PDA

View Full Version : onderhoud buizenversterker



erikdebier
21 mei 2003, 13:04
Ik heb een vraagje...
Hoeveel kost het mij ongeveer om mn buizenversterker een volledige onderhoudsbeurt te geven, inclusief nieuwe buizen (8 stuks) etc etc...

thnx
erik

Echoes
21 mei 2003, 14:36
geen idee wat het precies kost, maar nieuwe buizen vervangen voor mijn Mesa Boogie kost 375 euro. (wel vrij dure buizen geloof ik)

mathe
21 mei 2003, 17:11
Op 2003-05-21 13:04, schreef erikdebier:
Ik heb een vraagje...
Hoeveel kost het mij ongeveer om mn buizenversterker een volledige onderhoudsbeurt te geven, inclusief nieuwe buizen (8 stuks) etc etc...

thnx
erik


Dat hangt ervan af wat voor versterker het is en hoe oud hij is.
Kun je wat specifieker zijn over het merk, type en bouwjaar?

Marc

Wicked Willy
21 mei 2003, 17:24
Hmmmmm ligt er inderdaad aan wat voor type versterker je hebt. Mijn vorige versterker (een Twintone) heeft 1 onderhoudsbeurt inclusief nieuwe buizen en dat koste me 150 piek en dan werd ie nog naar Amersfoort opgestuurd (naar Koch dus...). Dus das te doen.

nicoverduin
21 mei 2003, 21:09
Een onderhoudsbeurt kan het volgende betekenen:
1) alleen de eindbuizen + 'biassen'
2) alle buizen + 'biassen'
3) Alle elco's vervangen (als de versterker jaartje of 20 of ouder is)
4) sommige koolstof weerstanden vervangen als er erg veel ruis is en de buizen vervangen lost niet alles op of als hij zodanig vervormt, dat hij echt niet meer klinkt.

Je ziet er zijn meerdere mogelijkheden, maar dan is er wel meer info nodig:
- type versterker
- leeftijd
- evt. laatste keer voor een servicebeurt.

De werkzaamheden zijn op zich zijn niet spectaculair.
Nico

andy
21 mei 2003, 21:09
De laatste keer bij mij anderhalf jaar terug, kostte me dat 100 gulden. Maar er zitten maar 2 EL 34 buizen in die amp, dus dat scheelt. Voor de rest was het alleen wat contactpunten verversen op de printplaat.

Maar het zou idd helpen als je vertelde wat voor amp het is.

erikdebier
21 mei 2003, 21:16
hmmm...
alvast bedankt voor de reacties iig.

De versterker is een fender bassman combo. Ik ga er maar vanuit dat hij meer dan 20 jaar oud is en dat hij niet regelmatig is onderhouden (ik heb hem vorig jaar 2e hands gekocht).

Ik ga van het slechtste geval uit, dus stel dat bovenstaande punt 2, 3, en 4 moeten worden uitgevoerd. Hoeveel gaat dit dan globaal kosten?

(het is namelijk zo, we hebben het idee dat hij wat volume verloren is de laatste tijd, en er zit een rare soort ruis in af en toe..)

bedankt,
erik

nicoverduin
21 mei 2003, 21:20
Erik,

Mail andres maar effe naar:

nico.verduin@wanadoo.nl
Nico

andy
21 mei 2003, 21:22
Daar waag ik geen gok op. Nico Verduin zal je dat beter kunnen vertellen.

andy
21 mei 2003, 21:23
Hahaha, is hij me weer net voor. De derde keer vanavond. :lol:

PeeVee
26 mei 2003, 11:36
> fender bassman combo
Dan kan het een "Bassman Ten" of een "Studio Bass". Ik ga even uit van de eerste. Da's gewoon een 50W Bassman.

Heeft 3 preamp buisjes en 2 eindbuizen als ik me niet vergis. Verder de "normale" filtercaps. Wellicht ook even de kathode bypass capjes laten vervangen en bias spanning cap.

Al(bert) kan je wel verder helpen: goed betrouwbaar adres voor servicen van amps, mail hem maar: aaww@wxs.nl