PDA

View Full Version : wat is nu hier het verschil tussen? (hrm, non hrm, OTS)



Orpheo
11 mei 2011, 01:33
ik zie het niet. ja, dat ene printplaatje zie ik, en ik weet dat de input anders is, maar ik zie niet duidelijk wat nu nog meer verschillend is.

http://ceriatone.com/images/layoutPic/OvertoneLayout/HRM-100W.jpg

http://ceriatone.com/images/layoutPic/OvertoneLayout/Overtone100-V2-Ceriatone.jpg

het is ook teveel om als n00b het helemaal door te spitten. kan iemand me het simpel aangeven?

en dan nog een laatste vraag: als je dat HRM-circuitboard loskoppelt van de rest, wat voor effect zou dat hebben?

en ik zie dat bij de FET-input van die ene, er een circuitboardje vast zit. zou 't mogelijk zijn om dat circuittje vast te maken aan de lo-ingang bij de HRM, in plaats van de lo?

nico verduin
11 mei 2011, 07:16
ik zie het niet. ja, dat ene printplaatje zie ik, en ik weet dat de input anders is, maar ik zie niet duidelijk wat nu nog meer verschillend is.

http://ceriatone.com/images/layoutPic/OvertoneLayout/HRM-100W.jpg

http://ceriatone.com/images/layoutPic/OvertoneLayout/Overtone100-V2-Ceriatone.jpg

het is ook teveel om als n00b het helemaal door te spitten. kan iemand me het simpel aangeven?

en dan nog een laatste vraag: als je dat HRM-circuitboard loskoppelt van de rest, wat voor effect zou dat hebben?

en ik zie dat bij de FET-input van die ene, er een circuitboardje vast zit. zou 't mogelijk zijn om dat circuittje vast te maken aan de lo-ingang bij de HRM, in plaats van de lo?Dat FET bordje is een extra versterking die toegevoegd wordt op het normale circuit. Je zou evt. A2 naar de FET kunnen leiden en de uitgang weer terug naar de A2 aansluiting van de buis. Klank... geen idee.

bluegate
11 mei 2011, 09:15
Verschil zijn wat andere waardes op het mainboard.
Verder de input, de schakeling zodat er 2 bright switches zijn die semi apart functioneren.
Volume regelaars zijn gescheiden, OD volume wordt niet door de Master beinvloed.

Kleine dingen.
Advies, neem een non HRM want die klint veel beter.

Voor een kennis heb ik een HRM omgebouwd naar de FM OTS en die zegt ook dat HRM helemaal nergens naar klinkt.

guitarnijboer
11 mei 2011, 09:24
HRM slaat op de toonregeling die na de overdrivesectie komt (na buisje 2) en staat voor Hot Rubber Monkey volgens mij. Je hebt dan dus een intern afstelbare toonregeling speciaal om je overdrive geluid te 'shapen'. Dhr. Dumble kwam hiermee in 1997 dacht ik, Mesa/Boogie deed dit al ver daarvoor in de Mark 4. Het verschil is dat bij mesaboogie de eerste (pre OD) toonregeling fixed is en bij Dumble dus de toonregeling na de OD.

Bij de non HRM versie (dus zonder deze extra toonregeling) zitten er kleine condensatoren op de buisvoet van het tweede buisje.

De HRM toonregeling is door Dumble 1 op 1 overgenomen van de Marshall JCM 800.

erwin_ve
11 mei 2011, 09:24
Als je niet snapt wat bepaalde dingen in een design doen heeft het niet zoveel zin om uit te leggen waar het verschil in zit. (Tenzij je het zelf wil bouwen).
Je moet het gewoon "old skool" ervaren.
HRM kan overigens fantastisch klinken. Ik heb er zelf 1 gebouwd met ingebouwde buizenFx buffer. Daarentegen is de feel van de FM wel prettiger.

FET board kan bij een hrm idd aan de lo ingang komen, dit was in het originele dumble design zo.
Filter board is anders. Elke node heeft 2 caps in serie staan. Dit geeft een wat directere repons(sneller reagerend). De rest is hier al benoemd, verder wat condensator waarden en weerstand waarden anders bij de hrm, waardoor je hoog in je geluid tot aan het het hrm boardje behouden blijft. Bij een normale OTS wordt dat er al uit gefiltert zodra je bij v2 komt

Orpheo
11 mei 2011, 11:57
pff, veel info!

ik wil een HRM nemen, want ik heb begrepen dat de HRM wat meer gain heeft en wat strakker is. en dat is voor wat ik wil ideaal. maar ik wil ook intern wat (kunnen) tweaken, zoals de FET input ipv de lo, en een toggle om het post OD stack (HRM) aan en uit te kunnen zetten. dat moet lukken, denk ik zo, en dat zijn dingen die ik zelf wel kan solderen. ben vooral benieuwd naar hoe 't uit pakt met de tone.

een HRM moet toch redelijk eenvoudig om te klikken zijn naar een nonHRM?

de FM is niks voor mij. veel te clean en je hebt de dublator (of soortgelijk) nodig om die schelle rand weg te halen, en dat wil ik dus niet.

@erwin: ik snap het in grote lijnen wel hoor. de lo input lijkt me alleen een compleet zinloze feature van de amp. ik wil de FET ervoor in de plaats :P

Orpheo
11 mei 2011, 12:01
Als je niet snapt wat bepaalde dingen in een design doen heeft het niet zoveel zin om uit te leggen waar het verschil in zit. (Tenzij je het zelf wil bouwen).
Je moet het gewoon "old skool" ervaren.
HRM kan overigens fantastisch klinken. Ik heb er zelf 1 gebouwd met ingebouwde buizenFx buffer. Daarentegen is de feel van de FM wel prettiger.

FET board kan bij een hrm idd aan de lo ingang komen, dit was in het originele dumble design zo.
Filter board is anders. Elke node heeft 2 caps in serie staan. Dit geeft een wat directere repons(sneller reagerend). De rest is hier al benoemd, verder wat condensator waarden en weerstand waarden anders bij de hrm, waardoor je hoog in je geluid tot aan het het hrm boardje behouden blijft. Bij een normale OTS wordt dat er al uit gefiltert zodra je bij v2 komt

dat lijkt mij interessant! maar waar zit dat dan precies? op het FET-boardje als ik 't goed begrijp, maar welke node bedoel je?

erwin_ve
11 mei 2011, 12:01
pff, veel info!


een HRM moet toch redelijk eenvoudig om te klikken zijn naar een nonHRM?

P
In theorie is dat een relais circuit maken, in praktijk mis je de hoog af filtering die je met non-hrm dan niet meer hebt. Het is echt wel mogelijk maar daar gaat veel tijd en research in zitten. Het is gewoon niet klakkeloos ff een relais er in zetten.

Btw heb je al een FM geprobeerd? Te clean klinkt voor mij onbegrijpelijk...

erwin_ve
11 mei 2011, 12:05
dat lijkt mij interessant! maar waar zit dat dan precies? op het FET-boardje als ik 't goed begrijp, maar welke node bedoel je?

Filtering vanaf de gelijkrichting zodat je voeding (B+) geen rimpel meer heeft. Rechts tov van de powertrafo.

Orpheo
11 mei 2011, 12:20
In theorie is dat een relais circuit maken, in praktijk mis je de hoog af filtering die je met non-hrm dan niet meer hebt. Het is echt wel mogelijk maar daar gaat veel tijd en research in zitten. Het is gewoon niet klakkeloos ff een relais er in zetten.

Btw heb je al een FM geprobeerd? Te clean klinkt voor mij onbegrijpelijk...

hm, ok. minder makkelijk dan verwacht. (verklaart ook waarom de glaswerks SOD II zoveel dikker is, en n pak meer knaken kost ;) die heeft namelijk een HRM en nonHRM circuit, EN reverb EN buizenbuffered FX loop).

ik zie in het schema dat er een flink verschil is in dat board rechts van de PT.

bij de nonHRM zitten daar 3 dikke condensatoren parallel, bij de HRM zit daar iets anders. wat is dat, en wat doet dat precies?

Orpheo
11 mei 2011, 12:25
en wat is die LNFB switch die ik in 't HRM circuit zie zitten?

PS: ik heb de grootste verschillen van HRM vs nonHRM nu wel in kaart. (toen ik dit topic opende, en dus naar de schema's keek kwam ik net thuis van werk, in de nacht... de meesten denken dan niet zo helder na, ik incluis ;) ). veel meer verschil dan ik had verwacht!

erwin_ve
11 mei 2011, 12:31
hm, ok. minder makkelijk dan verwacht. (verklaart ook waarom de glaswerks SOD II zoveel dikker is, en n pak meer knaken kost ;) die heeft namelijk een HRM en nonHRM circuit, EN reverb EN buizenbuffered FX loop).

ik zie in het schema dat er een flink verschil is in dat board rechts van de PT.

bij de nonHRM zitten daar 3 dikke condensatoren parallel, bij de HRM zit daar iets anders. wat is dat, en wat doet dat precies?
Glaswerks is flink doorontwikkeld en klinkt te gek.

Idd bij Non-hrm en hrm zit daar de filtering na de gelijkrichting. Zorgt ervoor dat je voeding geen rimpel meer heeft.
Bij Non-hrm is alleen de eerste filtering 2 caps in serie daarna voor elke node een enkele cap voor filtering.
Bij Hrm heeft elke node 2 caps in serie per node. In serie betekent de helft minder capaciteit voor filtering maar wel sneller reagerend en daardoor een andere feel. Dus 2x47uF in serie levert pakweg evenveel op als een enkele 22uF qua filtering per node.

Orpheo
11 mei 2011, 12:34
Glaswerks is flink doorontwikkeld en klinkt te gek.

Idd bij Non-hrm en hrm zit daar de filtering na de gelijkrichting. Zorgt ervoor dat je voeding geen rimpel meer heeft.
Bij Non-hrm is alleen de eerste filtering 2 caps in serie daarna voor elke node een enkele cap voor filtering.
Bij Hrm heeft elke node 2 caps in serie per node. In serie betekent de helft minder capaciteit voor filtering maar wel sneller reagerend en daardoor een andere feel. Dus 2x47uF in serie levert pakweg evenveel op als een enkele 22uF qua filtering per node.

aha! en daarom adviseert Nik mij dus ook de HRM. omdat ik niet zozeer meer gain alswel 'm wat strakker wil dan de nonHRM (snellere/preciezere respons).

erwin_ve
11 mei 2011, 12:40
en wat is die LNFB switch die ik in 't HRM circuit zie zitten?

PS: ik heb de grootste verschillen van HRM vs nonHRM nu wel in kaart. (toen ik dit topic opende, en dus naar de schema's keek kwam ik net thuis van werk, in de nacht... de meesten denken dan niet zo helder na, ik incluis ;) ). veel meer verschil dan ik had verwacht!

Is tegenkoppeling(de 22m en 0.05uF cap). Samen met de 220k/470pF die je naar de buis ziet lopen geeft dit een demping in bepaalde frequenties(uit het hoofd ligt de kantelfrequentie rond de 1,5kHz). Is er weinig signaal dan is er weinig demping is er veel signaal dan is er veel demping. In praktijk voelt het als compressie. Wordt de tegenkoppeling uit het circuit gehaald dan dan is er geen demping meer in de frequenties. In praktijk voelt het dan wat stijver en zijn je hoge frequenties wat meer open. Zonder tegenkoppeling geschikter voor Hrm zeg ik.

Orpheo
11 mei 2011, 13:04
Is tegenkoppeling(de 22m en 0.05uF cap). Samen met de 220k/470pF die je naar de buis ziet lopen geeft dit een demping in bepaalde frequenties(uit het hoofd ligt de kantelfrequentie rond de 1,5kHz). Is er weinig signaal dan is er weinig demping is er veel signaal dan is er veel demping. In praktijk voelt het als compressie. Wordt de tegenkoppeling uit het circuit gehaald dan dan is er geen demping meer in de frequenties. In praktijk voelt het dan wat stijver en zijn je hoge frequenties wat meer open. Zonder tegenkoppeling geschikter voor Hrm zeg ik.

ah, dus met die switch kan ik kiezen hoe stijf/compressed ie is. lache, wist ik niet.

Orpheo
11 mei 2011, 13:25
raar, in de handleiding staat niks over die LNFB switch.

bluegate
11 mei 2011, 18:47
Ik had trouwens die HRM schakelbaar gemaakt.
Niet met relais maar gewoon DPST schakelaar.
Volume verschil is behoorlijk, HRM is veel zachter dan OTS stand.
Ligt ook aan de instellingen op het HRM bordje.

Ik hou van de open klank die de FM OTS geeft.

Goede toevoeging is de bright switch op de eerste volumepot zo te schakelen dat bij clean de bright aan/uit kan en bij OD altijd uit staat.

Orpheo
12 mei 2011, 11:08
ik heb even gemaild met ceriatone, en zij kunnen voor mij de FET ingang installeren in plaats van de lo-ingang. scheelt mij weer!