PDA

View Full Version : Stagg Les Paul 'pimpen' ?



Koni05
9 mei 2011, 16:33
Hey !

Ik heb een Stagg Les Paul imitatie waar ik best tevreden mee ben. Ik weet dat mensen het brandhout vinden, maar hij doet 't hem voor mij, maar het is natuurlijk geen echte Gibson.!

nou heeft de gitaar weer een beurt nodig, en ik vroeg mij af of er bepaalde producten/handelingen/upgrades zijn die mijn gitaar (nog) lekkerder kunnen laten klinken. zodat ik die bij de beurt direct uit kan laten voeren.

Ik hoor het wel !

Greetz

Braindead
9 mei 2011, 16:38
Zeker zijn die er maar je moet je afvragen of het zin heeft om een gitaar die qua hout en bouw niet geweldig is (waarschijnlijk een understatement) te gaan upgraden. Je kan er best andere electronica inzetten zoals pickups en pots e.d. maar uiteindelijk blijft het een crappie gitaar die qua hout altijd matig blijft klinken.

Dus samengevat:
Kan je upgraden: ja
Gaat ie er beter van klinken: ja
Gaat ie er top van klinken: nee

Upgraden heeft meer zin als je een gitaar hebt die qua bouw en houtkwaliteit goed is maar qua electronica cheapass is. Of bij een gitaar die wel goed is maar niet helemaal je smaak benadert.

refused199
9 mei 2011, 16:38
Er valt zeker wat te verbeteren aan de Stagg, de vraag is of je hem dat waard vindt. Je kunt er namelijk wel nieuwe elementen in leggen die even veel kosten als de gitaar zelf en vervolgens nog de pots en caps vervangen, maar of hij je dat zelf waard is moet je je afvragen. Je kunt er namelijk wel vanuit gaan dat je, wanneer je het doet om hem voor meer geld te kunnen verkopen, er echt niet zoveel ervoor terug krijgt als je er zelf in gestopt hebt.

Wat ik je zou aanraden is niet te veel aan te passen aan de stagg en hem te houden voor zolang je er tevreden mee bent. Wanneer je erop uit gekeken bent hem gewoon weg doen en een betere ervoor terug kopen. Wel kun je de tuners vervangen. Prima tuners van Grover zijn wel te vinden voor 25 euro 2ehands en dat scheelt al een hoop stemproblemen;)

Edit: Braindead was me voor;)

KingPin8
9 mei 2011, 16:39
Goede afstelbeurt, fretjes vlakken, misschien een pickup waxen.

Maar het zal weinig tot niks schelen, het hout en metaal blijft hetzelfde, tenzij je het e.e.a. vervangt natuurlijk.

Andere snaren (ander merk) wil ook wel eens verschil maken.

Rock Bottom
9 mei 2011, 16:39
Nieuwe elementen, brug, topkam, stemmechanieken, pots, bedrading, schakelaar en jackinput;)

KingPin8
9 mei 2011, 16:40
alles vervangen behalve het hout dus :P
Duur grapje, zeker als het geen verschil maakt dalijk :P

Braindead
9 mei 2011, 16:45
Ik raad je aan je volumeknoppen te upgraden.

D.w.z. Je houdt je volumeknoppen en de rest van je volumeknoppen ( de gitaar e.d.) upgrade je naar een nieuwe en betere. Waarschijjnlijk zijn je volumeknoppen (niet je pots) namelijk de enige onderdelen waarvan je na je upgrade kan zeggen dat ze je geluid niet negatief beinvloeden.

Ps: maar ik weet aan de andere kant wat emotie met mensen kan doen dus als je echt eigenwijs bent en je perse je gitaar wilt upgraden dan koop je het beste een goede pickup van Dimarzio of Seymour Duncan en zet die erin. Je zult er dan achter komen dat het geluid een tikje verbeterd en misschien nog steeds brak is maar die pickup kan je er altijd weer uithalen en in een nieuwe gitaar zetten (of verkopen)

iWishmaster
9 mei 2011, 16:58
Wat wil je uitgeven aan evt. verbeteringen?

Jasper.
9 mei 2011, 16:59
Ik denk dat andere pickups misschien wel een heel verschil kunnen maken. Gewoon een leuk setje van marktplaats halen.
Ligt eraan of je het hem waard vind. Misschien heb je toevallig wel een bovengemiddeld goed stukje hout van stagg. Dan kan het een leuk gitaartje worden. Maar dat zal je zelf moeten bepalen.

peter_l
9 mei 2011, 17:06
Goede afstelbeurt, fretjes vlakken, misschien een pickup waxen. Maar het zal weinig tot niks schelen, het hout en metaal blijft hetzelfde, tenzij je het e.e.a. vervangt natuurlijk.
Nou, als de hals recht staat en alle frets zijn gevlakt én de elementen ingegoten, dan speelt-ie wel een stuk lekkerder en klinkt wat strakker. En TO zou dat allemaal zelf kunnen doen als-ie twee rechterhanden heeft. Kan er nadien eventueel nog een 2ehands DiMarzio in, alhoewel ikzelf de Duncan Designed pups ook best wel goed vind, en die zijn 2ehands nog wel voor een leuke prijs te vinden. En anders de elementenboetiek voor Jan met de Pet: GFS.

munkie
9 mei 2011, 19:33
+1 GFS PU's heel leuk voor het geld. Graphtec topkam kost je de kop niet, blijft beter op stemming en klinkt veel beter. Gotoh mechanieken, idd prima. Frets vlakken kan wonderen verrichten op een cheapo Chineesje met wat ongelijk fretwerk, heb ik gedaan bij een Richwood RE-400. Als je het niet zelf kan, het kost minimaal 100 euro bij een bouwer en daar zou ik al over moeten nadenken bij een Stagg.

Electronica is relatief goedkoop: CTS pots, CRL switch en plugingang.

Braindead
9 mei 2011, 22:28
Er rijzen bij mij wat vragen:

Ten eerste hoezo heeft je gitaar weer een beurt nodig? het is toch geen auto die jaarlijks voor apk moet?
Ten tweede wat is je doel met je gitaar en wat is je budget? (nog lekkerder laten klinken is nogal vaag)
En tenslotte: wat hebben die beurten je tot nu toe gekost en wat hebben ze je opgeleverd?


Hey !

Ik heb een Stagg Les Paul imitatie waar ik best tevreden mee ben. Ik weet dat mensen het brandhout vinden, maar hij doet 't hem voor mij, maar het is natuurlijk geen echte Gibson.!

nou heeft de gitaar weer een beurt nodig, en ik vroeg mij af of er bepaalde producten/handelingen/upgrades zijn die mijn gitaar (nog) lekkerder kunnen laten klinken. zodat ik die bij de beurt direct uit kan laten voeren.

Ik hoor het wel !

Greetz

Koni05
11 mei 2011, 15:21
Er rijzen bij mij wat vragen:

Ten eerste hoezo heeft je gitaar weer een beurt nodig? het is toch geen auto die jaarlijks voor apk moet?
Ten tweede wat is je doel met je gitaar en wat is je budget? (nog lekkerder laten klinken is nogal vaag)
En tenslotte: wat hebben die beurten je tot nu toe gekost en wat hebben ze je opgeleverd?



het is zeker geen auto die elk jaar een beurt nodig heeft, maar ik ben van 010 naar 011 geswitched en merk dat de ruimte tussen de snaren en het fretboard bij de hogere fretten te groot is.

het doel is om mijn gitaar wat 'vetter/dikker' te laten klinken. mijn budget daarvoor zal ongeveer rond de 100, 150 euro zijn.

de gitaar heeft eerder 1 beurt gehad, wat me 35 euro kostte !

greetz

snaarplukker
11 mei 2011, 17:07
Dus je trusrod, je topkam en je brug afstellen zal dan een flinke verbetering zijn. Met hoge aktie spelen is ook klote en brengt een klote geluid als je klote speelt.;)

Rock Bottom
11 mei 2011, 19:03
Voor dat bedrag zou ik idd eens kijken naar gfs, gsp of andere budget maar prima elementen.
Graphtech topkammetje een betere brug en mischien de stemmechanieken

FlameDude
12 mei 2011, 17:53
Koop gewoon een nieuwe Epiphone Les Paul (http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?gk=gieglp&bn=EPIPHONE&sw=&oa=pra) ofzo. Als je echt goede upgrades wilt toepassen op een gitaar van een beroerd merk ben je al snel veel geld kwijt (alleen een setje Seymour Duncan humbuckers zijn al 70-95 euro) en je schiet er niet echt iets mee op. Integendeel als je gewoon een nieuwe gitaar koopt. Hij zal zowel beter spelen, beter klinken en beter afgewerkt zijn.

Daemon
14 mei 2011, 09:31
Spaar een beetje verder en koop of een epiphone, of een tuscany. Dat laatste is misschien een wat onbekender merk. Ik heb er zelf een tijdje terug een les paul van gekocht uit nieuwschierigheid (review komt nog) en kan alleen maar zeggen dat het voor het bedrag een top gitaar is en ze klinken heel erg goed. Bespeelbaarheid is ook uitstekend na zelf keer afstellen.

Emieltje
14 mei 2011, 10:15
Aan de andere kant, als je wilt leren knutselen aan je gitaar kan je dat natuurlijk beter leren op je goedkope Stagg, dan op een duurdere Epiphone.

Zelf ben ik ook ooit begonnen met het upgraden van mijn Richwood lespaul kopie. Inmiddels hebben al die upgrades al meer gekost dan de gitaar zelf, maar ik weet wel precies hoe het ding in elkaar zit en heb alles (behalve het hout) er zelf opgezet.

Heeft toch ook wel wat zo'n custom self-made gitaar, en geloof me, hij speelt echt lekker! Voor mij is het dus een studie gitaar in meerdere opzichten.

niekb
14 mei 2011, 10:28
Je kan best upgraden als jij tevreden bent met de basis van de gitaar. Het geld dat je erin stopt haal je er echter niet uit bij verkoop.
Wat een goede optie is, als je de gitaar wil verkopen kan je de originele elementen weer terug plaatsen. Dit moet je dan wel zelf kunnen anders blijf je geld uitgeven. De elementen kan je dan weer voor wat anders gebruiken.

Wat emieltje zegt, je kan zo lekker sleutelen en een hoop leren.

muziekschuur
14 mei 2011, 21:01
Ik heb een Stagg L-400BK

http://www.cheapguitardeals.co.uk/images/Stagg-L400-BK.jpg

En ik ben iets vergelijkbaars van plan. Hij speelt prima. Ik wil er Gibson humbuckers op zetten, cts pots, stemmechanieken zijn goed, en misschien grafieten kam. En natuurlijk goede bedrading. Zal best meer kosten dan de gitaar, maar het hout, lak en bindingen zijn netjes gemaakt, dus voor mij is het prima.

clover
14 mei 2011, 21:26
Als je je goed voelt bij de basis van je ( eerste ) instrument dan is het voor jou toch de moeite waard om haar te "pimpen" en dat lijkt mij genoeg reden om het te doen ! Het instrument zal zeker niet in handelswaarde stijgen maar zeker in je gevoelswaarde en daar doe je uiteindelijk voor een groot deel voor !

aaronstonebeat
14 mei 2011, 23:10
Eddie Van Halen heeft furore gemaakt op wat goedkope, door hemzelf samengestelde zooi, 'Seconds' (onderdelen met een foutje en dus goedkoop) voor hals en body en een oude humbucker uit een ES335.
Plus wat verf- en elektronicawerk dat hier als uiterst amateuristisch zou worden gezien :)

guitarkid
15 mei 2011, 08:28
Eddie Van Halen heeft furore gemaakt op wat goedkope, door hemzelf samengestelde zooi, 'Seconds' (onderdelen met een foutje en dus goedkoop) voor hals en body en een oude humbucker uit een ES335.
Plus wat verf- en elektronicawerk dat hier als uiterst amateuristisch zou worden gezien :)

+1 !!!!!!!
Gewoon experimenteren, maar niet te veel geld uitgeven!

Fiendish
15 mei 2011, 10:24
Ik zeg, hou het goedkoop, maar ga het vooral gewoon proberen.
Nieuw topnutje erop hoeft niet duur te zijn, een paar CTS pots, een goeie toggleswitch en wat bedrading kost ook geen vermogens, en je hebt zat goedkope maar goed klinkende pickups (Iron Gear, anyone?), dus, kansen zat om te sleutelen en het ding wat te verbeteren naar je eigen smaak en inzicht.
Hij zal er niet waardevoller op worden voor een ander, maar voor jezelf kan het wel een heleboel verschil maken.

:punk:

jannest
15 mei 2011, 12:42
ff een knuppel in het hoenderhok gooien

pots vervangen (tenzij ze verrot zijn of een andere waarde hebben) heeft op je geluid nauwelijks of geen invloed
zonde van den tijd

BobvanKempen
15 mei 2011, 15:20
ff een knuppel in het hoenderhok gooien

pots vervangen (tenzij ze verrot zijn of een andere waarde hebben) heeft op je geluid nauwelijks of geen invloed
zonde van den tijd

Sorry maar ik denk daar net zo over. Tenzij ze de verkeerde waarde hebben of kapot zijn ga je daar nagenoeg niets van merken. Zeker omdat ik er voor het gemak vanuit ga dat er op die Stagg geen high-end versterker aangesloten is. Dan zou ik eerder voor de bedrading gaan.

wormke
16 mei 2011, 18:08
ik heb het ooit gedaan op een flying V van Stagg, en geloof mij, als je aan een stagg begint te kl*ten kan je ze evengoed weggooien. Ik had heel de gitaar uit elkaar gehaald en paar dingen gewisseld uit een andere die ik nog had liggen, ik kreeg dat ding gewoon niet meer in mekaar, dat is zo goedkoop hout dat dat na 2 dagen zo had gewerkt dat het dus niet meer pastte...

Dus mijn advies, als je er tevreden van bent, gewoon zo op blijven spelen, tot je ooit besluit van een betere te kopen. Dan heb je geen geld moeten weggooien en ga je bij aankoop van een betere nog meer tevreden zijn :)

muziekschuur
19 mei 2011, 13:45
Heb op mijn Les Paul gisteren de polepieces van de elementen 1 slag opgedraaid. En voila. Meer bite...
Vergeet ook niet de nekbout aan te draaien (1 slag) en hem te intoneren. Dan is tie waarschijnlijk heel wat beter. Setje nieuwe snaren erop.... voila. Nek nog even inolien. (Het oog wil ook wat).

wormke
20 mei 2011, 00:00
die polepieces opdraaien, hoe doe je dat eigenlijk het best?

aaronstonebeat
20 mei 2011, 00:24
die polepieces opdraaien, hoe doe je dat eigenlijk het best?

Met een schroevendraaier/tournevis. ;) Met de klok mee om ze lager te zetten en er tegenin om ze hoger te zetten. Bij elementen die de mogelijkheid bieden, laat ik ze in eerste instantie met de ronding van de snaren meelopen en als er dan iets nog niet bevalt, pas ik het aan.

wormke
20 mei 2011, 06:27
ah, oke, dan draai je gewoon het gehele element op, daar speel ik inderdaad ook geregeld mee ;)

muziekschuur
2 juni 2013, 20:17
Polepieces kun je ook opdraaien.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk