaan. Ik weet nog steeds niet waarom ik die toen gekocht heb. Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een budget jazz gitaar. Nou daar behoort deze zeker bij. Ik wacht in spanning af.
Zodra deze binnen is zal ik netjes wat foto posten want dat hoort erbij natuurlijk :)

Jasper.
13 mei 2011, 22:30
Ik vind hem wel erg mooi. Hij lijkt bij de randen wel een heel klein beetje geMacBBQflamed. Ben benieuwd wat je er straks van vind.

bennis
26 mei 2011, 22:30
ik zag deze gitaar ook staan, ben erg benieuwd! Mijn vrouw zoekt namelijk een jazzgitaar maar durft 'm niet te bestellen zonder eerst te proberen :( Dus graag je feedback over de sound, de hals, kwaliteit /afwerking en natuurlijk de stembaarheid ...




Voor het eerst heb ik, bij Thomann, blind een gitaar besteld.
Het gaat om een Ibanez AF55 (artcore) basic jazzbak.

Kosten 265,- Ik ben heel benieuwd wat ik voor dat geld ga krijgen. Soms moet je een beetje een gokje nemen. Qua upgrades heb ik nog wel het een en ander liggen mocht dat nodig zijn

Kent iemand deze gitaar? Op de Ibanez site staan ze niet. Het lijkt een nieuwe serie te zijn.

Volgende week vrijdag verwacht ik deze dame.

http://www.musikdiscount24.de/images/articles/c52837418e125ab4837721c7902143b9_5.jpg

niekb
26 mei 2011, 23:14
Is het wat?

Tja dan moet ie eerst komen.. Vandaag te horen gekregen dat het nog zeker tot 6 juni duurt voordat ze ze weer hebben.. Dan moet het nog verstuurd worden.
Ik baal wel van de communicatie hierover. Ik heb zelf maar eens gemaild hoe het ervoor stond aangezien ik maar niets hoorde. Ook op de site was de beschikbaarheid alweer opgeschroefd terwijl het nog zeker twee weken duurt.

Ik wacht maar rustig af.

Ik zal zeker mijn ervaringen met de gitaar posten. Nog even geduld nog.

niekb
15 juni 2011, 18:02
Vandaag bericht gekregen van Thomann dat deze dame onderweg is :)
Vanaf nu wachten op een busje van DHL dat hier voor de deur stopt.

Binnenkort dus meer over deze gitaar.

pueblo
15 juni 2011, 18:17
:cheerup::cheerup: yes :)

rocker_71
16 juni 2011, 14:47
Wow, dat heeft dan wel lang geduurd.
Laat ff weten hoe die bevalt!

niekb
16 juni 2011, 17:54
Een gesluierde dame :)

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/DSCF1080.jpg

Thyrif
16 juni 2011, 17:59
Een gesluierde dame :)

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/DSCF1080.jpg

Ja héé! Aan zo'n foto hebben we niets he!

Ben heel benieuwd!

Taurus-
16 juni 2011, 20:27
Zou die hem al hebben uitgepakt? Hoor je dat stemmetje.... het fluistert... pak uit, pak uit.

Wacht, ik hoor gerommel:

MAAK EEN FOTO!

niekb
16 juni 2011, 20:42
Nou goed dan,

Ik moet zeggen dat de afwerking van de gitaar zeker niet slecht is. Geen scherpe frets of lak fouten. Het geheel voelt solide aan. Het gewicht is ook hoger dan verwacht. Eigenlijk verbaasd het me een beetje dat je dit voor 265 Euro kan kopen (dat is inclusief verzenden onder rembours)

De hals voelt goed aan en is qua formaat ook goed. Zeker niet te dun. Zelf houd ik van wat dikkere halzen. Het is een D profiel. De lak voelt op de hals wel wat plastiekerig aan. Daar gaat nog even een schuurmatje overheen en dan is dat waarschijnlijk ook beter.
De frets zitten er goed in. Voor de volledigheid zouden ze nog mooi gepolijst kunnen worden zodat ze iets gladder zijn. Verder is er niets op aan te merken. Het is meer een kwestie van puntjes op de i zetten.

Over de stemmechanieken kan ik nog niet zoveel zeggen. De gitaar laat zich goed stemmen. Het ontstemt ieder geval niet meteen. Ik heb er nog te weinig op gespeeld om te bepalen of deze goed in stemming blijft. Ik heb er net een setje 011 op gezet. Kijken hoe het zich dan houdt.

De brug resoneerde wat. Het is een TOM met een draadje om de zadels op de plaats te houden. Hierin zit veel speling. Deze heb ik net ook maar vervangen voor een Duesenberg. Dit komt de gitaar zeker ten goede.

De plaintop is ook mooi, de gitaar is mat afgewerkt. De gitaar ziet er hierdoor wat ouder uit wat ik er wel bij vind passen.

Al met al ben ik er over te spreken.

Op het bedrag wat ik ervoor betaald heb is een betere brug een goede upgrade. Een brug kost ook niet schokkend veel.

Qua geluid ga ik eerst nog eens spelen om dat beter te bepalen. Zeker nu er een goede brug op zit.
De eerste indruk is zeker goed te noemen. Het enige minpuntje tot nu toe is het resoneren van de brug. Dit is simpel op te lossen zonder dat het veel geld kost.

Nog een pluspunt (vind ik dan) is dat de gitaar zonder slagplaat komt. Er zitten dus geen gaatjes in de gitaar (slagplaat houd ik niet zo van)

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/DSCF1090.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/DSCF1088.jpg

Voor de sleutelaars onder ons zit er een handig klepje op de trusscover zodat deze er niet af hoeft als de truss bijgesteld moet worden.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/DSCF1084.jpg

Ik zal nog een updateje doen over wat ik van het geluid vindt al vind ik dat lastig te omschrijven. Ik zal er tzt wat termen tegenaangooien en dan mogen jullie er een beeld bij vormen. :) Wat opnemen zit er ff niet in.

pueblo
16 juni 2011, 20:53
ziet er goed uit :) leuk detail ook die truss rod cover

Riky
27 juni 2012, 00:21
Gave gitaar! Hoe is het geluid? Super soft en jazzy of valt dat mee? En heeft ze snel last van feedback of niet?

Plant
27 juni 2012, 12:13
Fraaie bak! :mmmm:
Zo te zien ook geen 'shiny' afwerking, mooi hoor.

Ibanez maakt relatief goede gitaren voor dat geld.

marter544
27 juni 2012, 12:32
Nice!! Stramme plasser hier.. Hoe is de sound, hoe doet ie clean met een randje en evt lichte overdrive?

almarvk
27 juni 2012, 15:15
Dit topic heb ik blijkbaar gemist en daarmee ook een beauty gemist... Wat een gave uitvoering. Kwijl!

marter544
28 juni 2012, 20:49
Ik heb zojuist een gitaar te koop gezet voor dit apparaat...

Riky
28 juni 2012, 22:55
Ik heb zojuist een gitaar te koop gezet voor dit apparaat...

Dat overweeg ik dus ook sterk:p