PDA

View Full Version : Tijd voor een ''nieuwe'' versterker



Jitze
10 mei 2011, 18:46
Tijd voor iets nieuws denk ik.

Lang verhaal kort: (nog best lang geworden zie ik)
Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker, en pedalen ervoor.
Ik speelde tot voor kort in een pop-coverband, voor de gigs had ik een marshall mg100dfx aangeschaft. Transistor combo met veel vermogen dus.
Nu ben ik (hopelijk) 3 jaar wijzer, en staat dat ding me in de weg.(zeker na het stoppen met de band)
De zwakste schakel in mijn setup is voor mijn gevoel deze versterker, en ook de overdrive pedalen die ik ervoor heb.
Nu wil ik deze (versterker, boss ds-1, digitech bad monkey)verkopen, en wil graag een iets minder watt buizencombo achtig iets. Met daarvoor een goed pedaal.
Even wat nuttige info:
- Verwacht budget: 400 spaarcenten +(200 uit verkoop) = 600 euro ongeveer.
- Gitaar: Fender American special strat met texas special pickups
- Wensen versterker : 1 kanaal is goed genoeg. 20 watt is meer dan genoeg.(eventuele versterking kan met pa geregeld woorden als nodig)
liefst schakelbaar naar lager wattage(huiskamer niveau). Geen high gain, maar meer blues, pop en rock georiënteerd, met een goede clean, liefst footswitcheable reverb, en hij moet goed op pedalen reageren(zie hieronder) . Combo of head+ cabinet mag beide. Moet ook kunnen werken met een elektro-akoestische western(voor thuis gebruik, tijdens gigs via pa).
- Wensen effect: liefst een pedaal met twee kanten: overdrive/distortion of iets van rythm/lead. Zodat ik zeg maar van mijn versterker het clean haal en uit het pedaal een blues haal en een rock sound. (speel ook heel soms thuis met een petrucci achtige distortion) voor de solo wil ik hem gaan boosten met een ehx lpb-1 denk ik.

Ik heb al wat tips gekregen en zelf wat zitten denken, dit zijn opties maar sta voor alles open.
- laney cub 12r (of de head+cabinet versie)
- Visual sound Jekyll and Hyde
- Blackstar HT Dual
- Fulltone GT-500

Ik wil natuurlijk wel testen, woon in gouda, dus rotterdam en utrecht in de buurt.

Maar er zijn zoveel pedalen zie door de bomen het bos niet meer. Wat betreft versterker vindt ik het wat moeilijker...

Ik kijk vooruit naar jullie reacties

Jitze
11 mei 2011, 08:54
niemand?... en oja een effects loop is ook wel handig. Ik gebruik een chorus delay etc.

kidrock
11 mei 2011, 09:23
Als ik jou was dan zou ik me eerst gaan oriënteren bij de lokale muziek winkels bij jou in de buurt om te kijken welke buizen versterkers het beste bij je past, maar qua aanschaf zou ik zelf de 2de hands markt in de gaten houden. Er is veel goed spul te krijgen 2de hands en aangezien je maar 600,- te besteden hebt, zou ik daar eerst naar kijken.

Wat pedalen betreft... er is zooooo veel te krijgen en erg smaak gebonden. Voor de lichte crunch gebruik ik zelf een BB+ en voor het solo werk een Brunetti Mercury Drive. Het zijn geen goedkope pedalen, maar zoals ze in het engels zeggen: "you get what you pay for". ;)

Ik zou zelf dat acoustic verhaal maar vergeten. Misschien een modeling amp (ala line6), maar buizen versterkers zijn daar niet zo voor geschikt.

Jitze
11 mei 2011, 09:39
Ik zou zelf dat acoustic verhaal maar vergeten. Misschien een modeling amp (ala line6), maar buizen versterkers zijn daar niet zo voor geschikt.

oke dan vergeet ik dat meteen :p.
Maar ik ga natuurlijk testen, alleen het is wel makkelijk om alvast een lijstje te hebben met te testen versterkers.
thanks

Rutger
11 mei 2011, 10:20
2-Kanaals pedalen zijn er niet zoveel, dus kan je lijstje vrij kort zijn. Wat dat betreft is je lijstje wel in orde, daar zou ik mee beginnen. Voeg daar de H&K Tubefactor aan toe, een van de betere en 2dehands voor een goeie prijs te krijgen.

Als je pedalen gebruikt voor oversturing en je je amp puur clean houdt, hoef je geen schakelbaar vermogen te hebben, dat is alleen nuttig als je je overdrive uit je versterker wilt persen. Effectsloop is dan ook niet perse nodig, je chorus en delay gewoon na je overdrive zetten werkt dan ook prima.

Begin gewoon met de usual suspects (Fender Hot Rod/Blues Jr, Peavey Classic, H&K Statesman, etc) en kijk vooral goed rond op marktplaats, daar komt je nog best ns wat leuks tegen voor t geld.

Jitze
11 mei 2011, 11:06
2-Kanaals pedalen zijn er niet zoveel, dus kan je lijstje vrij kort zijn. Wat dat betreft is je lijstje wel in orde, daar zou ik mee beginnen. Voeg daar de H&K Tubefactor aan toe, een van de betere en 2dehands voor een goeie prijs te krijgen.

Als je pedalen gebruikt voor oversturing en je je amp puur clean houdt, hoef je geen schakelbaar vermogen te hebben, dat is alleen nuttig als je je overdrive uit je versterker wilt persen. Effectsloop is dan ook niet perse nodig, je chorus en delay gewoon na je overdrive zetten werkt dan ook prima.

Begin gewoon met de usual suspects (Fender Hot Rod/Blues Jr, Peavey Classic, H&K Statesman, etc) en kijk vooral goed rond op marktplaats, daar komt je nog best ns wat leuks tegen voor t geld.

oke bedankt voor de info,

Zo h&k tubefactor zijn idd wel prijzig, ook nog tweedehands. Maar tijdens mijn zoektocht kwam ik op mp wel deze tegen : Seymour Duncan Twin Tube Classic. voor 100€ is dat wat? Dan neem ik die ook mee in mij lijstje.

guitarnijboer
11 mei 2011, 11:41
Ik zou toch meer richting 40 a 50 watt gaan zoeken hoor. Ik geloof dat de 'het kan ook wel met minder watts' hype zich inmiddels alweer ingehaald heeft.

Het verschil tussen 50 en 10 watt hoor je thuis niet, maar dan ook echt helemaal niet. Koop liever een versterker die op laag volume ook nog lekker klinkt. En nee natuurlijk klinkt dat niet precies zoals op een groot podium.. duh! (Je mist het publiek schreeuwen, het ruimtelijke geluid van een grote tent, het trillen van de speakers en kast, het wapperen van de broekspijpen en ga zo maar door)

kidrock
11 mei 2011, 14:52
Ik zou toch meer richting 40 a 50 watt gaan zoeken hoor. Ik geloof dat de 'het kan ook wel met minder watts' hype zich inmiddels alweer ingehaald heeft.[/SIZE]

Ik zou ook idd kijken naar een amp met meer power (lees: ballen). Je hebt die vermogen nu misschien niet nodig, maar mocht je ooit weer in een bandje gaan spelen, dan ben je maar al te blij dat je die power achter de hand hebt.

Let er wel op dat je een goed werkende Master Volume hebt. En daar bedoel ik mee, eentje die op lage volume goed klinkt en niet dat ie gelijk van standje 0 naar het volgende streepje, de behang van de muur af vliegt :p

Rutger
11 mei 2011, 16:01
oke bedankt voor de info,

Zo h&k tubefactor zijn idd wel prijzig, ook nog tweedehands. Maar tijdens mijn zoektocht kwam ik op mp wel deze tegen : Seymour Duncan Twin Tube Classic. voor 100€ is dat wat? Dan neem ik die ook mee in mij lijstje.
Scheelt 2 tientjes met de GT-500 uit je lijstje, en 2dehands moet ie voor E150 te krijgen zijn.

De twintube ken ik niet, maar altijd het proberen waard natuurlijk.

Jitze
11 mei 2011, 17:52
OKe dat waren tot nu toe goede tips, dus moet richting de 40 a 50 watt denken met een goed instelbare volume. ik denk dat ik dus eerst voor de amp ga en daarna op die amp en met mijn gitaar gewoon luister welk pedaal het beste past. Ideen voor de amp? Feedback Rotterdam of Rockpalace den haag liggen in mijn buurt.

Jitze
11 mei 2011, 23:01
Scheelt 2 tientjes met de GT-500 uit je lijstje, en 2dehands moet ie voor E150 te krijgen zijn.

De twintube ken ik niet, maar altijd het proberen waard natuurlijk.

heel toevallig net een op mp voor 135 :p zwaar aan het twijfelen... maar ik ga toch eerst testen bij feedback, dus zal deze kans aan mijn neus voor bij moeten laten gaan.

kidrock
11 mei 2011, 23:23
OKe dat waren tot nu toe goede tips, dus moet richting de 40 a 50 watt denken met een goed instelbare volume. ik denk dat ik dus eerst voor de amp ga en daarna op die amp en met mijn gitaar gewoon luister welk pedaal het beste past. Ideen voor de amp? Feedback Rotterdam of Rockpalace den haag liggen in mijn buurt.

Heel verstandig! Eerst de amp en dan de pedal(en), want de basis geluid van de versterker moet je wel aanspreken en ook passen bij de stijl die je wilt gaan spelen.
Welke amp? Teveel om op te noemen... maar probeer eerst maar es de klassiekers zoals: Marshall, Fender, Vox, Mesa, enz. om een beetje een idee te krijgen van verschillende karakters (geluid) die ze hebben. Hopelijk wordt het dan een stuk makkelijker voor je om een mooie 2de handje te scoren :rockon: