PDA

View Full Version : Marshall buizen stack



keithfan
10 mei 2011, 21:24
Hallo ik had een vraagje,

ik ben 17 jaar en speel in mijn band over een mono line 6 combo van 150 watt, maar ben erg toe aan een nieuwe versterker. graag wil ik een buizen stack en dan natuurlijk het liefst van marshall. ik heb alleen niet veel te besteden als arme scholier, heeft iemand suggesties voor mij? ik zoek een buizentop met 1, liever 2, kabinetten. weten jullie ook waar ik op moet letten bij aanschaf van een versterker. ik moet zeggen ik speel een aardig stukje gitaar, maar op het gebied van versterkers en effecten ben ik iemand die echt niets weet en al tijden loop te kloten.

alvast bedankt!

Jasper.
10 mei 2011, 21:31
Waarom Marshall? Tussen marshalls zitten ook nog wel genoeg verschillen

allochthomas
10 mei 2011, 21:34
Ik hoop dat papa en mama lief genoeg zijn om je rond te rijden met 2 cabinetten. 2 cabinetten is natuurlijk wel erg cool maar imo beetje zonde tenzij je echt op grote podia's speelt. Steek dan het geld in 1 goeie. Waarom persee marshall, er zijn zat goeie merken om uit te kiezen: organe, vox, mesa boogie, bogner, hiwatt, engl, fender etc etc. Ik zou als ik jou was eerst een lekker gaan testen in een winkel om je eens te gaan orienteren.

Madcow
10 mei 2011, 21:38
17 jaar en nu al willen fullstacken? Ga dan voor een versterker die boven een drumstel uitkomt. Maar fullstack?.. Die kun je thuis toch niet open gooien zonder dat er kak tegen de muren komt.

refused199
10 mei 2011, 21:46
Nou dat is wat overdreven, toen ik 17 was (vlak voor m'n 18e verjaardag) had ik hier ook een fullstack. Dan wel eigenlijk 2 half stacks maar dat kan natuurlijk ook een fullstack maken natuurlijk. Ik heb het geluk dat ik in de mogelijkheid vrij veel lucht te mogen verplaatsen zonder geklaag, anders kun je het inderdaad wel vergeten.
Overigens moet je zo'n fullstack niet zien als leuke amp die je overal mee naartoe sleept. Daar is geen beginnen aan, tenzij je er ook een blik roadies bij koopt.:seriousf:

keithfan
10 mei 2011, 21:55
jongens ik ehb er ook niet veel verstand van, maar wat raden jullie me dan wel aan? dat het een buizen is vind ik wel belangrijk, of het nu een stack of een combo is maakt minder uit

refused199
10 mei 2011, 21:57
Als je dan Marshall buizen wilt en het compact wil hebben stel ik een Marshall JMP combo voor met g12-65 speakers!

Maar aangezien je zegt er niet al te veel verstand van te hebben raad ik je eerst maar eens aan rustig rond te gaan kijken, informatie op te doen, maar ook belangrijk ervaring! Ga gewoon eens wat amps uitproberen die in je budget vallen. Je kunt hier iedereen wel van alles laten roepen maar als je zelf niet weet wat je wilt en hoe je het wilt schiet je daar niks mee op.

Madcow
10 mei 2011, 21:57
Wat is je budget?

Jasper.
10 mei 2011, 22:06
En wat voor muziek speel je? Marshall heeft buizenversterkers die ook nogal weer van elkaar verschillen. In veel genres iets.

keithfan
10 mei 2011, 22:22
Ik speel vooral blues en sixties, sevnties rock. denk aan hendrix, clapton etc.
budget zou niet zo veel uitmaken, alleen hoe hoger het wordt, hoe langer het duurt. ik hoop dat ik aan het eind van de vakantie minimaal 800 euro heb:P

Epii
10 mei 2011, 22:22
Voor sommige genres (en dus sounds) moet je imo helemaal niet naar Marshall kijken :soinnocent:

allochthomas
10 mei 2011, 22:36
Vandaag weer met de jcm900 dsl(50watt) gerepeteerd. Blijven erg leuke bakken al vind ik het een karakteloze kutbak met de master beneden de 7. Zelf heb ik de master op 8-9 en de gain op 4 samen met een tubescreamer. Erg vies geluid als je van een wat korreliger grunge achtige sound wilt hebben. Een mooie smoothe sound moet je er niet van verwachten(daar heb ik mijn mark III voor:D)

Ik loop verdommen nu weer te gassen op een marshall:((als zou ik zelf voor een jcm800 gaan, liefts zonder master volume)

Madcow
10 mei 2011, 22:38
master volume+buizen+slaapkamer is toch best handig.

Jasper.
10 mei 2011, 22:39
Vandaag weer met de jcm900 dsl(50watt) gerepeteerd.

JCM900 of JCM200Dsl?

keithfan
10 mei 2011, 22:42
is dit wat? http://www.rockpalace.com/product/Marshall-MA100C
ja sorry, maar ik meot me ook maar een beetje aan mn begroting houden:P

allochthomas
10 mei 2011, 22:43
is inderdaad gewoon een jcm900, haal de benaming door de war. Een master volume is zeker aan te raden op je slaapkamer maar in de oefenhokken trap ik de amp toch altijd keihard op zijn staart:D

Epii
10 mei 2011, 22:47
Master boven de 7 is wel erg hard zeg, ik hoop dat je oordoppen indoet!
Ik zou wel eens een dB metertje willen hebben, gewoon om te kijken hoe hard zo'n buizenbak nou eigenlijk blaast:seriousf:

Een MA heb ik niet erg goede verhalen over gehoord, maar wie ben ik om te zeggen dat ie slecht is, ik heb hem zelf nog nooit bespeeld.

Jasper.
10 mei 2011, 23:00
Ik denk dat als ik mijn JCM900 op 7 zet mijn oordoppen niet genoeg zijn. Heb hem er zelf nog nooit op durven zetten. En ik mag hier thuis zoveel lawaai maken als ik wil. Deugt dat ding wel?

The Running Man
10 mei 2011, 23:05
Met ongeveer 800 en miss iets meer te besteden koop je een gebruikte Laney GH50L (ca 350) en evt 2 Laney Cabs of afgetrapte Marshall 1960 cabs
Die Laney lijkt op een JCM 800 op steroiden
Maar koop meteen een paar hele degelijke oordoppen en een lijmpistool om ze vast te zetten

allochthomas
10 mei 2011, 23:06
Ik heb 25db filtering dus dat komt wel goed. Thuis zou ik dat geintje niet willen uithalen maar naast een zeer luide bassist en drummer kan het makkelijk. Gaat niks boven het geluid van eindbuizen die over hun nek gaan. Denk wel dat we problemen gaan krijgen met de geluidsman tijdens optredens:seriousf:

Imo had ik liever dat ze de 100 watt versie hadden want 50 watt heeft toch net te weinig ballen

*edit: mijn mark III met de master op 8, nou dat is pas eng!

Tankman
10 mei 2011, 23:52
is dit wat? http://www.rockpalace.com/product/Marshall-MA100C
ja sorry, maar ik meot me ook maar een beetje aan mn begroting houden:P

Dat is een verschrikking tussen de Marshalls, samen met de MG serie. Wat je wel kunt kijken is de hybride JMD serie. Die klinken er goed met hun digitale voorversterking en buizen eindtrap. Van mij hadden ze de effectjes er alleen uit mogen laten.

Maar waarom Marshall. Kijk ook eens naar een Peavey Valveking of Classic 30. Betaalbaar en klinken erg goed!

big dooley
11 mei 2011, 02:01
Master boven de 7 is wel erg hard zeg, ik hoop dat je oordoppen indoet!
Ik zou wel eens een dB metertje willen hebben, gewoon om te kijken hoe hard zo'n buizenbak nou eigenlijk blaast:seriousf:


omstreeks 125dB op full tilt gemeten van 1 meter afstand... ligt ook vooral aan de speakers die gebruikt worden

voor wat betreft een goeie budget marshall buizenversterker, met de genoemde stijl denk ik aan de DSL 401 combo

munkie
11 mei 2011, 09:02
Als je voor een koopje de Marshall jaren 70/80 crunch wil: transistor Marshall comboos uit de 80s, pre-Valvestate. Ik heb de 5010, 30 W transistor combo, Celestion G12M-70, 60 euro van MP. Vermogen is wat aan de lage kant maar wat een lekkere crunch ook op huiskamernivo. Goed overdrivepedaal ervoor ( Marshall Guvnor mk1 :blast:) en klaar ben je.

Gezien op MP: 2 comboos uit die tijd, een 50 W splitchannel met Celestion G12m-100 en een 75 watter met een Celestion Sidewinder (150 W, 103 DB :rockon:).

keithfan
11 mei 2011, 12:26
Dat is een verschrikking tussen de Marshalls, samen met de MG serie. Wat je wel kunt kijken is de hybride JMD serie. Die klinken er goed met hun digitale voorversterking en buizen eindtrap. Van mij hadden ze de effectjes er alleen uit mogen laten.

Maar waarom Marshall. Kijk ook eens naar een Peavey Valveking of Classic 30. Betaalbaar en klinken erg goed!

Dus de JMD serie is volgens jou wel goed? een combo zoals deze bijvoorbeeld? http://www.rockpalace.com/product/Marshall-JMD102

en kan je daar el een beetje volume uithalen. een vriend van mij speelt op een mono marshall van 150 watt (origineel was die minder) maar kan er totaal geen volume uithalen..

arcane
11 mei 2011, 12:33
Keithfan, ik heb je een pm gestuurd.

HaroldA
11 mei 2011, 13:37
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zou een Marshall JCM 800 enkelkanaals 2x12" combootje niet ideaal zijn, gezien de muziekstijl van de TS?

Evt. een 1922 cabje er onder om de juiste hoogte te krijgen?


Keithfan, ik heb je een pm gestuurd.

Wat is er "persoonlijk" aan een PM als je er iedereen van op de hoogte brengt? :???:

arcane
11 mei 2011, 13:48
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zou een Marshall JCM 800 enkelkanaals 2x12" combootje niet ideaal zijn, gezien de muziekstijl van de TS?

Evt. een 1922 cabje er onder om de juiste hoogte te krijgen?



Wat is er "persoonlijk" aan een PM als je er iedereen van op de hoogte brengt? :???:

Wat dacht je van de inhoud??

Jasper.
11 mei 2011, 13:48
+1 voor minder geld dan die JMD koop je denk ik tweedehands een leuk jcm800 combootje. of misschien zelfs wel een stack. En moet het nog goedkoper dan is een JCM900 misschien ook wel erg leuk.

HaroldA
11 mei 2011, 14:04
En moet het nog goedkoper dan is een JCM900 misschien ook wel erg leuk.

Ik heb nog nooit een goede JCM900 gehoord, op de SL-X na.

Jasper.
11 mei 2011, 14:25
Ik heb nog nooit een goede JCM900 gehoord, op de SL-X na.

Dan moet je hier maar eens komen :p

Heb je er wel eens een op hoog volume gehoord? Mijn JCM900 doet erg gemakkelijk jaren 80 heavy metal. Judas Priest, maiden, etc. En met een pedaaltje ervoor ook lekker trash. Je moet de gain ook niet te hoog zetten. Bij mij staat hij nooit verder dan de helft. En als je dan wat extras nogdig hebt push je hem met een pedaaltje.
Hoe langer ik hem heb hoe beter ik hem kan laten klinken.

Edit: ik moet binnenkort maar eens een micstandaart op de kop tikken en weer eens een soundclipje maken. Kan ik zelf ook een horen hoe mijn geluid geevolueerd is in de 9/10 maanden dat ik hem nu heb

keithfan
11 mei 2011, 16:09
maar hoe weet ik wat voor een volume ik kan halen, waar moet ik naar kijken?

refused199
11 mei 2011, 16:11
Nou gewoon naar de volume knop en die met de klok mee draaien?:???:

HaroldA
11 mei 2011, 16:12
maar hoe weet ik wat voor een volume ik kan halen, waar moet ik naar kijken?

Buizen; alles meer dan 10 watt kun je bloedende oren van krijgen.

Ik hou zelf van versterkers van 50-100 Watt omdat die meer ballen hebben dan een < 50 watt versterker, ook op laag volume.

keithfan
11 mei 2011, 16:13
ik bedoel voor ik m aanschaf en alleen op internet productinformatie met mogelijkheden en onderdelen voor mn neus heb

allochthomas
11 mei 2011, 16:15
Een versterker koop je toch niet blind uitgaand op wat er op het internet geschreven staat?:dontgeti:

refused199
11 mei 2011, 16:15
Je kunt er vanuit gaan dat een 20 watt volledig buizen amp al zwaar genoeg gaat voor repetities en de meeste zalen.
Bovendien zou ik niet op je luie reet op het internet blijven kijken maar gewoon eens een winkel in stappen en gaan testen daar kom je vanzelf wel achter welke kant je op wilt.

keithfan
11 mei 2011, 16:18
Buizen; alles meer dan 10 watt kun je bloedende oren van krijgen.

Ik hou zelf van versterkers van 50-100 Watt omdat die meer ballen hebben dan een < 50 watt versterker, ook op laag volume.

Dankje, hier heb ik tenminste wat aan:P

HaroldA
11 mei 2011, 16:21
Dankje, hier heb ik tenminste wat aan:P

Nou, eigenlijk was deze tip beter:


Bovendien zou ik niet op je luie reet op het internet blijven kijken maar gewoon eens een winkel in stappen en gaan testen daar kom je vanzelf wel achter welke kant je op wilt.

Wabbie
11 mei 2011, 16:22
En toch zou ik dat ook zelf even een keertje uit gaan proberen als ik jou was. Ik ben zelf van een 120 Watt buizen versterker terug gegaan naar een 30 Watter en ik heb niet de indruk dat ik wat heb ingeleverd qua "ballen" dus het is ook iets persoonlijks. Wat voor de een "ballen" zijn kan voor de ander "blubber" zijn. Een versterker kun je niet beoordelen vanachter een pc!

keithfan
11 mei 2011, 16:24
Dankjewel jongens,
ik was ook zeker van plan verschillende versterkers te gaan uitproberen maar dan wel eerst vooraf te kijken welke dat zouden gaan worden:P
en ik vroeg me af of het nou het aantal wattage was wat het volume bepaalde of toch iets anders;), weet daar namelijk echt niks van af!

allochthomas
11 mei 2011, 16:39
In zeker zin wel maar door de manier waarop geluidsstrekte schaalt betekend niet dat een 100 watt 2 keer zo luid is als 50 watt, het zelf hooguit een paar db's harder zijn. Factoren als speakers etc spelen ook mee in hoe luid een amp uiteindelijk zal zijn. Zoals HaroldA al zei: meer watts is meer lowend ballen en zal je ook meer clean headroom geven. Met clean headroom wordt bedoeld het punt waarop de versterker uit zichzelf zal gaan oversturen en dus moeilijk clean te houden is(hangt ook af van het type versterker). Zelf prefereer ik amps met veel watts omdat die gewoon meer ballen hebben.

@HaroldA: zoals ik al zei: de master moet echt flink hoog staan wil de jcm900 een beetje bruikbaar zijn. Helaas betekend dat voor de 50 watt versie dat er clean bijna geen houden meer aan is en hij bij het minste of geringste al gaat oversturen. Gain moet erg laag gehouden worden, zelf heb ik de gain op 4 en gebruik ik een tubescreamer om hem een extra zetje te geven. Ook moet je redelijk wat mids gebruiken. Ik moet altijd bijna huilen als ik de versterker in de oefenhokken aan tref met de mids gescooped en de gain op 10.

http://www.youtube.com/watch?v=epj-xPhRNGQ&feature=channel_video_title
gitaar gaat direct de jcm900 in en ik geloof dat ik toen de gain op 6 had omdat ik nog geen tube screamer had. Gisteren is er weer wat opgenomen deze keer met tubescreamer dus ik zal eens vragen of de bassist wat materiaal wilt opsturen.

bat
11 mei 2011, 17:06
Ik moet altijd bijna huilen als ik de versterker in de oefenhokken aan tref met de mids gescooped en de gain op 10.
Tsja, voor veel gitaristen is dat nog steeds échte métal!!!

En die versterker maar harder zetten omdat ze zichzelf niet meer horen in de band...

Thiez
11 mei 2011, 17:12
http://www.youtube.com/watch?v=epj-xPhRNGQ&feature=channel_video_title
gitaar gaat direct de jcm900 in en ik geloof dat ik toen de gain op 6 had omdat ik nog geen tube screamer had. Gisteren is er weer wat opgenomen deze keer met tubescreamer dus ik zal eens vragen of de bassist wat materiaal wilt opsturen.

Dat filmpje is in db's toch?

bat
11 mei 2011, 17:18
Dankjewel jongens,
ik was ook zeker van plan verschillende versterkers te gaan uitproberen maar dan wel eerst vooraf te kijken welke dat zouden gaan worden:P
en ik vroeg me af of het nou het aantal wattage was wat het volume bepaalde of toch iets anders;), weet daar namelijk echt niks van af!
Eigenlijk kun je puur op basis van cijfertjes weinig zeggen over hoe hard een versterker voor jou kan. Het karakter van de versterker is net zo belangrijk. Het kan maar zo zijn dat een specifieke 30W versterker jou veel beter bevalt op hoog volume dan een 100W versterker.

allochthomas
11 mei 2011, 18:07
Dat filmpje is in db's toch?
Jup, als sinds tijden onze vaste oefenlocatie. Staan al een tijdje op de wachtlijst voor een vaste ruimte. Blijven goeie ruimtes al zijn de amps soms wat toegetakeld. Zij ook voorzichtig aan het rondkijken voor een eigen oefenruimte met eigen spullen.

@Bat: less mids for teh metulz:blast:. Ik scoop zelf op de mark III ook altijd wat mids omdat ik anders een erg nasaal geluid krijg, maar in de oefenhokken gebruik ik altijd veel meer mids dan op mijn kamer om de simpele reden dat ik mij zelf anders niet meer hoor

Thiez
11 mei 2011, 18:15
Jup, als sinds tijden onze vaste oefenlocatie. Staan al een tijdje op de wachtlijst voor een vaste ruimte. Blijven goeie ruimtes al zijn de amps soms wat toegetakeld. Zij ook voorzichtig aan het rondkijken voor een eigen oefenruimte met eigen spullen.

@Bat: less mids for teh metulz:blast:. Ik scoop zelf op de mark III ook altijd wat mids omdat ik anders een erg nasaal geluid krijg, maar in de oefenhokken gebruik ik altijd veel meer mids dan op mijn kamer om de simpele reden dat ik mij zelf anders niet meer hoor

Zijn zeker prima hokken inderdaad. En die jcm900 daar klonk zeker niet verkeerd de laatste keer dat ik daar beetje gejamt heb.
Staan ook vaak best leuke bandjes in db's.

Agent_Smith
11 mei 2011, 19:35
Ik zou lekker een DSL50 gaan scoren! Na de JCM800 die ik nu heb de beste versterker die ik ooit bespeeld (en gehad) heb (en binnen mijn sound-smaak valt).

HaroldA
11 mei 2011, 19:36
Ik zou lekker een DSL50 gaan scoren! Na de JCM800 die ik nu heb de beste versterker die ik ooit bespeeld (en gehad) heb (en binnen mijn sound-smaak valt).

Heule goeie tip! Met een DSL kun je nooit de spreekwoordelijke plank misslaan!

De TSL zou ik niet direct aanraden.

refused199
12 mei 2011, 00:18
Mee eens, een goeie aanrader. Dat is echt een amp die al snel lekker klinkt!

Bij de TSL moet je daar wat meer moeite voor doen, ook geen slechte amp maar die heeft wat meer aandacht nodig voor een echt lekker geluid. Maar dat is al zo vaak besproken.

keithfan
12 mei 2011, 11:35
En wat dan van het merk Egnator. hoor van veel mensen dat dat een goede amp is voor blues en classic rock. warm, geluid enz. heeft een van jullie daar ervaring mee?

HaroldA
12 mei 2011, 11:38
En wat dan van het merk Egnator. hoor van veel mensen dat dat een goede amp is voor blues en classic rock. warm, geluid enz. heeft een van jullie daar ervaring mee?

Helaas mogen we daar niets over zeggen in een Marshall-topic. :sssh:

http://link.marktplaats.nl/443323874
http://link.marktplaats.nl/445230325