PDA

View Full Version : Newtone The Screamer



Vraag
10 mei 2011, 14:53
Iemand ervaring met dit bouwpakket?

Ik heb geen enkele ervaring met solderen en met het bouwen van een pedaal.
Is het makkelijk of moeilijk? En het belangrijkste: hoe klinkt dit effect?

Het is maar zo'n dertig euro voor een clone van de TS-808, dus 't lijkt mij een koopje.

http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=76&products_id=1058

Shaggy
10 mei 2011, 14:56
Relatief makkelijk te bouwen pedaal en het klinkt als een uhh tubescreamer.

Voor 30 eu kun je geen buil vallen. Alternatief is Bad Monkey voor 2 tientjes meer .. maar het bouwen zelf is ook fun en leerzaam

Volgens mij wil je overtuigd worden om het te doen maar je twijfelt nog .. ik zeg .. DOEN!


3 tientjes ben je ook mininmaal kwijt als je uit gaat

Vraag
10 mei 2011, 15:05
Relatief makkelijk te bouwen pedaal en het klinkt als een uhh tubescreamer.

Voor 30 eu kun je geen buil vallen. Alternatief is Bad Monkey voor 2 tientjes meer .. maar het bouwen zelf is ook fun en leerzaam

Volgens mij wil je overtuigd worden om het te doen maar je twijfelt nog .. ik zeg .. DOEN!


3 tientjes ben je ook mininmaal kwijt als je uit gaat


Ik twijfel inderdaad. Ik heb er niets aan om voor 30 euro iets te kopen wat uiteindelijk toch niet werkt. Daarom vroeg ik me af of het ook te doen is voor iemand die totaal geen ervaring heeft met elektronica.

tomdiedom
10 mei 2011, 15:29
Dan vraag ik me af waar jij uitgaat als je 30 e minstens uitgeeft.
OT: Ben ook benieuwd, denk dat ik hem zelf ook aan ga schaffen, een keertje....

roger
10 mei 2011, 23:16
Ik heb 'm gemaakt. Als je een beetje netjes werkt is het goed te doen. Hij klinkt verassend goed, ik gebruik 'm om mijn zelfbouw ocd-clone te stacken.

Ik heb voor de geinteresseerden een 1 op 1 vergelijking van mijn screamer en een originele jaren '80 ts-808, hij komt heeel dicht in de buurt van The Real Thing!

roger
10 mei 2011, 23:20
Dit moet t linkje zijn van de vergelijking. Vintage is de oude, reissue is mijn screamer

http://m.box.net/view_shared/ldjxy2jprx

Midwolda
11 mei 2011, 06:08
Lijkt mij ook een erg leuk soldeer-projectje, kan nog best van het vakantiegeld af... ;)

Wat ik me afvraag, er wordt een IC-voetje gebruikt, kun je dan ook andere IC's uitproberen?
Zo ja, welke IC's, waar zijn die verkrijgbaar, en wat zullen globaal de verschillen zijn?

Nog een vraag: ik zie in het schema dat de toonregeling vrij simpel in elkaar zit.
Nu heb ik hier een oude 4558DD-overdrive liggen zonder toonregeling, die nogal donker klinkt.
Zou ik die toonregeling zo over kunnen nemen? Heeft dat zin, gaat dat werken?
Is het een hoog-doorlaat filter, wat eventueel ook zonder potmeter zou kunnen?
Levert experimenteren met verschillende weerstands- en/of condensator-waarden dan een andere toon op?

johanb
11 mei 2011, 07:18
Als je op de newtonesite de handleiding voor de bouw bekijkt ,dan zul je 8 modificaties aantreffen met verschillende IC's en evt weerstanden.Ik heb hem zelf ook gebouwd ,prima apparaat en niet moeilijk.Hij deed het in 1 keer en was mijn tweede zelfbouw na de Range treble booster.

Midwolda
11 mei 2011, 07:56
:chicken: Ik had niet verder gescrolled dan tot aan het schema... sorry & thanks!

Pé.
11 mei 2011, 12:26
Dit bouwpakket heb ik zelf ook gemaakt! Ontzettend goede tubescreamer kloon, klinkt beter dan een TS9 of een bad monkey (Alle 3 ge-A/B/C't). Klinkt 'duurder'. Moeilijk te omschrijven. Absolute aanrader, wanneer je een beetje kunt solderen. Printje is wel vrij dun en makkelijk te vernaggelen. Ook had ik het probleem dat de gaatjes van de GND (de 'minkant' van diverse aansluitingen) niet goed genoeg uitgeboord waren, waardoor de draadjes niet pasten. Kwestie van een hete naald er door heen prikken, is het zo open. :)

refused199
11 mei 2011, 13:46
Dit moet t linkje zijn van de vergelijking. Vintage is de oude, reissue is mijn screamer

http://m.box.net/view_shared/ldjxy2jprx

Bedankt voor deze vergelijking! Je hebt me overtuigd!
Kun je nog omschrijven waar precies de verschillen in klank zitten?

Liquid_Metal
11 mei 2011, 14:19
Ik heb 'm 1½ jaar geleden gebouwd en hij klinkt echt prima.

Vraag
11 mei 2011, 21:26
Jullie hebben me overtuigd. Heb hem zojuist besteld. Ik ga hem denk ik wit verven en heb ook zwarte pointer knobs en een blauw ledje besteld. Ik wil hem er een beetje uit laten zien als de OCD van Fulltone.

roger
11 mei 2011, 21:42
Kei mooi, hou ons op de hoogte!

Trouwens de OCD was het pedaal wat ik na de screamer gemaakt heb, gewoon op veroboard. Klinkt ook lekker!

Succes!

http://guitar-effects.weebly.com/uploads/2/9/5/3/2953395/5517603_orig.jpg?119

Vraag
11 mei 2011, 22:24
Zal hoogstwaarschijnlijk wel een fotootje sturen als hij af is. Ben benieuwd hoelang het duurt voor het pakketje hier is.

refused199
11 mei 2011, 23:21
Newtone is altijd erg snel met bestellingen dus grote kans dat je hem nog voor het weekend binnen hebt!;)

Vraag
12 mei 2011, 16:07
Dat verwacht ik ook. Hoop het in ieder geval. Dan kan ik in het weekend al aan de slag!

scabiosa
12 mei 2011, 17:32
bestaat er dan ergens ook zo'n zelfbouw-kit voor de OCD?
of is het voor dat effect zelf wat puzzelen?

Vraag
12 mei 2011, 17:57
Op de Newtone-site is dit bouwpakket in ieder geval niet te vinden. Ik denk dat het zelf een beetje knutselen is...

Midwolda
12 mei 2011, 18:13
Ik ga dat Screamer-bouwpakket ook bestellen, inclusief de Fat-mod en wat extra IC's.
Een mooie oefening om m'n soldeervaardigheden wat op te krikken.
Bedankt voor de tip!

Vraag
12 mei 2011, 19:07
Ik heb daar nog een vraag over. Ik ga denk ik ook de AMZ Fat Mod toepassen.

Van de Newtone Screamer handleiding:

Bij deze modificatie wordt condensator C3 (47nF) overbrugd dmv een schakelaar.
C3 vormt samen met R5 een high pass filter.
Wanneer C3 wordt overbrugd wordt in feite het filter
buiten werking gesteld en worden ook de bassen
weer doorgelaten.
Deze modificatie is op het Newtone printje al
voorbereid. Links, naast condensator C3 zijn twee
gaatjes, hierin kunnen draden worden geplaatst
die naar een schakelaar gaan (net als bij de
SYM/ ASYM schakelaar). Met die schakelaar kan
dan C3 eventueel worden overbrugd zodat er
gekozen kan worden tussen de Standaard versie
en de Fat mod.

Kan ik hier uit opmaken dat ik alleen een extra gaatje moet boren en twee extra draadjes en een extra schakelaar nodig heb?

Midwolda
12 mei 2011, 19:22
Ja, zo heb ik dat ook begrepen.

johanb
12 mei 2011, 19:29
Dit heb ik ook gelijk ingebouwd (heel bruikbaar).Je hoeft niets te boren,je kunt gewoon twee draadjes in de daarvoor bestemde gaatjes solderen en de twee draadjes aan een schkelaar solderen.Waar je even op moet letten is dat je goed uitkijkt waar je de schakelaar in de behuizing boort.

Vraag
12 mei 2011, 21:10
Moet ik voor de Fat Mod een SPDT of een DPDT tuimelschakelaar gebruiken? Of maakt het niet uit?

Midwolda
12 mei 2011, 21:17
SPDT is genoeg, DPDT kan ook maar dan gebruik je maar de helft. ;)
(single pole double throw, oftewel 1 draadje op 2 standen, in dit geval aan/uit)

Vraag
12 mei 2011, 21:42
Heb nu nog even een nabestelling gedaan.

Twee SDPT-tuimschakelaartjes besteld. Dan zijn beide schakelaartjes hetzelfde. Ik gebruik er eentje voor de Sym/Asym en eentje voor de Fat Mod.

roger
12 mei 2011, 22:02
bestaat er dan ergens ook zo'n zelfbouw-kit voor de OCD?
of is het voor dat effect zelf wat puzzelen?

Op het newtone forum vind je een thread over de ocd, ook het schema op veroboard en een onderdelenlijst, daar heb ik 'm ook vandaan.

Midwolda
12 mei 2011, 22:13
We zitten tegelijk op dezelfde lijn, Vraag. ;)
Hopelijk lezen ze bij Newtone dit forum ook anders raken ze misschien in verwarring door een dubbele bestelling...

@roger ja, dat is een heel nuttig forum voor dit soort werkjes!

Vraag
12 mei 2011, 22:41
Haha, hopelijk!

zoon van johanb
13 mei 2011, 18:47
even namens mijn pa,

zo is het bij hem geworden :)

http://94.100.124.56/1305400001-1305450000/1305417901-1305418000/1305417908_5_xnFr.jpeg

http://94.100.124.144/1305400001-1305450000/1305417901-1305418000/1305417911_5_z1Q2.jpeg

HalfBlindLefty
13 mei 2011, 22:31
Ik heb een tijdje geleden ook zo'n dingetje gebouwd.
Leuk en goed te doen.
Hier is het mini bouwverslag-topic : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?129086-Bouwpaketje-de-Screamer

Vraag
14 mei 2011, 13:08
Het pakket is vroeg in de middag al aangekomen. Heb er eens naar gekeken. De behuizing is redelijk groot vergeleken met bijvoorbeeld MXR pedalen. Verder zitten alle onderdelen netjes in de verpakking.

Ik ga morgen beginnen met het bouwen denk ik.

Vraag
15 mei 2011, 20:25
Tijdens het solderen las ik het volgende:

* 1 rode 5mm LED (of een andere kleur naar wens, eventueel dan R19 aanpassen)

Ik wil graag een blauwe LED gebruiken. Kan ik dan toch gewoon dezelfde weerstand gebruiken (1k5)?

HaroldA
15 mei 2011, 20:51
De behuizing is redelijk groot vergeleken met bijvoorbeeld MXR pedalen.

Als je 'm in "portrait" gebruikt en de aansluitingen aan de bovenkant maakt neemt hij even veel ruimte in beslag als een MXR-behuizing.

Hij past volgens mij ook in een B-behuizing, maar in een BB is het net wat prettiger werken...

HaroldA
15 mei 2011, 20:51
Ik wil graag een blauwe LED gebruiken. Kan ik dan toch gewoon dezelfde weerstand gebruiken (1k5)?

Blauwe LEDs zijn achterlijk fel. Ik gebruik tot 27k om de LED te temmen.

Vraag
15 mei 2011, 22:11
Blauwe LEDs zijn achterlijk fel. Ik gebruik tot 27k om de LED te temmen.

Is dat niet wel heel veel? Het is maar voor 1 LED'je...

Ik heb even een ouder topic gelezen op dit forum en op internet gezocht en daarin wordt gezegd dat je met 4k7 al goed in de richting zit.

HaroldA
15 mei 2011, 22:27
Ik heb even een ouder topic gelezen op dit forum en op internet gezocht en daarin wordt gezegd dat je met 4k7 al goed in de richting zit.

Liever jij dan ik! :ok:

Weerstandjes kosten 5ct. Koop er genoeg! Newtone heeft overigens ook mooie value packs...

Muchachooo
16 mei 2011, 11:20
Las ik nou een pagina terug dat iemand 2 SPDT's had bijbesteld? Waarvan één voor SYM/ASYM? Want die zit er standaard al bij he!

Ik heb er ook eentje gemaakt, details zijn hier (http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5592.0.html) te vinden.

Klinkt errug goed moet ik zeggen!

Vraag
16 mei 2011, 18:40
Las ik nou een pagina terug dat iemand 2 SPDT's had bijbesteld? Waarvan één voor SYM/ASYM? Want die zit er standaard al bij he!

Ik heb er ook eentje gemaakt, details zijn hier (http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5592.0.html) te vinden.

Klinkt errug goed moet ik zeggen!

Dat was ik. Bij de bouwtekeningen van het pakket is de schakelaar rood. Ik wilde ook de Fat mod toepassen en twee verschillende schakelaars is ook niet mooi. Nu kom ik erachter dat de schakelaar precies hetzelfde is. Opzich niet erg, want ik kan hem nog altijd ergens anders voor gebruiken of vervangen als er eentje kapot gaat.

Vraag
17 mei 2011, 00:01
Heb zojuist alles gesoldeerd. Heb hem even kaal ingeplugd, dus zonder behuizing. Het enige dat ik hoor is een flink gebrom als ik het effect aanzet. Wanneer ik het effect uitzet, heb ik wel gewoon geluid. Zodra ik de batterij eruit haal kan ik ook niet meer op clean spelen, dus er is iets fout met de bypass neem ik aan.

Dat wordt dan alles nalopen...

HaroldA
17 mei 2011, 00:05
Heb zojuist alles gesoldeerd. Heb hem even kaal ingeplugd, dus zonder behuizing. Het enige dat ik hoor is een flink gebrom als ik het effect aanzet. Wanneer ik het effect uitzet, heb ik wel gewoon geluid. Zodra ik de batterij eruit haal kan ik ook niet meer op clean spelen, dus er is iets fout met de bypass neem ik aan.

Dat wordt dan alles nalopen...

Heb je de switch niet 90' gedraaid?

roger
17 mei 2011, 10:27
Ik sluit altijd eerst het printje rechtstreeks aan, dus plus en min op een batterij, input naar de gitaar, output naar versterker en de massa bij elkaar, dan weet je dat het printje goed is en het probleem dan in de overige bedrading zit.

flo123
17 mei 2011, 11:03
Dit kan misschien helpen en anders is er ook nog het Newtone forum:
Mijn zelfgebouwde effect doet het niet, en nu?
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2432.0.html
Bedrading van effecten inclusief voetschakelaar
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2774.0.html
Screamer debug info
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,3112.0.html

Vraag
17 mei 2011, 18:11
Ik zal even uit proberen te leggen wat ik ervaar:

Zonder behuizing ingeplugd op een 9-volt batterij. Clean goed geluid. Zet ik het ding aan, dan krijg ik een ontzettende volumevermindering. De potmeters kan ik draaien, maar het effect is zo goed als nul. Je hoort ergens op de achtergrond een soort overdrive, maar die kraakt en er zit geen sustain in. Verder bromt ie. Schakel ik de Assym/sym tuimelschakelaar naar de ene kant, dan hoor het zojuist uitgelegde geluid. Schakel ik 'm naar de andere kant, dan hoor ik het gewone cleane geluid van mijn gitaar.

Het overschakelen naar de Fat Mod geeft iets meer bas aan het al bestaande, niet aan te horen geluid.

Ik heb de bedrading goed nagekeken en alles klopt.

Ik ga de kabels wat korter maken en hem in de behuizing doen. Dan kijk ik wel wat er gebeurt, maar dit geluid kan nooit goed zijn...

HaroldA
17 mei 2011, 18:22
Ik zal even uit proberen te leggen wat ik ervaar:

Pics or it didn't happen!

En dit natuurlijk:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2432.0.html
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,3112.0.html

Vraag
18 mei 2011, 21:03
Wat moet ik eigenlijk verwachten van de asym/sym schakelaar? Wat houdt dat ''clipping'' in?

Dirk_Hendrik
18 mei 2011, 21:09
Ik
en alles klopt.


Een medeforumlid maakte me in PB eens de opmerking dat als je echt alles had gecheckt en het niet werkte... je dus niet alles had gecheckt.

hij had uiteindelijk gelijk.:chicken:

Post eens wat foto's.

Vraag
18 mei 2011, 22:37
Nogmaals bedrading gecheckt, alle potmeters zijn aangesloten, alle weerstanden kloppen. Ik snap het echt niet meer...

Ik ga er vrijdag nog een keer naar kijken en anders zal ik foto's posten.

€40 euro weggegooid...

HalfBlindLefty
18 mei 2011, 23:26
Transistors goed er in ? IC goed er in e ngeen pootje er onder gevouwen ?
Soldeerverbindingen goed ?

Niet 40 euro weggegooid, ik heb ook een werkende alleen had ik mhh mazzel dat hij het de 1e keer deed

flo123
19 mei 2011, 00:20
€40 euro weggegooid...
Kom kom, foutzoeken (debuggen) hoort erbij!
We krijgen dat ding wel aan de gang maar je zal het rustig, stap voor stap moeten doen. Wij helpen je!
Fotos plaatsten, spanningen meten en hier posten, etc zoals staat in:
"Mijn zelfgebouwde effect doet het niet, en nu?"
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2432.0.html
... Hoogst waarschijnlijk is het een bedradings fout.

Zit de 3PDT voetschakelaar ertussen of nog niet?

HaroldA
19 mei 2011, 00:23
€40 euro weggegooid...

Hoezo dat nou weer? Da's wel heel erg makkelijk gesteld. En waar blijven die foto's?

leroni
19 mei 2011, 16:03
je hebt gewoon veel meer hobby voor 40 euro
als iemand waar hij meteen bij werkt, ben blij


even een paar foto's maken, op het newtone forum plaatsen.
en binnen een paar uur kijken er een paar mensen mee.
en vind je de fout wel

Vraag
19 mei 2011, 16:15
Hij zit in de behuizing. Ik maak straks wel even foto's. Ze staan er vanavond of morgen op. ;)

Basileia
20 mei 2011, 18:04
Ik heb er vandaag een in elkaar gezet. In totaal een uurtje of 3 mee bezig geweest.
Ik vond het een leuk, overzichtelijk projectje. Goede handleiding op de newtone site. Ik geloof dat het allemaal in een keer werkt, maar ik heb hem nog niet goed getest. Niet dat ik enig idee heb hoe een tubescreamer hoort te klinken, ik heb hem meer om het hobbyen dan om het nodig hebben gekocht...

PD1984
21 mei 2011, 13:51
ik heb er nu 3 gemaakt. 2 ervan werkten bij de eerste poging.
De laatste doet alleen t ledje nog niks. ik heb alleen nog geen tijd gehad om het circuitje na te meten. De laatste heb ik ook gelijk ge-mod met een Keeley mod. heel simpel. Dit voorziet de "Screamer" echt een stuk stuk laag waar je eng van word... (echt volledig testen heb ik nog niet gedaan)

ik heb de eerste ter beoordeling mee gegeven aan een collega van mij die een ts9 in zn bezit heeft. hij kwam tot de conclusie dat er nagenoeg geen verschil zit tussen de "screamer" en de TS9 van ibanez. Echter vertelde hij er wel bij dat hij de "screamer" beter vind in de leads en solo's (pingelen dus).

toch leuk!

PS: heeft iemand al ervaring met kits van Musikding.de??? ze hebben daar ook de screamer maar ook veeeeeel meer. Iemand.....

HaroldA
21 mei 2011, 13:52
PS: heeft iemand al ervaring met kits van Musikding.de??? ze hebben daar ook de screamer maar ook veeeeeel meer. Iemand.....

Musikding is zeker ok, niet zo snel als Newtone, maar dat heb je als het een buitenlandse winkel is.

Ik werk zelf niet met kits omdat ik graag op stripboard werk. Misschien ook een idee?

Basileia
22 mei 2011, 15:17
Bij deze nog een paar gutshots van mijn newtone screamer.
http://dl.dropbox.com/u/15058293/DSC_0053.jpg
http://dl.dropbox.com/u/15058293/DSC_0054.JPG
http://dl.dropbox.com/u/15058293/DSC_0059.JPG

HaroldA
22 mei 2011, 15:33
Bij deze nog een paar gutshots van mijn newtone screamer.

Zo, een cursus solderen kan bij jou geen kwaad! Ik ben zeer verbaasd dat hij het doet met zoveel slechte solderingen!

Zo hoort een soldering er uit te zien:
http://www.ami.ac.uk/courses/topics/0170_wsp/images/ass_bapws_phr.jpg

Basileia
22 mei 2011, 15:35
Zo, een cursus solderen kan bij jou geen kwaad! Ik ben zeer verbaasd dat hij het doet met zoveel slechte solderingen!

Zo hoort een soldering er uit te zien:
http://www.ami.ac.uk/courses/topics/0170_wsp/images/ass_bapws_phr.jpg

Ja, als je hem van de zijkant fotografeert...

HaroldA
22 mei 2011, 15:37
Ja, als je hem van de zijkant fotografeert...

Bij die van jou zijn de gaten niet eens gevuld met soldeer...

refused199
22 mei 2011, 15:51
Kleine moeite om de soldeerverbindingen even opnieuw langs te gaan met een rolletje tin en de soldeerbout. Dan ben je wel verzekerd van betere verbindingen die ook in de toekomst niet zo snel het leven laten.

Vraag
22 mei 2011, 21:39
Niet veel gedaan dit weekend, maar ik heb ondertussen een vraagje:

De middelste knop, tone, doet het volgens mij.

Helemaal naar links - veel bass. Helemaal naar rechts - veel treble.

De rechtse knop, level, doet het ook, maar ik denk dat er iets niet klopt. Wanneer ik hem namelijk 100% open draai, gaat het geluid net zo hard als het cleane signaal. Moet het niet zo zijn dat op 50% opengedraaid hij even hard moet gaan als mijn clean?

De drive doet niets.

True bypass doet het.

HaroldA
23 mei 2011, 13:45
Niet veel gedaan dit weekend, maar ik heb ondertussen een vraagje:

Waar zijn je foto's?

flo123
23 mei 2011, 16:20
En waar zijn de spannings metingen? :)

Vraag
23 mei 2011, 17:30
Spanningsmetingen:

Overal 0,1...

Batterij = 9,45.

Ik weet het probleem hoogstwaarschijnlijk.
Ik heb harde kabels gebruikt bij de potmeters. Deze ga ik vervangen door zachte kabels, net als bij de rest van de gesoldeerde onderdelen.

Vraag
23 mei 2011, 19:48
Overigens, kan iemand mij zeggen hoe Level op dit pedaal in elkaar zit.
Is het geluid van mijn cleane sound even hard wanneer het pedaal 100% opengedraaid is, of moet dit juist op 50% zo zijn? Ik ga er namelijk wel vanuit dat ik uit dit effect een volume-boost moet kunnen halen.

HaroldA
23 mei 2011, 19:49
Ik ga er namelijk wel vanuit dat ik uit dit effect een volume-boost moet kunnen halen.

En dat is helemaal correct! :ok:

HaroldA
23 mei 2011, 19:50
Ik heb harde kabels gebruikt bij de potmeters. Deze ga ik vervangen door zachte kabels, net als bij de rest van de gesoldeerde onderdelen.

Harde kabels geleiden even goed als zachte kabels, dus dat is het niet.

Overal 0,1v klopt ook helemaal niet. Waar blijven je foto's?

PD1984
25 mei 2011, 08:32
foto's om de solderingen te checken? :-P

Vraag
26 mei 2011, 22:49
Vandaag weer helemaal opnieuw gesoldeerd. Zodra ik het pedaal inplug verandert de hele toon van mijn gitaar. Er komt veel bass in, ook al staat het pedaal uit. Drive knob doet niets. Hier de langverwachte foto's. Ben benieuwd of jullie eruit kunnen komen.

http://i55.tinypic.com/2q029ma.jp
http://i55.tinypic.com/znsg2r.jpg
http://i52.tinypic.com/96du8o.jpg
http://i56.tinypic.com/2evagat.jpg
http://i55.tinypic.com/2itmqfl.jpg

roger
26 mei 2011, 23:08
Ik zie op het printje diverse pootjes die je niet kort genoeg hebt afgeknipt, grote kans dat die ergens sluiting maken als je t printje inbouwt.

Probeer eens (zoals ik eerder al schreef) het printje aan te sluiten zonder switch-led en zo, dan weet je of t printje ok is. Succes!

HaroldA
26 mei 2011, 23:28
Als het in bypass al fout gaat dan is er een slecht soldeerpunt op de switch, of je hebt de switch gesmolten door te langzaam te werken...

Vraag
5 juni 2011, 21:07
Al een tijdje niets meer van me laten horen. In de bypass doet de sound het prima. Zodra je het pedaal aanzet, tja.....

Ik heb mijn vader, met zo'n vijfentwintig jaar ervaring in de elektronica, ernaar laten kijken. Die heeft het een en ander geprobeerd, maar het blijft hetzelfde. In de bypass klinkt het geluid hetzelfde als zonder het aangesloten effect, maar zodra je het pedaal aanzet doet alleen 'Tone' het, en nog niet eens op een fatsoenlijke manier.

Alle weerstanden zitten precies zo als op de afbeeldingen en in de uitleg is beschreven, net als de kabeltjes.

We zijn zo ongeveer tot de conclusie gekomen dat er iets niet deugt in de print of in het IC'tje.

Iemand?

roger
5 juni 2011, 21:21
Wat je nog zou kunnen proberen: het printplaatje tegen een burolamp of zo houden, dus dat het licht "door de print" schijnt. Zo kun je vaak goed zien of er ergens een kloddertje soldeer een ander baantje raakt. Bij veroboard werkt dit goed!

HaroldA
5 juni 2011, 21:22
We zijn zo ongeveer tot de conclusie gekomen dat er iets niet deugt in de print of in het IC'tje.

Iemand?

Audio probe?

roger
5 juni 2011, 21:25
Zoiets dus...http://tapatalk.com/mu/52aee34b-d80f-9f8c.jpg

HaroldA
5 juni 2011, 21:26
Zoiets dus...

Dat is echt overbodig als je netjes met een mesje de banen schoon schraapt. Als je er met je mesje niet doorheen kan: desolderen!

Nagramoth
16 juni 2011, 10:37
Heuj... ik heb sinds vandaag ook een Screamer-pakketje. Verjaardagscadeautje van mijn kids. :seriousf:

Mijn handen beginnen te jeuken...

Nagramoth
19 juni 2011, 13:46
*bump*

En klaar!!!
Alles werkt naar behoren. Ik heb zowel de Keeley- als de AMZ Fat mod toegepast. Helemaal geen slechte ts voor dat geld hoor...

http://i924.photobucket.com/albums/ad83/Nagramoth/Muziek/a940e663.jpg

HaroldA
19 juni 2011, 13:49
Alles werkt naar behoren. Ik heb zowel de Keeley- als de AMZ Fat mod toegepast. Helemaal geen slechte ts voor dat geld hoor...

Vette graphics! :ok:

Ik had alleen de in/output aan de bovenzijde gemaakt, zeker omdat het al een BB behuizing is.

flo123
19 juni 2011, 13:59
Vette graphics! :ok:
+1
Heb je nog een beschermingslaag over de sticker/decal gespoten?

Vraag
19 juni 2011, 21:22
Jaloers op je.

De jouwe doet het in een keer, de mijne nog steeds niet....

HaroldA
19 juni 2011, 21:42
Jaloers op je.

De jouwe doet het in een keer, de mijne nog steeds niet....

Zonder helemaal terug te gaan lezen: heb je al een keer met een audioprobe het signaalpad gevolgd? Kloppen de voltages op de transistoren en het IC?

Vraag
19 juni 2011, 22:50
Zonder helemaal terug te gaan lezen: heb je al een keer met een audioprobe het signaalpad gevolgd? Kloppen de voltages op de transistoren en het IC?

Om eerlijk te zijn, ik heb het een beetje opgegeven. Ga er binnenkort weer aan beginnen, maar zit nu met school.

Ik heb ook niet echt een idee hoe ik een audioprobe maak of uitvoer.

De voltages heb ik eens gemeten toen alles gesoldeerd was. Die voltages kwamen uit op 0,01...

HaroldA
19 juni 2011, 22:52
Om eerlijk te zijn, ik heb het een beetje opgegeven. Ga er binnenkort weer aan beginnen, maar zit nu met school.

Ik heb ook niet echt een idee hoe ik een audioprobe maak of uitvoer.

Alle info staat op het Newtone forum met deze als belangrijkste: http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,3112.0.html

...maar die zul je vast al wel doorgenomen hebben!

flo123
19 juni 2011, 23:14
Een audioprobe is een mooi woord voor een doorgeknipt gitaar snoer (met optioneel een condensator aan het uiteinde).
Het uiteinde strip je zodat de draad in de kern blootligt. De kant met de jack stop je in je versterker die je zacht zet. Dan kun je met de gestripte kant een punt in het effect aanraken en luisteren hoe het signaal klinkt.
Handig als je wilt checken waar je signaal verdwijnt bij de bedrading op in het circuit als je geen osciloscoop hebt.
Zie ook:
"Mijn zelfgebouwde effect doet het niet, en nu?"
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2432.0.html

Vraag
20 juni 2011, 22:41
@ HaroldA: Ik heb op dat forum al redelijk veel doorgelezen.
@ Flo123: Dan ga ik even iets met dat audio probe geval proberen. Bedankt!

guitarkid
23 juni 2011, 16:15
Dit moet t linkje zijn van de vergelijking. Vintage is de oude, reissue is mijn screamer

http://m.box.net/view_shared/ldjxy2jprx

Ik had je dit al ge-PMed, maar 't mag ook openbaar: prachtige toon op die demo, Roger! Ik wil er dus ook één! Hebbe hebbe hebbe! :)
@Vraag: ik hoop dat je het voor elkaar krijgt, want het is de moeite waard!

adrinalino
23 juni 2011, 18:18
Kep er ook een gebouwd. Alles bij elkaar zo'n 6 uur werk. Een mooi TS sound.

Hoi,

Aad.

Dirk_Hendrik
23 juni 2011, 19:13
@ HaroldA: Ik heb op dat forum al redelijk veel doorgelezen.
@ Flo123: Dan ga ik even iets met dat audio probe geval proberen. Bedankt!

Zolang je overal 0 volt meet... kun je met een audioprobe konten tot je een ons weegt maar ga je niks bereiken. Dat eerst oplossen dus.

Vraag
23 juni 2011, 21:50
Zolang je overal 0 volt meet... kun je met een audioprobe konten tot je een ons weegt maar ga je niks bereiken. Dat eerst oplossen dus.

Oke, maar hoe los ik dat dan op?

Ik denk dat ik het volgende ga doen. Ik ga alles eruit halen en het printje een keer nakijken of ergens iets doorgebrand is of iets dergelijks. Dan ga ik nog eens alles solderen, meteen met een mesje alles goed bewerken en dan kijken wat het apparaatje doet.

Dirk_Hendrik
23 juni 2011, 22:20
Oke, maar hoe los ik dat dan op?


Door eerst eens te gaan denken en niet meteen allemaal nieuwe akties te gaan verzinnen die je nooit gaan helpen je probleem te vinden. Analyseer je probleem stapsgewijs door te meten en uit te vinden waar het mis gaat.

Bij m'n beste weten heb je gepost dat je overal 0 volt had.Dat heeft je vader met 25 jaar elektronica ervaring blijkbaar ook niet opgelost (sorry paps van vraag). Conclusie dat het de print is is ammehoela. Er zijn je velen voorgegaan. Dat het de opamp is kan maar wel weer toevallig dat het net weer het onderdeel met de meeste pootjes is wat wel stuk zal zijn...

Dus je begint met een batterijvoeding. Je meet op die, nog niet aangesloten, batterij of je daar nog 9 volt hebt. Niet? Batterij leeg of je meet verkeerd. Batterij tegen je tong. Doet het een beetje pijn? batterij vol en dus meet je verkeerd. geen pijn? batterij leeg, niewe halen en bij het begin beginnen.

Dus:
Je hebt een nieuwe batterij en je meet ongeveer 9 volt. Mooi. Sluit je batterij nu aan en meet weer, op die batterijklemmen, of je die spanning nog hebt? Nee? Je hebt een dikke kortsluiting. Ja? Verder meten. Volg de draden van je batterij naar je print. Heb je nog 9 volt? Mooi. Staat 1 van die meetpennen nu toevallig op een massaspoor op je print? Laat em daar dan staan.

En dan meet je op je opamp. Pin 8: 9 volt, pin 3 en 5, een volt of 4.5

Zolang je dat niet meet is het interessanter te vertellen wat je wel meet dan om alles uit elkaar te rukken en met een mes te gaan bekrassen.

flo123
23 juni 2011, 22:59
+1
Goed verhaal Dirk!

Vraag
24 juni 2011, 15:31
Goed, goed. Ik snap hem.

Laat het weten als ik iets heb.

guitarkid
9 juli 2011, 17:52
Ok, enthousiast geworden door deze draad wilde ik er ook één. Ik ben echter een noob als het gaat om solderen etc, maar laat mede-forummer Roger nou bereid zijn om 'm voor me in elkaar te zetten (ik heb ook al eens een Newtone Flowerbooster van 'm gekocht: aanrader dat ding!) en dat tegen wel extreem toffe voorwaarden. Ik zal zeker nog een foto van het eindresultaat plaatsen, maar kreeg net deze van de lay-out opgestuurd en dat vind ik wel waanzinnig leuk! Ik heb 'm ook al gehoord via een mp3-tje en ja, dat wordt kicken!!!
Me happy!!!!! :crazyhappy:

@Vraag: hoe lijkt 't met de jouwe??

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/foto4.jpg

roger
9 juli 2011, 21:32
Zie hier het eindresultaat!!!http://tapatalk.com/mu/52aee34b-ac6b-c297.jpg
http://tapatalk.com/mu/52aee34b-ac83-d971.jpg
http://tapatalk.com/mu/52aee34b-acb5-b75f.jpg

guitarkid
9 juli 2011, 21:41
Zie hier het eindresultaat!!!http://tapatalk.com/mu/52aee34b-ac6b-c297.jpg


YES!!!! :crazyhappy: :) :mmmm:

guitarkid
10 juli 2011, 10:48
Lijkt mij ook een erg leuk soldeer-projectje, kan nog best van het vakantiegeld af... ;)

Wat ik me afvraag, er wordt een IC-voetje gebruikt, kun je dan ook andere IC's uitproberen?
Zo ja, welke IC's, waar zijn die verkrijgbaar, en wat zullen globaal de verschillen zijn?

Nog een vraag: ik zie in het schema dat de toonregeling vrij simpel in elkaar zit.
Nu heb ik hier een oude 4558DD-overdrive liggen zonder toonregeling, die nogal donker klinkt.
Zou ik die toonregeling zo over kunnen nemen? Heeft dat zin, gaat dat werken?
Is het een hoog-doorlaat filter, wat eventueel ook zonder potmeter zou kunnen?
Levert experimenteren met verschillende weerstands- en/of condensator-waarden dan een andere toon op?

Als je wilt: kom 'm binnenkort sowieso even proberen in Zuidbroek! Je bent van harte welkom.

Gr. Coos

HaroldA
10 juli 2011, 11:36
Nu heb ik hier een oude 4558DD-overdrive liggen zonder toonregeling, die nogal donker klinkt.

Is dat toevallig een Distortion+ clone?

De tonepot van veel effecten is gewoon een hoog-af filter, dus daar heb je helemaal niets aan. Je moet het in het circuit zelf oplossen...

Midwolda
10 juli 2011, 11:44
Ha, tof Coos, bedankt voor de uitnodiging! Niet meteen, over twee weken vakantie, ik pm je, okee?
(Ik rij 2x per werkdag langs Zuidbroek en dan denk ik hier zit toch ergens een studio maar ik hoor niks? :seriousf: )

Heb inmiddels ook zo'n Screamer besteld en ontvangen maar ben er nog niet aan toe gekomen om ook inderdaad te gaan solderen. Heb er wel zin in, heb ook al een kek diezein in de kop, heb nog een Ibanez decal liggen dus...

Zo te zien heeft jouw Screamer geen mods, zelfs geen Fat-switch (die er toch standaard bij zit)?

Midwolda
10 juli 2011, 11:46
Is dat toevallig een Distortion+ clone?

De tonepot van veel effecten is gewoon een hoog-af filter, dus daar heb je helemaal niets aan. Je moet het in het circuit zelf oplossen...

Nou, de Distortion+ zou dan een clone van deze zijn? want dit is een jaren 70 bakkie...
Het is een Boston Overdrive, 'k zal even de foto's opzoeken, had ik hier al eens ergens geplaatst.

HaroldA
10 juli 2011, 11:55
Nou, de Distortion+ zou dan een clone van deze zijn? want dit is een jaren 70 bakkie...

En de Dist+ niet?


The MXR Distortion+ was designed by Keith Barr (former President and co-founder of MXR Innovations) in the early 1970s

Midwolda
10 juli 2011, 11:58
:chicken: Dunno, vandaar de ?

Midwolda
10 juli 2011, 12:05
Is dat toevallig een Distortion+ clone?

De tonepot van veel effecten is gewoon een hoog-af filter, dus daar heb je helemaal niets aan. Je moet het in het circuit zelf oplossen...

Dat moet dan goed te doen zijn want het stelt eigenlijk niet zoveel voor:

http://img690.imageshack.us/img690/8610/p1010012p.jpg

Nog even verder zoeken naar een foto van de andere kant van het bordje.

HaroldA
10 juli 2011, 12:07
Dat moet dan goed te doen zijn want het stelt eigenlijk niet zoveel voor:

Een aantal van die transistoren worden ook gebruikt voor het bypass-schakelen. Ik gok er wel op dat dit een Distortion+ clone is en daar zijn gigantisch veel mods voor te vinden op de Interwebs.

guitarkid
10 juli 2011, 13:22
Ha, tof Coos, bedankt voor de uitnodiging! Niet meteen, over twee weken vakantie, ik pm je, okee?
(Ik rij 2x per werkdag langs Zuidbroek en dan denk ik hier zit toch ergens een studio maar ik hoor niks? :seriousf: )

Heb inmiddels ook zo'n Screamer besteld en ontvangen maar ben er nog niet aan toe gekomen om ook inderdaad te gaan solderen. Heb er wel zin in, heb ook al een kek diezein in de kop, heb nog een Ibanez decal liggen dus...

Zo te zien heeft jouw Screamer geen mods, zelfs geen Fat-switch (die er toch standaard bij zit)?

Leuk, gaan we doen!
Wat betreft mods etc: geen idee! Roger weet daar ongetwijfeld meer over!

guitarkid
15 juli 2011, 10:38
Gisteravond terug gekomen van een korte vakantie en de Screamer lag al op me te wachten! Leuk thuiskomen dan!
Vanmorgen even gas gegeven en ik vind het wel een mooi pedaal, kan niet anders zeggen!
Ik vertrek 1 aug naar Portugal voor een tourtje van een dikke week en daar speel ik op een amp die ik (nog) niet ken, dus ik neem een Blackstar HT Dual en mijn Newtone Flowerbooster mee. Weet ik in ieder geval dat ik voldoende sound kan maken, in één of andere combi. Omdat de Screamer echt lekker klinkt (en de mijne is in een kleine behuizing gebouwd) neem ik die ook mee, maar hij werkt echter niet zo fijn met de booster en ik heb af en toe iets meer gain nodig dan de Screamer heeft. Het geluid wordt te "middy", terwijl de booster wel te gek werkt op de HT Dual. Die HT klinkt sowieso erg goed maar het tweede kanaal is een fractie te weinig 'open" en met de Flowerbooster werkt dat dan juist wel erg goed! Ik had de HT wel thuis willen laten als de combi Screamer/Flowerbooster zou werken, 't moet allemaal in de handbagage....
Iemand toevallig een vergelijkbare ervaring met een dergelijke combi?

bass blom
15 juli 2011, 10:42
ik zit met dezelfde vraag.
net een newtone screamer gebouwd, bevalt prima.
mijn BOR verkocht, maar ik mis nu wel de boost.
welke booster combineert lekker met een screamer?

HaroldA
15 juli 2011, 10:53
Iemand toevallig een vergelijkbare ervaring met een dergelijke combi?

De Flower Booster (ZVex SHO) voegt ook gain toe en smeert de boel lekker dicht. Icm een mid-focussed tube screamer gaat dat niet lekker werken (IMHO).

Probeer eens een cleanere boost zoals de LPB-1...

guitarkid
15 juli 2011, 12:20
De Flower Booster (ZVex SHO) voegt ook gain toe en smeert de boel lekker dicht. Icm een mid-focussed tube screamer gaat dat niet lekker werken (IMHO).

Probeer eens een cleanere boost zoals de LPB-1...

Shit, die heb ik kort geleden verkocht voor weinig omdat die Flowerbooster veel fijner was (en stiller, die EH bromt nogal met een externe voeding), zeker i.c.m. mijn Delta Blues.
Jouw omschrijving (mid-focussed) is zeer to-the-point en ik ga derhalve nu op zoek naar een goede clean boost! Harold, laat dat "humble" dus maar weg! :)
Nog meer goede tips voor Bass en ondergetekende?

Gr. Coos

HaroldA
15 juli 2011, 12:23
Nog meer goede tips voor Bass en ondergetekende?

Micro Amp, LPB-1, EP Booster(?), MXR/CAE Boost/Line Drive, etc... Allemaal cleane* boosters.


*) "Clean" bestaat niet icm booster. Mensen horen frequenties anders op andere volumes dus een booster zal altijd kleuren.

guitarkid
15 juli 2011, 15:00
Micro Amp, LPB-1, EP Booster(?), MXR/CAE Boost/Line Drive, etc... Allemaal cleane* boosters.


*) "Clean" bestaat niet icm booster. Mensen horen frequenties anders op andere volumes dus een booster zal altijd kleuren.

Wat me vooral opvalt is dat ik eerder een volumeboost krijg dan een gainboost. En dan wordt inderdaad het op zich mooie "middy" karakter van de Screamer te veel van het goede, maar ik krijg ook niet die compacte oversturing die ik bij de Delta Blues en de HT Dual wel heb met de Flowerbooster.
Nou ja, wtf, ik ben erg blij met "mijn" Screamer en zeker ook met de persoonlijke lay-out die Roger gemaakt heeft! Het mooie is dat met alleen die Screamer en een amp je duidelijk cleaner gaat spelen en de Screamer werkt wel weer ok als booster samen met de Delta Blues.
Ik zal toch wat gaan experimenteren met het door Harold genoemde speelgoed. Ik weet alleen niet of al die apparaten hier in de buurt een beetje voorhanden zijn.

roger
15 juli 2011, 15:59
Hè Coos

Als je de Flowerbooster na de screamer zet werkt de Flowerbooster als volumeboost. De FB voor de screamer werkt als gainboost.

Ikzelf gebruik de OCD als basisgeluid, dus die staat altijd aan. De Flowerbooster na de ocd voor solovolume en de screamer voor de OCD voor extra gain. Voor mij werkt dit setje perfect!

Fijn dat hij goed bevalt!

guitarkid
15 juli 2011, 16:38
Hè Coos

Als je de Flowerbooster na de screamer zet werkt de Flowerbooster als volumeboost. De FB voor de screamer werkt als gainboost.

Ikzelf gebruik de OCD als basisgeluid, dus die staat altijd aan. De Flowerbooster na de ocd voor solovolume en de screamer voor de OCD voor extra gain. Voor mij werkt dit setje perfect!

Fijn dat hij goed bevalt!

Hallo Roger.

Ik had je vanavond sowieso nog even een mailtje gestuurd, maar je weet inmiddels dat ik er erg blij mee ben!
Ik heb de booster vanzelfsprekend voor de Screamer aangesloten, maar dan nog reageert hij anders dan bijv. bij de Peavey en de Blackstar, echt meer een volume- dan een gainboost.
Maar ik vind het een heerlijke overdrive, zeker samen met een Tele!!!! :lovelove:

Midwolda
2 maart 2012, 07:35
Bumpetiebump...

Heb deze 808 inmiddels ook al een tijdje, werkt prima, klinkt goed, met de Burr Brown OPA2134 chip.

Heb er twee vragen over:
1.) De FAT-switch is me veel te donker, en de asym-switch geeft geen (voor mij) hoorbaar verschil.
Kan ik deze mini-switches naar iets anders leuks (zinvollers) modden?
2.) De Drive-pot staat bij mij altijd onder de 10:00 uur stand, zou graag zien dat dit fijner regelbaar is.
Andere pot of weerstand of condensator of diode of wat?

Misschien een combi van de twee vragen, dat èèn mini-switch naar de helft van de drive schakelt ofzo? :chicken:

Edit: voor de FAT-switch ben ik er al uit.
Normaal overbrugt die een 47nF condensator (C3) maar die kan ik natuurlijk ook gebruiken
om er nog een 15nF of zelfs een 22nF condensator overheen te zetten. Even uitproberen.
Nu nog die half-drive-switch.

Edit 2: R6 switchable maken, van 51K (standaard) naar de helft?
En wat doe ik dan met de diodes, vastzetten op sym of op asym?

bass blom
2 maart 2012, 10:41
die drive pot..

kleinere pot met aan beide kanten een weerstandje zodat het totaal op de originele waarde komt.

Midwolda
2 maart 2012, 10:45
Ja, had ik ook al bedacht...
maar als ik de R6 switchable maak naar een andere waarde behoud ik ook het originele schema, kan ik kiezen.
Die mini-switch zit er nou toch al.