PDA

View Full Version : Marshall Plexi clones



OldSkool
10 mei 2011, 14:40
Hoi allen!

Na veel versterkers gehad en getest te hebben ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat mijn voorkeur toch echt het oude plexi (-achtig) geluid is, vooral die dikke rand aan het clean. Ik twijfel nog tussen een JTM50 of een 50W plexi bass.

Zo nu en dan kom ik op het TGP forum en daar wordt voornamelijk Metropolous aangeprezen als de beste plexi clone, omdat hij exacte clones met top kwaliteit onderdelen maakt. Aangezien ik het niet zie zitten om een amp uit de US te laten komen i.v.m. invoerrechten en belasting etc. vroeg ik me af of wij hier in de NL/EU ook clones van die kwaliteit hebben. Ik lees e.e.a. over CMW-amps. Goede amps, maar vaak ook iets moderner gevoiced. Zijn er meer bouwers die de kwaliteit van Metropolous leveren in NL/EU?

Jelle

The Running Man
10 mei 2011, 17:46
Ik heb er een besteld bij Giablo
Plexi '67 circuit met PPIMV en 50/100 watt schakeling
Afwerking is subliem
Zie draadje Giablo Challenger

http://www.gitaarnet.nl/forum/entry.php?15-Giablo-amps-review

Mitch
10 mei 2011, 19:24
Die twee heb ik beide gehoord en dat zijn toch twee behoorlijk verschillende bakken qua sound. Heb ze helaas niet kunnen A/B'en, maar de verschillen zijn duidelijk. De CMW Plexi+ heeft 'de' sound absoluut aan boord, de Giablo heeft dat nog niet naar mijn idee. De (moeilijke0 balans tussen hoog en laag is nog niet wat 't moet zijn en de dynamiek ook nog niet helemaal. De Plexi's die ik tot nu toe van Vernet heb gehoord (zowel de 50 als de 100) zitten daar ongeveer tussen in. Is ook wel een aanrader. Voor de rest heb ik weinig ervaring met clones, al moet ik zeggen dat ik tot nu toe alle clips die ik ooit heb gehoord van Metro wel érg goed vond. Mojave ook trouwens. Maar die heeft volgens mij ook geen dealer in deze contreien.

nico verduin
10 mei 2011, 19:41
Hoi allen!


Zo nu en dan kom ik op het TGP forum en daar wordt voornamelijk Metropolous aangeprezen als de beste plexi clone, omdat hij exacte clones met top kwaliteit onderdelen maakt. Aangezien ik het niet zie zitten om een amp uit de US te laten komen i.v.m. invoerrechten en belasting etc. vroeg ik me af of wij hier in de NL/EU ook clones van die kwaliteit hebben. Ik lees e.e.a. over CMW-amps. Goede amps, maar vaak ook iets moderner gevoiced. Zijn er meer bouwers die de kwaliteit van Metropolous leveren in NL/EU?

JelleIk vind 1000 US$ voor een stuk of 7 mustards en een ander chassis ook wel erg veel geld hoor. Denk dat ik de prijzen voor mijn mustards maar ff ga verhogen:seriousf:

Mitch
10 mei 2011, 19:55
Een ander chassis en een ander merk caps t.o.v welk ander merk bedoel je?

nico verduin
10 mei 2011, 20:07
Een ander chassis en een ander merk caps t.o.v welk ander merk bedoel je?Volgens de site :http://plexireplicas.com/metropoulos-amplifiers/45-100-block-end/
Is het enige verschil dat er SoZo's zijn gebruikt ipv mustards en een ander chassis. Prijs verschil 1000 uS$. En volgens mij zat er in de originele Marshall Piher of Beyslach weerstanden (= koolfilm, Die rode).

Tristan
10 mei 2011, 20:24
Blankenship heb je ook nog, die schijnen bij de serieuzere gitaristen in de USA vrij populair te zijn.
Daarnaast schijnt de Bad Cat BC50 ook een Plexi Clone te zijn, is nu leuk geprijst bij Van De Haar.
Fargen zijn volgens mij ook goed en niet te duur.
Cornell heb ik weleens getest, de 18/20 watter dan, die was in ieder geval erg goed, en netjes geprijst in de UK.
De Blockhead JTM45 amp heb ik ook weleens getest, maar dat vond ik maar niks, weinig crunch en een vrij levensloos geluid.
Evenals een TAD clone, in herinnering wel beter dan de Blockhead, maar die had het ook gewoon niet.
De CMW Plexi + heeft eerder een vintage sound dan een moderne sound zou ik zeggen, hoewel ze exemplarisch qua sound wel wat verschillen heb ik het idee.
Vergeet de Marsha overigens niet, dat is volgens mij ook een erg goede Marshall achtige amp.
Je raadt het al, ik ben ook helemaal gek van die echte vette zingende en Rockende Marshall toon.

Mitch
10 mei 2011, 20:28
Volgens de site :http://plexireplicas.com/metropoulos-amplifiers/45-100-block-end/
Is het enige verschil dat er SoZo's zijn gebruikt ipv mustards en een ander chassis. Prijs verschil 1000 uS$. En volgens mij zat er in de originele Marshall Piher of Beyslach weerstanden (= koolfilm, Die rode).
O, je bedoelt hun standaard model t.o.v. de limited edition. Ach, ieder zijn marketing hè?

De enige Fargen die ik heb gehoord was dat kleine ding, de miniplex of zo? Niet om aan te horen zeg. Ongelofelijk pinnig en ondanks het lage vermogen alsnog knetterhard vóór -ie begon op te breken.

Tristan
10 mei 2011, 21:19
Okee, ik heb 'm nooit getest, maar ik dacht altijd dat het wel een goed ding was.

Mitch
10 mei 2011, 21:25
Dat was mijn vooroordeel ook :D Bernd Veenema had 'm eens meegenomen. Hij was er zelf ook niet echt blij mee maar ik kan 't nu wel zeggen, hij heeft 'm al lang verkocht.

Tristan
11 mei 2011, 00:51
Okee, duidelijk. :D

Kakihara
11 mei 2011, 07:53
In Gent zit Freeqi (http://www.freeqi.be/Amps/Amps.html).Is voor België wat Hook is voor Nederland.

OldSkool
11 mei 2011, 08:15
Die Blankenship en Marsha lijken mij ook gaaf, maar ja, weer uit de USA :S Zal wel met groener gras aan de overkant te maken hebben... Cornell ken ik niet.

Heb ook Volt Amplification uit de UK en Gladius uit Duitsland gevonden. Iemand ervaringen met deze?

Fargen ken ik en was ik zelf ook niet erg enthousiast over. Ik zoek iets dat relatief snel begint op te breken, eventueel met PPIMV ofzo. Heb begrepen da Chris een goede PPIMV maakt.

LordRiffenstein
11 mei 2011, 08:28
Een van de beste plexi-clones die ik gehoord heb komt van bij Audio Amp Company uit Duitsland. Heb ze op de Musikmesse opnieuw kunnen testen en z´n Marshall-clones klonken ERG goed (heb zelf 2 vintage Marshalls).

http://www.audioampco.com/

Misery Signals
11 mei 2011, 08:32
De Plexi's die ik tot nu toe van Vernet heb gehoord (zowel de 50 als de 100) zitten daar ongeveer tussen in. Is ook wel een aanrader.
Bouwt Vernet niet gewoon Ceriatone kits in een zelfgemaakte behuizing?

MS

almarvk
11 mei 2011, 08:57
Ieme had toch nog een stoere paarse Vernet?

DaveItUp
11 mei 2011, 10:00
Waarom niet een vroeg 70's metalface Marshall? Zal denk ik een pak goedkoper zijn dan een boutique clone.

tommus42
11 mei 2011, 10:12
Ouwe London City scoren, aanpassen aan je wensen:hide:.

OldSkool
11 mei 2011, 11:03
Waarom niet een vroeg 70's metalface Marshall? Zal denk ik een pak goedkoper zijn dan een boutique clone.

Ik heb een aantal vroege '70s plexi's geprobeerd, maar elke keer is er wel iets mis mee en ik kan zelf niet inschatten wat er dan precies aan kosten bij komen. Ik wil 'm wel in goede conditie hebben, zodat ik erop kan vertrouwen dat 'ie goed werkt als ik er live mee wil gaan spelen.

Daarnaast twijfel ik nog over een 1986 en een JTM50, die laatsten zijn denk ik niet origineel te krijgen...

Tristan
11 mei 2011, 15:15
Je hebt in Duitsland ook nog Siegmund amps, die hadden ze een aantal jaar geleden staan bij Jukebox (nu Guitarking), schijnen ook fantastische Plexi clones te bouwen.
De andere twee namen die je noemt zeggen mij in ieder geval niks.
Cornell, zoals gezegd, zeker het checken waard, ligt volgens mij qua prijs ook niet zo belachelijk hoog.
Dat Audio Amp Co klinkt ook interessant, ik kan alleen helaas niet vinden wat de prijzen daarvan zijn.
Splawn is misschien ook nog een optie, okee het is een hotrod maar dat is de Marsha eigenlijk ook, en daarnaast kan je de Splawn volgens mij voor rond de 1800 euro bij je thuis hebben staan.
Wat betreft de PPIMV, ik weet het niet, ik denk dat ik in een Plexi achtige amp toch eerder aan power scaling zou denken, ik heb zelf het idee dat dat betere resultaten geeft.
Marshall doet nu als ik het goed begrepen heb hetzelfde met de AFD en YJM amps.

iWishmaster
11 mei 2011, 15:26
Bouwt Vernet niet gewoon Ceriatone kits in een zelfgemaakte behuizing?

MS

Zover ik weet gebruikt hij het chassis en de trafo's van ceriatone. De overige onderdelen weet ik niet zeker, maar heb eens gelezen dat hij (soms of altijd) andere componenten gebruikt als ceriatone en niet zomaar de schema's 1 op 1 overneemt. De behuizing en cabinetten maakt hij zelf. Niet zomaar de kitjes nabouwen (althans, niet meer), maar in detail weet ik het niet.

On-topic: maakte Eindhoven Amps (in Eindhoven ...) geen plexi clones?

Mitch
11 mei 2011, 18:46
Als ik me goed herinner is Vernet begonnen met hoofdzakelijk de Ceriatonekit (maar al niet helemaal) en is hij daar steeds iets verder vanaf gegaan. Maar de ruggegraat gebruikt hij nog wel, al heb ik 'm recentelijk niet gesproken over zijn amps.

Franc
12 mei 2011, 16:02
Klopt, mijn allereerste 'commerciële Plexi' was een Ceriatone kit, tegenwoordig gebruik ik alleen nog hun chassis en de trafo's. Verder probeer ik qua componenten en sound dichter bij Marshall te komen dan Ceriatone doet (niets ten nadele van Nik!).
Ook qua behuizing en verdere afwerking overigens.
Maar het is allemaal geen rocket science natuurlijk...

Helaas blijft het gerucht van het 'in elkaar zetten van Ceriatone kits' mij al jaren achtervolgen :dontgeti:

Overigens zit er net zoveel werk in het bouwen van een kit als het bouwen van scratch.
Er bestaat niet zoiets als prefab amps :seriousf:
Maar dit terzijde.

nico verduin
12 mei 2011, 16:37
Er bestaat niet zoiets als prefab amps :seriousf:
Maar dit terzijde.Wel hoor:seriousf: Zo goed als alle merken die met printplaten werken, laten deze assembleren in China. En doen eventueel de af montage in het land zelf. Dan krijg je prachtig te zien : Made in... maar in werkelijkheid......

Tristan
13 mei 2011, 01:59
Bray amps, ik wist dat ik er nog eentje vergeten was.
Net weer even zitten luisteren en dat rockt als een tiet, een beetje a la Doug Aldridge, en niet zo belachelijk duur als sommige andere clones.
Klinkt echt te gek vind ik.
Die Gladius bakken klinken ook niet slecht trouwens.

jor15
13 mei 2011, 21:23
On-topic: maakte Eindhoven Amps (in Eindhoven ...) geen plexi clones?

Nope, tot nu toe vooral JCM800-achtigen. Ik heb er wel eentje in de planning voor het najaar, maar ik moet nog afwachten hoe dat uitpakt. Mijn ervaring is eigenlijk dat nieuwe versterkers behoorlijk goed kunnen klinken, maar clonen klinken toch vaak net iets minder als je de real deal er naast zet.

HaroldA
14 mei 2011, 00:21
Nope, tot nu toe vooral JCM800-achtigen.

En gelijk heb je! Schitterende versterkers...

Ik heb overigens een JCM800-achtige preamp in m'n 1987x gezet omdat ik maar niet kon wennen aan die muffe Plexi sound :hide:

nico verduin
14 mei 2011, 07:42
Nope, tot nu toe vooral JCM800-achtigen. Ik heb er wel eentje in de planning voor het najaar, maar ik moet nog afwachten hoe dat uitpakt. Mijn ervaring is eigenlijk dat nieuwe versterkers behoorlijk goed kunnen klinken, maar clonen klinken toch vaak net iets minder als je de real deal er naast zet.Ik denk ook dat het wat utopisch is om te verwachten dat je een sound gaat krijgen gelijk aan een bak uit de 60ér jaren. Ten eerste zijn de componenten inmiddels 40 jaar gebruikt. Dat heeft ongetwijfeld een slijtage effect op de onderdelen. Ga je nu zo'n bak vergelijken dan met een net gebouwde, dan zit je een beetje appels en peren te vergelijken.
Vergelijken met een opname is ook al bijna niet te doen. De apparatuur uit die tijd was anders als nu. Het is maar de vraag of ze toen het geluid zo goed hadden gerepliceerd in de opname.
Vergelijken op basis van je eigen geheugen is nog veel gevaarlijker. omdat ook dat veranderd door de jaren heen.

Mitch
14 mei 2011, 12:50
Nieuwe schoenen kopen die meteen zo goed lopen als ouwe schoenen is me maar twee keer gelukt. Met muziekinstrumenten oe aanverwante apparatuur is het niet anders, volledig mee eens.

langun
14 mei 2011, 19:32
Ik heb vandaag een 18w ceriatone plexi gekocht, damn, die is toch zalig :rockon:

driesp
14 mei 2011, 20:54
Ik heb vandaag een 18w ceriatone plexi gekocht, damn, die is toch zalig :rockon:

Veel plezier ermee ;)

Tristan
16 mei 2011, 02:00
Nieuwe schoenen kopen die meteen zo goed lopen als ouwe schoenen is me maar twee keer gelukt. Met muziekinstrumenten oe aanverwante apparatuur is het niet anders, volledig mee eens.

Panama Jack schoenen, die lopen meteen al fantastisch, goede kwaliteit ook.
Evenals op ampgebied een goede Vox of Marshall, dat werkt eigenlijk meestal wel voor mij, maar dan bedoel ik niet die reissue printplaat Marshalls, want die zijn kut met peren.