PDA

View Full Version : Wiring BC Rich Platinum humbucker



peter_l
11 mei 2011, 12:21
Hallo allen. Zonet met de post een nieuw knutselproject binnengekregen, een Strat variant van BC Rich met HSS configuratie. De boel zit echter niet meer zoals het hoort van binnen, online kon ik over de Platinum geen info vinden, dus... wie o wie heeft er eentje en kan een blik naar binnen werpen?

Het brugelement heeft een afgeschermde kabel (massa) en verder nog drie oer-Hollandse draadjes: rood, wit en blauw. De witte zat ook op massa, de rode op de volume pot, de blauwe was de weg kwijt. Heeft iemand een idee hoe dit element aan te sluiten op een serie/parallel schakelaar? Alvast dank!

*NB: doormeten ging ff niet wegens overleden metertje, vandaar...*

geert1976
11 mei 2011, 12:35
Hallo allen. Zonet met de post een nieuw knutselproject binnengekregen, een Strat variant van BC Rich met HSS configuratie. De boel zit echter niet meer zoals het hoort van binnen, online kon ik over de Platinum geen info vinden, dus... wie o wie heeft er eentje en kan een blik naar binnen werpen?

Het brugelement heeft een afgeschermde kabel (massa) en verder nog drie oer-Hollandse draadjes: rood, wit en blauw. De witte zat ook op massa, de rode op de volume pot, de blauwe was de weg kwijt. Heeft iemand een idee hoe dit element aan te sluiten op een serie/parallel schakelaar? Alvast dank!

*NB: doormeten ging ff niet wegens overleden metertje, vandaar...*


Welke standenschakelaar zit erin, een type YM50? (als het een YM50 is, zit er een type sticker op?)

aaronstonebeat
11 mei 2011, 12:46
Ik schat in dat je het blauwe draadje voor een coil-split kunt gebruiken; als je dat niet doet, hoeft het niet te worden aangesloten.

Als je die humbucker naar parallel zou willen schakelen, zou er nog een draadje uit moeten komen; je moet daarvoor van beide spoelen begin- en einddraad hebben.

geert1976
11 mei 2011, 12:50
Ik schat in dat je het blauwe draadje voor een coil-split kunt gebruiken; als je dat niet doet, hoeft het niet te worden aangesloten.

Als je die humbucker naar parallel zou willen schakelen, zou er nog een draadje uit moeten komen; je moet daarvoor van beide spoelen begin- en einddraad hebben.

Dat denk ik dus ook, als het een YM 50 schakelaar betreft, moet de blauwe naar de standenschakelaar 2e positie standje 1 <brug> en moet de blauwe doorgekoppeld worden naar de middelste single coil --> stand 1 brug, stand 2 gesplitte brug + middelste element.

Heel veel Ibanez modellen hebben deze schakeling.

peter_l
11 mei 2011, 13:07
Welke standenschakelaar zit erin, een type YM50? (als het een YM50 is, zit er een type sticker op?)

De gitaar heeft naast een normale 5-standen Strat switch een on-on mini met 6 aansluitpunten, een WTS-6203 met daaronder nog wat Koreaans gebrabbel.

Maar ik heb mijn multimeter even vermanend toegesproken, gedreigd met een vroegtijdig verscheiden enzo, met het volgende resultaat:

de massa/ommanteling zit alleen maar vast aan de bodemplaat
tussen blauw en wit geeft 4.22
tussen blauw en rood 4.25
tussen rood en wit 8.42

Het lijkt er idd op dat wit en rood het begin en einde zijn van de serieschakeling, en blauw gebruikt kan worden om één coil te pakken. Brom en ruis dus, brrr. Maar goed, er kan geschakeld worden ;-)

Bedankt voor die laatste uitleg Geert. Ik denk dat ik de on/on ga gebruiken om het SC element in of uit fase te schakelen, en me voor de rest dan vermaak op de 5-standen schakelaar. Het middelste SC element komt er niet meer in terug.