PDA

View Full Version : Wipzaag (decoupeerzaag) bosch blue vs hitachi



Zatar
9 mei 2011, 18:10
Hallo Hallo!

Aangezien men vader niet akkoord is met een lintzaag in huis te halen (kost teveel en is geen plaats voor volgens hem -voornamelijk het laatste gezien het om mijn centen gaat :D -) zou ik me een ietwat professioneel wipzaagje willen aankopen.
Nu zit ik te twijfelen tussen bosch (blauwe) en hitachi. Iemand die hier kan helpen de knoop door te hakken? prijs max. €260.
(zo wat tips over welke het minste afwijking hebben om body's te zagen, snel werken, goed in de hand liggen enz...)

Mercitjes!

johanh
9 mei 2011, 21:36
Als je dan toch veel geld uit gaat geven voor een decoupeerzaag, mag ik je dan festool aanraden.
Heb heel wat gereedschap in mijn handen gehad, maar sinds mijn schoonvader een cirkelzaag, schuurmachine en en decoupeerzaag van festool heeft, heb ik mijn eigen geredschap niet meer aangeraakt.

Heerlijk degelijk gereedschap welke goed in de hand ligt, handige koffers die je makkelijk kan stapelen enz.
Mocht je in de gelegheid zijn, kijk dan zeker eens naar Festool

Gr
Johan

Thunders1988
9 mei 2011, 22:10
+1 voor Festool! Heerlijk gereedschap! De prijs is jammergenoeg wel hoog...
Als je er eentje voor die 260 euro op de kop kunt tikken, zeker doen.

oigun
9 mei 2011, 22:19
Als ik moest kiezen tussen hitachi en blauwe bosch... Dan de bosch! Heb er twee versleten in twintig jaar tijd (alhoewel de laatste nog niet op is)
Deze zijn echt zwaar mis/ge-bruikt en nog altijd goed. (let maar eens op, de meeste pro's hebben een blauwe bosch decoupeerzaag)

barno
9 mei 2011, 22:52
ik heb een aftandse black 'n decker wipzaag, eerder een hobbymerk geloof ik, maar dat ding doet het al jaren super.

Als ik een nieuwe zou kopen, zou het makita worden. mijn bovenfrees va, dat merk is een superding. was kapot onlangs en heb toen een bosch gekocht (ook omdat ik een minder krachtige machine nodig had). Heb juist de makita kunnen herstellen (was gewoon de kabel ...) en ben blij want die is toch een stuk beter dan de bosch.

Zatar
9 mei 2011, 23:50
ik heb een aftandse black 'n decker wipzaag, eerder een hobbymerk geloof ik, maar dat ding doet het al jaren super.

Als ik een nieuwe zou kopen, zou het makita worden. mijn bovenfrees va, dat merk is een superding. was kapot onlangs en heb toen een bosch gekocht (ook omdat ik een minder krachtige machine nodig had). Heb juist de makita kunnen herstellen (was gewoon de kabel ...) en ben blij want die is toch een stuk beter dan de bosch.

Je hebt het toch niet over die bosch bovenfrees waar je de voet van kan wisselen? (zo met die houten handvaten?) Die zien er juist zalig uit...

Ik zou eerder richting bosch gaan omdat ik er net een accuboormachine van heb en daar ben ik zéér tevreden van. Op men werk is het echter een mengelmoes van hitachi en bosch gereedschappen (ook wat makita), vandaar de twijfel. Ze hebben allemaal hun goeie en minder goeie tools en dus leek het beter hier eens te polsen.

Hopelijk denken jullie na men zoveelste thread niet dat'k een groot gat in men hand heb (zoals men vader denkt...) ik drink er gewoon liever een paar minder en steek het geld dat ik bespaar van uitgaan enzo in een pot en koop er dan liever pro gereedschappen of enkele meters hout van ;)

P.S. Ik kijk zeker ook of er een handelaar in de buurt is die festool heeft!

bedankt al he, ik kijk morgen weer :)

Javaca
10 mei 2011, 06:42
ik heb een aftandse black 'n decker wipzaag, eerder een hobbymerk geloof ik, maar dat ding doet het al jaren super.

Als ik een nieuwe zou kopen, zou het makita worden. mijn bovenfrees va, dat merk is een superding. was kapot onlangs en heb toen een bosch gekocht (ook omdat ik een minder krachtige machine nodig had). Heb juist de makita kunnen herstellen (was gewoon de kabel ...) en ben blij want die is toch een stuk beter dan de bosch.
+1 voor de Makita.
Festool is ook fantastisch gereedschap, maar helaas nog vaak buiten het bereik van ons arme gitaarbouwers. Al vind ik de Festool bovenfrees zeker een diepteinvestering waard...

pueblo
10 mei 2011, 08:45
festool is echt top, toch diegene waar ik al mee gewerkt heb, die ging met gemak door hout waar andere decoupeermachines bijna niet doorheen konden!
http://kopen.marktplaats.nl/search.php?xl=1&ds=to%3A1%3Bpu%3A0%3Bdi%3A%3Bpp%3A0%3Blt%3Azip%3Bs fds%3A1%3Bpt%3A0%3Bmp%3Anumeric%3Blx%3A182377%3Bly %3A427176%3Bkw%3Afestool%2520decoupeerzaag%3Bosi%3 A2&ppu=0&postcode=6546&srt=pu

oigun
10 mei 2011, 09:10
Als de ene machine van een bepaald merk goed is wil niet zeggen dat de andere ook goed zijn. Heb ook met een blauwe bosch bovenfrees gewerkt(1200w) maar vond dat een onding. Allerlei losse onderdeeltjes die er vanaf vallen slecht zicht op je werk en een vervelende hendel om de hoogte te fixeren. Voor een freesmachine vind ik dewalt(elu) en festo het prettigst.
Een vlakschuurmachine >>Rupes. Bandschuurmachine>>AEG (goedkoop maar onverwoestbaar)Bij Festo zijn alle machine's over het algemeen goed maar idd vrij prijzig...

no 1 hops
10 mei 2011, 09:17
eerlijk gezegd ben ik niet zo'n fan van de festool qua handgreep.

als de zaag wat problemen krijgt en begint te stuiteren heb je niet geweldig greep meer.
doe mij maar een gewone liggende D vorm handgreep
kijk eens bij makita of bv Dewalt (dewalt is het vroegere ELU en dat was klasse spul)
leuk voorbeeld is bv deze
http://www.kruis.nl/artikelen/784685/dewalt-decoupeerzaag-700w-dw-331-k.html

trouwens, ik heb mij maar weer gewoon een hema machientje gekocht.
zoveel doe ik er niet meer mee en betaal wel wat extra voor goede zaagjes van bv wurth

Kim Wilson
10 mei 2011, 09:25
Mijn buurman werkt dagelijks met dit soort gereedschappen, en de Bosch Blue voldoet wat hem betreft niet aan de verwachtingen. Makita is een stuk beter.

D3nnis
10 mei 2011, 12:14
Als je dagelijks met die machines moet werken, dan kan ik me voorstellen dat je een betere / meer ergonomisch / minder trillend apparaat wilt.
Als je een bovenfrees koopt, dan snap ik het ook nog (minder speling/afwijking haaksheid frees t.o.v. voet etc.).
Maar als je hobbymatig met een decoupeerzaag zaagt zie ik het nut even niet om er flink veel geld voor neer te klappen? Met een decoupeerzaag zaag je per definitie al niet zuiver, zeker als je krappe bochtjes probeert te zagen in knetterhard hout (buigen van de zaagbladen). Dit gebeurt met een dure machine toch net zo goed als met een goedkope?

no 1 hops
10 mei 2011, 13:26
Dit gebeurt met een dure machine toch net zo goed als met een goedkope?

mijn ervaring is dat een goede degelijke machine met daarbij een kwaliteitszaagblad wonderen doet.
zagen is niet alleen de machine maar ook de aanvoersnelheid van het materiaal.
dus als je een goedkope machine hebt kun je veel goed maken met een goed zaagblad en aangepaste snelheid

Kim Wilson
10 mei 2011, 13:44
Als je dagelijks met die machines moet werken, dan kan ik me voorstellen dat je een betere / meer ergonomisch / minder trillend apparaat wilt.
Als je een bovenfrees koopt, dan snap ik het ook nog (minder speling/afwijking haaksheid frees t.o.v. voet etc.).
Maar als je hobbymatig met een decoupeerzaag zaagt zie ik het nut even niet om er flink veel geld voor neer te klappen? Met een decoupeerzaag zaag je per definitie al niet zuiver, zeker als je krappe bochtjes probeert te zagen in knetterhard hout (buigen van de zaagbladen). Dit gebeurt met een dure machine toch net zo goed als met een goedkope?
Makita is niet duurder dan Bosch Blue, volgens mij.

Overigens is een beetje kwaliteit wel gewenst hoor. Ik heb nu een decoupeerzaag van een paar tientjes, Skil geloof ik, en dat doe ik dus nooit weer. Ik gebruik het niet zo vaak, maar als ik iets gebruik, wil ik wel dat ik het ook kán gebruiken. Anders grijp ik alsnog mis, en daar heb ik een hekel aan.

barno
10 mei 2011, 13:50
in principe ben ik natuurlijk ook voor enkel high end stuff maar in praktijk hangt het er van af waarvoor je een machine nodig hebt. Ik heb een supercheap bandschuurmachientje dat al 20 gitaren prima meegaat. Idem voor de wipzaag (zoals gezegd, er kan toch niet nauwkeurig mee gewerkt worden, ook niet met een dure).
Bovenfrees is een echt precisie instrument en bovendien levensgevaarlijk, dus daar zal ik niet op besparen.

Kim Wilson
10 mei 2011, 14:06
Ha, mijn bovenfrees is nou net het enige stukje budgetgereedschap wat wél fatsoenlijk werkt. Dingetje van de Aldi van 4 tientjes, die heb ik al zeker 5 jaar en heb er al het nodige mee gefreest, maar hij blijft het prima doen.

RelicBert
10 mei 2011, 21:32
Nou lees ik toch echt dat de topic starter een body wil zagen met een wipzaag (leuk woord). Ik denk dat dat met geen enkele decoupeerzaag gaat lukken. 45 mm dik hardhout, dan gaat je zaag "zoeken". Een scheve zaagsnede is dan het resultaat.
Of zijn er hier mensen met betere ervaringen, ben wel benieuwd.

barno
10 mei 2011, 21:38
Nou lees ik toch echt dat de topic starter een body wil zagen met een wipzaag (leuk woord). Ik denk dat dat met geen enkele decoupeerzaag gaat lukken. 45 mm dik hardhout, dan gaat je zaag "zoeken". Een scheve zaagsnede is dan het resultaat.
Of zijn er hier mensen met betere ervaringen, ben wel benieuwd.

Ik heb toch al ettelijke hard ash bodies met een gewoon wipzaagje uitgezaagd. je blijft ook met een lintzaag iets van de lijn om daarna met de bovenfrees en mal de zaak perfect op maat te frezen; bij een wipzaag blijf je gewoon twee mm verder van de lijn wegens risico van scheeflopen.

Ike57
10 mei 2011, 21:47
Ik heb toch al ettelijke hard ash bodies met een gewoon wipzaagje uitgezaagd.

Dus zó is de Guttlin vorm ontstaan !? :seriousf:

(sorry Barno, dat was een inkoppertje)

barno
10 mei 2011, 21:52
Dus zó is de Guttlin vorm ontstaan !? :seriousf:

(sorry Barno, dat was een inkoppertje)


ik slaag er wel in telkens exact dezelfde scheefzaagfactor toe te passen ... :)

Zatar
10 mei 2011, 21:54
Ja dat was een inkoppertje inderdaad ;) Niettemin zijn de guttlins keicool :seriousf:

Ik denk misschien de Bosch GST 135 BCE te kopen. Daar zit een precision control ding op om precies te kunnen zagen (ook in dikkere stukken). Trouwens Relicbert, waarom zou je een zaag verkopen en beweren dat ze 13,5cm dik kan zagen als ze bij 4,5cm al schots en scheef gaat, niet?

Nuja BCE, kben er nog niet uit: BCE of CE versie. De ene is met zo'n D- handvat, de andere moet je het vastnemen zoals een slijpschijf eigelijk... Vermoed dat de BCE het makkelijkst werkt.

pim raaijmakers
10 mei 2011, 21:56
ik had ook een decoupeerzaag van Ferm. gekregen voor mijn verjaardag of zo... na ongeveer 30 cm zagen van een stukje triplex brak het blokje waar de zaag ingeklemd zat. tegen mijn harses aan. .. een beetje kwaliteit is toch volgens mij wel gewenst..

RelicBert
10 mei 2011, 22:25
Trouwens Relicbert, waarom zou je een zaag verkopen en beweren dat ze 13,5cm dik kan zagen als ze bij 4,5cm al schots en scheef gaat, niet?


Hoe goed je wipmachine ook is, hoe sterk de motor, hoe stabiel de voet, hoe goed de "ruim" instelling ook. Het is uiteindelijk het zaagblaadje dat door het materiaal moet. Wanneer het hout dikker wordt (en massiever) en het zaagblaadje dus langer, gaat deze gewoon heel snel scheef, zoeken, vooral wanneer je iets te snel wilt. Een geoefend iemand als Barno zaagt niet voor niets iets ruimer. Wanneer je dan minder goed geoefend bent is de kans wel heel groot dat je je dure stukje hout verzaagd, zeker als de bochtjes wat krapper worden. Toch jammer niet?

Ze zeggen van mijn auto ook dat ie 185 km/uur kan. Zal best, maar fijn en veilig rijden doet ie zeker niet bij die snelheid. En 15 cm is wel een heel lang zaagblad lijkt mij.

Enra
11 mei 2011, 09:30
Trouwens Relicbert, waarom zou je een zaag verkopen en beweren dat ze 13,5cm dik kan zagen als ze bij 4,5cm al schots en scheef gaat, niet?

De kwaliteit van de zaagsnede heeft te maken met zaagtechniek en/of het zaagblad.

Voor het zagen van bochten gebruikt men wel eens de techniek van het 'vrijzagen'. Het zaagblad zelf krijgt daarmee de ruimte om een bocht te maken.

Een zaagblad dat veel bochten moet maken slijt soms aan een zijde meer dan aan de andere. Gevolg... Zijdelings wegtrekken van het zaagblad.

Zatar
11 mei 2011, 15:55
Mhm, nu kheb men beslissing genomen. Het wordt zo'n bosch 135 model. Op't werk hebben we die en die heb ik eens getest in een stuk van 55mm dik. Nog geen halve mm afwijking (en het zaagblad was al een tijdje oud, wel model precision control van bosch).
Ben er natuurlijk wel niet over gevlogen :)