PDA

View Full Version : Opmerkelijke warmte van mijn gitaar



Rick trodat
11 mei 2011, 15:48
Ik weet niet of deze hier hoort aangezien er niks stuk is, maar goed hier komt het volgende:

Maandag in de oefenruimte merkte ik dat de bovenkant van mijn elektrische gitaar echt heel warm werd. Het gaat om een strat en hij begon heel snel warm te worden aan de achterkant van de gitaar, net boven de trem hole.
Ik schat een graad of 40 werd ie zeker wel.

Dus ik meteen voelen aan mijn versterker ( fender superchamp xd over een marshall 8 ohm 4*12 gitaarcabinet ). Maar hier was niet meer warmte te voelen dan normaal. De kabel was ook een klein beetje warm.

Mijn vraag is; heeft iemand dit ooit meegemaakt ?

EDIT; ohja de dagen daarna had ik hier helemaal geen last meer van.

iWishmaster
11 mei 2011, 15:56
Bovenkant, achterkant, boven de trem hole? Waar dan precies? Bij je pols zit alleen hout.

Tenzij er batterijen in je gitaar zitten is er niks dat warmte produceerd in een gitaar. Wanneer er iets van spanning vanaf de versterker 'lekt' naar gitaar zouden de potmeters / pickups warm worden. Anderszijds: wanneer er genoeg stroom loopt om dat warm te laten worden was er waarschijnlijk wel iets gesneuveld.

Weet je zeker dat de gitaar niet bij een warmtebron heeft gestaan? Op de versterker gelegd misschien?

Rick trodat
11 mei 2011, 16:16
Nee, daar dacht ik ook aan. Maar het metaal van de brug was niet warm. Het ging om het hout wat heel warm werd. De enige warmtebron was ikzelf dus.

iWishmaster
11 mei 2011, 16:28
Spontaneous self cumbustion? Nee, werkelijk geen idee in dat geval ...

The Bertman
11 mei 2011, 16:32
Ongetwijfeld een gitaar van brandhout.

:D

Henri H
11 mei 2011, 16:47
Hehe, vraag macwilliams even, misschien weet hij het antwoord. :)

Hoe lang ben je trouwens van plan met die sig door te blijven lopen?

En ja, ik weet het, mijn sig is ook wel aan verandering toe.... zucht.

iWishmaster
11 mei 2011, 16:55
En ja, ik weet het, mijn sig is ook wel aan verandering toe.... zucht.

Bekend probleem :makeup:.

Rick trodat
11 mei 2011, 16:57
Hehe, vraag macwilliams even, misschien weet hij het antwoord. :)

Hoe lang ben je trouwens van plan met die sig door te blijven lopen?

En ja, ik weet het, mijn sig is ook wel aan verandering toe.... zucht.

Ik zal em veranderen. No probl.

Verder wellicht zinvol om te vermelden dat ik ook zing. Wellicht een loop ofzo.

Verder heb ik het probleem niet meer kunnen opwekken. Maar hoogstopmerkelijk is het wel.

Henri H
11 mei 2011, 17:03
Oh, die opmerking van die sig was meer een geintje hoor, ik wilde alleen niet nóg een smiley gebruiken.

Raar fenomeen idd, die warme Strat....

JGD
11 mei 2011, 18:08
misschien had je een hele hete lick gespeeld?

EDIT: heee, ik ben senior member!
blijkbaar hoef je daar alleen maar 100 onzin berichtjes voor te plaatsen ;)

cluseau
11 mei 2011, 18:15
een graad of 40 werd ie zeker wel.


Rick, enig idee hoeveel energie er nodig is om een gitaar tot 40 graden te verwarmen? Met alle respect maar op dit moment zeg ik "onmogelijk" tenzij je een flinke accu in dat ding hebt zitten ..........maar wel interessant :crazyhappy:

Rick trodat
12 mei 2011, 09:44
Rick, enig idee hoeveel energie er nodig is om een gitaar tot 40 graden te verwarmen? Met alle respect maar op dit moment zeg ik "onmogelijk" tenzij je een flinke accu in dat ding hebt zitten ..........maar wel interessant :crazyhappy:

40 graden is een schatting, ik ben daar niet echt goed in. Maar vergelijk het met een motorkap die 10 minuten in de volle zon staat.

In ieder geval is er niks stuk. Maar ik dacht toch meld het ff. Wellicht dat iemand iets zou kunnen weten.

johanh
12 mei 2011, 10:21
Ik denk dat hier gevoels temparatuur en realiteit een beetje verward worden.
En een motorkap 10 minuten in de volle zon, dan kom je boven de 40 graden uit.

Misschien heeft je gitaar last van houtwurm, en hebben ze een feestje gehad en ging het daarbinnen wat heet aan toe :D

Gr
Johan

refused199
15 mei 2011, 09:14
Zit je wel altijd goed met live muziek! En bovendien nog altijd eerste rang ook!:seriousf:

Ik vind het inderdaad een opmerkelijk verhaal..
Als het nou vaker gebeurd stel ik voor hem op dat moment gewoon even uit elkaar te schroeven om te kijken waar de warmte vandaan komt. Maar volgens mij heb je de gitaar, of jezelf, te lang in de zon hebt laten staan.;)