PDA

View Full Version : Gitaar niet meer te intoneren, veertje gaat niet ver genoeg



Matthijs24
12 mei 2011, 18:06
Hallo,

Ik probeerde mijn Fender Strat te intoneren. Maar soms kon ik het veertje niet ver genoeg draaien. Stel, de snaar moest langer worden, dan kon hij niet lang genoeg worden, dan was ik al op het eind. Dat had ik een paar keer. Waar ligt dit aan en hoe kan het verholpen worden?

Groet,
Matthijs?

jutter
12 mei 2011, 18:08
Veertje inkorten, oftewel een stukje er af knippen.

Bert Gitaar
12 mei 2011, 18:16
Zet er een nieuw pakje snaren op en begin vanaf de midden stand zadels opnieuw.
Die brug en zadels zijn niet in 1 x plots verkeerd geplaatst op je Fender.

pasqual
12 mei 2011, 22:26
lage E toevallig? zoals Jutter al melde: veertje inkorten.

josan
12 mei 2011, 22:59
Staat je action niet te hoog? Dus brug te hoog afgesteld? Of inkepingen in de kam niet diep genoeg? Dit moet je eerst verhelpen. Daarna stel je de intonatie af.

FruscianteFan
12 mei 2011, 23:20
Zet er een nieuw pakje snaren op en begin vanaf de midden stand zadels opnieuw.
Die brug en zadels zijn niet in 1 x plots verkeerd geplaatst op je Fender.
Volgens mij kunnen dikke snaren en een hoge actie er wel degelijk toe leiden dat de zadels verder naar achter moeten dan de fabrikant verwacht.

Plant
13 mei 2011, 10:56
Staat de brug 'floating', dus bij een vintage trem iets schuin gekanteld zodat je met de brug ook terug kunt en in toonhoogte omhoog kunt?

http://4.bp.blogspot.com/_tNu78SMKH6I/TCWx1S__FzI/AAAAAAAADg0/fpMzJHqI6uI/s1600/fender+H1+bridge.JPG

Als je dit te ver gekanteld hebt staan, moeten de zadels ter compensatie te ver naar achteren.

munkie
13 mei 2011, 14:31
Elementen te dicht bij de snaren? Valse boventonen dus?

Orpheo
13 mei 2011, 14:50
Elementen te dicht bij de snaren? Valse boventonen dus?

een boventoon heeft niks te maken met hoe dicht je elementen op je snaren staan. de boventoon heeft te maken met waar de snaar begrensd word, fysisch gezien, met trillen. dus waar de knopen zitten.

het verhaal dat elementen je sustain killen, of dikke magneten, is kolder. ik heb een experiment gedaan, door simpelweg een scope aan te sluiten op de gitaar, en kijken hoe snel 'ie uitdempt met diverse hoogtes van pickups. pas als de snaar tegen de pickup aantrilt, dus zo hoog zit de pickup, dan pas merk je wat in sustain.

Bert Gitaar
13 mei 2011, 16:20
een boventoon heeft niks te maken met hoe dicht je elementen op je snaren staan. de boventoon heeft te maken met waar de snaar begrensd word, fysisch gezien, met trillen. dus waar de knopen zitten.

het verhaal dat elementen je sustain killen, of dikke magneten, is kolder. ik heb een experiment gedaan, door simpelweg een scope aan te sluiten op de gitaar, en kijken hoe snel 'ie uitdempt met diverse hoogtes van pickups. pas als de snaar tegen de pickup aantrilt, dus zo hoog zit de pickup, dan pas merk je wat in sustain.

Iets of topic.
Begrijp ik nou uit jou verhaal, dat wanneer de snaar het element niet raakt er niks mis is met ongewenste boven tonen en daardoor niet kunnen onstaan. En dat die er niet zijn daardoor/kunnen onstaan.
Ik denk dat wanneer je elementen niet de uiterste hoogte hebben, ze toch beter klinken. Zonder ongewenste/of juist gewenste bijgeluiden.

Rinze
13 mei 2011, 16:32
Bij enkelspoelselementen heb ik een keer uitgeprobeerd hoe hoog ze konden en daarbij werden de onomwonden snaren boven de 15de positie toch echt wel vals.. Bij humbuckers maakt het niet uit qua valsheid.

Plant
13 mei 2011, 17:21
Elementen te dicht bij de snaren? Valse boventonen dus?

Ik denk dat je doelt op string-pull. En dat is denk ik zeker een mogelijkheid. Als de snaar dichter op de elementen komt bij fretten (bij intoneren op de 12de fret), trekken de magneten de snaar iets verder naar zich toe en dan word je toon ietsje te hoog. Je kunt allicht de elementen eens iets lager draaien en kijken of het scheelt.