Inloggen

View Full Version : Voeding, aarde, ground loop, wat veroorzaakt mijn probleem?



Clox
10 mei 2011, 20:01
Let op! Lang verhaal:

Een paar jaar terug heb ik mede voor mijn profielwerkstuk een aantal overdrive/distortion pedalen gebouwd. Destijds nooit echt de tijd genomen alles netjes in te bouwen, echter al wel een tekening gemaakt. Na een hele tijd niets ermee gedaan te hebben heb ik de hele boel nu toch maar eens ingebouwd, in Ikea braadsledes wel te verstaan (schaamteloos gestolen van iemand op het forum, ben helaas z'n naam vergeten. Desondanks toch bedankt! Topidee). Dit alles is prima gelukt, alleen heb ik met mijn toen nog 0 verstand van de principes achter brom/ruis en aarde alle punten zo'n beetje aan elkaar geknoopt.

Laat ik eerst even de huidige situatie uitleggen:

Line6 15w gevalletje, ja er komt nog een mooie amp - (Korg AX1500G) - (Big Muff, RAT distortion) - (Dirk Hendrik TS, Marshall Bluesbreaker, TS808) - (Rangemaster Treblebooster, Flowerbooster, Newtone Buffer) - Gitaar (Mexican Strat)

Hierbij is alles behalve de Line6, de Korg en de gitaar dus zelf gebouwd. De haakjes staan daarbij voor een aparte braadslede (klinkt heel slecht dit).

Ieder kistje (laten we de slede zo vanaf nu noemen) heeft 1 voedinginput. Uitzondering hierop is het kistje waar de Dirk Hendrik TS in zit, deze heeft een 2e input vanwege zijn 12V voeding. De voeding waar het hier om gaat is een Harley Benton Powerplant (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_powerplant.htm) linkknop werkt niet... Of het een gevalletje goedkoop = duurkoop wordt gaat dus zo blijken.

Op de buffer na werken alle pedaaltjes prima. Het grote probleem waar ik echter mee zit is de brom/ruis, ben ik zelf nog niet helemaal over uit. Heb net alle opties doorgelopen op een geaard stopcontact en daar kwam het volgende uit (alle bevindingen zijn met gitaarvolume op 0):

Gitaar (strat, single coils!) --> Line6 amp: Hiss.
Gitaar --> willekeurig kistje zonder aangesloten voeding--> line6amp: zelfde als bovenstaand
Gitaar --> willekeurig kistje met aangesloten, uitgeschakelde voeding -->line6: zelfde als bovenstaand, maar op hoge volumes soort van bromachtig iets.
Gitaar --> willekeurig kistje met aangesloten, ingeschakelde voeding en ingeschakeld effect-->line6: Sterke brom/ruis, ben er niet helemaal over uit.

Kortom, alles wijst naar de voeding. Ik weet dat ie een keer een opdonder heeft gehad als in, kortsluiting. Daar is echter niets gaan roken/ruiken oid. Heb hem net even opengeschroefd, ziet er ook allemaal prima uit. Hetgeen bij mij de doorslag was is dat een batterij (welke maar op 1 kistje kan, die met de boosters) geen extra noise veroorzaakte.

Case closed dus, alleen zit ik nog met 1 onzekerheid: de staat van de aangelegde aarde. Waar het op neerkomt is dat ik per kistje een soort van centraal punt heb gemaakt waar alle aarde (dus die van DC input, Jack input, Jack output en effecten) op samenkomt. Ik ben hier echter aan gaan twijfelen omdat ik de laatste tijd wat meer tegenkwam over het fenomeen Starground. Was mijn vraag aan jullie of dit een goede manier is om aarde aan te leggen of dat het toch beter apart kan. Zowel amp als voeding voor pedalen zitten hierbij op hetzelfde stopcontact.

Mijn gevoel zegt dat dit wel OK is, echter heb ik mijn twijfels bij het kistje met de overdrives. Hier zit namelijk zowel de 9V als 12V input op hetzelfde aardepunt aangesloten (dit kistje had twee DC inputs vanwege het buisjes van de tubescreamer).

Naast mijn vragen over aarde heb ik nog een vraag over het reduceren van ruis. Ik heb ze zoals gezegd ingebouwd in Ikea braadsledes (aluminium volgens mij) en afgesloten met een stuk MDF waar alufolie overheen is geplakt. Lijkt mij een goede shielding, ben ik alleen vergeten of het nou wel of niet goed was nog een aardedraad op de braadslede te monteren?

Laatste punt wat betreft voedingen: omdat ik als student zijnde niet al te ruim zit in het budget koop ik liever een goede enkele adapter+daisychain dan een Voodoo/T-rex/Dunlop multi-uitgang adapter unit. Ga ik hier heel erg veel verschil mee merken of is het te overzien?

driftkop
10 mei 2011, 22:56
Kort antwoord: koop een voeding met geisoleerde uitgangen om brom te voorkomen.

flo123
12 mei 2011, 12:51
"... per kistje een soort van centraal punt heb gemaakt waar alle aarde (dus die van DC input, Jack input, Jack output en effecten) op samenkomt."
Lijkt me prima. Dat is ster-aarding in je effect.



"... of het nou wel of niet goed was nog een aardedraad op de braadslede te monteren?"
De jack pluggen zijn ook van metaal en hangen zo je behuizing al aan aarde. Geen extra aarde draad naar je behuizing nodig dus.

Probeer om brom en vooral ruis te onderderdrukken, een laagdoorlaatfilter in je voedingslijn bij iedere DC bus van je zelfbouw effecten en het liefst ook bij digitale pedalen (tuners, delays). Zie:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5388.msg36425.html#msg36425
http://www.muzique.com/images/lpf.gif

Deze kan goed als voedings filter worden gebruikt van de 9V voedinglijn, met een 100 ohm weerstand in serie en een 100uF elco naar aarde.

nico verduin
12 mei 2011, 16:45
Lijkt me prima. Dat is ster-aarding in je effect.


De jack pluggen zijn ook van metaal en hangen zo je behuizing al aan aarde. Geen extra aarde draad naar je behuizing nodig dus.

Probeer om brom en vooral ruis te onderderdrukken, een laagdoorlaatfilter in je voedingslijn bij iedere DC bus van je zelfbouw effecten en het liefst ook bij digitale pedalen (tuners, delays). Zie:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5388.msg36425.html#msg36425
http://www.muzique.com/images/lpf.gif
Mag je wel niet teveel stroom gaan trekken. 1V per 10mA....

flo123
13 mei 2011, 00:47
Als de stroom afname van een effect zo groot is dat de voedingsspanning na het filter te laag wordt, kun je de weerstand kleiner maken als je de condensator evenredig veel groter maakt,