PDA

View Full Version : Opstelling installatie oefenruimte



Ratecaver
11 mei 2011, 11:26
Hierbij mijn eerste berichtje op dit forum.

Sinds een tijdje speel ik in rockbandje. We hebben een drummer, 2 gitaristen, een bassist een toetsenist en een zanger.

De drummer is onversterkt, de gitaristen en bassist hebben een eigen versterker en de zang en toetsen worden versterkt via p/a (aangesloten op een mengpaneel).

De ruimte waar we in zitten is een kelder van ongeveer 6 bij 12 meter. Elke versterker en box heeft inmiddels zo'n beetje elke hoek van de kelder gezien zo'n beetje, maar nog klinkt het niet super. Het kan bijvoorbeeld nogal eens voorkomen dat iemand z'n eigen versterker goed hoort, terwijl de ander die nauwelijks opmerkt.

Kan iemand misschien uitleggen wat de ideale opstelling is in onze situatie? En zijn er misschien andere zaken waar we rekening mee kunnen houden?

Harry
11 mei 2011, 13:08
qua ruimte zou je elkaar niet in de weg hoeven zitten. Hoe is de akoestiek?
Als de boel flink tegen betonnen muren staat te knetteren krijg je het nooit goed, hoe hard of zacht je ook speelt...

Baker
11 mei 2011, 13:39
Probeer het laag wat te verminderen: zet de cabs wat van de muur af in plaats van ertegenaan, en vermijd hoeken. Daarnaast, zet de cabs wat hoger, op een stoel o.i.d, draai wat mid in je geluid, en dan is het veel experimenteren.

Het blijft lastig. Iemand die in de beam van je amp staat zal veel meer horen dan iemand die er schuin naast staat. Je zou daar nog beamblockers voor kunnen gaan gebruiken, maar het is gewoon iets wat bij muziek maken hoort.

Uiteraard geldt zoals altijd het devies: probeer zacht te spelen, en dat geldt ook voor de drummer.

Succes.


Aparte loginnaam trouwens, reetkever :seriousf:

Ratecaver
11 mei 2011, 13:42
Bedankt voor de reacties.

het zijn inderdaad betonnen muren, de vloer is van tapijt. Her en der een vlag aan de muur gehangen en wat houtwerk (kasten en plank die aan de muur is bevestigd).

Zouden jullie misschien een bepaalde muurbedekking aanraden?

Hoe zou je verder de versterkers/speakers opstellen? Naast de drummer bijvoorbeeld of er juist tegenover? Of juist tegen de zijmuren aan? Moeten ze misschien ook in een bepaalde hoek geplaatst worden ten opzichte van de bandleden?

arcane
11 mei 2011, 13:43
Wat erg goed werkt om weerkaatsing van muren te voorkomen: Gordijnen op een afstand van ca 10 cm van de muur.

Little Jay
11 mei 2011, 13:53
In onze oefenruimte staan boekenkasten! (ja gevuld met boeken)
Werkt heel goed tegen weerkaatsing en reflectie.

Maar inderdaad vooral ook:
- zachter spelen

En vergeet vooral niet zachter te spelen.

En misschien nog wel het allerbelangrijkste is om zachter te spelen.

HaroldA
11 mei 2011, 14:31
Ik vind het fijn om mijn versterker "aan te kunnen kijken". Mijn cab staat dus ook schuin achter de drummer.

Baker
11 mei 2011, 14:47
Ik vind dat juist heel vervelend.

Er zijn ook geen vaste regels voor. Je zult echt zelf moeten experimenteren. Bovendien is tijdens een optreden sowieso alles weer anders.

HaroldA
11 mei 2011, 15:06
Ik vind dat juist heel vervelend.

Thuis zit je ook altijd met je rug naar je versterker?


Bovendien is tijdens een optreden sowieso alles weer anders.

Daar heb ik toch wel graag een monitor voor me ipv een versterker achter me!

Baker
11 mei 2011, 20:45
Hoe ik thuis gitaar speel is helemaal niet relevant. Ik speel bijna niet thuis, en als ik da doe, dan gebruik ik een POD. Dat is toch heel andere koek dan een buizenbak op lekker volume.

Ik heb het heus wel geprobeerd hoor in de oefenruimte, zo'n gekantelde combo die me aankijkt. Maar ik vind het gewoon niet prettig. Te direct, te "in your face"

Voor TS is het ook geen oplossing. Je hebt dan namelijk nog sterker het probleem dat de 1 het perfect hoort (de gitarist), en de rest minder.

Ik wil de amp achter me, op enige hoogte. Zodat het geluid gedeeltelijk onder me door blaast, en gedeeltelijk mijn oor bereikt. Ik sta er dan schuin voor, zodat ik met 1 oor mijn sound het best hoor. De amp kijkt dan de drummer aan. Voor hem kan het namelijk niet hard genoeg zijn.

Zo is het in onze situatie, maar zoals eerder gezegd, geen situatie is hetzelfde, het is echt een kwestie van trial en error om er achter te komen wat voor jou het beste werkt.

In zijn algemeenheid geldt dat je moet proberen om niet te hard te spelen, (geld ook voor de drummer), niet alle mids weg te draaien, niet teveel bass in je geluid te hebben etc.

Bijl
16 mei 2011, 13:57
Een ruimte van 6x12 meter, da's lekker! Ik zou de drummer met z'n rug naar een muur van 6 meter zetten, en alle versterking tegen de andere muur van 6 meter. Klaar.

Ratecaver
17 mei 2011, 15:04
we hebben inmiddels wat geëxperimenteerd met de opstelling en nog es verder rondgevraagd, wat ik jullie niet wil onthouden.

De eigenaar van Soundworld uit Putten, man met 40 jaar studio- en band ervaring adviseerde om de drums inderdaad tegen één van de korte muren te zetten, de PA speakers in beide hoeken naast de drummer en de versterkers tegenover elkaar tegen de lange muren. Ideaal voor de versterkers is als het geluid schuin naar boven wordt gericht, zodat het niet 'onder je voeten doorgaat'. Het keyboard en de zanger kunnen tegenover de drummer staan.

Het meest ideale qua muurbedekking is om latjes op 9 cm van de muur af op de grond te leggen en daarachter glaswol te plaatsen. Het wordt dan gloeiheet, maar de buren hebben geen last van je, en je hebt zelf het meest zuivere geluid. Gordijnen op die afstand van de muren schijnen minder goed, maar ook wel te werken.

Baker
17 mei 2011, 20:03
Goed dat je een oplossing gevonden hebt. Dat met dat glaswol is een hele toer en ook niet echt supernodig hoor volgens mij.

Ik zat net je openingspost nog eens door te lezen, en het feit dat je 2 gitaristen en een toetsenist hebt helpt ook niet echt met de hoorbaarheid met het geheel. Hou er rekening mee dat het geluid al snel een brei wordt als je elkaar niet de ruimte geeft. Probeer dus ook eens een keer een gitaar weg te laten tijdens die vette toetsenpartij, of de hammond gewoon eens uit te zetten als een de twee gitaristen een belangrijke partij samen spelen, dat soort dingen. Dynamisch spelen is een hele kunst, maar werkt uiteindelijk ook echt goed door in de verstaanbaarheid van het geheel.

Harry
17 mei 2011, 21:55
en kijk uit dat je niet in elkaars frequentiegebied zit!