PDA

View Full Version : Interface,Mic en Software



Marsdortmond
12 mei 2011, 16:40
Beste mensen,

Sind een jaar of 1.5 speel ik akoestische gitaar. Nu wil ik graag opnamens maken met mijn laptop. Ik had vernomen dat ik hiervoor een interface en microfoon nodig heb en ook een software programma waarmee ik de muziek kan opnemen (Uitleg van dit forum).

Nu heb ik enkele vraagjes. Ten eerste heb ik gekeken naar een interface. Ik werd door een gitaarwinkel verwezen om te kijken naar de focusrite saffire 6.
Ook kwam in op een ander forum de guitarport van line 6 tegen.

Mijn vraag is nu, betreffende de interface, welk van de twee beter is en wat de grote verschillen zijn? Ook vroeg ik mij af of er nog andere suggesties zijn voor een interface?

Ook heb ik gekeken naar een microfoon. Mijn oog viel op de Samson c01. Volgensmij een mic met een redelijke prijs die een goed geluid heeft. Heeft iemand ervaring met deze microfoon en zo ja wat zijn de bevindingen?

Als laatst vroeg ik mij af welk software programma geschikt zou zijn om mijn nummers op te nemen en hieronder een lekkere drum & bas et cetera te zetten zodat de nummers meer sfeer krijgen? Ik zag dat line 6 samen met de guitarport de software rifftracker verkocht, is dit wat? Zo niet andere suggesties?

Graag hoop ik dat men deze vragen zou kunnen beantwoorden.

Groet,

Marcel

skabouter
12 mei 2011, 17:08
Welkom!

Om op te kunnen nemen heb je inderdaad de dingen nodig die je daar noemt. Er zijn ook microfoons die een ingebouwde interface hebben, dat zijn dat USB microfoons die je direct in je laptop kan pluggen, helemaal niet onhandig.

Wat betreft interfaces, daar is een heel topic aan gewijd, bekijk even goed de bovenste 5 topics (sticky`s) in dit subforum, die zijn erg handig! De rifftracker kan je denk ik vergeten, want daar kan je geen microfoon op aansluiten. Wel is die geschikt om electrische gitaren direct in te pluggen, maar jij speelt akoestisch...

Wat betreft keuze van microfoons, dat is nogal afhankelijk van je budget, het is handig als je dat even vermeld.
Ik zou je persoonlijk adviseren om op te nemen met 2 microfoons, anders krijg je redelijk kale akoestische opnames. Het mooist is om een akoestische gitaar stereo op te nemen, en daarvoor heb je twee microfoons nodig.

Software kan ik je niet over adviseren, ik gebruik maar 1 programma en heb niet zoveel verstand van de overigen. Maar doorgaans krijg je bij aanschaf van een interface wel wat software erbij om gelijk aan de slag te kunnen!

Marsdortmond
13 mei 2011, 15:35
Dank voor je bericht!

Mijn budget voor een microfoon is max 100 euro. Valt daar iets moois mee te krijgen? En indien ik twee microfoons zou kopen, moeten dit dan verschillende zijn en zou ik deze dan op twee verschillende plaatsen op de plek waar ik opneem moeten ophangen? Ik snap namelijk niet helemaal waarom 1 microfoon niet goed genoeg zou zijn en dat twee de oplossing is.

Betreft interfaces was je tip over de andere topics heel chill. Echter komt het erop neer dat er zoveel verschillende zijn dat, met het verstand wat ik van interfaces heb, ik nul benul heb wat de beste zou zijn voor mijn doeleinden.

Mijn budget voor een interface is max 200 en bij de gitaarwinkel zeiden ze dat de focusrite saffare 6 een goed ding is maar waarom weet ik eigenlijk niet. Hoe kom ik er nu achter wat voor mijn doeleinden de beste interface is?

Wat betreft de software eenzelfde verhaal en wellicht ook zeer persoonlijk. Vele soorten programma dus geen idee wat mij het beste ligt. Welk programma gebruik jij en wat zijn hiervan je bevindingen met betrekking tot het opnemen van een akoestische gitaar met interface en microfoon?

Groet

-Martijn-
13 mei 2011, 15:58
Met twee microfoons kan je over het algemeen inderdaad mooiere opnames maken dan met één mic. Maar als je voor 100 euro twee microfoons koopt heb je prutsapparatuur, dan zou ik voor één betere kiezen. Daarnaast is het verschil ook redelijk minimaal; als je pas 1,5 jaar speelt weet ik niet of je er goed aan doet om in dat soort mogelijkheden te investeren. Opnemen doe ik ook altijd met één microfoon, om af en toe eens iets op Youtube te zetten bijvoorbeeld vind ik dat ruim voldoende.

Met een budget van 300 euro zou ik iets meer uitgeven aan de mic en wat minder aan de interface ipv de 100 en 200 euro die je noemde.

Om er drum en bas onder te zetten heb ik geen idee wat je het beste kan gebruiken, maar puur voor het opnemen gebruik ik altijd Audacity. Dat doet wat het moet doen, niks meer en minder.

rocketx4
13 mei 2011, 16:05
Met twee microfoons kan je over het algemeen inderdaad mooiere opnames maken dan met één mic. Maar als je voor 100 euro twee microfoons koopt heb je prutsapparatuur, dan zou ik voor één betere kiezen. Daarnaast is het verschil ook redelijk minimaal; als je pas 1,5 jaar speelt weet ik niet of je er goed aan doet om in dat soort mogelijkheden te investeren. Opnemen doe ik ook altijd met één microfoon, om af en toe eens iets op Youtube te zetten bijvoorbeeld vind ik dat ruim voldoende.

Met een budget van 300 euro zou ik iets meer uitgeven aan de mic en wat minder aan de interface ipv de 100 en 200 euro die je noemde.


Om er drum en bas onder te zetten heb ik geen idee wat je het beste kan gebruiken, maar puur voor het opnemen gebruik ik altijd Audacity. Dat doet wat het moet doen, niks meer en minder.


Een beter opname programma, wat ik zelf overigens ook gebruik, is ''Reaperfm''

Reaperfm kun je gewoon downloaden van hun site, even intypen op google:D en het is eigenlijk niet gratis, maar: de evaluatieperiode houd maar niet op!

Dit is erg mooi, want ik gebruik het nu al 100 dagen en het werkt nog steeds top! TIP: je opent reaper en dan wacht je 5 seconden, dan kun je klikken op het knopje: still evaluating.

-Martijn-
13 mei 2011, 16:21
Of het beter is ligt er maar net aan wat je er mee wilt gaan doen. Zou best kunnen hoor dat als je bas en drums toe wilt voegen Reaper handiger is.

Ik neem altijd enkel gitaar op, de enige drie knoppen die ik gebruik zijn die om de opname te starten, te stoppen en op te slaan. Dus als het werkt dan werkt het, en is er niet iets 'beters'. ;)

The Bertman
13 mei 2011, 16:31
Kijk eens naar deze interface (http://www.peterverspuy.nl/usb-geluidskaarten/tascam/us100-us-100-usb-audiointerface-18726.html). Goed merk, simpel, doet alles wat je wil. Microfoon hoeft ook niet zo duur te zijn, en dan bijvoorbeeld deze microfoon. (http://www.peterverspuy.nl/grootmembraan-fet/behringer/b1-studiomicrofoon-5435.html) Ik snap dat je duizend andere combinaties kan maken, maar dit is goed voor weinig.
En dan Audacity of Reaper, dan kan je doen wat je wilt.

N.D.
13 mei 2011, 16:37
Of als microfoons dat stereo-paar van Samson waar Han het laatst over had.
Daar kan je prima je gitaar mee opnemen in stereo.

http://www.thomann.de/nl/samson_c02_kleinmembranmikrofon_stereoset.htm
(volgens mij was 't deze)

skabouter
13 mei 2011, 18:57
Mijn budget voor een microfoon is max 100 euro. Valt daar iets moois mee te krijgen? En indien ik twee microfoons zou kopen, moeten dit dan verschillende zijn en zou ik deze dan op twee verschillende plaatsen op de plek waar ik opneem moeten ophangen? Ik snap namelijk niet helemaal waarom 1 microfoon niet goed genoeg zou zijn en dat twee de oplossing is.


Je kan er wel iets voor kopen ja! De net genoemde Samson C02`s hebben een goede naam op dit forum, en kosten E100,- Zelf heb ik bijvoorbeeld (o.a.) een setje T-bone EM700 (Zie hier (http://www.thomann.de/nl/the_tbone_em700_stereoset.htm)), dan kost een stereo-set maar E50,- en daar kan je echt wel prima opnames mee maken hoor! Erg ok voor thuis gebruik, als het echt niet heel duur en steengoed hoeft.

Verdiep je eens in het fenomeen "stereo", en de opname technieken die bij dit fenomeen horen!
Stereo geeft een natuurlijker en breder geluid dan mono (vrijwel iedere opname die jij hoort is waarschijnlijk stereo). Als je een akoestische gitaar opneemt is het mooi om het geluid breed te hebben, en dat lukt niet/mindergoed met één microfoon!

In een volle bandmix maakt het waarschijnlijk wat minder uit of je akoestische gitaar mono of stereo is, maar als je enkel een akoestische gitaar gaat opnemen valt het kaal uit als je 1 mic gebruikt! Natuurlijk kan je het signaal wel dubbelen, of "verstereo-en" met effecten enzo, maar het is niet hetzelfde...

The Bertman
13 mei 2011, 21:04
Als je voor stereo gaat, is de interface die ik je aanraadde niet geschikt. Die heeft maar 1 microfooninput. Dan kom je op een Tascam US-122 (http://www.peterverspuy.nl/usb-geluidskaarten/tascam/us122-us-122-mkii-usb-audiointerface-18725.html) of zoiets. Ook prima, maar iets duurder.

Han S
13 mei 2011, 21:12
Met twee microfoons kan je over het algemeen inderdaad mooiere opnames maken dan met één mic. Maar als je voor 100 euro twee microfoons koopt heb je prutsapparatuur, dan zou ik voor één betere kiezen. Daarnaast is het verschil ook redelijk minimaal; als je pas 1,5 jaar speelt weet ik niet of je er goed aan doet om in dat soort mogelijkheden te investeren. Opnemen doe ik ook altijd met één microfoon, om af en toe eens iets op Youtube te zetten bijvoorbeeld vind ik dat ruim voldoende.

Met een budget van 300 euro zou ik iets meer uitgeven aan de mic en wat minder aan de interface ipv de 100 en 200 euro die je noemde.

Om er drum en bas onder te zetten heb ik geen idee wat je het beste kan gebruiken, maar puur voor het opnemen gebruik ik altijd Audacity. Dat doet wat het moet doen, niks meer en minder.

Martijn, het is een beetje gevaarlijk wat je beweert. Je bedoelt het uiteraard prima, maar het verschil tussen een nieuw en een oud setje snaren is qua geluid veel groter dan het verschil tussen een paartje Samson CO2's en een paartje AKG C451B's van € 729.

We hebben vanuit dit forum een meeting gehad bij mij in de studio en toen hebben we een aantal microfoons met elkaar vergeleken, waaronder de niet meer verkrijgbare en waardevolle Neumann KM84, de genoemde Samson, een Neumann M149 van € 5000 en de Behringer van Bert plus nog een stuk of wat andere mics.

Op een akoestische gitaar zul je wel verschillen horen, maar de Behringer houdt prima stand tegen de peperdure Neumann en de supergoedkope Samson klinkt opmerkelijk goed als je hem vergelijkt met de sublieme KM84.

Op een Stradivari viool zullen de beide Neumanns moeiteloos winnen, maar dat mag je ook verwachten voor die prijs. Maar denk niet dat een goedkope microfoon tegenwoordig per definitie matig of slecht klinkt want dan zit je er helemaal naast.

Ik hoorde een opname van een akoestische bas, gemaakt met een Behringer penseeltje van een paar tientjes en dat klonk opmerkelijk goed, eigenlijk niks mis mee en een bas is geen gemakkelijk instrument.

Als je een Sennheiser MD441 van €750 met een stuk schuim in de brug van zo'n bas stopt, krijg je een geluid wat je het liefst nooit meer wilt horen, ondanks dat dit een geweldige microfoon is. Maar zet je een Behringer van een paar tientjes een halve meter van de bas vandaan heb je een goed geluid.

Dus als je zegt dat je voor €100 twee prutsmicrofoons koopt, begeef je je op zeer glad ijs en dat kan ik helaas niet onbeantwoord laten, om de simpele reden dat hier mensen komen die net beginnen en nog geen ervaring hebben.

No hard feelings, maar soms zijn mensen het niet met elkaar eens en gelukkig mag dat.

skabouter
13 mei 2011, 22:04
HIER (http://www.youtube.com/watch?v=Bno2XMLUja0) is een filmpje wat het verschil tussen mono en stereo illustreerd. Ik vind het persoonlijk niet mooi klinken, ook de stereo versie niet, en de gitaar ook niet. Maar het gaat om het verschil.

Iemand een beter voorbeeld?

Han S
13 mei 2011, 22:56
Er is ongetwijfeld een beter voorbeeld Arjen, want deze gitaar is niet zuiver, het klinkt kut en de gitarist.................ahum.

Een goed geplaatst ORTF paartje geeft een zeer realistisch stereobeeld, maar dan moet je wel een stuk bij de gitaar vandaan en dus een goed klinkende ruimte hebben.

Edit: onder mijn posts staan drie youtube links. De derde is een nummer dat medeforumlid gitaarvrouwtje bij me opnam voor haar ongeneeslijk zieke moeder en waarvan de opbrengst in zijn geheel naar Kika gaat.

Het nummer begint met een akoestische gitaar, gespeeld door gitaarvrouwtje (die ik Kris mag noemen) en dat begin is opgenomen met twee Studio Project B1 microfoons in ORTF op ongeveer een meter schuin boven haar gitaar. Tegen de tijd dat zij gaat zingen worden die stereosporen uitgefade en wordt er een mono spoor van dezelfde gitaar ingefade, een crossfade dus. De gitaar gaat van stereo over in mono en naar de linkerkant. Dat mono spoor is opgenomen met een oude AKG C451 met een CK1 kapsel. Dit is een klassieke microfoon, een kleinmembraan en als je goed oplet hoor je dat die anders klinkt dan de grootmembraan B1's.

Aan het einde van het nummer, als de zang is afgelopen gaat het weer terug naar stereo.

Marsdortmond
14 mei 2011, 02:09
Helemaal top! Dank mensen, ik ben weer meer te weten gekomen.

Vandaag weer naar een winkel geweest en daar werd ik aangeraden om eens te kijken naar microfoon shure sm 57 (101 euro). Ik heb hier zelf ook een opname van gehoord en vond het zeker niet onaardig. Is dit een beetje vergelijkbaar met de Behringer B1 Studiomicrofoon? Of is het dan alsnog verstandiger om een set van twee microfoons te nemen zoals de Samson C02?

Wat betreft interfaces vind ik het toch knap lastig om een keuze te maken. Ik heb nu al veel goede verhalen in winkels gehoord over de Focusrite Saffire 6 USB (170 euro) en vroeg mij nu af wat de verschillen zijn en of deze interface vergelijkbaar is met de Tascam US122 (voor stereo)?

Ook gekeken en gevraagd naar programma's en ik vernam dat het programma Cakewalk Sonar zeer gebruiksvriendelijk is voor een beginner zoals ik. Nu zie ik weer dat er velen soorten Sonar programma's zijn. Nu vroeg ik mij af welk programma van Cakewalk Sonar het beste past bij mijn doeleinden? Een programma zoals audacity heb ik zelf ook een keer mee opgenomen, maar vond dat wat te simpel aangezien ik daar (volgens mij) geen drums, bas et cetera kan toevoegen om het fraaier te maken.

The Bertman
14 mei 2011, 12:10
Het moeilijke bij dat soort beslissingen is juyist dat er geen beste aan is te wijzen. Er zijn een hoop merken, die concurreren met elkaar, en ze maken allemaal mooi spul. De Tascam en de Focusrite zijn allebei prima producten die niet voor elkaar onderdoen, dus naar smaak kies je. Microfoons hetzelfde verhaal.

De reden dat ik je een Tascam en een Behringer aanraad is omdat ik die spullen zelf heb, en er prima ervaringen mee heb. Spul wat ik niet ken, kan ik natuurlijk niets over zeggen, maar ik neem aan dat het net zo goed is.

Wat je ook kan doen, is beginnen met 1 microfoon en later, als dat nodig is, een tweede erbij kopen. Maar ik zou wel meteen een interface kopen met twee microfooningangen, dan zit je later goed.

Marsdortmond
14 mei 2011, 13:48
Oke dankje ik ga dan denk ik voor de Focusrite en de shure sm57 aangezien ik dat een zeer mooi geluid vond! Indien ik inderdaad dan alsnog een tweede microfoon wil kopen doe ik dat op een later moment, aangezien het toch een dure investering is. Maar uiteindelijk is het het zeker waard!

Wat betreft de software ga ik Sonar uitproberen. Indien dit niks is verander ik van programma.

Thnx

Marsdortmond
14 mei 2011, 13:50
Is het trouwens ook verstandig om er een hoofdheadset bij te kopen of is dat in het begin niet relevant?

N.D.
14 mei 2011, 14:08
Ik zou niet voor de sm57 gaan. Althans, niet voor akoestische gitaar. Je bent beter af met een van de hier genoemde microfoons of dat Samson setje.

En een koptelefoon is handig ja. Dan kan je jezelf horen via de koptelefoon op het moment dat je opneemt of ergens mee meespeelt.

skabouter
14 mei 2011, 14:11
Ik kan me hier bijna kwaad om maken, wat een ongelovelijke prutsers werken er toch in sommige winkels! Een akoestische gitaar neem je NIET op met een SM57! Laat je alsjeblieft niets in de winkel aansmeren, maar laat je hier OBJECTIEF informeren!!

en een koptelefoon is een heeeel goed idee! Zeker als je wilt opnemen!

Marsdortmond
14 mei 2011, 14:58
Oke dit is inderdaad zeer irritant dat de winkels iets aanraden wat totaal niet goed is voor het recorden van een akoestische gitaar! Ik wil eerst gewoon zeker weten dat ik een goede aankoop ga doen voordat ik op de ene na de andere dag iets koop wat niet geschikt is.

Dan zou ik dus beter voor de smason c02 pair of de Behringer B1 studio microfoon kunnen kiezen? Is er niet een manier dat ik ze beide kan horen om het verschil te kunnen begrijpen? Toch lastig om er nou erachter te komen wat goed en slecht is.

Ook vroeg ik mij af indien ik 2 microfoons zou kopen, dus bijvoorbeeld de samson c02 pair, waar ik de microfoons het beste kan plaatsen in mijn kamer zodat het geluid optimaal is?

Ik zal ook een headset aanschaffen, zijn er bepaalde headsets die niet al te duur zijn maar toch van redelijke kwaliteit? En ik neem aan dat je de headset in de interface plugt?

Btw, heel erg bedankt dat jullie mij hierin adviseren!

skabouter
14 mei 2011, 15:02
Ik denk dat je in deze prijsklasse niet echt moet vallen over wat nou goed of slecht is, het is allemaal "ongeveer" hetzelfde, ik zou vooral naar praktische nut en toepassing kijken, en dan kan je lekker aan de gang! Van aan de gang gaan leer je nog het meest, en je komt er vanzelf achter wat je mist of verbeterd wilt hebben!

Mijn volgende tip is dan ook: koop tweedehands. Je hebt dingen voor 50% van de nieuwprijs, je kan dan lekker proberen, en als je beter wilt kan je het spul snel weer verkopen, zonder verlies! Zo kan je eigenlijk continu blijven testen, en daar leer je veel van!

Zelf doe ik bijna niet anders dan 2e hands kopen, er zitten ongelovelijke koopjes tussen. Ik heb ondertussen 4 Sennheisers MD421`s voor rond de E80,- kunnen kopen, terwijl die dingen normaliter tweedehands wel 200 per stuk kunnen zijn, en nieuw zelfs bijna 400!!

Zo investeer je heel kosten-effecient in je opnamespullen, je koopt wat en verkoopt wat! zodra je iets nieuw koopt is het al 30% minder waard als je de winkel uitloopt.

Marsdortmond
14 mei 2011, 15:09
Ik ben trouwens nog iets belangrijks vergeten te vertellen. Ik speel ook saxofoon en wellicht zou ik af en toe ook eens een sax nummertje willen opnemen.

Daar zijn natuurlijk ook weer verschillende microfoons voor. Dus het komt erop neer dat ik een mic wil kopen die voor beide instrumenten een goed geluid levert. Maar met de gitaar ben ik van plan om mijn meeste nummers mee op te nemen.

skabouter
14 mei 2011, 15:10
Vandaag weer naar een winkel geweest en daar werd ik aangeraden om eens te kijken naar microfoon shure sm 57 (101 euro). Ik heb hier zelf ook een opname van gehoord en vond het zeker niet onaardig. Is dit een beetje vergelijkbaar met de Behringer B1 Studiomicrofoon? Of is het dan alsnog verstandiger om een set van twee microfoons te nemen zoals de Samson C02?

Nogmaals, het is TOTAAL niet vergelijkbaar met de B1 (zie even het topic microfoons van Han, en verdiep je in het verschil tussen dynamische microfoons en condensatormicrofoons)!
En het is in mijn ogen inderdaad verstandiger om voor een stereo setje condensatormics te gaan! Welke maakt me niet uit, maar van de C02 weet je inmiddels dat de mensen hier er goed over te spreken zijn!

skabouter
14 mei 2011, 15:13
Ik ben trouwens nog iets belangrijks vergeten te vertellen. Ik speel ook saxofoon en wellicht zou ik af en toe ook eens een sax nummertje willen opnemen.

Daar zijn natuurlijk ook weer verschillende microfoons voor. Dus het komt erop neer dat ik een mic wil kopen die voor beide instrumenten een goed geluid levert. Maar met de gitaar ben ik van plan om mijn meeste nummers mee op te nemen.

De sax is een apart verhaal, en een heel lastig op te nemen instrument. Daar kan Han je beter advies over geven, maar ik denk dat als je een stereo setje C02`s koopt, dat je hem daar beter mee kan opnemen dan met een SM57.
Een MD421 zou lekkerder zijn, of zelfs een MD441, maar dat is weer wat minder geschikt voor akoestische gitaar.

Ik vrees dat je er nog achter gaat komen dat goeie opnames maken erg lastig is, en dat er veeeel meer bij komt kijken dan je nu denkt. Ik ben er nu 8 jaar mee bezig, en mijn opnames klinken nog helemaal niet goed, luister zelf maar. Het is een verhaal zonder einde, je houdt nooit op met erover leren, en je zal nooit alle combinaties kunnen uittesten....weet dus waar je aan begint ;)

The Bertman
14 mei 2011, 15:44
Zowel een sax als een akoestische gitaar kan je prima met condensatormics opnemen, dus de Samson en de Behringer zijn heel geschikt. En wat Ska zegt, geen SM57, die is aardig om versterkers mee op te nemen.
Het plaatsen van een microfoon is een vak apart, dat heeft heel veel invloed op het geluid. Lees eens de topics bovenaan door, daar staat veel over plaatsing in.

Ik zou je toch aanraden om met een enkele microfoon te beginnen, het is al lastig genoeg. Stereo opnamen kunnen altijd nog, en voor een enkel instrument is het niet het allerbelangrijkste. Ik heb veel blaasinstrumenten opgenomen, meestal met 1 microfoon en dat ging prima.
Les 1 voor de sax: richt je mic niet op de beker, want daar komt helemaal niet zoveel geluid uit. Zet de mic gewoon recht, ongeveer een meter van de sax, op halve hoogt, zeg maar gericht op de G-klep, dat werkt wel.

Han S
14 mei 2011, 16:53
Mijn zoon heeft een Audio Technica 2020 gekocht, klinkt ook behoorlijk goed.

Hier heb je een test:

http://mixonline.com/mag/audio_audiotechnica_condenser_microphone/

skabouter
14 mei 2011, 17:00
Ik zou je toch aanraden om met een enkele microfoon te beginnen, het is al lastig genoeg. Stereo opnamen kunnen altijd nog, en voor een enkel instrument is het niet het allerbelangrijkste. Ik heb veel blaasinstrumenten opgenomen, meestal met 1 microfoon en dat ging prima.
Les 1 voor de sax: richt je mic niet op de beker, want daar komt helemaal niet zoveel geluid uit. Zet de mic gewoon recht, ongeveer een meter van de sax, op halve hoogt, zeg maar gericht op de G-klep, dat werkt wel.

Lastig genoeg is het sowieso. Stereo opnames kunnen altijd nog, maar hou er dan op voorhand rekening mee met je interface (dus 2 microfoonpreamps + 48v phantom power!).
Stereo opnamen lijken me juíst bij een enkel instrument zeer belangrijk! Als je een enkel instrument in een volle (stereo) bandmix wilt plaatsen is het minder van belang lijkt me, je stereobeeld zal al vol genoeg zijn! Maar 1 enkel instrument in mono vind ik erg kaal en lelijk. Daarom dus stereo... just my 50cents.

Han S
14 mei 2011, 17:18
Ik raad mensen altijd aan om eens een echte steroplaatsing te proberen en een ORTF met richtinggevoelige condensators vind ik zelf het meest realistisch.

Zet een ORTF paartje in de tuin of op je balkon, 110 graden tov elkaar en de kapsels 17cm uit elkaar, net als je oortjes. Neem de kabels mee naar binnen, zet ze in je mengpaneeltje en zet de panoramaknopjes hard links en rechts. Plug een goede koptelefoon in je paneeltje, ga lekker zitten en doe de oogjes toe en luister goed.

Het lijkt wel of je in de tuin of op het balkon zit, zo realistisch kan stereo klinken.

Arjen heeft een goed punt, als je een akoestische gitaar opneemt, een klassiek stuk bijvoorbeeld, is een echte stereo opname veel mooier dan een mono opname en als je het goed doet is het alsof de gitarist voor je zit te spelen.