PDA

View Full Version : Versterker overstuurd te snel



Rock n roll speed whore
11 mei 2011, 14:00
Ik heb een Hiwatt custom 50 die bij niet hele hoge volumes al begint te oversturen (terwijl een Hiwatt er om bekend staat pas heel laat te oversturen of zelfs bijna niet). Een beetje distortion is natuurlijk niet erg maar bij mij raakt hij bij het aanslaan van een akkoord ondefinieerbaar. Ik heb hem al 4 jaar en tot een paar maanden geleden had ik hier geen last van. Ik heb hem al na laten kijken en de reparateur heeft de voorbuizen die niet meer goed waren vervangen. Zelf heb ik er twee nieuwe eindbuizen ingezet (Tung-Sol). Volgens hem komt het misschien omdat de Hiwatt niet meer geheel origineel is, maar dan zou het natuurlijk al eerder gemerkt hebben. Wie heeft nog ideeën waar het aan zou kunnen liggen? Andere voorbuizen misschien? Ik kan me alleen niet voorstellen dat dit zo'n groot verschil zou maken...

Alvast bedankt!

nico verduin
11 mei 2011, 14:02
Ik heb een Hiwatt custom 50 die bij niet hele hoge volumes al begint te oversturen (terwijl een Hiwatt er om bekend staat pas heel laat te oversturen of zelfs bijna niet). Een beetje distortion is natuurlijk niet erg maar bij mij raakt hij bij het aanslaan van een akkoord ondefinieerbaar. Ik heb hem al 4 jaar en tot een paar maanden geleden had ik hier geen last van. Ik heb hem al na laten kijken en de reparateur heeft de voorbuizen die niet meer goed waren vervangen. Zelf heb ik er twee nieuwe eindbuizen ingezet (Tung-Sol). Volgens hem komt het misschien omdat de Hiwatt niet meer geheel origineel is, maar dan zou het natuurlijk al eerder gemerkt hebben. Wie heeft nog ideeën waar het aan zou kunnen liggen? Andere voorbuizen misschien? Ik kan me alleen niet voorstellen dat dit zo'n groot verschil zou maken...

Alvast bedankt!
Zou eerder denken aan een verlopen anode weerstand. Of een buisje dat toch niet helemaal lekker was. Maar eerst meten dan weten.

cluseau
11 mei 2011, 18:22
Ik heb hem al na laten kijken en de reparateur heeft de voorbuizen die niet meer goed waren vervangen. Zelf heb ik er twee nieuwe eindbuizen ingezet (Tung-Sol). Volgens hem komt het misschien omdat de Hiwatt niet meer geheel origineel is, maar dan zou het natuurlijk al eerder gemerkt hebben.

Terug naar je reparateur dan, het vervangen van je voorbuizen heeft duidelijk niet geholpen. Je hebt toch wel garantie op het uitgevoerde werk?

Verder sluit ik me bij Nico aan en kan daar nog aan toevoegen dat ook de voeding door de knieen kan gaan, een bias probleem, een uitgangstrafo met sluiting of één helft van de eindtrap werkt niet.

Frans.

Rock n roll speed whore
11 mei 2011, 19:55
Bedankt voor jullie feedback!

Ja jammer dat ik zelf niet zo'n techneut ben en hem dan inderdaad even terug zal moeten brengen. Maar het kan volgens jullie niet zo zijn dat het puur aan de voorbuizen ligt, want is het zo dat wanneer 1 buisje iets minder is hij daardoor sneller over zijn nek gaat?

cluseau
11 mei 2011, 20:42
Maar het kan volgens jullie niet zo zijn dat het puur aan de voorbuizen ligt, want is het zo dat wanneer 1 buisje iets minder is hij daardoor sneller over zijn nek gaat?

Zeg nooit "nooit" maar erg waarschijnlijk lijkt het me niet. Alleen met meten kan uitsluitsel worden gegeven, buisje kun je zelf proberen hoor. Vermeld even je lokatie in je profiel, je kan dan beter verwezen worden.