PDA

View Full Version : Schoonmaken snaren



bbr
21 mei 2003, 12:34
Hoe kan ik het beste mijn snaren ontvetten,
kan dit met een of ander schoonmaakmiddel, zonder deze te beschadigen?

sugarfish
21 mei 2003, 12:37
Je kunt ze uitkoken. Dat kun je maar 1 of 2 keer doen en dan is het tijd voor nwe snaren.

basswasp
21 mei 2003, 12:41
GHS FastFret... zelf geen ervaring mee, maar er is hier wel iemand die het gebruikt.

De Teng
21 mei 2003, 13:19
Ik ook trouwens, op gitaar werkt het prima, officieel is het bedoeld om je fretboard wat te coaten, zodat je sneller kunt spelen. De snaren worden er zeker ook schoner van, dus dat is ook mooi meegenomen.

uitkoken? leg uit...met zeep of zo?

Pöl
21 mei 2003, 13:24
Uitkoken doe je gewoon door je snaren ongeveer 10 minuten te laten koken in kokend water (eventueel kan je wat azijn of zo toevoegen)..

Daarnaast zijn er ook middeltjes zoals Dr.Stringfellow en zo. Dat zijn vloeistoffen die je na elk optreden, jamsessie en zo op je snaren aanbrengt. Die houden het vuil van tussen je snaren, maar werken volgens mij niet echt heel goed. 't blijft allemaal prut dat je OP je snaren smeer om de prut er net AF te krijgen. En dat klopt niet...

Oh ja, gecoate snaren (zoals Elixirs, etc.) mag je NIET koken vanwege de coating..

Dat is alles wat ik hierover weet

bassopotmus
21 mei 2003, 16:09
Koken is simpel, gewoon enkele min in kokend water. Vind toch dat ze erna minder zijn, geen "spark " meer.

En D'Dario citroes olie(ken naam niet) doet ook wonderen, ik doe er vanalles mee frets, fretboard, snaren.

Ruud
21 mei 2003, 16:30
Ik pak eigenlijk altijd een doek met een beetje allesreiniger..volgens mij is het vooral vet en vuil wat er tussen gaat zitten en heb er zelf geen slechte ervaringen mee, of breng ik mijn snaren nu onherstelbare schade toe?
Maak eigenlijk mijn hele bas schoon met een licht-vochtige doek.snaren wat losser draaien en je kunt je fretboard mooi meepakken..
al die dure middeltjes, vraag me af of je ze wel nodig hebt met een gelakte gitaar. (gewoon hout is natuurlijk een ander verhaal)

BB
21 mei 2003, 16:50
Een nachtje in ontwaterde alcohol leggen. En daarna goed schoonmaken met een doekje. Met white spirit moet het ook lukken maar die geur blijft te lang aan je handen hangen ...

De Teng
21 mei 2003, 21:29
Bronwater met rechtgedraaide pijnboompitten in het maanlicht is de beste remedie. Vertelde de druide van Asterix nog tegen me in de tijd van Columbus.

Lol

bassopotmus
21 mei 2003, 21:40
Vergeet geen mensen offer te maken, het bloed zal alles reinigen!!!

basswasp
21 mei 2003, 21:49
Lieve God,

ik verzoek uw mijn snaren weer te laten klinken zoals op de dag dat ik ze kocht.

In Jesus' naam, amen.

koen_V
21 mei 2003, 21:53
ik las laatst een interview met een belgische bassist die in een amerikaanse band speelde.
Ik was het totaal niet eens met zijn ingesteldheid als bassist, maargoed.
Hij zei ook dat hij elke dag nieuwe da'dario's oplegde, echt wat een show-off lulbassist was me dat.
"I stretch those mutherfucker a lot" zei hem.
Ik vind dat nieuwe snaren ook echt zo rete klinken, duurt minstens 2 weken eer ze lekker klinken, als ze de ijzerige klank eruit is.dus ik ga zeker geen poetsproduct gebruiken.

emielow
21 mei 2003, 22:33
ik vin nieuwe snaren juist lekker klinken, het 1e uur zijn ze het best. mark king, die vervangt om het half uur de snaren zegtie, duur geintje en je bent langer bezig met snaren vervangen als met spelen

kun je niet gewoon ontvetter gebruiken om de snaren schoon te houden?

dikkie dik
22 mei 2003, 08:43
het is allemaal huid,vet,zweet enzovoort.. beste manier om optimaal de klank terug te krijgen is uitkoken. maarja, daar heb je ook niet echt lang plezier van. ik leg er iig elke maand, 1x in de 2 maanden, nieuwe snaren op. t kost misschien wel veel geld, het is maar net wat je prioriteiten zijn :wink:

De Teng
22 mei 2003, 11:32
Dat snap ik ook niet, dat die lui steeds de snaren verwisselen. Beetje trieste show-offs als je het mij vraagt. Marcus Miller zei dat ie ze ongeveer eens per maand verwisselde. Als ie het echt druk had dan iets eerder (per dag een keer een gig), maar anders niet. Dát vind ik meer de instelling dan om het half uur? Je zou het bijna niet kunnen geloven.

Lijkt me ook irritant zeg, maar ja, dan laat je het doen, so what the fuck.

Ikzelf maak ze helemaal niet schoon, vind het idd wel een lekker geluidje hebben na wat gebruik. Idd niet zo metalig.

bassopotmus
22 mei 2003, 15:53
Hey maar oude gaare doffe snaren zijn gweldig voor reggea, dus bewaren die krengen, ik zet ze dan later op de jazz

Pöl
22 mei 2003, 16:31
Op 2003-05-22 15:53, schreef bassopotmus:
Hey maar oude gaare doffe snaren zijn gweldig voor reggea, dus bewaren die krengen, ik zet ze dan later op de jazz



Eum, reggea-bas steunt naar mijn weten op lange, diepe noten. Voor mooie lange noten heb je veel sustain nodig. Oude snare klinken dof en geven weinig sustain, dus ik denk niet dat het beter is om oude snaren te gebruiken voor reggea..
Is eerder een kwestie van veel gain aan de neck pu en veel bas op de amp, en de rest natuurlijk...

bassopotmus
22 mei 2003, 16:36
naja mijn bob marley loopjes klinken goed op oude snaren, laag en dof. Works for me