PDA

View Full Version : Oplossing voor vreemde backline e.d.



RedBuell
9 mei 2011, 21:20
Vorige week hebben we 3x op een rij opgetreden met onze band. Bevrijdings pop, een verjaardag feesie en als support act in de Maloe Melo.

Het probleem is nu dat ik steeds de hele zooi mee sleep, ik heb een 5150 en een 2x12 genzbenz cab in flightcases. Op het bevrijdingfestival stonden al versterkers en in de Maloe Melo speelde ik met mijn 5150 door de cab van de gitarist van de andere band.

Nou is het een gigantisch gesleep en het kost behoorlijk wat tijd om alles op te bouwen en dat is er vaak niet, tevens was het een drama om al die zware zooi in Amsterdam op een gracht uit te laden e.d.

Ik zoek nu een oplossing om in dergelijke situaties alleen mijn pedalbord te gebruiken, dus een goeie 2 channel preamp pedaal en misschien nog een poweramp.

Nu zag ik de 44 magnum van EHX, leuk ding en kan direct op een 4x12 cab daarvoor zat ik als pre amp te denken aan een Xotic BB plus. Of de AMT B-1 van Bogner. Ik wil een clean geluid, crunch en solo geluid. Ik vraag me af of zo'n combinatie van EHX 44 magnum, BB preamp plus of AMT B-1 en daarvoor mijn Bad Monkey als soort van tubescreamertje een goeie oplossing zou zijn voor het geval ik niet over mijn eigen top speel....

Kent iemand de 44 magnum? Heeft iemand nog een goeie andere oplossing hiervoor?

Thanks..

PS... hier een fimpje van de Toneking die over de 44 magnum en dat Bogner pedaaltje speelt:http://www.youtube.com/watch?v=LDtDRfIUyv0

harrie-beton
10 mei 2011, 14:11
Je hebt een 5150 omdat dat geluid je bevalt, nu wil je vanwege het sjouwen andere gear gebruiken? Andere gear is andere toon he.... Dat je een paar keer spullen in en uit moeten laden is nu eenmaal het lot van een muzikant. Bespaar het geld voor nieuwe gear en neem een roadie.

interessander
10 mei 2011, 14:17
Een combi van een pre-amp pedaal en zo'n 44 magnum lijkt me een prima back-up oplossing, maar geen vervanging van je set. En ik vraag me af of hij hard genoeg gaat als je geen verdere uitversterking hebt.
Iets groter maar nog steeds handelbaar: een 2he rack(bag) met een preamp en een solid state eindtrap van 100 Watt.

JTB
10 mei 2011, 14:19
Je hebt een 5150 omdat dat geluid je bevalt, nu wil je vanwege het sjouwen andere gear gebruiken? Andere gear is andere toon he.... Dat je een paar keer spullen in en uit moeten laden is nu eenmaal het lot van een muzikant. Bespaar het geld voor nieuwe gear en neem een roadie.

Precies, dan heb je ook nog wat te neuken bij gebrek aan groupies...

DemolitionColorScheme
10 mei 2011, 15:32
Really? Een head, een 2x12 en een pedalboardje? Je moet eens weten wat sommigen allemaal meesjouwen, waaronder ik. ;) Dit is toch prima te doen? Ik speel toetsen/software en gitaar in een van de bands waarin ik speel en dàt kost opbouwtijd, een cabje en een topje neerzetten en je pedalboard aansluiten toch niet? Dat kan echt makkelijk in 10 minuten (en dat is nog veel)!

Dit is gewoon het leven van een live muzikant zijn. Minder dan dit gaat het ècht niet worden. Het enige wat je kunt doen is altijd goed checken wat de backline is. Als er al een 4x12 staat, dan kun je je 2x12 thuislaten en je top + pedalboard als enige meesjouwen. Easy.

Buzzel
10 mei 2011, 15:33
Huur een roadie :ok:

Lexvandoef
10 mei 2011, 16:10
Wat ik doe als ik ga repeteren in een ruimte met een vreemde backline, ik stop mijn Vox Amplug AC30 in mijn tas, neem wat extra kabels mee, mijn pedalboard en een gitaar en gebruik de Amplug als direct-in amp naar de PA. Werkt echt heel erg prima, stukken beter dan de brakke amps die ik vaak tegenkom.
Je speelt alleen best wel andere muziek aan je setup te zien, dus maybe werkt dat niet voor jou.

Midwolda
10 mei 2011, 16:19
Is een Tech 21 SansAmp Tri-AC (http://link.marktplaats.nl/444539778) niks?

Tankman
10 mei 2011, 17:33
Zo'n 44 magnum gaat heel snel oversturen. Clean op redelijke volume kun je vergeten.

Ik heb zelf dus een 6505 combo en wilde ook een distortion pedaal die zoveel mogelijk op dat geluid lijkt voor optredens waar ik mijn eigen amp niet mee heb. De Blackstar HT-Dist met de juiste instellingen lijkt er erg op.

DemolitionColorScheme
10 mei 2011, 21:08
Sorry ... ik snap jullie kerels niet echt. Wat is nu het probleem betreffende je eigen amp meenemen?

Mitch
10 mei 2011, 21:16
Voor een band waar ik relatief weinig elektrisch gitaar deed heb ik het uiteindelijk gedaan (direct via een HT Dual), maar dat had ook met de algehele logistiek van de band te maken én het feit dat ik daar ook nog akoestisch en synth moest aansluiten en niet altijd ruim kon staan. Als ik leadgitaar speel zoals nu ga ik écht niet over een Peppi en Kokki setup spelen hoor. In principe head+cab mee en anders een 1x12 combo. Moet ik wel zeggen dat zowel top als kast waarschijnlijk wat lichter zijn dan die van de topic starter.
Anders moet je een modelling combo gebruiken als tweede setup als je licht, niet te duur en redelijk klinkend wil. Pedalenbakje en zo'n ondermaats ampje wordt he-le-maal niks.

tomdiedom
10 mei 2011, 21:22
Sorry ... ik snap jullie kerels niet echt. Wat is nu het probleem betreffende je eigen amp meenemen?

past niet achterop mn fiets:soinnocent:

DFTPOL
10 mei 2011, 21:41
Ik snap 'm wel.
Het sjouwen van troep, tja, ik zou ook gewoon roadie nemen als je het zat bent. (of een bassist...)

Maar als je steeds over andere backline moet spelen is een pedaal zoals een Blackstar HT-Dual of iets wat daar op lijkt wel handig. :)

dml
10 mei 2011, 21:42
Niet zo huilie doen, ga dan blokfluit spelen :seriousf:

barno
10 mei 2011, 21:49
Als ik moet spelen op plaatsen waar ze een goede backline hebben (voor mij betekent dat een goede buizenamp van fender, vox of andere neutrale kwaliteitsbak) ga ik ook graag zonder amp op stap, op voorwaarde dat er mogelijkheid is goed te soundchecken. Ik vind het eigenlijk wel leuk om es met andere amps rond te foolen.

wel niet leuk als er echt verrassingen zijn. heb es moeten spelen op een marshall transistortje (arhgg), ook es een roland jazz chorus (goede amp maar absoluut geen neutrale klank uit te krijgen)

RedBuell
10 mei 2011, 23:48
Ik heb al meerdere malen gespeeld op van die bandjes avonden waar verschillende bandjes dan een set van 30 minuten spelen, meestal staat er dan een simpele Fender combo en een Marshall combo die dan uitversterkt wordt... Sound checken zit er vaak niet echt in en het is vaak super druk natuurlijk met de band die net gespeeld heeft en de band die gaat spelen...

Het liefst speel ik over mijn eigen amp natuurlijk, ik ken het geluid en weet wat ik moet veranderen als het niet helemaal in orde is. Maar van de afgelopen 3 optredens had ik 2x dat die eigen gear in de weg zat. Ik zoek dus naar een oplossing voor het geval ik over een versterker moet spelen die ik niet ken maar wel een redelijk scheur geluid wil hebben... Muziek stijl AC/DC, Alice in Chains, Pearl Jam, Foo fighters, The Black Crowes Misschien is een goed distortion pedaal waar ik een lekkere crunch en een vette lead sound uit kan halen ook voldoende...

Tankman
11 mei 2011, 00:03
Met het risico te gaan klinken als een fanboy, omdat dit de zoveelste keer is dat ik deze aanraad....een Blackstar HT-Dual! Ideaal pedaal hiervoor denk ik. Als je meteen dus 2 in 1 wilt.

Ik vind zelf de Hardwire Valve Distortion heerlijk voor Crunch. Ook een aanrader. Je kan ook de TC Electronic Dark Matter gebruiken voor je Crunch en hem stacken met de Mojo Mojo voor leads. Klonk ook echt te gek!

DemolitionColorScheme
11 mei 2011, 09:51
Als ik moet spelen op plaatsen waar ze een goede backline hebben (voor mij betekent dat een goede buizenamp van fender, vox of andere neutrale kwaliteitsbak) ga ik ook graag zonder amp op stap, op voorwaarde dat er mogelijkheid is goed te soundchecken. Ik vind het eigenlijk wel leuk om es met andere amps rond te foolen.
Dit is toch not-done? Als je serieus in een band zit dan werk je aan je sound en dan moet je niet opeens op een Fender Twin gaan spelen als je normaal op een Marshall JCM 800 speelt, als voorbeeld. Je werkt ook in de repetitieruimte aan je sound en het afstellen daarvan. Je neemt dat toch mee het podium op? Ikzelf zie geen vastigheid in het jezelf laten verassen door wat er opeens voor je neus kan staan.

Je bent muzikant en als je live optreed moet je naar mijn mening er wel wat voor over hebben. Een topje en een cab (die meestal wel aanwezig is bij de backline) meesjouwen en een pedalboardje (als je dat al gebruikt) is naar mijn mening niet echt een hele grote issue, ook niet qua opbouw tijd. Ik heb zelf liever die vastigheid, wetende wat mijn settings zijn ipv. heel uitgebreid te moeten soundchecken. Dat kost je uiteindelijk alleen maar meer tijd en waarschijnlijk is het dan nòg niet goed.

bat
11 mei 2011, 10:44
Hoezo is dat not done? Los van dat je soms niet eens de keus hebt (bij kleinschaliger festivals nogal eens het geval), scheelt het domweg ook een hoop gesjouw als de zaal een goede versterker kan verzorgen.

Mijn setup is nog steeds gebaseerd op een clean geluid dat uit de meeste algemeen beschikbare kwaliteitsversterkers wel te halen is. Ik ben dus niet erg afhankelijk van de versterker die er staat en in de meeste gevallen lukt het me dan ook prima om heel snel het goede geludi neer te zetten. Bij al die optrdens die ik over "vreemde" versterkers heb gespeeld is het maar een enkele keer voorgekomen dat ik voor mijn gevoel niet slaagde. Niet dat het publiek er minder enthousiast om werd, trouwens, die zijn over het algemeen een stuk minder kritisch dan wij gitaristen.

Belangrijk is wel vantevoren goed afspraken te maken met de zaal/organisatie. Geef aan welke versterkers okee zijn en als ze niet kunnen verzekeren dat er een amp staat die voldoet aan je wensen, neem je je eigen versterker mee.

Het wordt knap lastiger als je specifieke features van je eigen amp nodig hebt voor je geluid. De kans dat een zaal ook daadwerkelijk diezelfde amp heeft staan (ook al hebben ze het je beloofd) is namelijk niet zo groot is mijn ervaring. Ik heb meegemaakt dat men een Marshall beloofde en er een Roland JC-120 stond. Je zult dan maar afhankelijk zijn van de drive van die Marshall...

Overigens spelen zelfs grotere bands ook lang niet altijd over hun eigen cq. eerste keus versterkers.

Toaster
11 mei 2011, 11:00
Ik heb ook vaak over backline moeten spelen die er al stond. Gewoon omdat er geen handjes zijn die de spullen op het toch al te kleine podium er af gaan halen.
Tel daar een change-over van 15 minuten bij en je bent al blij als je je pedalenbak hebt aangesloten en een goede mix van de monitormixer krijgt en je spullen op het juiste volume hebt staan.

En inderdaad als je hele stukken moet lopen met je gear dan vervloek je die halfstacks.

Laatste tourtje heb ik een Mesa F50 gekocht. Handzaam en kan elke klus aan. Van kroeg tot megapodium. mijn eerste versterker keuze blijft mijn Proreverb maar die vind ik ook vaak te kostbaar om in een bus te smijten of om op te stellen op dubieuze podia.

Je leert in mijn optiek ook veel bij door op andere gear te spelen. Dieptepunten: optreden in Berlijn op een 1 of ander Oost Duits torrenbakje en een bandwedstrijd waarbij een cheapo marshall combootje uitviel tijdens het spelen.

Maar daar moet je gewoon mee dealen. Kortom een tweede goede compacte set aanschaffen of gewoon de backline accepteren of blijven sjouwen.

Wees blij dat je geen hammond speelt. Dan ben je hoe dan ook altijd de lul.

DemolitionColorScheme
11 mei 2011, 11:30
Het wordt knap lastiger als je specifieke features van je eigen amp nodig hebt voor je geluid. De kans dat een zaal ook daadwerkelijk diezelfde amp heeft staan (ook al hebben ze het je beloofd) is namelijk niet zo groot is mijn ervaring. Ik heb meegemaakt dat men een Marshall beloofde en er een Roland JC-120 stond. Je zult dan maar afhankelijk zijn van de drive van die Marshall...

Overigens spelen zelfs grotere bands ook lang niet altijd over hun eigen cq. eerste keus versterkers.
Dit is mijn punt dus. Dat risico wil ik niet nemen en moet je, als professionele unit, ook niet nemen. Als ik daar een amp heb staan zonder FX loop of met een Parallele FX loop, dan ben ik royally screwed.

En nee, met dat laatste punt ben ik het totaal niet eens. Grote bands nemen hun eigen gear mee en gaan niet afhankelijk zijn van venues. Okay, met een cabinet, dat kan nog, maar ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat zeker 90% procent van de grotere bands toch zéker wel hun eigen top meeneemt.

tomdiedom
11 mei 2011, 11:52
Het is net wat je eisen zijn. In het geval van vernielingskleurenschema kun je beter zorgen dat je zelf de amp meeneemt met alle benodigde functies erop. In plaats aan de goden overgeleverd te worden, met de eventuele crappy amp die aanwezig is op de gig.
Andere mensen hebben genoeg aan een cleane amp. In mijn geval heb ik genoeg aan een cleane amp. Heb over verschillende "crappy" transistor combootjes gespeeld, zowel oefenhok als optreden en ik ben nooit ontevreden geweest over mn geluid. Maar het kan altijd beter en dan moet je waarschijnlijk je eigen versterker meenemen die je goed kent. Ik neem genoegen met minder sjouwen.

bat
11 mei 2011, 12:24
En nee, met dat laatste punt ben ik het totaal niet eens. Grote bands nemen hun eigen gear mee en gaan niet afhankelijk zijn van venues. Okay, met een cabinet, dat kan nog, maar ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat zeker 90% procent van de grotere bands toch zéker wel hun eigen top meeneemt.
Ik weet niet waarom je dat met 100% zekerheid durft te zeggen, maar ik lees/zie/hoor regelmatig dat ook grote bands hun backline - inclusief top - gewoon lokaal huren of laten huren door de lokale organisator. Ik zou anders niet weten hoe gerennomeerde bedrijven in die business hun geld verdienen.

FruscianteFan
11 mei 2011, 12:55
Dit is toch not-done? Als je serieus in een band zit dan werk je aan je sound en dan moet je niet opeens op een Fender Twin gaan spelen als je normaal op een Marshall JCM 800 speelt, als voorbeeld. Je werkt ook in de repetitieruimte aan je sound en het afstellen daarvan. Je neemt dat toch mee het podium op? Ikzelf zie geen vastigheid in het jezelf laten verassen door wat er opeens voor je neus kan staan.

Je bent muzikant en als je live optreed moet je naar mijn mening er wel wat voor over hebben. Een topje en een cab (die meestal wel aanwezig is bij de backline) meesjouwen en een pedalboardje (als je dat al gebruikt) is naar mijn mening niet echt een hele grote issue, ook niet qua opbouw tijd. Ik heb zelf liever die vastigheid, wetende wat mijn settings zijn ipv. heel uitgebreid te moeten soundchecken. Dat kost je uiteindelijk alleen maar meer tijd en waarschijnlijk is het dan nòg niet goed.
Veel professionele muzikanten zijn niet afhankelijk van een versterker voor hun sound. Niet dat het precies hetzelfde klinkt op een cleane AC30 of een cleane Twin Reverb of Blues Deluxe, maar dat doet er niet toe. Het is naar mijn mening professioneler om op 'vreemde' versterkers gewoon een goede sound neer te kunnen zetten, dan om per se je eigen amp mee te moeten nemen omdat je muziek anders ineens niet meer klinkt. Hangt dan natuurlijk wel af van het genre - ik heb het vooral over gitaristen met een cleane sound als basis.

DemolitionColorScheme
11 mei 2011, 13:18
Ik weet niet waarom je dat met 100% zekerheid durft te zeggen, maar ik lees/zie/hoor regelmatig dat ook grote bands hun backline - inclusief top - gewoon lokaal huren of laten huren door de lokale organisator. Ik zou anders niet weten hoe gerennomeerde bedrijven in die business hun geld verdienen.
Kijk, maar dat is weer anders! Als je gaat touren en je huurt een backline, dan heb je daar ook weer vastigheid in. Als je èlke dag een andere amp voor je neus krijgt, dat zou wat anders zijn.
De bands waar ik overigens mee heb samen gespeeld spelen ècht niet op de tops die in de venue staan opgesteld. Ik zie dat gewoon zelden gebeuren. Meestal worden die tops erafgehaald of blijven die gewoon in de kelder staan.
Makes sense, mooi geld neerleggen voor een dikke top en dan op een kut ding moeten spelen. Wie wil dat?

DemolitionColorScheme
11 mei 2011, 13:22
ik heb het vooral over gitaristen met een cleane sound als basis.
En ik heb het vooral over bands waar de gain sound belangrijk is. Leuk, als je dikke metal speelt en je krijgt een Twin Reverb voor je neus. ( Ik houd van Twin Reverbs, dat daargelaten. ;) )
Als je een degelijke cleane amp als palet hebt met een pedaaltje voor drive, dan is het een ander verhaal en wat makkelijker.

bat
11 mei 2011, 14:31
Kijk, maar dat is weer anders! Als je gaat touren en je huurt een backline, dan heb je daar ook weer vastigheid in. Als je èlke dag een andere amp voor je neus krijgt, dat zou wat anders zijn.
De bands waar ik overigens mee heb samen gespeeld spelen ècht niet op de tops die in de venue staan opgesteld. Ik zie dat gewoon zelden gebeuren. Meestal worden die tops erafgehaald of blijven die gewoon in de kelder staan.
Makes sense, mooi geld neerleggen voor een dikke top en dan op een kut ding moeten spelen. Wie wil dat?
Och, ik heb meerdere bands gesproken die clubtours deden die de venues zelf de versterkers lieten regelen - wel naar de specs van de band natuurlijk. Als je maar niet al te exotische wensen hebt lukt het dan meestal wel om elke avond ongeveer dezelfde versterker te hebben staan, maar het kwam wel eens voor dat er net een ander, wel vergelijkbaar type stond. En in een enkel geval dacht de zaal er wel mee weg te komen om iets totaal anders neer te zetten - ergernis alom dan inderdaad en de grote frustratie bij dat soort tourtjes. Net als zaaltjes die het eten niet geregeld hadden, of een crappy hotel hadden geboekt etcetera. Er zijn vele tussenvormen.

Natuurlijk, als je zo nu en dan een optreden in eigen land hebt en je hebt een dure versterker waarvan je de specifieke mogelijkheden ook volop benut voor je geluid, dan is het goed voor te stellen dat je dat ding meeneemt en niet afwacht wat voor verrassing de zaal voor je in petto heeft. Maar het is gewoon erg handig als je je ook zonder kunt redden, zeker als je met enige regelmaat op kleinschalige festivals speelt. Dan wordt het over het algemeen niet erg gewaardeerd als je koste wat kost je eigen backline op wilt stellen. Een top wisselen is dan echt het maximale, als er niet al alleen combo's staan...

Als gitarist heb je het nog realtief makkelijk, overigens. Onze drumster moest zich soms redden met drumstellen waar je je van afvroeg van welke vuilstort ie afkomstig was. En de zanger heeft menigmaal kokhalzend op het popdium gestaan na onverhoeds zijn neus boven een rijkelijk beconsumeerde microfoon te hebben gehouden.

interessander
11 mei 2011, 14:32
Ik neem aan dat een buitenlandse band op een redelijk georganiseerde tour gewoon dezelfde amps huurt die ze gewend zijn, en dan met het juiste voltage, zodat je geen omvormers nodig hebt. Dan hoef je je eigen spul niet zo te verslepen en heb je toch vertrouwde apparatuur.
Zo lees je ook wel eens het argument van gitaristen die graag op standaard versterkers spelen, -dus geen modificaties of boutique spul-, omdat dat op tour veel makkelijker te vervangen is als het een keer stuk gaat.

Tankman
11 mei 2011, 15:58
Ik vind het helemaal niet raar dat je als amateur bandje over een vreemde backline moet spelen. Mijn eis is altijd dat er gewoon een goede clean uit kan komen. Hoeft niet eens perfect te zijn, als hij maar clean is. Ik heb voor mijn nieuw band als eerste een setup in order gemaakt waar ik op iedere amp wel mee weg kom. Ik heb ook uitgetest op versterkers die ik verschrikkelijk vind klinken en hem zo zo goed mogelijk hem laten klinken. Op goede versterkers klinkt het dus gewoon goed. Natuurlijk zal er per amp verschil in zitten, maar daar moet ik maar mee leven.

Ik ben nu bezig om mijn setup voor elkaar te krijgen gebaseerd op mijn versterker z'n drive. Het enige wat hier eigenlijk verandert is dat mijn distortion pedaal verdwijnt en er een footswitch voor de kanalen van mijn versterker komt te staan. Uiteraard ook wat extra kabels omdat ik toch wel graag mijn delay in mijn fx loop wil. Mijn B-setup klinkt voor zover ik kan horen erg als mijn A-setup. Het zijn gewoon drives die op elkaar lijken.

Als amateur muzikant moet je vaak gewoon leven met wat er voor je klaar staat. Ik heb nu geen auto meer, dus ik kan niet zomaar even mijn hele setup overal mee sjouwen. Ik moet 2 bussen nemen naar mijn oefenruimte en loop eigenlijk alleen met een gitaar op mijn rug en een pedalenkoffer in de hand.

interessander
11 mei 2011, 16:16
Maar dat hangt toch niet af van amateur of niet?
Je hoort hier duidelijk twee geluiden, de een wil graag zijn eigen set/sound, en sleept zonodig een heel rack of een full stack overal mee naar toe, en de ander is blij met een goede cleane basis, die dan eventueel gebruikt wordt om uit te breiden naar een persoonlijke sound met een pedalboard.

Het hangt er maar net vanaf van wat je nodig hebt, als je veel effecten gebruikt en veel moet schakelen dan is een uitgekiend rack een must en als je high gain nodig hebt dan is niet elke versterker even geschikt qua klankkleur en als je jouw sound nu eenmaal niet uit een pedaal kunt halen dan houdt het op. Dit gaat dan puur over de versterker, speakerkasten zijn vaak aanwezig, al dan niet via de zaal of van een andere band.

Ik heb ook veel over verschillende backlines gespeeld toen ik nog geen goede versterker had, en dan kom je van alles tegen, van mini marshall combo's tot 200w hybride Hugnes & Kettners. Vanaf het moment dat ik mijn eerste buizentop en kast had heb ik set altijd meegesleept (op het moment rack met ingebouwde top en 4x12) . Het is me maar een keer overkomen dat ik een andere versterker moest gebruiken ivm huur van een halfstack incl. speakerkast, (dat was zo afgesproken met de zaaleigenaar en de verhuurder) en dat is me niet goed bevallen. Slepen met je spullen hoort er ook wel een beetje bij natuurlijk, en bij het inladen van de bus komen de tetris skills weer eens van pas :)

Ik snap de reden van de topcistarter wel, maar ik zou het alleen doen als het qua sound een echt goed alternatief is voor de normale set, anders lijkt het me het slepen toch echt wel waard.

Tankman
11 mei 2011, 16:25
Ja, ik zou zelf liever ook altijd met mijn eigen amp spelen. Tuurlijk, real life tetris met je gear is altijd leuk. Maar dan moet je wel dat soort vervoer hebben. Bij gebrek aan geschikt gevoer voor mijn amp en eventueel cab moet het bij mij voorlopig maar even met mijn pedalboard gedaan worden. Daar zit bij mij iig het grote probleem.

Toaster
11 mei 2011, 16:29
nog een andere interessante invalshoek:

Als er toch al bakcline staat kan de grote van de bus vs de grote van de band ook wel eens bepalend zijn of er spul meegaat.

Als er toch een backline staat huren wij geen grote bus. Maar een kleine. Mag ik al blij zijn als mijn rugzak er nog bij kan. Niemand heeft dan backline bij. Alleen de instrumenten.

bat
11 mei 2011, 16:31
Tsja, zoals je al aangeeft komt het er vooral op neer in hoeverre je van je versterker afhankelijk bent voor je geluid. Dat het erbij hoort vind ik dan ook vooral een persoonlijke keuze. Ik vond het altijd maar wat prettig als de zaal een goede backline voor ons kon regelen.

Ik heb een keer behoorlijk moeten gniffelen toen een gitarist van een bandje met zijn halfstack aan kwam zeulen, om er in de zaal achter te komen dat precies dezelfde halfstack op het podium stond...

edit: @Toaster: inderdaad. Het maakt soms gewoon het verschil tussen met een (eigen) personenauto op pad kunnen of een bus moeten regelen. Als je 's avonds laat nog terug moet is dat eerste toch fijner, al helemaal als de bus de volgende dag ook nog weer terug moet.

Chiel
11 mei 2011, 17:35
Exact voor dat soort gigs heb ik deze oplossing:

http://www.gielemans.nl/images/setupcarr2.jpg

Gitaar op de rug, pedalboard aan de linker schouder en combo til ik met mijn rechter hand. Eén keer lopen en hoogstens 5 minuten opbouw tijd. Staat er al een vette amp? Dan zet ik die gewoon op clean en gooi ik mijn board ervoor.

interessander
11 mei 2011, 17:39
Wat trouwens ook nog scheelt is waar je apparatuur normaliter staat. Mijn stack staat in de oefenruimte en gaat mee in de bus. Thuis heb ik een preamp en een setje pedalen maar die gaan vrijwel nooit ergens naartoe.

Mitch
11 mei 2011, 18:57
De bands waar ik overigens mee heb samen gespeeld spelen ècht niet op de tops die in de venue staan opgesteld. Ik zie dat gewoon zelden gebeuren.
Dat is toch niet maatgevend, je eigen live-ervaring? Er zijn zóveel bands, zóveel stijlen, zóveel verschillende soorten zalen waar gespeeld wordt... en ik durf te beweren dat voor het merendeel van de bands de exacte ampsound niet doorslaggevend is. Niet iedereen freakt evenveel op zijn 'tone'. En dan, bij de één is het normaal dat je over de plaatselijke Koch speelt, of Valvestate, in de andere zaal is het normaal om altijd je eigen backline neer te zetten.
Wel eens opgelet hoeveel spul Feedback in de aanbieding heeft nadat het bijvoorbeeld gebruikt is op North Sea Jazz? Dat zijn dan allemaal amateurs die niet geven om hun sound? :seriousf:


Maar dat hangt toch niet af van amateur of niet?
Je hoort hier duidelijk twee geluiden, de een wil graag zijn eigen set/sound, en sleept zonodig een heel rack of een full stack overal mee naar toe, en de ander is blij met een goede cleane basis, die dan eventueel gebruikt wordt om uit te breiden naar een persoonlijke sound met een pedalboard.

En zo is het dus maar net.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind mijn eigen amp veel te fijn om niet mee te nemen en ik zou ook weigeren om andere rommel te gebruiken. Maar daarmee plaats ik mezelf ook duidelijk in de categorie 'amateur' ;)

DemolitionColorScheme
13 mei 2011, 09:50
Dat is toch niet maatgevend, je eigen live-ervaring? Er zijn zóveel bands, zóveel stijlen, zóveel verschillende soorten zalen waar gespeeld wordt... en ik durf te beweren dat voor het merendeel van de bands de exacte ampsound niet doorslaggevend is. Niet iedereen freakt evenveel op zijn 'tone'. En dan, bij de één is het normaal dat je over de plaatselijke Koch speelt, of Valvestate, in de andere zaal is het normaal om altijd je eigen backline neer te zetten.
Ik denk dat dat wel aansluit op deze post van interessander:


Je hoort hier duidelijk twee geluiden, de een wil graag zijn eigen set/sound, en sleept zonodig een heel rack of een full stack overal mee naar toe, en de ander is blij met een goede cleane basis, die dan eventueel gebruikt wordt om uit te breiden naar een persoonlijke sound met een pedalboard.

Het hangt er maar net vanaf van wat je nodig hebt, als je veel effecten gebruikt en veel moet schakelen dan is een uitgekiend rack een must en als je high gain nodig hebt dan is niet elke versterker even geschikt qua klankkleur en als je jouw sound nu eenmaal niet uit een pedaal kunt halen dan houdt het op.

Ik snap de reden van de topcistarter wel, maar ik zou het alleen doen als het qua sound een echt goed alternatief is voor de normale set, anders lijkt het me het slepen toch echt wel waard.
Ik denk dat dat vooral dan toch met de benodigdheden en genres te maken heeft. Als ik afhankelijk ben van een bepaalde (hi gain) sound en dit alles goed op elkaar is afgesteld als band-geheel en secties in de nummers, dan wil ik geen andere amp voor m'n neus. Ik speel in zo'n band waar alle secties van nummers per instrument precies op elkaar is afgestemd omdat er veel dynamische verschillen voorkomen in delen van een nummer. Ik moet dus bij elk stukje een andere patch hebben die een andere plaatsing in het nummer heeft. Soms lead, soms ondersteuning, soms samen met synths/etc. Als ik dan elke patch afstel op een amp en zijn kanalen and such, dan kan ik niet werken met een hele andere versterker, met, waarschijnlijk, ook een hele andere EQ curve en die misschien niet eens een FX loop heeft, om het maar te noemen.

Maar, ik realiseer me ook dat dat allemaal heel specifiek is en niet iedereen met zo'n setup werkt. Maar ik kan me voorstellen dat als je afhankelijk bent van een hi gain sound, je erg afhankelijk bent van je versterker en daar vind ik het wel maatgevend. De ervaring heeft getoond dat, elke band waarmee ik samen heb gespeeld OF hun eigen top meeneemt of hun eigen gehuurde top meeneemt. Ik denk dat ik maar 1 of 2x heb meegemaakt dat een support band op een versterker speelt die al in de venue staat, maar sowieso nog nooit een headliner act. Genre specific, dan, I guess.


Ik neem aan dat een buitenlandse band op een redelijk georganiseerde tour gewoon dezelfde amps huurt die ze gewend zijn, en dan met het juiste voltage, zodat je geen omvormers nodig hebt. Dan hoef je je eigen spul niet zo te verslepen en heb je toch vertrouwde apparatuur.
Precies. Uitstekend punt.

DemolitionColorScheme
13 mei 2011, 09:52
Wat trouwens ook nog scheelt is waar je apparatuur normaliter staat. Mijn stack staat in de oefenruimte en gaat mee in de bus. Thuis heb ik een preamp en een setje pedalen maar die gaan vrijwel nooit ergens naartoe.
Mijn shit staat op de vierde verdieping, waar ik woon, zonder lift ...
en toch sjouw ik het nog elke week mee, behalve een cab! En dan speel ik ook nog eens toetsen/samples/etc. :D Goed voor je rug. ;)

Tankman
13 mei 2011, 11:59
@Demolition: Allemaal goed leuk en aardig dat jij zo afhankelijk bent van al je gear en god wat heb jij toch een hoop gear. Begrijp dan ook dat je toch wel in een grote minderheid van mensen zit die zo te werk gaat. Ik heb voldoende aan een Wah en een Distortion. Al de rest is extra, omdat ik het gewoon leuk vind. Jij bent toch wel een geval apart wat betreft gear. ;)

barno
13 mei 2011, 12:06
er zijn ook artiesten die identieke setups hebben op verschillende continenten. Zo heb ik hier al enkele jaren een amp staan van de vroegere gitarist van Canned Heat. Als hij naar Europa komt, stel ik een band voor 'm samen en speelt ie dus toch op zijn eigen amp.

munkie
13 mei 2011, 19:22
ik stop mijn Vox Amplug AC30 in mijn tas, neem wat extra kabels mee, mijn pedalboard en een gitaar en gebruik de Amplug als direct-in amp naar de PA. Werkt echt heel erg prima, stukken beter dan de brakke amps die ik vaak tegenkom.

Sterk maar waargebeurd verhaal. Vorig jaar ben ik met een powertrio naar Egypte geweest om daar een weekje te spelen, 6 avonden achter elkaar, beetje op het strand hangen, beetje duiken. Daar stond tot pakweg een uur voor het eerste optreden dus GEEN gitaarversterker :chicken: Ondanks dat het een redelijke stad was, 40.000 inwoners, vonden we alleen een zaakje met wat DJ mengpaneeltjes.

En een verloopplugje van mini naar maxi jack. De Vox Amplug AC30 in de Richwood powerstrat , verloopje naar de wrakke oude zanginstallatie die er stond. Bingo! Kon ik echt alles spelen van SRV/Hendrix tot Led Zep en AC/DC. Klonk verbijsterend goed.

1 uur voor de show kwamen ze ineens op de proppen met een behoorlijk afgeragde maar werkende Roland jazzchorus. Ik ging even op de knieen liggen richting Mekka. Allah Akbar! :seriousf:

DemolitionColorScheme
14 mei 2011, 10:27
@Demolition: Allemaal goed leuk en aardig dat jij zo afhankelijk bent van al je gear en god wat heb jij toch een hoop gear. Begrijp dan ook dat je toch wel in een grote minderheid van mensen zit die zo te werk gaat. Ik heb voldoende aan een Wah en een Distortion. Al de rest is extra, omdat ik het gewoon leuk vind. Jij bent toch wel een geval apart wat betreft gear. ;)
Het valt mee. Ik gebruik live een G-System met wat pedalen in de loops and that's it. Zoveel gear gebruik ik live dus totaal niet. Studio, dat is weer wat anders. Mijn punt is niet om op te scheppen over gear, het was meer het punt dat sommigen acts veel afhankelijk zijn van voor-ingestelde volume levels en complete veranderingen van sounds, van een compressed clean tone met wat delay en reverb naar een droge high gain sound. De andere 2 gitaristen in de band waarin ik speel, IZAH, spelen ook met multi-FX units en als er geen FX loop zou zijn op de aanwezige amps, dan zijn wel allen royally fucked met onze 4 Cable Method aansluiting! :D

Zoals ik zei, genre specific - minder benodigdheden als je geluid uit een drive pedaal komt, dan lukt het (zowat) wel op elke cleane versterker. :)