PDA

View Full Version : Downpicking tips



nverschoor
9 mei 2011, 22:29
Ik ben al ongeveer een jaar bezig met mijn downpicking techniek te verbeteren en te versnellen, maar sinds een maand of 2 kom ik niet verder (ik oefen er ongeveer een half uurtje per dag op). Ik speel over het algemeen riffs (Metallica/Maiden) en oefen chromatische loopjes met de metronoom.

Heeft iemand nieuwe tips en/of suggesties om misschien iets gerichter te oefenen?
(Of is het gewoon een kwestie van langer oefenen per dag?)

Alvast bedankt!

aaronstonebeat
10 mei 2011, 20:05
- Probeer de aanslagbeweging zo klein mogelijk te maken; alle beweging teveel kost tijd;

- Probeer zo los mogelijk te zijn; alle spanning in spieren die je niet gebruikt en in spieren die je wel gebruikt maar op het moment dat het niet nodig is, kosten tijd. Knijp niet harder in je plectrum dan nodig is.

- Sla aan vanuit de pols cq een lichte draaiing van de onderarm; niet met een strakke pols vanuit de elleboog

- Blijf rustig adem halen

Ik heb geen idee of dit voor jou oude of nieuwe tips zijn, maar ik gooi er maar uit wat in me opkomt.

Nog een diepe:

- Probeer het centrum van je bewustzijn vanuit je hoofd te verplaatsen naar je buik, net onder je navel; probeer ahw het actief denkende, controlerende bewustzijn te omzeilen. Ook erg goed voor de ademhaling en de ontspanning.

- Af en toe eens een tijdje vrij nemen voor heel iets anders kan ook wonderen doen; verzet de zinnen van tijd tot tijd.

Omag
28 mei 2011, 17:03
De diepe suggestie van Aaronstonebeat is echt belangrijk. Hoe gek het ook is, hoe minder je over "techniek" en "perfectie" denkt tijdens het spelen, hoe vlotter het gaat. Ik speel een aantal licks zonder problemen, tot ik echt ga letten op vingerzetting en timing. Dan loopt het plots in het honderd.

Dus, proberen spelen zonder er teveel bij na te denken en meer op het gevoel...

JGD
29 mei 2011, 11:20
downpicking is helaas ook iets dat de een heel makkelijk oppikt en de ander gewoon NOOIT echt lekker er onder krijgt heb ik gemerkt.

SantaX
4 juni 2011, 06:33
De diepe suggestie van Aaronstonebeat is echt belangrijk. Hoe gek het ook is, hoe minder je over "techniek" en "perfectie" denkt tijdens het spelen, hoe vlotter het gaat. Ik speel een aantal licks zonder problemen, tot ik echt ga letten op vingerzetting en timing. Dan loopt het plots in het honderd.

Dus, proberen spelen zonder er teveel bij na te denken en meer op het gevoel...

Dit is echt zo waar. Als voorbeeld voor mezelf wil ik Snow van de Red Hot Chillipeppers aanhalen. Het nummer klinkt door de zang zo rustig, maar oh oh oh, wat is dat nummer moeilijk als je het vloeiend wil spelen. Voor mijn doen ook zeer snel. Eigenlijk boven mijn niveau zelfs, te snel. Toch kan ik hem spelen. Tot ik ga denken. Dan kan ik de gitaar opbergen. Ik merk aan mezelf dan ook dat op het moment ik ga denken, mijn hand/pols zich gaan aanspannen en uiteindelijk krijg ik dan bij dat nummer heel snel kramp. Heel stom eigenlijk, maar dit effect herken ik in elk geval. Niet denken, gewoon doen :seriousf:

Thyrif
4 juni 2011, 10:56
Helemaal eens met de vorige posters. Je arm moet niet gespannen zijn, je pols los, daar moet de beweging vandaan komen, niet je elleboog. Probeer anders je onderarm op de gitaar te laten rusten om de polsbeweging te oefenen. De beweging moet vloeiend zijn, niet gespannen. Je grijpt eigenlijk alleen het plectrum een beetje stijver vast op het moment dat je de snaren raakt (en laat dan direct de spanning ook weer los!). Als je merkt dat je onderarm gespannen is, neem dan even pauze, en probeer het even later opnieuw. Je hoeft ook niet direct snel te willen, langzamer oefenen is veel beter voor je. De beweging is immers hetzelfde, en de actie is ook even snel, je hebt alleen meer tijd tussen de picks in om te zorgen dat je niet al je spieren aanspant.

Dus:
- oefen langzaam!
- ontspannen spieren
- vloeiende beweging met een kleine acceleratie en (ietsje) stevigere grip (alleen op de plectrum! de rest blijft ontspannen) op t moment dat je de snaar raakt
- probeer je onderarm te laten rusten op je gitaar, dan hoef je em niet zo in de lucht te houden, helpt met ontspannen (palmmuten is dan ook een rustige manier om downpicks te oefenen denk ik)
- denk erom dat ook de acceleratie in je downstroke redelijk vloeiend moet zijn, niet ineens BAM (dan span je teveel aan)
- hou de beweging zo klein mogelijk (dat het nog wel prettig is)
- blijf rustig ademhalen
- neem pauze als je je arm of bovenlichaam niet meer ontspannen is

Die diepe van Aaron is ook nuttig, ik denk dat die het best tot uiting komt als je een liedje gaat leren waarin je deze techniek nodig hebt. Dan ben je meer bezig met het gevoel dat je wilt creëren, in plaats van de techniek.



Succes!

JGD
5 juni 2011, 08:48
snuifje coke schijnt trouwens ook wonderen te doen (spreek gelukkig niet uit ervaring)

driftkop
5 juni 2011, 21:18
Ik ben niet bekend met 'downpicking' en op joetoep zag ik dat het vooral gebruikt wordt voor hele snelle metalriffjes. Is het echt sneller dan het gewone op-en-neer aanslaan? Of is er een andere reden om die techniek te gebruiken?

Thomk
6 juni 2011, 10:56
Erg belangrijk om rustig te oefenen. Je zegt dat je nu een jaar je best doet om dit onder de knie te krijgen. Het wil niet zeggen dat je steeds sneller moet gaan oefenen( weet ook niet of je dit doet?)

Soms een paar weken/maanden rustig oefenen zou het moeten verbeteren. Je hersenen nemen de ervaring ook niet gelijk op. Je hersenen beginnen dit pas te begrijpen/ op te nemen als je slaapt. Vaak merk je dit als je bijvoorbeeld een ladder speelt. In de middag gaat het echt beroerd de dag daarna gaat het al iets beter so on....


Succes!:supercool:

interessander
6 juni 2011, 11:02
Ik ben niet bekend met 'downpicking' en op joetoep zag ik dat het vooral gebruikt wordt voor hele snelle metalriffjes. Is het echt sneller dan het gewone op-en-neer aanslaan? Of is er een andere reden om die techniek te gebruiken?

Sneller dan alternate picking zal het nooit zijn. Het gaat meer om een consequente attack in je aanslag. Je ziet het inderdaad veel in metal, daar wordt het in veel riffs toegepast, maar natuurlijk ook afgewisseld met alternate picking voor de snellere stukken.

Vibonacci
22 juni 2011, 00:12
Het idee van de downstrokes is de aggressie/kracht die je krijgt in riffs die met palmmute worden gespeeld. Probeer Master of Puppets/Creeping Death/midden stuk Seek & Destroy maar eens op beide manieren (alternate en enkel downstrokes) en oordeel zelf wat beter klinkt. Daarnaast voelt het ook lekkerder in combinatie met palmmute.
De belangrijkste tip is denk ik ontspannenheid. De metal gitaristen kunnen het 2 uur lang op hun concerten volhouden. Als je downstroke riffers op youtube bekijkt zie je nauwelijks beweging van de arm.

Helaas is dit het enige punt waarop ik het niet eens ben met Petrucci (die speelt Master of Puppets inderdaad met alternate en ik kan het verschil horen).

Pepe
22 juni 2011, 01:15
Ja, alleen downstrokes vergt meer energie en dat hoor je er wel van af.
Raar genoeg, in de tijd seventies punk speelden we alles met downstrokes, de Ramones manier. Tot ik de SexPistols zag die alles alternate deed. Op de een of andere manier klonk dat veel krachtiger, relaxt die wall of sound neerzetten.

Technisch gezien is alternate van alle kanten slimmer natuurlijk maar slimheid heeft niet altijd een plek in rock'n roll.