PDA

View Full Version : Kunnen jullie mij helpen?



Kikie
12 mei 2011, 14:07
Hallo allemaal,

Ik ben een meisje van 15, bijna 16. Een tijdje terug heb ik een gitaar gekocht omdat het me erg leuk leek om te leren spelen. Helaas heb ik jeugdreuma (in de tijd dat ik die gitaar kocht, had ik nog geen last van mijn polsen/vingers) en zou ik het niet lang volhouden om te kunnen spelen en oefenen. En juist om het te leren, lijkt het oefenen me heel erg belangrijk. Inmiddels heb ik wel erg veel last van mijn polsen en vingers. Ik zou erg graag op les willen, om te kijken of ik het daar kan leren. Maar ik ben bang dat dit niet gaat aangezien ik niet lang achter elkaar kan spelen, en ook niet elke dag ga kunnen oefenen. Voor school moet ik ook het nodige schrijven, dus ik moet goed opletten wanneer ik iets zou kunnen doen.
Hebben jullie tips zodat het misschien wel mogelijk wordt om gitaar te leren spelen? Het lijkt me namelijk heel erg leuk om te doen.

Alvast bedankt!

Duhsjaak
12 mei 2011, 14:59
Hi Kikie
Ik ben Gus, en ik heb
- door omstandigheden nagedacht over lettertjes, leerprocessen etc.
- gitaar leren spelen van oude bluesnegers, die oud waren toe ik nog jong was

Je kunt een hoop kracht sparen door gebruik te maken van de computer. Hierna Compu. Weet niet of je ouwelui centen hebben (da's wel handig) maar heel erg duur hoeft het niet te worden.

Elektronische pen
Voor gebruik op school/opleiding zou je gebruik kunnen maken van een Dane-elec pen. Daarin zit een sensor die wordt 'gezien' door een klip, die je bovenaan je schrijfblok clipst. Dat ding is eigenlijk een USB stick die je in je compu kan zetten. Hierdoor kun je alles wat je hebt geschreven in lezen in je compu. Zelfs zoeken op woorden, termen of samenhang van bepaalde begrippen kan daarmee. Je zegt: Zoek 'compu' en hij gaat door je geschreven teksten zoeken naar dat woord. En dat maakt hij geel. Scheelt heel veel bladeren etc. Ook omdat je je notities in mappen kunt zetten.
Kosten geschat op € 120,00 met 2Gb geheugen. Goed voor 200 velletjes volgeschreven.

Dragon Naturally speaking
Voor gebruik thuis, kun je gebruik maken van spraakherkenning op je compu. Je spreekt je tekst in en je compu tikt het voor je uit. Super handig. En zelflerend. Dus alles dat je verbetert, onthoudt ie en de volgende keer doet ie het in een keer goed. Plus je typt veel sneller op deze manier dan lui zonder reuma. Kosten (afhankelijk van de opties die je zou willen hebben) tussen de € 65,00 en 200,00. De laatste inclusief dictafoon voor gebruik buiten.

Vermijden van rood vlees
Veel mensen hebben baat bij het vermijden van rood vlees bij bepaalde reumatische aandoeningen. Nou is reuma een verzamelnaam en ik weet niet of dat ook voor die soort reuma geldt, waar jij last van hebt, maar het valt een maandje of twee te proberen. Specialiteit van de afdeling diëtiek van het Gitaarforum.

Loket aangepast lezen
Als het regelmatig veranderen van houding voor jou de beste optie is, dan is lezen soms een beetje lastig. In dat geval is het misschien handig lid te worden van het loket aangepast lezen. Google maar even. Aantal titels in voorraad (voor de fusie 37.500 - dus da’s zeker er niet minder op geworden).
Daarvoor is het handig te beschikken over een daisyspeler. Da’s een redelijk kostbaar ding, maar mijn laatste gegevens vertellen mij dat het wordt vergoed door je basisverzekering (zorgpolis). Het loket aangepast lezen is geloof ik qua kosten vergelijkbaar met een normale bieb. Afdeling Amsterdam ook voor studieboeken. Ook in Amsterdam heb ik in het begin geholpen met een experiment met het inspreken van notenschrift, maar wat er van dat verhaal terecht is gekomen is mij niet bekend. Ik heb kort na het geven van de aftrap mijn energie in andere dingen moeten steken.

Gitaarspelen
Zolang je les hebt bemoei ik mij daar niet mee. Ik heb niet de behoefte in een uitgebreidse sessie welles/niettes met je docent.
Is die les op een bepaald moment niet langer mogelijk of prettig, dan meld je je een keer met een gitaar en je pa/ma en dan leer ik het je op mijn manier. In een keer dus.

Gitaar
Een elektrische gitaar is misschien helemaal geen gek idee. Te spelen met veel dunnere snaren en een veel lagere actie (afstand tussen je snaren en je hals - daardoor minder kracht nodig voor het indrukken) dan bij de meeste acoustische. Uitzonderingen blijven er natuurlijk.

Right?
Neem dit eens in je op en overleg dit eens thuis. Heb je dan nog vragen, zend dan even een PMmetje. Een privé bericht dus.

Vriendelijke groet, Gus

Beginnertjekb
8 juni 2011, 16:05
Hier zijn wat tips voor je: nooit met koude handen, koude spieren, allerlei kunstjes op de gitaar spelen(denk aan benden enz), eerst je handen opwarmen. Mensen die geen reuma hebben en voor het eerst beginnen met gitaar lessen hebben ook pijn omdat ze handen anders moeten gebruiken, maar bij reuma moet je opletten dat je niks forceert. Misschien kan je bij de fysio leren hoe je oefeningen kan doen op de gitaar zonder te forceren.

Als je nog vragen hoor ik het wel!

INOXROX
9 juni 2011, 11:58
:stop:
Hoi Kikie ,
'k wou je ff een hart onder de riem steken . Kan deels met je meevoelen ( zelf een nekhernia ) en de reacties die tot nu gepost zijn ( zorgvuldig - complimenten , Gus ! ) helpen je hopelijk met een goede kans voor je te scheppen om inderdaad te genieten van gitaarspelen .
Heel veel geluk !

lefthandstrat
9 juni 2011, 12:16
Wat is dit toch een mooi forum. Complimenten voor degene die om raad durft te vragen en complimenten voor de mensen die er echt even voor gaan zitten om met een zinvol en positief commentaar de ander verder te helpen met raad en zelfs met daad. Super!

INOXROX
10 juni 2011, 07:38
Wat is dit toch een mooi forum. Complimenten voor degene die om raad durft te vragen en complimenten voor de mensen die er echt even voor gaan zitten om met een zinvol en positief commentaar de ander verder te helpen met raad en zelfs met daad. Super!
;) Inderdaad lefthandstrat . Jij heette mij ook welkom , herinner ik me . Kleine moeite - lekker gevoel .
grtz

Harry
10 juni 2011, 09:36
en verder is het een kwestie van doseren, je hoeft echt niet perse uren per dag te studeren om te leren gitaarspelen. Gewoon af en toe, als het lukt en als je zin hebt, is ook prima. Succes en sterkte!