PDA

View Full Version : uitzetten buizenversterker????



Rupke_rocks
21 mei 2003, 11:27
Hoi allemaal
over het aanzetten van een buizenversterker is het allemaal duidelijk. eerst standby zetten en dan power on.

maar!!!!!!!!

ik krijg links en rechts verschillende verhalen te horen hoe je nu het beste een buizenverster uit kunt zetten

is dat nu

1. in standby stand zetten en dan power off
of
2. direct power of

ik hoor graag van jullie

Groetjes rupke

nicoverduin
21 mei 2003, 11:31
Ju kunt rustig de power off direct gebruiken.
Nico

Rupke_rocks
21 mei 2003, 11:41
als ik hem direct uitzet dan hoor je wel kaboef (of zoeits). moet ik dan wel eerst allemasters dichtzetten, of is dat altijd zo en heeft het geen gevolgen voor de speaker.

Groetje sRob

ch@rlie
21 mei 2003, 11:52
nicoverduin, misschien wil je je antwoord onderbouwen?

ik heb altijd begrepen dat je moet zorgen dat je buizen zo min mogelijk klappen krijgen. door de versterker eerst even te laten afkoelen in de standby stand kun je die klap verminderen?

ik kan het mis hebben hoor.

wietse
21 mei 2003, 12:01
dat is mij ook verteld heb zelf geen buizen amp maar heb wel meegemaakt bij maten van me
dat een grapjas die elders in het gebouw waar ze een oefenruimte hadden ,bezig was het leuk vond om de hoofdschakelaar om te draaien.
dat koste toen buizen en leverde hem een blauw oog op.
als de buizen goed warm zijn is het niet verstandig lijkt mij, om de boel in één keer uit te zetten.

Rupke_rocks
21 mei 2003, 12:23
Hahaaaaaa

mooi is dat.

Dit bedoel ik nou

Is er geen wetenschappelijke of technische duidelijk vastgestelde "wet" voor of zo.

groetjes rob

pimmetje
21 mei 2003, 12:26
't Ligt een beetje aan 't soort versterker.

Als jij een klein buizenbakkie hebt, is een standby knop niet echt nodig. Je ziet ook meestal dat die dingen ook geen standby knop hebben. Het gaat vooral om de grote bakken waar een enorm hoog voltage doorheen wordt gejaagd, waar de buizen eigenlijk niet echt voor gebouwd zijn.

Als de buizen eenmaal warmer zijn, kunnen ze die hoge voltages weer beter hebben. Door de amp op stand by te hebben staan, warmen de buizen op zonder meteen high voltage voor hun flikker te krijgen. Dus bij 't aanzetten van een buizenversterker ff een minuutje de amp op standby houden.

Bij het uitzetten, kan je gewoon de amp uitzetten en de standby knop niet op standby-stand zetten. Dan lekt die hoge voltage weer uit versterker.

FragDaddy
21 mei 2003, 12:35
zoals hierboven al gezegd is, is standby alleen maar nuttig om de buizen een beetje voor te verwarmen, voordat de hoogspanning erop gegooid wordt. dit kan de levensduur van de buizen behoorlijk verlengen.

bij het afkoelen is dit niet nodig (het mag dus wel, als je je er prettiger bij voelt). de hoogspanning gaat er toch direct af, of je nou alleen de standby omzet of ook meteen de hele versterker uitgooit. wat maakt het dan nog uit of er nog iets na-gloeit in je buizen? ze zijn toch nog warm.

let er bij vervoer wel even op de je versterker even afgekoeld is (een kwartiertje ofzo is genoeg), want als die buizen heet zijn, zijn ze gevoeliger voor beweging.. schud maar es een hete gloeilamp door elkaar.. :smile:

zo. ik hoop dat het nu duidelijk/logisch is. beide methodes kunnen dus GEEN KWAAD. het is maar waar je je lekker bij voelt. ik gooi mijn versterker meestal gewoon uit.. wel onthouden de standby knop ook meteen mee om te zetten, anders vergeet je dat en krijgen de buizen alsnog op hun flikker bij de volgende keer dat je je versterker aanzet.

wietse
21 mei 2003, 12:44
ah... zo zat het die kerel gooide de hoofdschakelaar om en zette de boel ook gelijk weer aan weet het nu weer is ook alweer 15 jaar geleden.
daar gingen die buizen toen dus van stuk.

De Teng
21 mei 2003, 13:33
Als je de versterker op standby zet en dan uit, betekent dat je nog een restje energie in je buis laat zitten. Die lekt dan langzamerhand weg, dus het is in wezen een langere belasting, die onnodig is.

Als je de amp ineens uit zet, dus zonder standby, dan krijg je dat de buis direct leegloopt, dus geen onnodige belasting ervan.

maarten
21 mei 2003, 13:37
hoe zit het met de impedantieschakelaar, kan ik die als de amp aan staat, van 16 naar 8 zetten, als ik net 2 seconden vantevoren mijn 4x12 van 2speakers naar 4 speakers schakel? of moet ik dan eerst de versterker uitzetten.
ik snap dat je gedurende die paar seconden even de verkeerde impedantie hebt, maar kan het schakelen op zich dan kwaad of niet?

Negative K3 fan
21 mei 2003, 13:56
Ik dacht trouwens altijd dat je op een buizenversterker eerst de power aan moest zetten en dan de standby switch omschakelen. enniet eerst standby en dan power.

pimmetje
21 mei 2003, 14:24
Dan nog een keer voor lennart :grin::

Aanzetten:
- amp staat uit en standby knop staat in standby stand
- je zet de amp aan
- je wacht een minuutje
- je haalt de amp uit standby stand

Uitzetten:
- je zet je amp uit OF je zet 'm eerst op standby en dan pas uit.
- je wacht ff een kwartiertje voordat je met je amp gaat zeulen

Maar met die Gorilla zal 't allemaal ook wel anders kunnen :grin:.

lars
21 mei 2003, 14:58
Dat komt waarschijnlijk omdat jij "al" jou kennis van internet af haald en de helft daarvan dus bullshit is...
misschien voortaan een ideetje om pas ergens op te antwoorden in een ander topic als je het uit eigen ervaring weet ipv alles klakkeloos overnemen van wat je van horen zeggen hebt?

no offence verder ofzo...




Op 2003-05-21 13:56, schreef Negative K3 fan:
Ik dacht trouwens altijd dat je op een buizenversterker eerst de power aan moest zetten en dan de standby switch omschakelen. enniet eerst standby en dan power.

Metoshade
21 mei 2003, 15:18
Je kunt inderdaad je versterker zomaar uitgooien zonder um eerst op standby te zetten. In theorie althans. Ik heb gemerkt dat het per versterker nog wel eens verschilt. De ene versterker geeft een harde plop, dan ander een soort hoge piep (net als een tv die net aanstaat). Ik zet dus voor de zekerheid de versterker eerst even op standby, een seconde of 15 is al genoeg, daarna gooi ik um gewoon uit. Gewoon voorzichtig en met beleid omgaan met je spul :smile:

De Teng
21 mei 2003, 16:29
Je oren zijn natuurlijk ook wat waard :grin:

Ff je amp uitzetten...

POEF! zo, nou doe ik het wel op de goede manier voor mijn buisjes. Toevallig net de oordopjes uitgedaan.

Dokter.. ik hoor niks meer. :grin:

Negative K3 fan
21 mei 2003, 17:03
Op 2003-05-21 14:24, schreef pimmetje:
Dan nog een keer voor lennart :grin::

Aanzetten:
- amp staat uit en standby knop staat in standby stand
- je zet de amp aan
- je wacht een minuutje
- je haalt de amp uit standby stand

Uitzetten:
- je zet je amp uit OF je zet 'm eerst op standby en dan pas uit.
- je wacht ff een kwartiertje voordat je met je amp gaat zeulen

Maar met die Gorilla zal 't allemaal ook wel anders kunnen :grin:.


Dan had ik het dus wel goed, maarja... ik was een beetje verward. Gorilla's hebben 23423 knoppen met een unieke combinatie die je iedere keer in een andere volgorde aan meot zetten.

Negative K3 fan
21 mei 2003, 17:04
Op 2003-05-21 14:58, schreef lars:
Dat komt waarschijnlijk omdat jij "al" jou kennis van internet af haald en de helft daarvan dus bullshit is...
misschien voortaan een ideetje om pas ergens op te antwoorden in een ander topic als je het uit eigen ervaring weet ipv alles klakkeloos overnemen van wat je van horen zeggen hebt?

no offence verder ofzo...


waar moet je anders je kennis vandaan halen? "gerenomeerde" amp techs die je dagelijks spreekt? En ik had het wel bij het rechte eind trouwens. En ik ben zeker niet iemand die klakkeloos overneemt wat anderen zeggen. Ik verdiep me alleen liever in andere dingen dan het aanzetten van buizen amps aangezien ik (nog) geen buizenamp heb?

Antal
21 mei 2003, 17:52
Op 2003-05-21 13:56, schreef Negative K3 fan:
Ik dacht trouwens altijd dat je op een buizenversterker eerst de power aan moest zetten en dan de standby switch omschakelen. enniet eerst standby en dan power.


Kan aan mij liggen hoor, maar als je eerst de powerschakelaar omzet en dan je st.by schakelaar, Dan staat je versterker toch ook eerst standby. Daar na heb je pas power...

Soulman
21 mei 2003, 19:00
Met de powerknop zet je 'm aan, de versterker staat op standby (geen geluid), daarna haal je 'm van standby.
Bij uitzetten maakt de volgorde niet zoveel uit. LET WEL de kans is groot dat wanneer je gelijk de power uitzet (de standby vaak vergeten wordt)je de volgende keer bij het aan zetten gelijk hoogspannning op je buizen krijgt en dat wil je nu juist niet.
Maw ben je soms wat vergeetachtig als ik gebruik dan bij het uitzetten de omgekeerde volgorde van het aanzetten.
Mijn god.. wat een wollig verhaal :wink:

EdJ
21 mei 2003, 19:06
Gewoon uitzetten is goed.Wat zou er moeten gebeuren als je je amp gewoon met de power en standby uitzet?
En nou geen wilde verhalen die totaal nergens op slaan graag!

nicoverduin
21 mei 2003, 21:05
Nou, nou, wat een verhalen over het uitzetten van een buizenbak. Volgens mij heeft pimmetje gelijk. Door de power uit te zetten en niet de standby, lopen de elco's vanzelf leeg. Desnoods effe nog een akkoord aanslaan en je kunt het horen. Doe je dat niet, en heb je er goede elko's in, dan blijft de spanning vrij lang op de elko's staan. De versterker op Standby zetten om zogenaamd de buizen af te koelen is absolut fout. De power schakelaar zorgt ervoor dat de buizen gaan gloeien. Niet de Standby. De laatste zorgt ervoor dat de hoogspanning op de buizen komt. Dit is met name belangrijk voor de roosters binnen de eindbuizen.
Als de buizen niet heet genoeg zijn, stromen er geen electronen van de kathode (zit bijna op de gloeidraden) naar de anode en loopt er dus geen stroom. Een volle hoge spanning direct op de eindbuis kan enig vuurwerk (met name bij diode gelijkrichters) eenmalig in de eindbuizen veroorzaken. De voorversterker buizen kunnen er wel tegen (meestal). Dus wat mij betreft is Pimmetje de winnaar vandaag (ha ha...)!!
Nico

andy
21 mei 2003, 21:19
Wilde net hetzelfde zeggen, alleen in wat minder technische bewoordingen. Maar waarom herhalen als het er al prima staat.

taylor
21 mei 2003, 23:07
tjonge jonge dit allemaal over het aan 1 uit zetten van 1 buizen amp.

wel lache opzich dat je hier al 2 pagina's mee kan vullen :smile:

V!N
22 mei 2003, 08:53
.. op naar de derde !

Nu even niet over de gevolgen voor de buizen, maar misschien is er nog iets over de speaker te zeggen.

aan > standby: geluid zakt zachtjes weg

aan > uit: *PLOF*, al dan niet voorafgegaan door een clean geluid dat in een fractie van een seconde gaat scheuren voordag alles wegploft.

josh.vandenberg
22 mei 2003, 20:23
eerst stand by uitzetten.1.5 a 2 minuten af laten koelen.dan kun je hem uitzetten.wanneer je ergens gespeeld heb en je loopt met je versterker door de kou naar je auto,dan kunnen je buizen en je trafo ook de geest geven.kou zorgt er namelijk voor dat electrische drAAdjes krimpen.van 80 graden naar 2 graden is nogal wat.dan kunnen dingen breken.of scheuren.

nicoverduin
22 mei 2003, 20:39
Ik geef het op!!
Nico

sash
22 mei 2003, 21:52
Nogmaals: je amp kan onmiddelijk uit. Standby is ALLEEN bedoeld om je buizen OP te warmen en niet om af te laten koelen. Gewoon onmiddelijk uitzetten en standby switch AAN laten staan, zo lekt alle stroom eruit.

Soulman
23 mei 2003, 15:42
Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Waarom zou je willen dat de ELCO's iedere keer volledig ontladen, tenzij je aan je amp. gaat sleutelen natuurlijk ??

nicoverduin
23 mei 2003, 16:19
Ter voorkoming dat er iemand een keer aan moet sleutelen en dan een jetzer krijgt.
NIco

andy
23 mei 2003, 16:23
En das niet fijn, ik kreeg een keer bij het sleutelen een klap, terwijl de amp al een halve week van de stroom af was.
De reaktie van degene die me hielp was heel droog: "Mmmm, de Elco"s zijn tenminste ok".

mathe
23 mei 2003, 19:15
Op 2003-05-23 16:19, schreef nicoverduin:
Ter voorkoming dat er iemand een keer aan moet sleutelen en dan een jetzer krijgt.
NIco


Ha!
Volgens mij is iemand die aan een buizenversterker gaat werken en niet eerst de spanning op de elco's nameet niet echt geschikt om aan zo'n ding te werken.

Marc

Braindead
23 mei 2003, 19:25
Voor de mensen die het nog niet wisten, je kunt ook beter de mastervolume eerst ff dichtdraaien voor je je versterker uitzet.
Tenminste zo doe ik het altijd.

EdJ
23 mei 2003, 20:00
Ik hoop niet dat dat tekenend is voor je intelligentie:)