PDA

View Full Version : Stones-solo Satisfaction



HenkieKnip
9 mei 2011, 16:12
Beste allemaal,

Ik zit te klooien met de solo die in deze live-uitvoering van Satisfaction wordt gespeeld: http://www.youtube.com/watch?v=qXcNQTa3zgs (vanaf ongeveer 3:10 minuten)

Als ik kijk naar de akkoorden die er onder liggen zijn dat E, D en A. Alle noten uit die akkoorden vormen samen de Emajeur toonladder, maar als ik daarin probeer te soleren wringt het voor mijn gevoel aan alle kanten. Als ik dan de E-mineur pentatonische, en het liefst nog de dorische ladder pak, lijkt het al een stukje beter, maar ook dan zijn er noten die er negatief uitspringen.

Iemand van jullie een idee hoe dit verder aan te pakken? Nou gaat het me echt niet om het theoretische verhaal er achter, maar dat zou wel een leidraad zijn om hierop te gaan soleren en improviseren.

Alvast bedankt!

aaronstonebeat
9 mei 2011, 16:18
Benader het eens als E-dorisch (e-fis-g-a-b-cis-d); dat klinkt vast beter.

terrasbeest
9 mei 2011, 16:23
E A en D zit in Amajeur. A = I
D = IV
E = V.

Tot daar de theorie.(Heb het filmpje niet bekeken).

Je zit dus wss in de verkeerde toonaard te klooien.

HenkieKnip
9 mei 2011, 20:47
Benader het eens als E-dorisch (e-fis-g-a-b-cis-d); dat klinkt vast beter.

Hai Aaron. Dat heb ik dus inderdaad geprobeerd en dat gaat ook vrij aardig, behalve dan als ik op die g-noot terecht kom. Wat ook wel 'logisch' is, omdat die meer bij een Emineur hoort dan het E-akkoord wat op de achtergrond wordt gespeeld.


E A en D zit in Amajeur. A = I
D = IV
E = V.

Tot daar de theorie.(Heb het filmpje niet bekeken).

Je zit dus wss in de verkeerde toonaard te klooien.

Dat heb ik inderdaad ook overwogen, maar omdat het zo typerende loopje van Satisfaction zo zwaar leunt op de E, dacht ik dat ik daar op 'moest' blijven leunen.

terrasbeest
9 mei 2011, 21:03
Je kan er nu 6 penta's op loslaten.
Emaj/C#min
Amaj/F#min
Dmaj/Bmin.

RullyRulez
13 mei 2011, 15:20
A, D, E....

6 penta's?

Ik weet nog wel een 7e .. denk aan de blues schema's

Daar kun je juist ook een A mineur penta op losslaten...

Klinkt dan waarschijnlijk wat bluesy-er...

Harald
13 mei 2011, 15:27
Als je het aan Keith Richards zou vragen verwijst hij je waarschijnlijk naar Darryl Jones voor een antwoord ;) Gok dat de enige stones die het überhaupt vanuit toonladders (kunnen) benaderen de aanvullende muzikanten zijn, die eigenlijk helemaal geen Stones zijn. Verklaart misschien ook wel de wisselende resultaten op die live DVD van Martin Scorcese. Dat was toch wel even schrikken, en niet alleen het fragment waar ze de VIPgasten van Bill Clinton ontvangen... :dontgeti:

Niet echt een nummer om al te veel bij na te denken. Gewoon gaan met die banaan.

keessie
13 mei 2011, 20:58
Het nummer staat in E A B dus moet kunnen E mineurpenta