PDA

View Full Version : Waarom geen squire?



dj0knuf
10 mei 2011, 21:02
Ola,

Net een account aangemaakt, dus hoi ik ben Tim:dontgeti:

Ik speel nu ruim 2 jaar op m'n eerste (elektrische) gitaar. Zo'n beginners gitaartje, je kent ze wel. Fender Strat uiterlijk....

Maar het ding ontstemt gruwelijk snel! Dus ik dacht het wordt wel eens tijd voor een nieuwe, "echte" gitaar!~

Ik ben wel een "fender mannetje" dus ik zat te kijken voor een mooie strat, maar die dingen zijn verektes duur!

Nu kwam ik om marktplaats een leuke Road Worn 60s Stratocaster tegen voor 600euro. Dit vindt ik persoonlijk al veel geld (scholier enzo). Maar nog wel redelijk voor een echte fender.

Maar ik zat eigenlijk te denken, waarom niet een goedkope Squire, (aangezien deze ook van fender af komen)? Ik ben niet echt een kenner ofso, en ik treed ook niet op. Dus ik weet niet of ik zelf echt verschil merk in de kwaliteit? Is het zo dat een duurdere fender minder snel ontstemt dan een squire?....Wat zijn nou echt de grote belangrijke verschillen?

Ik hoop dat iemand hier wat zinnigs erover kan vertellen,

Keep on rockin :)

Mr. Dynamite
10 mei 2011, 21:06
Hoi en welkom

Ik heb zelf een Squier classic vibe 50's tele. Dit is vergeleken met mijn crappy beginners strat echt wel 10 stappen omhoog. Ik gebruik hem regelmatig in de band en ontstemmen doet hij nooit, in tegenstelling tot mijn Epiphone sg.. :soinnocent:

Dat is wel een goede lijn van squier, de standaards zijn ook wel ok dacht ik maar ik zou als het even kan voor een classic vibe of een andere uit de duurdere lijn doorsparen. :)

Mitch
10 mei 2011, 21:10
Het is geen Squire omdat het Squier is. En er zit wel vrij veel verschil tussen Squiers en Fender Mex gitaren. Hout, materialen... maar goed, Fender Mex is ook niet heilig hoor, die gaan van heel mager tot puike planken.

langun
10 mei 2011, 21:16
Even vermelden dat Squiers en Fenders NIET in hetzelfde land worden gemaakt, laat staan in dezelfde fabriek. Zelfs bij de Fenders heb je nog verschillende productielanden, Japen, Mexico, de VSA.

Ik ken bijna niets van Fender, dus verder kan ik je niet helpen ;)

bat
10 mei 2011, 21:17
Squiers komen overigens ook niet uit dezelfde fabriek als Fenders, tenminste: over het algemeen niet.

De duurdere Squiers zijn ook prima instrumenten, maar als je voor hetzelfde geld een tweedehands Fneder weet te scoren zou ik dat toch echt doen. En dat is goed mogelijk.

humbucker
10 mei 2011, 21:30
Maar ik zat eigenlijk te denken, waarom niet een goedkope Squire, aangezien deze in dezelfde fabriek wordt gemaakt?

Geen idee waar je dat vandaan haalt, maar dat klopt dus niet :). Squiers worden allemaal in het verre Oosten gebouwd. Fenders, afhankelijk van de uitvoering, in de USA, Mexico of Japan.

Over het algemeen geldt dat "the more you pay, the more you get". En ja, je kan wel een heel goed ding voor weinig vinden. Maar dan moet je goed zoeken en toevallig bij die ene gitaar uitkomen. Over het algemeen zijn squiers minder "goed" dan Fenders. Let wel, over het algemeen, er zijn in beide kampen uitschieters naar boven en beneden.

Ik heb 3 jaar geleden de overstap gemaakt van een Squier affinity naar een Fender avri. En geloof me vrij, het verschil in kwaliteit is enorm. De ene gitaar is dan ook ongeveer 15x zo duur als de andere. Speelt de Squier daarom 15x slechter? Nee, helemaal niet. Het ding speelde zelfs niet eens zo slecht! Maar de feel, de afwerking en de klank, oh jongens, dát is wel een verschil. Je moet het helemaal voor jezelf uitmaken of je dat ervoor over hebt. Ik kon het toen doen, had er hard voor gewerkt (was toen ook student, nu nog trouwens) en heb er nog geen moment spijt van gehad.

2 jaar later kocht ik een Mexicaanse tele. Ik koos ze, enkel akoestisch getest, tussen 8 andere Tele's uit. Het interesseerde me niet dat het een B-stock was en de controlplate licht scheef gemonteerd (en gefreesd) was. Het ding klonk onversterkt al prachtig en resoneerde als een malle. Heb er achteraf nog andere elementen in gezet en ik ga op tijd en stond de brug ook maar eens vervangen. Maar dat ding speelt zo ongelofelijk fijn, niet normaal.

Toch merk ik dat mijn strat, die avri dus, van een hoger niveau is. Die voelt gewoon net nog een tikkeltje degelijker aan. Moeilijk uit te leggen. Toch zijn het 2 gitaren waar ik met hart en ziel en met veel plezier op speel. En dat is het belangrijkst. Je moet helemaal zelf weten hoeveel geld je eraan wil uitgeven. Het is het plezier dat telt!

dj0knuf
10 mei 2011, 21:30
Squiers komen overigens ook niet uit dezelfde fabriek als Fenders, tenminste: over het algemeen niet.

De duurdere Squiers zijn ook prima instrumenten, maar als je voor hetzelfde geld een tweedehands Fneder weet te scoren zou ik dat toch echt doen. En dat is goed mogelijk.

Bedankt allen!

In welke prijscategorie vallen de duurdere Squiers? Ik zie bijvoorbeeld die Road Worn 60s strat voor 600 euro, en dan een Squire voor 300 euro. Ik snap dat deze dan uit ander hout is gemaakt, en betere kwaliteit pick-ups etc.....Maar hoor je echt 300euro verschil?

peter_l
10 mei 2011, 21:30
...maar als je voor hetzelfde geld een tweedehands Fneder weet te scoren zou ik dat toch echt doen.
Ik heb uit betrouwbare bron dat die Fneders écht zeldzaam zijn, net zoiets als de Verschrikkelijke Sneeuwman. Ze bestaan wel, maar niemand heeft ze ooit gezien...

;-)

En nu ff serieus: zoek eens naar Rockinger. Is een 30 jaar oude Duitse firma die voor 615 euro een professionele Strat aanbiedt. Er staat alleen geen Fender op, maar verder is dat erg goed en degelijk spul. Voor 545 kun je ook eentje krijgen (prachtig wit) maar dan moet je zelf nog 3 dingen doen, o.a. stemmen. Duh.

http://www.rockinger.com/index.php?cat=WG021&product=KS009&sid3=a1d09ce0461d8c1b168cf1346ac262d8

caliban
10 mei 2011, 21:31
Even vermelden dat Squiers en Fenders NIET in hetzelfde land worden gemaakt, laat staan in dezelfde fabriek. Zelfs bij de Fenders heb je nog verschillende productielanden, Japen, Mexico, de VSA.

Ik ken bijna niets van Fender, dus verder kan ik je niet helpen ;)

Fender Japan heeft ook helemaal niks met Mexico en USA te maken, de laatste twee werken close samen.

dj0knuf
10 mei 2011, 21:48
@humcuker, Ik ben nu inderdaad ook flink aan het werken om "de gitaar" te kunnen kopen. Dus ik denk inderdaad dat ik beter net iets meer uit kan geven, en dan meteen een degelijk ding heb.
Zo'n gitaar schaf je een keer aan en heb je heel je leven plezier van. Als je het zo bekijkt is 600 euro natuurlijk niet zo veel. Maar ik vroeg me af of er nou echt zo veel verschil in zit. Ik heb eigenlijk nooit echt veel verschillende gitaren in m'n handen gehad...dus ik kan niets zeggen over de "feeling". Ik denk dat ik morgen maar eens in de plaatselijke muziek winkel mensen ga lastig vallen met mn gepingel :)

@peter_l, bedankt! Handige site. Ik had zelf deze (http://link.marktplaats.nl/444834999) op het oog. Ik hoef echt niet persee een nieuwe gitaar te hebben, er is niets mis lijkt mij met een 2e handse.

http://link.marktplaats.nl/444834999 deze komt uit mexico, maar wil dat ook iets zeggen over de kwaliteit dan?

Braindead
10 mei 2011, 21:53
Je zou ook eens 2de hands kunnen kijken naar een Japanse Squier uit de jaren 80 (met E-serienummer bijv'. Ik heb er ook eentje en die is echte geweldig en dat vind ook echt iedereen die hem heeft getest. Wat je daar voor neer moet tellen zou ik niet direct weten maar dat is wel een aanrader. Japanse met JV serials ook maar daar betaal je nog vrij veel aan. Gewoon eens zoeken op Japanse Squiers uit jaren 80.

edit: ik zie dat je welllicht toch door wilt sparen voor the real deal. Misschien niet onverstandig.

peter_l
10 mei 2011, 21:55
Gewoon proberen Tim, die Mexicaan. Daar zitten goeien en minder goeien tussen. Op zich ziet die Road Worn er erg fijn uit. Aan de andere kant: als je voor hetzelfde geld een nieuwe koopt en daar 10 jaar lang op rondragt, heb je ook zo'n look. Een Squier uit de E of JV series moet je maar nét tegenkomen, en dan heb je al wel meteen een gitaar die al 25 jaar oud is, voor hetzelfde geld.
Maar wel verstandig dat je nu echt een goeie wil en er even voor doorspaart. Ik zou zeggen: kijk eerst eens goed rond en neem pas over een tijdje een beslissing. Een echt goede gitaar zorgt er ook voor dat je eerder de gitaar oppakt, meer speelt en dus sneller een betere gitarist wordt.

Timotio
10 mei 2011, 22:05
Misschien is het een idee om ook te kijken naar een G&L. Volgens mij zijn dat goede gitaren voor het geld! Wellicht nog wel een betere prijs/kwaliteit verhouding dan fenders.

Ik speelde vorige week op een G&L legacy (nieuw rond de 450-500 euro) en die voelde heel solide en fijn aan!

dj0knuf
10 mei 2011, 22:16
Gewoon proberen Tim, die Mexicaan. Daar zitten goeien en minder goeien tussen. Op zich ziet die Road Worn er erg fijn uit. Aan de andere kant: als je voor hetzelfde geld een nieuwe koopt en daar 10 jaar lang op rondragt, heb je ook zo'n look. Een Squier uit de E of JV series moet je maar nét tegenkomen, en dan heb je al wel meteen een gitaar die al 25 jaar oud is, voor hetzelfde geld.
Maar wel verstandig dat je nu echt een goeie wil en er even voor doorspaart. Ik zou zeggen: kijk eerst eens goed rond en neem pas over een tijdje een beslissing. Een echt goede gitaar zorgt er ook voor dat je eerder de gitaar oppakt, meer speelt en dus sneller een betere gitarist wordt.
Inderdaad die RW vind ik best mooi, ik ben normaal niet zo weg van dat witte. Maar deze "vintage" kleur heeft wel iets. Dat relic is ook wel mooi, alhoewel ik het hier aan de linkerkant iets te vind. Maarja je kan niet alles hebben.
Je zegt, als je voor hetzelfde geld een nieuwe koopt. Maar denk je dat ik voor het zelfde geld een nieuwe kan kopen die even goed/beter is? Aangezien deze al 2e hands is. Het lijkt mij een mooie fender, en heel wat beter dan dat ding waar ik nu op speel.

Ik moet inderdaad mezelf een beetje orienteren, en wat verschillende gitaren gaan uitproberen zodat ik weet waar ik over praat :)

Rooker
10 mei 2011, 22:16
Tuurlijk is 2e hands kopen een hele goede optie. Je hebt dan voor minder geld een hele goede gitaar. Alleen gezien je ervaring zou ik dan wel een ervaren gitarist meenemen. Probleem is alleen dat die ook niet voor jou kan bepalen of de gitaar lekker voeld. Mijn advies is dus in iedergeval bij een grotere gitaar shop een heleboel gitaren te gaan testen. Ook diegene die boven je budget gaan. En als je dan de verschillen voeld en details herkend kun je evt. op de 2e hands markt kijken. En er is ook helemaal niets mis met een nieuwe hoor. Zitten soms ook nog goede tussen;)

dj0knuf
10 mei 2011, 22:28
Alleen gezien je ervaring zou ik dan wel een ervaren gitarist meenemen. Probleem is alleen dat die ook niet voor jou kan bepalen of de gitaar lekker voeld.

Wat bedoel je hier precies mee :???:

aaronstonebeat
10 mei 2011, 22:33
Niet om het een of ander maar ik heb laatst ook een beginners-gitaar pur sang gekocht: de C. Giant van de Aldi (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145589-Aldi-C.-Giant), voor 60 euro.

Aanvankelijk was die gitaar slecht bespeelbaar - had oa een plek op de hals waar de snaren onmiddellijk dood sloegen - en ze werd voortdurend heel erg vals. Maar nadat ik de frets had gevlakt, de stemmechanieken strakker had gezet (die schroefjes bovenop de knoppen), de sleufjes in de topkam op de juiste diepte gevijld en de brug afgesteld, bleek er een prima instrument in te schuilen. Sinds die afstelling gebruik ik haar voortdurend om zelf op te spelen als ik les geef; en ik wil absoluut een compleet optreden met 'r gaan doen.

Ik heb trouwens ook een Squier; kon een tweeling-zusje van de C. Giant zijn. Beide strat-modellen maar de Squier heeft een humbucker bij de brug en de C. Giant een single coil. Aan de Squier heb ik nog nooit iets hoeven doen behalve snaren wisselen; in 2004 zelf in Shanghai gekocht. Beide zijn van Chinese makelijk. Het belangrijkste verschil is dat ik de C. Giant nog helemaal zelf moest afwerken.

Een vriend van me heeft een ES 335 van begin jaren '70 en een Strat van eind jaren '60; echt Amerikaans. Beide gitaren schijnen een godsvermogen waard te zijn. Ik heb ze allebei een keer bespeeld en was er niet bijzonder enthousiast over. Klank was goed, bespeelbaarheid en stemvastheid waren matig.

Ik geloof meer in afstelling dan in merknamen en dure soorten toonhout. Als een gitaar structureel goed is gebouwd en alles zit op de juiste plaats, is er iets moois uit te halen.

In de hoop met mijn mijmeringen iets bij te dragen ;)

barno
10 mei 2011, 22:36
Wat bedoel je hier precies mee :???:

waarschijnlijk wordt bedoeld: iemand die weet waar naar kijken als je een gitaar koopt: is de topkam goed ingesneden, zijn de frets goed afgewerkt, tuners, brug, balans, houtsoort, verborgen gebreken en tutti quanti. iemand die nog niet veel gitaren heeft gehad, heeft hier meestal weinig kennis over, maar mss ben jij wel de uitzondering

BamBuFan1
10 mei 2011, 22:57
Misschien is het een idee om ook te kijken naar een G&L. Volgens mij zijn dat goede gitaren voor het geld! Wellicht nog wel een betere prijs/kwaliteit verhouding dan fenders.

Ik speelde vorige week op een G&L legacy (nieuw rond de 450-500 euro) en die voelde heel solide en fijn aan!

G&L en G&L Legacy zijn niet hetzelfde: de Legacy is de budgetlijn van G&L zoals Squier de budgetlijn van Fender is.

Timotio
10 mei 2011, 23:20
G&L en G&L Legacy zijn niet hetzelfde: de Legacy is de budgetlijn van G&L zoals Squier de budgetlijn van Fender is.

Ok dat wist ik niet, maar volgens mij is de kwaliteit van een legacy wel beter dan van een squier over het algemeen, of zit ik er naast? Eerder richting een mexicaanse Fender?

aaronstonebeat
10 mei 2011, 23:42
Naar mijn idee is kwaliteit in gitarenland (zeker elektrische) een relatief begrip: de kwaliteit is laag als onderdelen (frets en brug bijvoorbeeld) niet op de juiste plaats zitten of als er is gekozen voor constructief verkeerde materialen (halshout dat na fabrikage nog teveel werkt of de spanning niet aankan bijvoorbeeld).

Maar zolang de halzen van mahonie of esdoorn (of equivalenten) zijn en de bodies van essen, linde, basswood wat al niet, voor mijn part eiken of vuren, kun je een prima gitaar hebben. Het verschil zit naar mijn idee vooral in de prijs en dus in de winst die deze of gene ergens gaat maken, niet echt in een betere of slechtere gitaar voor jou.
Je moet ze proberen, zo nodig onder begeleiding van iemand die er meer van weet; als de gitaar doet wat jij wilt en voelt zoals jij dat wilt, is ze goed.

Hetzelfde geldt voor elementen (naar mijn idee de belangrijkste schakel in de keten); het bestaat maar uit een of twee spoelen en wat magneten, daarmee kan niet zoveel mis zijn, ze kunnen vooral naar verschillende specificaties zijn gebouwd en dus een ander geluid voortbrengen.

Waar je nog het meeste verschil in kwaliteit kunt ontdekken, is bij de bijna goedkoopste onderdelen: de potmeters (maar dat blijkt pas na een tijdje, meestal merk je in het begin helemaal geen verschil). En onder stemmechanieken heb ik ook weleens mindere broeders aangetroffen.

Goed afstellen en goed leren spelen, dan klinkt elke gitaar als jouw gitaar. Als ik voor een optreden moest kiezen tussen mijn C. Giant en die astronomische Strat en ES335 van die vriend van me wist ik het wel :D

BamBuFan1
10 mei 2011, 23:47
Je hebt Squiers en je hebt Squiers (http://en.wikipedia.org/wiki/Squier).

Maar staar je ook niet teveel blind op Squier (ondanks dat daar soms, heeeeeel klein, het zo gewilde Fender®-logo op de kop staat). In de budget-klasse heb je tegenwoordig een aantal fabrikanten die hele nette gitaren voor een vakkenvullersprijs maken: London City en Farida (schijnen uit dezelfde fabriek te komen), Richwood, Vintage, Yamaha en zo zijn er nog een aantal.

Ik heb zelf net, na enthousiaste verhalen op het forum, een tweedehands London City Comet 1 (Telecasterkloon) gekocht voor een bedrag waar je misschien net een setje echte Fender®-snaren koopt ;) Dat ding zit is beduidend beter gebouwd en klinkt ook beter dan mijn Koreaanse Squier Telecaster waar ik begin jaren 90 nog dik twee keer de nieuwprijs van die LC voor betaalde...

BamBuFan1
10 mei 2011, 23:48
Goed afstellen en goed leren spelen, dan klinkt elke gitaar als jouw gitaar. Als ik voor een optreden moest kiezen tussen mijn C. Giant en die astronomische Strat en ES335 van die vriend van me wist ik het wel :D

Lekker thuisblijven en de Champions League-finale kijken?

Plant
10 mei 2011, 23:51
Is het zo dat een duurdere fender minder snel ontstemt dan een squire?....Wat zijn nou echt de grote belangrijke verschillen?

Ontstemmen kan een aantal redenen hebben en kan net zo goed bij een duurdere gitaar. Als dat de enige reden is waarom jouw huidige gitaar niet bevalt, kun je beter hier naar (laten) kijken.

Monteer je de snaren wel goed, zitten ze wel strak om de mechanieken?
Gebruik je de 'jengelstengel' veel of niet subtiel, maar met behoorlijke 'dives'?

Knellende snaren die blijven haken in de topkam of onder de stringtrees (die metalen dingetjes bij de hoogste snaren tussen topkam en mechanieken), mechanieken met speling... allemaal oorzaken.
Een setje 'locking' en 'staggered' mechanieken en een goed gevijlde (grafieten) topkammetje doen mogelijk net zoveel of meer dan een kompleet andere gitaar.

Als je aan een nieuwe gitaar niet al teveel wilt uitgeven, heb je daarmee mogelijk hetzelfde probleem.

@ aaronstonebeat: definitely de ES335 natuurlijk! ;)

aaronstonebeat
11 mei 2011, 00:00
Lekker thuisblijven en de Champions League-finale kijken?

Ik? Ik wil nog niet dood bij een voetbalwedstrijd gevonden worden. Liever spelen voor mensen, desnoods op een Aldi-gitaar :D

aaronstonebeat
11 mei 2011, 00:02
@ aaronstonebeat: definitely de ES335 natuurlijk! ;)

Helaas, dus niet. Die speelde ook niet echt lekker; klonk wel goed, daar niet van.

peter_l
11 mei 2011, 00:29
Helaas, dus niet. Die speelde ook niet echt lekker; klonk wel goed, daar niet van.

Geef 'm maar 's aan mij, speelt-ie daarna als een tierelier waar Alvin Lee nog voor warm zou lopen ;-).

munkie
11 mei 2011, 08:47
2dehands kopen, goed letten op hals, toets, fretwerk:

-London City, hebben wel een plattere neck dan Fenders.
-Squier Japan, JV/SQ/E serie in aflopende prijs. Latere jaren 90 Squiers zijn nog betaalbaar.
-Fender Japan.
-Fender Lite Ash. Werden gebouwd bij Cort in Korea. Seymour Duncans. V shape neck!
-Goede Japanse kopietjes: Tokai, Fernandes
-Diego = Duesenberg = Duits = erg goed maar helaas maar kort in productie geweest, op last van Fender gestopt.
- Fenix by Young Chang Korea.
-Richwood Vintage, vergeelde lak, oude serie. 75 euro 2dehands. Alles van af slopen en opnieuw opbouwen.
-Samengestelde Strats van goede onderdelen: Allparts, Warmoth, Gotoh, Sperzel, Wilkinson.

Als het ook iets andere vormen mag hebben:

-Yamaha Pacifica: Op Mp gezien een Pacifica HSS met Wilkinson tremolo en Sperzel mechanieken voor 180 euro vraagprijs!

-Cort G serie, vanaf de 250.

Rooker
11 mei 2011, 08:58
Wat bedoel je hier precies mee :???:

Met ervaren gitarist bedoel ik iemand die heel veel gitaren in handen heeft gehad. Die kan beter het verschil hooren in levendige plank of dode plank. Ook kan die beter beoordelen of een gitaar nog helemaal in orginele staat is, of bijv de frets nog even mee kunnen en of de vraagprijs een realistische is.

Of de gitaar goed voeld kan ook een ervaren gitarist niet voor je beoordelen. Ik bedoel, de ander heeft misschien langere vingers, dikkere vingers, voorkeur voor dikke hals, etc etc. Of hij goed in de hand ligt moet je dus echt zelf ondervinden. Een eigen ervaring, ligt de gitaar niet meteen lekker in de hand, dan gaat hij dat ook nooit doen.

Hoop dat ik eea verduidelijkt heb:ok:

mastermind
11 mei 2011, 09:00
Squier kun je niet vergelijken met G&L, G&L is gewoon stukken beter van kwaliteit van menig Squier (dezelfde hardware als die van de USA). Een "budget" gitaar G&L van € 450,- kun je natuurlijk niet vergelijken met een "budget" gitaar van Squier van € 200,-.

Maar zoals anderen al opperden, zijn er genoeg andere merken die stukken beter zijn in de prijsklasse van Squier. Probeer eens de Tanglewood TSB62 of 57 serie! Die zijn echt ontzettend goed voor het geld!

Om even in te haken op het punt waar de London City (= JIC = Failliet) vandaan komt = Farida fabriek = Grand Reward Education Entertainment (GREE).

Aanhaling uit document van internet (moet je nu voor betalen):
C.W. Tsai founded Grand Reward Education & Entertainment in 1995. The company's OEM*business, its primary focus, serves such world-class brands as Alvarez (in the U.S.), Aria, Blade, Epiphone, Ibanez (in Japan), Lag, Tanglewood, Warwick (in Europe), and Washburn.

Grand Reward also makes its own brand of guitars, Farida, at a 107,000-square-foot manufacturing facility in southern China.

rockgod69
11 mei 2011, 10:22
Naar mijn mening is het verstandig om in verschillende gitaarwinkels veel gitaren te proberen...Maar, blijf van die hele dure af! zoek alle gitaren in jouw prijsklasse bij elkaar, en vergelijk die met elkaar. Kom je er niet uit, ga naar huis en doe het de volgende week nog een keer.

Mijn ervaring; in de winkel een hele dure, mooie, geweldig klinkende, super bespeelbare, ingeen110jaarbetaalbare telecaster in handen gehad. Mijn grote liefde (zucht)..met als gevolg dat ik nu altijd iets mis in mijn LC. Terwijl dat een supergitaar is, zeker voor dat geld!:ok:

Daarintegen hoefde ik niet zo heel hard te huilen toen mijn LC van het podium afwoei..:(

guitarnijboer
11 mei 2011, 11:27
Hoewel ik de Squier STRAT voor het geld geen slechte gitaar vind, zou ik (inderdaad met een meer ervaren gitarist) op de tweedehands markt kijken. Er zijn door de jaren heen mooie gitaren gemaakt die nu voor relatief weinig geld tweede hands te vinden zijn.

De Aldi gitaren fanclub hier ten spijt, ik blijf dat soort gitaren bagger vinden al beplak je de frets met bladgoud. Ok, dan heb je hem afgesteld, gevlakt en weet ik veel... Zit je nog met die ielige, ceramische en op podiumvolume zeer waarschijnlijk microfonische singlecoiltjes, potmeters die gegarandeerd na een paar jaar kraken, een jack input die na een keer of 100 - 200 prikken lam is etc. Allemaal te verhelpen natuurlijk, maar uiteindelijk had je dan net zo goed een wat duurder instrument kunnen kopen. Het is natuurlijk leuk voor de kids die eens wat willen proberen die Aldi gitaartjes, maar meer ook niet. Natuurlijk kan ik er ook op spelen net zoals ik ook wel op een Avora transistorcombotje kan spelen, maar waarom zou ik dat willen?

Jan H
12 mei 2011, 11:49
Die Squier classic vibe moet een hele goede gitaar zijn vooral van de Simon Neil versie hoor en lees ik erg goede verhalen, dit zou wel eens een gitaar kunnen zijn waar we later spijt van hebben als we hem nu niet hadden aangeschaft, (de Classic Vibe dus).

http://charliehall.proboards.com/index.cgi?board=general&action=display&thread=8234

Timmert
13 mei 2011, 13:19
Ik sluit me aan bij Jan H.

De Squier Classic vibe serie is enorm goed gebouwd en klinkt 'out of the box' al erg goed! Als je later nog eens iets anders wilt, kun je altijd nog pickups e.d. vervangen.

En er is voor ieder wat wils: Tele's, 50's (maple neck), 60's (rosewood)..

Daarnaast ben ik zelf erg geinteresseerd in de Simon Neil signature.
Mooie kleur, mintgroene slagplaat, rosewood toets, en erg goeie Tonerider pickups.

De CV serie wordt door veel mensen ervaren als 'erg veel gitaar voor het geld'. De modellen die ik in winkels heb gespeeld waren allemaal goed afgewerkt, en klonken al erg goed!

Tim

Mike999999999
13 mei 2011, 16:22
Beetje laat, maar 300 euro verschil hoor je soms wel en soms niet, tussen fender en squier meestal zeker wel. Hout en dergelijke maken ook veel verschil in klank, niet alleen de pick-ups. Trouwens voel je meteen wel de kwaliteit als je een fender of een squier vastpakt. Alleen heb ik wel eens bar slechte mexicanen in mijn handen gehad. Maar dan voelt het nog duurder als de meeste squiers

Timmert
16 mei 2011, 11:01
Beetje laat, maar 300 euro verschil hoor je soms wel en soms niet, tussen fender en squier meestal zeker wel. Hout en dergelijke maken ook veel verschil in klank, niet alleen de pick-ups. Trouwens voel je meteen wel de kwaliteit als je een fender of een squier vastpakt. Alleen heb ik wel eens bar slechte mexicanen in mijn handen gehad. Maar dan voelt het nog duurder als de meeste squiers

Ik ben het hier over niet me je eens. De Squier Classic Vibe serie is erg goed gebouwd, ik heb er nog geen één gezien die slecht was afgewerkt. De frets zagen er perfect uit, waren mooi level en ook op de algemene afwerking is niets aan te merken.
Natuurlijk gebruiken ze goedkopere hardware dan een MIA Strat, maar ook op een MIM wil je de tuners e.d. vervangen.

Voor €350 koop je een nieuwe classic vibe, ik kan iedereen aanraden om er eens een paar te gaan testen in een winkel!

Mike999999999
16 mei 2011, 12:44
die heb ik idd nog nooit geprobeerd, zal ik eens doen. Maar over het algemeen zijn ze toch wel van mindere kwaliteit, alhoewel somige fenders ook niet alles zijn. En ik weet ook dat er wel hele oude squiers zijn, kan even niet op de naam komen, maar die ook heel erg goed zijn en tegenwoordig nog voor tegen de 1000 euro over de toonbank gaan.

Timmert
16 mei 2011, 12:51
Zeker doen, ik verzeker je dat je blij verrast zult zijn door de kwaliteit van de Classic Vibe serie!

De duurste Squiers die ik ken zijn de japanse JV Squiers. Gemaakt in de jaren 80 in Japan, voor de japanse markt. De exportversies hadden wel Fender op de headstock. Ik heb er nog nooit op kunnen spelen, maar het schijnen verschrikkelijk goede gitaren te zijn. Uitstekende bouwkwaliteit en afwerking, de MIJ Strats hebben Fender (mede) weer op weg geholpen nadat CBS het bedrijf bijna de afgrond in had gestort met hun pruts-management :)

geert1976
16 mei 2011, 13:08
Ik ben het hier over niet me je eens. De Squier Classic Vibe serie is erg goed gebouwd, ik heb er nog geen één gezien die slecht was afgewerkt. De frets zagen er perfect uit, waren mooi level en ook op de algemene afwerking is niets aan te merken.
Natuurlijk gebruiken ze goedkopere hardware dan een MIA Strat, maar ook op een MIM wil je de tuners e.d. vervangen.

Voor €350 koop je een nieuwe classic vibe, ik kan iedereen aanraden om er eens een paar te gaan testen in een winkel!

Ik wel,

Ik heb ze in handen gehad, met slecht fretwerk, storende elektronica etc.
Het blijft een massaproduct en Chinezen blinken niet uit in kwaliteitscontrole.

Hendriks
16 mei 2011, 13:34
Ik wel,

Ik heb ze in handen gehad, met slecht fretwerk, storende elektronica etc.
Het blijft een massaproduct en Chinezen blinken niet uit in kwaliteitscontrole.

Er zitten net als bij de MIM,MIA,MIJ ,etc bagger tussen ,maar ook genoeg pareltjes , dus gewoon proberen.

arnoldtims
16 mei 2011, 15:51
Ik word een beetje moe van dat gezeik op goedkoper gitaren.
Natuurlijk zal een gitaar van 1300 euro beter zijn dan een van 300.
En het is ook wel wat zuur dat je Fender van 1300 euro maar net wat beter is dan een van 300.
Ik heb bv een goedkope strat waar van de elektronica niet erg goed is. Maar hij is goed afgewerkt en speelt prima.
En om nog maar even een knuppel in het hoender hok te gooien strat zijn in wezen budget gitaar bedoeld om te modden. Maar door het succes van die dingen is de prijs erg omhoog gegaan. (veel te hoog) vooral door die kut hype "hij moet wel orgineel zijn". dan koop je een strat uit de jaren 60 met klote elementen en fretware en versleten potmeters maar nee dat kan je niet vervangen want dan is hij niet orgineel. Dat heeft ome Leo volgens mij nooit zo bedoeld
en begrijp mij goed ik ben gek op strats.
Zoek lekker een mooie squire en pas die aan in de loop van de jaren naar je smaak dan heb je een prachtig instrument waar je veel plezier aan kunt hebben.
Sorry hoor moest even wat frustratie kwijt

humbucker
16 mei 2011, 16:12
Als jij tevreden bent met je "budget" strat is dat prima hoor.

Maar waarom zou je een strat uit de 60ies niet kunnen modden? Gaat volgens mij net zo goed met een oudje als een nieuwe hoor...

Ronald.ZaZ
16 mei 2011, 16:15
Ik heb nog een Japanse Squier uit '80 en die vind ik het lekkerst spelen van elke gitaar waar ik tot op heden op gespeeld heb. Jammer dat ik niets met het ontwerp heb en met de typische strat sound anders had ik nooit meer een andere gitaar gehoeven.

arnoldtims
16 mei 2011, 16:22
Als jij tevreden bent met je "budget" strat is dat prima hoor.

Maar waarom zou je een strat uit de 60ies niet kunnen modden? Gaat volgens mij net zo goed met een oudje als een nieuwe hoor...

Kijk ik ben ook vergiftig want eigenlijk wil ik ook een Amerikaanse strat. ik zeg ook niet dat je niet kunt modden. maar dat word door velen als zonde gezien. Zelfs strat uit de jaren 80 en 90 mag je volgens hun niks aan doe.
ik heb bv een Gibson ES waar nogal wat mis mee is, krijg je het advies niks aan doen hoor anders is hij niet origineel. the hel met origineel ik kan er zo niet op spelen.

Timmert
18 mei 2011, 19:43
Ik wel,

Ik heb ze in handen gehad, met slecht fretwerk, storende elektronica etc.
Het blijft een massaproduct en Chinezen blinken niet uit in kwaliteitscontrole.

Een Classic Vibe?
Dat zou dan de eerste zijn waarvan ik dat hoor. Ik hobbel al een tijdje mee op een ander (stratocaster) forum, en ook daar is vooral lof voor de CV serie te horen.
Ik was gisteren bij Dirk Witte in Utrecht, en daar vertelde een van de verkopers dat Fender de MIM Standard in prijs wil gaan verlagen, omdat hun aandeel in de verkoop ver is gedaald, sinds de introductie van de Classic Vibe serie. Veel mensen kopen ondertussen liever een CV dan een MIM, en ik geef ze geen ongelijk. Ik zou in beide de pickups / pots etc vervangen, en qua werkmanschap doet de Squier niet onder voor de Fender.

Tim

the sure thing
18 mei 2011, 20:20
+1 voor Squier. Voor het budget prima gitaren. MAAR: de kwaliteit onderling verschilt. Ga gewoon naar een gitaarzaak, probeer ze allemaal uit en koop diegene die het lekkerst speelt.