PDA

View Full Version : Hashimoto



SGbanez
11 mei 2011, 20:36
Beste menschen,

Ik heb in de gitaarmarkt een gitaar gezien, een Takeharu uit 1975. De vraagprijs is 280 euro. Ik was al op tijd op zoek naar een leuke nieuwe gitaar en mn budget is ongeveer 400 euro. Dus 250 ligt daar ruim binnen... maar is deze gitaar het wel waard? Ik heb even rondgekeken. Kon niet veel vinden over het merk, maar het blijken oude japanse kopien te zijn van Amerikanen zoals de D-45. De prijzen die worden genoemd zijn wel een stuk lager dan dit. Iemand hier verstand van? Kan ik beter alsnog voor 350 euro een nieuwe Lag halen ofzo?

Bvd!

LaurentB
11 mei 2011, 20:56
Ik ken het merk niet, maar dermate oude akoestische gitaren moet je wel beslist zelf getest hebben, omdat er na zo'n tijd altijd vervormingen van het bovenblad kunnen optreden (en dus verdraaiďng van de brug) waardoor mogelijk de bespeelbaarheid niet meer goed is.

SGbanez
11 mei 2011, 21:02
Hm ja, dat was ik uiteraard al van plan ja. Geen idee of deze dingen zo lang goed blijven.

Trouwens geen idee waarom ik de threat hashimoto heb genoemd. Waarschijnlijk omdat ik hiervoor zat te googlen naar Takeharu en Hashimoto:sssh:

LaurentB
11 mei 2011, 21:07
Als het niet te veraf is zou ik het gewoon eens testen. Die japanse merken uit die tijd kunnen soms een verrassende prijs-kwaliteitsverhouding hebben omdat ze zich nog de markt in moesten vechten en Japan destijds nog een relatief lage-lonenland was.

zoon van Piet
12 mei 2011, 13:07
Takeharu gitaren werden ( allemaal? dat weet je nooit met die japanners..) gemaakt door Kiso Suzuki. En da's echt prima spul ( lichte spamalert, want ik heb er een op MP, sorry). Je moet de gitaar wel testen, want de meeste Suzuki's zijn licht van constructie en LaurentB heeft daarom zeker een punt: je komt soms exemplaren tegen die hulpbehoevend en onbespeelbaar zijn. Maar in goede staat vreet ie zo'n Lag helemaal op en een goed exemplaar houdt zich aardig staande tegenover de dure merken.
Overigens zijn de meeste takeharu's klassieke gitaren, westerns van het merk zijn behoorlijk zeldzaam.

SGbanez
12 mei 2011, 15:55
Natuurlijk probeer ik hem eerst uit voordat ik hem meeneem. Ik heb je advertentie even opgezocht op MP en de prijs is ongeveer gelijk. Jammer dat je in Eindhoven zit, anders kwam ik zeker even langs :P
Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten als ik hem uittest wat betreft de structurele integriteit? Heb je trouwens enig idee of deze gitaartjes een massief bovenblad/zijkant hebben? Niet dat het me enorm veel uitmaakt, het gaat mij vooral om het geluid. Ik kan op internet toch behoorlijk weinig vinden over het merk. Houtsoorten etc vind ik wel leuk om te weten, iemand daar verstand van?

zoon van Piet
12 mei 2011, 16:15
Die takoehoeroe kan ik niet zien, heb je er plaatjes van? Want als ie bij Suzuki vandaan komt zal hij er ongeveer uitzien als de mijne. Heel typisch voor Kiso Suzuki is het driedelige achterblad ( a la martin in de 70's). Ik kan geen uitspraken doen over houtsoorten want de goedkope waren van gelamineerd hout en de duurdere hadden massieve bovenbladen.
Waar je zeker op moet letten is of het bovenblad niet bol is gaan staan - met de brug als hoogste plek. Maar dat merk je snel genoeg, want het maakt de gitaar meestal moeilijk bespeelbaar...

SGbanez
12 mei 2011, 16:51
Hij staat inderdaad ook zonder foto's op gitaarmarkt. Ik heb wel wat foto's gemaild gekregen ondertussen, en hij lijkt inderdaad erg veel op die van jou. Voor zover ik kan zien is de afwerking zo ongeveer precies hetzelfde, inclusief de met 2 schroeven verstelbare brug. Van de achterkant heb ik helaas geen foto gehad, maar dat zie ik dan daar wel. Voor zover ik kan zien staat het bovenblad niet bol ofzo. Ik ga maandag of dinsdag in ieder geval even langs om te testen :)

Het probleem is vooral dat ik dus echt geen idee heb hoeveel zon ding waard kan zijn. Suzuki maakte dus wel echt verschillende prijsklassen met massief/gelamineerd... Heeft die van jou een massief bovenblad? Dan weet ik ongeveer in welke prijsklasse ik het kan zoeken, hehe.

zoon van Piet
12 mei 2011, 17:13
Hoeveel zo'n ding waard is..?
wat de gek ervoor geeft - met jou in de rol van gek ;)
Als de prijs vergelijkbaar is, wil dat niet zeggen dat de gitaar vergelijkbaar is, want de prijzen worden met de natte vinger vastgesteld. Ik moet overigens nog zien of ik de mijne voor dit geld kwijt raak, de belangstelling is miniem.
Voor de specificaties verwijs ik je naar de advertentie, want ik wil niet van spammen beticht worden..:sssh:

geert1976
12 mei 2011, 23:12
Even inbreken....

Gitaren van Kiso Suzuki zijn geen crap, dat hebben ze nooit gemaakt.
Kiso maakte enkel goede instrumenten en hebben zich nooit bewogen onder in de markt.

BamBuFan1
13 mei 2011, 00:36
Even inbreken....

Gitaren van Kiso Suzuki zijn geen crap, dat hebben ze nooit gemaakt.
Kiso maakte enkel goede instrumenten en hebben zich nooit bewogen onder in de markt.

Maar het 'probleem' voor deze gitaren is wel dat ze inderdaad waard zijn wat de gek ervoor geeft. Ik heb een paar Takehura's en de duurste (12-snaar) kostte me €50, puur vanwege de onbekendheid. VEUL gitaar voor het geld.

zoon van Piet
13 mei 2011, 09:46
Proficiat Bambu!
Maar ja, 50 euro is natuurlijk geen marktwaarde, want gaat zoiets nog ooit een keer lukken? ;)
Ik was een paar jaar terug erg op de suzuki's gefocussed, heb er diverse gekocht, vooral voor kennissen die een goede en betaalbare akoestische gitaar zochten. Meestal lagen de prijzen tussen de 100 en 200, toen. De kwalitatief vergelijkbare Yamaha's ( red labels en zo) waren stukken duurder.
Ik kan nou wel moeilijk doen dat het zonde is en dat de prijzen te laag zijn - heb er immers twee te koop (niet van mezelf, overigens). Maar eigenlijk is het het mooist als de reputatie van Suzuki, Takeharu, 3S, Hillbilly en al die andere merknamen waaronder Kiso's verkocht werden, een beetje ongewis blijven. dan kunnen we goeie gitaren blijven kopen voor weinig geld..

Overigens zou ik wel eens willen weten hoe zo'n 12 snaar van K.Suzuki is. Ze zijn immers lichtje gebouwd ( reden voor de goeie klank). Dus zou ik denken dat alle ouderdomsverschijnselen die het merk plagen, voor 12snarigen dubbel opgaan..?
Is ie gelamineerd? overigens zijn de gelamineerde suzuki's eigenlijk net zo goed als de massieve. En misschien zijn ze zelfs beter, omdat ze in theorie minder de neiging zouden hebben om bol te gaan staan..

BamBuFan1
13 mei 2011, 17:07
Proficiat Bambu!
Maar ja, 50 euro is natuurlijk geen marktwaarde, want gaat zoiets nog ooit een keer lukken? ;)

Die 12-snaar heb ik verleden zomer gevonden, dus met een beetje goede wil zou je ze nog steeds voor die bedragen moeten kunnen vinden. Mijn twee andere Takeharu's, een spaanse en een dreadnought, kocht ik wat langer geleden voor €25 per stuk.


Overigens zou ik wel eens willen weten hoe zo'n 12 snaar van K.Suzuki is. Ze zijn immers lichtje gebouwd ( reden voor de goeie klank). Dus zou ik denken dat alle ouderdomsverschijnselen die het merk plagen, voor 12snarigen dubbel opgaan..?
Is ie gelamineerd? overigens zijn de gelamineerde suzuki's eigenlijk net zo goed als de massieve. En misschien zijn ze zelfs beter, omdat ze in theorie minder de neiging zouden hebben om bol te gaan staan..

Ik meen dat hij gelamineerd is, maar ik heb er bij aankoop geeneens op gelet, onder het motto: als het zo goed klinkt en speelt gaat ie gewoon voor €50 mee!

SGbanez
18 mei 2011, 16:27
Ondertussen gekeken (en natuurlijk geluisterd). De gitaar verkeert in goeie staat, afgezien van wat verkleuringen en deukjes die na 35 jaar wel te verwachten zijn. En persoonlijk vind ik dat eigenlijk niet erg. De klank vond ik echt heel mooi, zeer vol. Heb er maar kort op gespeeld, dus kan er nog niet heel veel over zeggen. Helaas kan ik hem niet voor 50 euro meenemen:P Maar 280 euro leek mij ook niet verkeerd voor een gitaar die toch wel presteert als een duurder exemplaar! Ik ga hem waarschijnlijk vrijdag a.s. ophalen. Ik gooi wel even wat foto's op!