PDA

View Full Version : Mercury Magnetics



Murdock
12 mei 2011, 21:01
Hoi,

Heb een Marshall slp 100 ,en wil er een mercury uitgangs trafo inzetten,
krengen zijn niet goedkoop , en ik hoor er positieve berichten over , maar
ik vraag me toch af , of de Marshall er echt zoveel beter van gaat klinken.??

Iemand van jullie ervaring hiermee|||!!!

Mr. Dynamite
12 mei 2011, 21:06
Laatst heb ik er ook een topic over gemaakt en wat gezocht op het net.
Het schijnt er zeker niet op achteruit te gaan maar ze zouden wat smoother klinken als ik het goed heb. Maar zeker niet slecht dus.

Tristan
12 mei 2011, 21:08
Hangt ervanaf over wat voor amp je het hebt, als het een oude is dan zal 'ie er zeker niet op vooruit gaan denk ik, een reissue misschien wel.

Brum
12 mei 2011, 21:16
Niet zo zeer smoother, althans, niet zoals ik 'smooth' zie, wel makkelijker bespeelbaar. Ik heb ooit een Mercury Magnetics trafo in een Marshall Vintage Modern top laten zetten en was er zeer tevreden over, absoluut een upgrade. Het geluid werd op alle fronten gewoon voller. Niet zozeer warmer, of meer sprankel, gewoon voller en veel beter bespeelbaar, makkelijker.

Daarentegen, verwacht niet ineens een compleet andere versterker, zo is het zeer zeker niet, maar een upgrade is het wat mij betreft zeker en al helemaal wat betreft de huidige trafo's in hedendaagse Marshalls.

big dooley
12 mei 2011, 22:05
naar mijn mening betaal je vooral voor hun hype... wil je echt een andere trafo dan zijn er nog andere mogelijkheden:
heijboer en classictone om wat te noemen
verder valt het verwisselen van een trafo bij mij onder dezelfde noemer als NOS-buizen... de een zegt dat ie het verschil hoort, de ander vind het weggegooid geld
feit is: het verwisselen van een oud setje snaren maakt honderd keer meer verschil...

Brum
12 mei 2011, 22:09
Die mening zou gegrond zijn als je 'm werkelijk naast andere trafo's zou hebben geprobeerd.;)

big dooley
12 mei 2011, 23:04
hoef ik niet, heb talloze reactie's gevonden over mensen die hun trafo vervangen hadden voor een MM en achteraf vonden, dat het niet het geld waard is geweest... en dan hebben we het over recente versterkers, zoals de JVM...
bovenal gaat het om een kwestie van smaak... ik wil dat een marshall vooral onbeschoft is en een MM maakt zo'n ding te netjes, te strak en te makkelijk zoals omschreven werd
ieder zijn ding, maar er zijn goedkopere alternatieven die net zo goed, zoniet beter zijn... en als het hier om een echte SLP gaat vind ik dat dat ding sowieso ongemoeid moet blijven... rest mij dus te vragen wat voor SLP het precies is en welke trafo's er nu inzitten

big dooley
13 mei 2011, 00:24
ok, nog ff het een en ander uitgezocht, en de SLP reissue's vallen onder de vintage series, zoals de 2203X en de 1987X... en van die amps is bekend dat het enige verschil tussen origineel en de reproductie een effects loop is... de trafo's zijn precies dezelfde als die in de oude productie zijn gebruikt

Henri H
13 mei 2011, 01:36
Ik heb mijn JVM destijds laten voorzien van een MM trafo en choke, en vond het wel een verbetering, maar niet noemenswaardig, beetje zonde geld, heb me destijds ook laten verleiden door de hype ben ik bang..... :hide:

Edit: heb je geen vraagteken meer op je toetsenbord, en dus maar de pipe en uitroepteken gebruikt? :seriousf:

big dooley
13 mei 2011, 01:49
Ik heb mijn JVM destijds laten voorzien van een MM trafo en choke, en vond het wel een verbetering, maar niet noemenswaardig, beetje zonde geld, heb me destijds ook laten verleiden door de hype ben ik bang..... :hide:

Edit: heb je geen vraagteken meer op je toetsenbord, en dus maar de pipe en uitroepteken gebruikt? :seriousf:

wat ik van verschillende modders begreep werd het verschil vooral gemaakt door de choke en niet de trafo... welke choke had je er (laten) zetten? 3H of 10H?

Rick trodat
13 mei 2011, 09:54
wat ik van verschillende modders begreep werd het verschil vooral gemaakt door de choke en niet de trafo... welke choke had je er (laten) zetten? 3H of 10H?

de choke het verschil ? Dit hoor ik voor het eerst. Ik zeg niet dat het niet waar is, maar ik hoor dit voor het eerst.

Een upgrade van een trafo hoor je vooral wanneer je van een cheapo trafo naar een MM gaat. Als je al een goede hebt ( TAD of Hammond, Heyboer ) zal het verschil minimaal zijn. Maar eigenlijk kan je dit over alles zeggen van een amp, als het om mods gaat.

- Allemaal Pio cabs ( verschil minimaal )
- Goede trafo naar MM ( verschil minimaal )
- Andere potmeters
- enz

De som der delen kan best in het voordeel werken. Echter als ik mods wil uitvoeren en ik heb een matige trafo, gaat deze toch eerst vervangen worden. Ik sta ervoor dat een trafo behoorlijk bepalend is voor het geluid.

iWishmaster
13 mei 2011, 10:01
Choke kan best veel uitmaken: door de choke op een bepaalde manier te maken voor een amp kun je de hoogspanning een tikje hoger, of juist een redelijke tik lager maken. Dat heeft best wel wat invloed op het geluid. Ik zeg nadrukkelijk 'kan', want als de choke zodanig gemaakt is dat de spanning gelijk blijft is het verschil subtieler: de feel van een amp met choke is ietsje anders heb ik het idee, niet zo zeer de sound.

Henri H
13 mei 2011, 10:16
wat ik van verschillende modders begreep werd het verschil vooral gemaakt door de choke en niet de trafo... welke choke had je er (laten) zetten? 3H of 10H?Ik had de 10H, amp voelde idd iets losser aan had ik het idee, maar zoals ik al zei, niet noemenswaardig.

big dooley
13 mei 2011, 10:54
de choke het verschil ? Dit hoor ik voor het eerst. Ik zeg niet dat het niet waar is, maar ik hoor dit voor het eerst.

Een upgrade van een trafo hoor je vooral wanneer je van een cheapo trafo naar een MM gaat. Als je al een goede hebt ( TAD of Hammond, Heyboer ) zal het verschil minimaal zijn. Maar eigenlijk kan je dit over alles zeggen van een amp, als het om mods gaat.

- Allemaal Pio cabs ( verschil minimaal )
- Goede trafo naar MM ( verschil minimaal )
- Andere potmeters
- enz

De som der delen kan best in het voordeel werken. Echter als ik mods wil uitvoeren en ik heb een matige trafo, gaat deze toch eerst vervangen worden. Ik sta ervoor dat een trafo behoorlijk bepalend is voor het geluid.

dan praat ik eigenlijk alleen over de JVM... er zijn zat jongens die hedendaags de trafo's ongemoeid laten maar wel een choke erin prakken
heb er ook eentje liggen, (van svdijk) maar ik denk niet dat ie er ooit in komt... de mijne is nog dus steeds stock, enige wat ik wel doe is de voeding iets opkrikken met een variac naar 240Vac... met die setting zijn de interne spanningen meer in spec... verder heb ik andere buizen erin zitten

guitarnijboer
13 mei 2011, 11:45
Een smoorspoel in de voeding kan veel verschil uitmaken als je een versterker hebt waar deze niet in zit.

Naast het effectief weghalen van de rimpelspanning in de voeding (waar je het verschil waaschijnlijk niet aan zal horen) vormt een smoorspoel simpel gezegt ook een soort buffer waarin energie opgeslagen kan worden. In combinatie met de elko's in de voeding zorgt dit voor een veel constantere spanning op de schermrooster van je eindbuizen als er plotseling veel vermogen wordt gevraagd.

Bij het vragen van veel vermogen daalt de spanning ivan de voeding doordat er meer stroom wordt gevraagd. Zonder smoorspoel dalen alle spanningen in je versterker mee, zeker op de schermroosters. Omdat de versterkingsfactor van je eindbuizen daalt als de spanning op de schermroosters daalt resulteert dat in een vlakker geluid. Met de spoel wordt de spanning achter de spoel veel constanter gehouden. Welliswaar voor korte tijd, maar lang genoeg om de versterker veel dynamischer te laten klinken. Bij uithalen en aanslag van de snaren heb je veel meer headroom. Dit verschil is duidelijk hoorbaar, maar alleen wanneer er dus vermogen wordt gevraagd van de eindtrap en niet op slaapkamer volume. De spoel maakt de spanning in je versterker dus niet hoger of lager, maar alleen constanter.

Een smoorspoel moet tenslotte goed passen bij de hele voeding. De spoel en elko's in de voeding moeten op elkaar afgestemd zijn om het maximale resultaat te halen. Gewoon de grootste kiezen geeft dan ook niet automatisch het beste resultaat.

iWishmaster
13 mei 2011, 12:02
Wat je beschrijft kan ik me helemaal in vinden, maar toch een opmerking:
De smoorspoel kan wel degelijk invloed op de constante spanning hebben wanneer de weerstand hoger / lager is dan de weerstand die hier bij een versterker normaal zit. In geval van mijn 5150 is de DC weerstand van de Mercury Magnetics choke bijna het dubbele!

guitarnijboer
13 mei 2011, 12:27
Wat je beschrijft kan ik me helemaal in vinden, maar toch een opmerking:
De smoorspoel kan wel degelijk invloed op de constante spanning hebben wanneer de weerstand hoger / lager is dan de weerstand die hier bij een versterker normaal zit. In geval van mijn 5150 is de DC weerstand van de Mercury Magnetics choke bijna het dubbele!

Hmmm, dat is wel heel bijzonder. Het is doorgaans juist andersom: om een rimpelspanning weg te halen met een R/C filter heb je doorgaans een relatief hogere weerstand nodig dan de ohmse weerstand van een spoel bij een L/C filter. Dat is juist ook een voordeel van de spoel.

Standaard zit in de 100 watt 5150 een 400 Ohm 10 watt weerstand op de plek van de smoorspoel. De gemiddelde ohmse weerstand van een smoorspoel die geschikt is voor een 100 watt versterker is 100 tot 150 ohm. Zeker geen 800 ohm :eek:

iWishmaster
13 mei 2011, 12:54
Hmmm, dat is wel heel bijzonder. Het is doorgaans juist andersom: om een rimpelspanning weg te halen met een R/C filter heb je doorgaans een relatief hogere weerstand nodig dan de ohmse weerstand van een spoel bij een L/C filter. Dat is juist ook een voordeel van de spoel.

Standaard zit in de 100 watt 5150 een 400 Ohm 10 watt weerstand op de plek van de smoorspoel. De gemiddelde ohmse weerstand van een smoorspoel die geschikt is voor een 100 watt versterker is 100 tot 150 ohm. Zeker geen 800 ohm :eek:

Dan heb ik me denk ik vergist is het andersom: de choke is de helft van de weerstand. Bijna een jaar geleden dat ik daar aan gemeten heb. Dat zou betekenen dat de spanning wat hoger uitpakt.

Murdock
13 mei 2011, 16:37
hoef ik niet, heb talloze reactie's gevonden over mensen die hun trafo vervangen hadden voor een MM en achteraf vonden, dat het niet het geld waard is geweest... en dan hebben we het over recente versterkers, zoals de JVM...
bovenal gaat het om een kwestie van smaak... ik wil dat een marshall vooral onbeschoft is en een MM maakt zo'n ding te netjes, te strak en te makkelijk zoals omschreven werd
ieder zijn ding, maar er zijn goedkopere alternatieven die net zo goed, zoniet beter zijn... en als het hier om een echte SLP gaat vind ik dat dat ding sowieso ongemoeid moet blijven... rest mij dus te vragen wat voor SLP het precies is en welke trafo's er nu inzitten

Het is een reissue uit 1993, de paarse Jimmy Hendrix, en er zit een standaard trafo in.

Murdock
13 mei 2011, 19:02
ok, nog ff het een en ander uitgezocht, en de SLP reissue's vallen onder de vintage series, zoals de 2203X en de 1987X... en van die amps is bekend dat het enige verschil tussen origineel en de reproductie een effects loop is... de trafo's zijn precies dezelfde als die in de oude productie zijn gebruikt

Als dat zo is , dan zal het bijna niets meer uitmaken.!!!!!!!!!!!!

big dooley
13 mei 2011, 20:29
waarom dacht je in eerste instantie aan die "upgrade"?
is er iets wat je niet bevalt aan die versterker? (lijkt me stug)
als dit het geval is, zijn de buizen recent vervangen? heeft ie al eens een beurtje gehad? elco's bijvoorbeeld!!!? het apparaat gaat tenslotte ook al weer 18 jaar mee, toch?
of is het puur omdat je "bang" bent dat er meer uit te halen is, dan dat er nu inzit?

kijk, een echte plexi zal het nooit zijn, maar dat hoeft ook niet, de discussie wat een "echte" is, is ook oneindig, omdat marshall in die periode nooit constant is geweest met het bouwen van zijn versterkers... ook met de JCM800's was dit zo... de ene had drakes, de ander had dagnalls, om ff een voorbeeld te noemen... het circuit zelf veranderde ook om de haverklap
dat constante hoefde toen ook niet, want kurkenruikers als bijvoorbeeld orpheo (geintje), had je toen niet...

the sure thing
13 mei 2011, 20:53
(...) de discussie wat een "echte" is, is ook oneindig, omdat marshall in die periode nooit constant is geweest met het bouwen van zijn versterkers... ook met de JCM800's was dit zo... de ene had drakes, de ander had dagnalls, om ff een voorbeeld te noemen... het circuit zelf veranderde ook om de haverklap
dat constante hoefde toen ook niet, want kurkenruikers als bijvoorbeeld orpheo (geintje), had je toen niet...Nou, het circuit op zich verandere binnen een bepaald model niet drastisch, maar de kwaliteit verschilt onderling veel, vooral in de periode tot 1973. Ik heb het geluk gehad veel echte plexi modellen uit 1967, 1968 en 1969 te mogen horen (in dit geval de 1959 modellen) en het geluid onderling verschilt echt veel. DE plexi bestaat idd niet, sommigen klinken ook gewoon niet lekker. Eenmaal opengemaakt kom je wel min of meer hetzelfde circuit tegen, maar veel verschillende onderdelen.

Je merkt het ook met 2203 en 2204 modellen van Marshall (toen ze nog niet onder de vlag van JCM 800 werden gemaakt): het geluid en karakteristiek verschilt onderling ook sterk.

Murdock
14 mei 2011, 02:29
waarom dacht je in eerste instantie aan die "upgrade"?
is er iets wat je niet bevalt aan die versterker? (lijkt me stug)
als dit het geval is, zijn de buizen recent vervangen? heeft ie al eens een beurtje gehad? elco's bijvoorbeeld!!!? het apparaat gaat tenslotte ook al weer 18 jaar mee, toch?
of is het puur omdat je "bang" bent dat er meer uit te halen is, dan dat er nu inzit?

kijk, een echte plexi zal het nooit zijn, maar dat hoeft ook niet, de discussie wat een "echte" is, is ook oneindig, omdat marshall in die periode nooit constant is geweest met het bouwen van zijn versterkers... ook met de JCM800's was dit zo... de ene had drakes, de ander had dagnalls, om ff een voorbeeld te noemen... het circuit zelf veranderde ook om de haverklap
dat constante hoefde toen ook niet, want kurkenruikers als bijvoorbeeld orpheo (geintje), had je toen niet...

Ik ben meer dan tevreden , maar dacht door die upgrade er nog meer uit te halen !!!!

big dooley
14 mei 2011, 07:14
mjah, het ligt er eigenlijk ook aan hoe je die versterker gebruikt... clean op normaal volume, met een paar pedaaltjes ervoor, of echt cranked met een attenuator, waarbij de eindtrap flink op z'n kloten krijgt... vooral in het laatste geval zul je een verandering kunnen opmerken, maar of dat daadwerkelijk goed uitpakt is puur persoonlijk...
kan ook zijn, dat je een volumepedaal in de loop hebt zitten en deze als mastervolume gebruikt, om wat drive uit de preamp te halen natuurlijk

Brum
14 mei 2011, 09:38
hoef ik niet, heb talloze reactie's gevonden over mensen die hun trafo vervangen hadden voor een MM en achteraf vonden, dat het niet het geld waard is geweest... en dan hebben we het over recente versterkers, zoals de JVM...

Een hoop hear-say dus, fora-eigen.


bovenal gaat het om een kwestie van smaak... ik wil dat een marshall vooral onbeschoft is en een MM maakt zo'n ding te netjes, te strak en te makkelijk zoals omschreven werd
ieder zijn ding, maar er zijn goedkopere alternatieven die net zo goed, zoniet beter zijn...

Klopt, het is allemaal een kwestie van smaak, heeft dus ook niet zoveel met hypes te maken.

Is overigens ook geheel fora-eigen, eerst wordt iets compleet bewierookt, het wordt soms inderdaad een hype en dan komt de tegenbeweging, die alles compleet met de grond gelijk maakt. In beide gevallen een hoop hear-say. Ik vind het vaak best interessant om andermans ervaringen te lezen, zeker als ik op zoektocht ben, maar je moet zoveel filteren op fora, niet te zuinig.

big dooley
14 mei 2011, 10:05
Een hoop hear-say dus, fora-eigen.



Klopt, het is allemaal een kwestie van smaak, heeft dus ook niet zoveel met hypes te maken.

Is overigens ook geheel fora-eigen, eerst wordt iets compleet bewierookt, het wordt soms inderdaad een hype en dan komt de tegenbeweging, die alles compleet met de grond gelijk maakt. In beide gevallen een hoop hear-say. Ik vind het vaak best interessant om andermans ervaringen te lezen, zeker als ik op zoektocht ben, maar je moet zoveel filteren op fora, niet te zuinig.

hear-say? tuurlijk, maar om daar achter te komen, moet ik daar eerst zelf 250 a 300 euro tegenaan knallen om daar zeker van te zijn, of om er uberhaubt over mee te kunnen praten? ik dacht het niet...
als van alle reviews er 90% zijn, die sterk betwijfelen, of het nou wel het geld waard is geweest, weet ik genoeg... en nogmaals, er zijn betere en goedkopere alternatieven te vinden

Brum
14 mei 2011, 13:15
hear-say? tuurlijk, maar om daar achter te komen, moet ik daar eerst zelf 250 a 300 euro tegenaan knallen om daar zeker van te zijn, of om er uberhaubt over mee te kunnen praten? ik dacht het niet...

Iets hebben ervaren om er dan over mee te kunnen praten lijkt me wel een logische optelsom inderdaad.

Ook een absoluut pluspunt van een MM trafo vond ik dat de versterker veel beter pedalen ging happen, ook omdat ie makkelijker bespeelbaar was. Ook iets wat je moet ervaren denk ik.

svdijk
14 mei 2011, 13:59
Leuke discussie hiero!!! ik heb 3 Marshall's en één clone; een JCM800 2203 uit 1981, met originele (dagnall) trafo's, een JCM800 2210 uit 1987 met originele (dagnall) trafo's, een JVM410 uit 2007 met MM choke en MM output trafo, en een Ceriatone Jubilee, een clone van de Silver Jubilee 2555 met een MM output trafo.
Met de laatste twee versterkers heb ik veel geëxperimenteerd wat outputtrafo's betreft, en heb voor de Silver Jubilee clone nog een extra Dagnall trafo (een JCM800 outputtrafo) besteld om de versterker zo origineel mogelijk te maken.
Mijn ondervindingen waren dat de JVM en de Ceriatone met de originele (Dagnall) trafo's wat puntiger en feller (agressiever) klonken, en de Ceriatone meer gain (vervorming) had, maar dat ze ook behoorlijk wat dunner klonken (geld voor beide versterkers!!).
Op dit moment heb ik in de JVM en de Ceriatone de Mercury Magnetics trafo's zitten.
Ik denk zeker niet dat de MM een hype is, maar ik vind ze wel duur.
Of het dat waard is, is natuurlijk voor iedereen verschillend, maar ik vind het leuk om hier mee te experimenteren.
Het mooiste zou zijn om alle trafo's erin te zetten (de Dagnall's en de Mercury Magnetics) en te kunnen switchen tussen die twee!!
Als je een oude Plexi hebt, zou ik 'm origineel laten (mijn JCM800's blijven ook origineel, die klinken te goed om te modden), maar als je een reissue hebt denk ik zeker dat de MM O100JM outputtrafo een upgrade is!! Of dat het het geld waard is (zo'n 245 euries) kan ik niet beoordelen!

big dooley
14 mei 2011, 14:41
Iets hebben ervaren om er dan over mee te kunnen praten lijkt me wel een logische optelsom inderdaad.

en dus klakkeloos 250 poppetjes uitgeven om er ervaring mee op te doen... nee, we maken er gelijk 500 van en gelijk de PT ook maar vervangen...
ik ga liever uit van "hearsay" en mensen die gewoon objectief de verschillen opnoemen tussen beiden, zonder ophemeling, zoals svdijk net gedaan heeft... en dan kom ik overduidelijk tot de conclusie, dat het mij het geld absoluut niet waard is om uit te proberen... ook al ben ik van plan de JVM net zo lang te houden als mijn ouwe DSL destijds, zoniet langer...
als ik vragen mag... heb je nog steeds zoveel plezier van je VM met die MM's erin?


Het mooiste zou zijn om alle trafo's erin te zetten (de Dagnall's en de Mercury Magnetics) en te kunnen switchen tussen die twee!!

ben je wel lekker? weet je wat dat gaat wegen????? :seriousf:

Brum
14 mei 2011, 15:30
Ja, da's aan jou of je het er voor over hebt.;)

De VM heb ik destijds weggedaan aan een maat van me voor een schappelijk prijsje. Band afgelopen en stond mij behoorlijk in de weg en het geld was destijds ook redelijk welkom. Die lul haalde er een beter geluid uit dan ik, hehe, wat me dan wel weer goed deed dat ik 'm weg heb gedaan. En nu kriebelt het weer, een bandje, dus weer op zoektocht. Tot nu toe erg veel interesse voor de Orange TH30, erg puik geluid en ook nog aardig handelbaar op lager volume.

big dooley
14 mei 2011, 16:20
en dus zat je nog met een ouwe OT... of heeft ie die erbij gekregen?


Die lul haalde er een beter geluid uit dan ik, hehe
van je maten moet je maar weer hebben... de bloedhond :seriousf:

succes met de zoektocht trouwens...