PDA

View Full Version : Speaker vervangen 212 cabinet Fender Bandmaster Reverb



Cosmic Charlie
9 mei 2011, 15:46
Hallo allen!

Amp-pech, over 2 weekjes de E-Sound Studio in te Weesp, maar net één van de twee speakers van mijn Bandmaster Reverb uit '69 opgeblazen.

Het gaat om een Utah speaker die vermoedelijk al 42 jaar in de kast zat, zo ziet ie er tenminste uit.

Nu twijfel ik, welke speaker past goed bij deze amp als vervanger van de Utah? Ik heb van Chris inmiddels begrepen dat de Utahs niet echt luid waren, en het volume dus flink zal toenemen. Maakt dit verder uit?

Ik hou erg van die warme romige vintage Fender sound en heb me inmiddels beperkt tot de volgende opties:

Celestion Vintage 30 (79 euro)
Jensen C12N (99 euro)
Celestion G12H UK (129 euro)
Jensen P12Q (111 euro)
Celestion G12-65 Heritage (?? euro)

Wat gebeurd er als ik de werkende Utah laat zitten en er één van bovenstaande speakers bij stop? Of is het echt veel beter als ik beide speakers vervang (= stukkie duurder).

Ben voornamelijk slaggitarist, met een volle sound, en heb de GROTE 212 kast, die ik live ook gebruik. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn speurtocht!

Groet!

Nicolas

The Running Man
9 mei 2011, 16:15
Is het er zo een?
http://cgi.ebay.nl/vintage-fender-utah-12-speaker-/200606112645?pt=UK_Musical_Instruments_Guitars_CV&hash=item2eb50e5b85

Cosmic Charlie
9 mei 2011, 16:22
Yes, zo eentje!

The Running Man
9 mei 2011, 16:24
Ik zou dit ding over laten komen uit de UK
Opsturen kost 17 GBP

refused199
9 mei 2011, 16:31
Ik betwijfel of deze op tijd aan zou komen. De advertentie loopt over 6 dagen pas af en eer dan het geld is overgeschreven en hij verzonden is ben je ook weer dagen verder. Volgens mij gaat dat krap worden. Of je moet iets met de verkoper weten te regelen.
Wel zou ik inderdaad aanraden om een soortgelijke speaker terug te plaatsen, een volumeverschil met andere speakers vind ik zelf erg irritant.

Cosmic Charlie
9 mei 2011, 16:34
En als ik ze beide zou vervangen, wat zouden jullie dan aanraden? :???:

refused199
9 mei 2011, 16:43
Ik zeg dan G12-65. Kosten wat maar klinken fantastisch! Vooral omdat je zegt dat je voornamelijk slaggitarist bent raad ik aan om deze te nemen. Mijn ervaring ermee is dat ze lekker strak kunnen klinken, mooi warm en vol zijn, niet wollig, want in het hoog klinken ze ook erg lekker. Niet dat lelijke scherpe hoog wat in je gehoor snijdt maar alles netjes afgerond.

the sure thing
9 mei 2011, 17:00
Ik zeg dan G12-65. Kosten wat maar klinken fantastisch! Vooral omdat je zegt dat je voornamelijk slaggitarist bent raad ik aan om deze te nemen. Mijn ervaring ermee is dat ze lekker strak kunnen klinken, mooi warm en vol zijn, niet wollig, want in het hoog klinken ze ook erg lekker. Niet dat lelijke scherpe hoog wat in je gehoor snijdt maar alles netjes afgerond. Ik kan niet anders dan dit onderschrijven. Helemaal omdat je de amp gaat gebruiken voor opnames neem ik aan? Voor live zou ik denk ik de G12H30 kiezen.

Andere optie is de G12M-20H (greenback heritage). dat is 2x 20W is 40W, ik weet niet hoeveel watt je amp is?

Ik denk dat een vervanger van die oude speaker vinden, onmogelijk is. Zijn er geen replica's van? En er zijn hier nog vintage Fender freaks, dus ik zou ff hun reactie afwachten.

Cosmic Charlie
9 mei 2011, 17:28
Dank refused en Sure Thing voor jullie aanbevelingen, ik wacht idd nog even de reacties van de vintage freaks af ;)

Een G12H UK + een G-12 65 samen in 1 kast zou evt dus ook nog een optie zijn?

Ik weet het wattage ff niet uit mijn hoofd, 40 of 45 watt geloof ik!

matto
9 mei 2011, 22:40
kijk hier ook eens naar:

http://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=Texas_Heat

Toaster
9 mei 2011, 23:24
Ik heb nog wel 2 ouwe fender speakers liggen. Maar die hou ik zelf om mijn trouwe blackface origineel te laten. Ik heb ze er uitgehaald en er g12h'tjes ingedaan. Nou juist voor een wat dikkere sound.

De celestion greenbacks geven lekkere rake klappen. Ik ben zelf slaggitarist pur sang vindt ik (speel in een ska en reggae band) dus ik heb al mijn apparatuur afgestemd op dikke klappen.

Je kan er trouwens ook prima op soleren en scheuren hoor. Mijn voorkeur is een (goeie!) greenback.

Ik heb nog wel een setje creambacks liggen van celestion. Weet nog niet wat de bestemming daarvan wordt.

Cosmic Charlie
10 mei 2011, 00:57
Dank allen wederom voor de input!!!

Ik ga denk ik toch maar voor de G12H's, is dat erg nadelig bij het opnemen?

En wat gebeurd er als ik bijvoorbeeld een G12H UK combineer met een G12-65? Gaat dit een beetje samen? Heeft er hier iemand ervaring met verschillende speakers in 1 cabinet? Of is dit gewoon een kwestie van proberen...

Nicolas

Cosmic Charlie
10 mei 2011, 01:35
Pffff, Heritage G12H UK's of Greenback G12M's, wie het weet mag het zeggen.... Wat doen ze met mijn Fender geluidje? :???:

Ik wil:

- geen scherp hoog
- een lekkere stevige blues-rock drive
- ronde, funky loopjes kunnen spelen
- niet allesoverheersend, maar toch stevig dóór de mix te horen zijn, er een beetje onderliggen, het omhoog duwen

Sorrie voor mijn lekentaal, maar wellicht begrijpen jullie het! ;)

Nick

GretschGuy
10 mei 2011, 02:13
Welke speaker je ook kiest, je zal nog aardig wat uren op vol volume moeten spelen om ze 'los' te maken. Ik hoop dat je daar in die paar weken genoeg gelegenheid voor hebt.

Je schrijft helaas niet hoe 't geluid van de Utah's beviel. Dat maakt 't lastig iets aan te bevelen. "Neem Celestion" is zo'n beetje 't Nederlandse standaard antwoord op de vraag welke gitaarspeaker je moet kiezen. Zelf vind ik 't niets voor BF Fender's. HET kenmerk van de BF sound is toch de 'dip' in 't middengebied. Vrijwel alle Celestion's benadrukken de midden tonen. Het resultaat vind ik vaak nogal karakterloos.

Iets uit de Eminence Patriot serie werkt waarschijnlijk beter om 't karakter van de amp te behouden. De Eminence Legend 1258 is ook goed. Die wordt niet meer gemaakt, geloof ik. Maar is nog wel te koop. En meestal niet duur (€50 - €60).

De re-issue Jensen P12Q is ook 'n prima speaker. Klinkt niet helemaal hetzelfde als 't origineel, maar soit. Wel zal die alnico behoorlijk anders klinken dan de keramische Utah's. Ze zijn niet zo heel efficiënt, dus je kan er één combineren met de resterende Utah. Zelf nooit geprobeerd, maar 't zou wel eens heel aardig kunnen klinken. Bij 't aansluiten wel de aangegeven polariteit op de Jensen negeren ('+' en '-' zijn omgekeerd t.o.v. vrijwel alle andere speakers).

Cosmic Charlie
10 mei 2011, 02:26
Thanks Gretsch!

Ik wilde net mijn laatste bericht aanpassen om aan te geven dat ik best blij was met mijn Utah sound, maar je was me al voor :) En inderdaad, ik vroeg me ook al af of het me wel ging lukken in 2 weken om ze een beetje in te spelen.

Met de Utah's stelde ik mijn amp zo in:

Hoog: 6-7
Mid: 7
Bass: 3-4

Master Volume (CMW mod): 6-7
Volume: 8-9

Lekker dik, duidelijk hoog, zonder te gaan piepen/schel te worden. Bass heel duidelijk te vinden, zodra hij er is bij deze amp, is hij er, en dan moet ie gewoon niet harder, want dat voegt naar mijn mening niets toe. En het mid, tja, altijd 6, 7 of 8, beetje de juiste verhouding vinden.

Ik speel overigens nooit cleane slagjes ofzo, het is vrijwel altijd DIK, soms zware scheurende bluesrock, dan weer dikke funky loopjes.

Bedankt voor je suggesties in ieder geval, ga ik ff nader onderzoeken. Het is moeilijker dan ik dacht, blijkt dat bij een verkeerde keus mijn sound flink kan veranderen...

Als iemand nog iets weet, roept u maar, alle hulp is zeeer welkom!

Nick

matto
10 mei 2011, 07:14
In mijn de luxe reverb heb ik een oude G 12 h 30 zitten ,er komt dan wat meer volume uit en de klank vind ik prettig.
Voor een bandmaster die zoals je zegt goed klinkt met de UTAH speakers er in, zou ik niet voor Celestion kiezen maar voor een setje Eminence legend of Texas heat speakers of zo.
Wellicht dat je op een advertentie met "Fender speaker gezocht" ook nog wel reacties krijgt.

Kim Wilson
10 mei 2011, 08:28
Ik zou nog even bij mij op zolder kunnen kijken. Ik heb destijds de speakers uit mijn BMSTR cab vervangen door G12H30's (ook een aanrader trouwens). Het zou kunnen dat ik die ouwe speakers nog ergens heb liggen. Zijn volgens mij wel Oxfords. Kom ik vanavond op terug.

Rinze
10 mei 2011, 09:06
Eminence is niet duur en schijnt goed te zijn, hebben "Engelse" en "Amerikaanse" series qua voicing. In de Gitarre & Bass staan tests, de laatste uitgaves. Ze gaan de hele reeks bij langs. Waar je bij Emininence rekening mee moet houden is dat het rendement erg hoog is, net zo hoog als bij een Celestion V30 (die je overigens absoluut niet moet hebben voor jouw versterker en wat je zoekt). Je versterker gaat dus een stuk harder, kan problematisch zijn als je je eindtrap op het zelfde volume wilt laten zweten.

Qua Celestions zijn de G12H's wat aanweziger in het hoog dan de G12-65's, die weer wat meer in het mid zitten. Voor in de studio zit je inderdaad ook nog met het inspelen, misschien dat je die Utah die er nog in zit eerst maar moet miken en dus eerst beter maar een speaker kunt vervangen.. Keuzes..

Little Jay
10 mei 2011, 09:17
Repareren en re-conen van de oude speaker is geen optie?
Er zijn inmiddels ook aardig wat toko's in NL die dat doen.

En anders zou ik inderdaad gaan voor een Jensen, Celestion gaat (denk ik) niet werken in combinatie met de Utah. (Ik vind Celestions overigens wel hele lekkere speakers, maar ze zijn heel anders dan je Utah).

Zelf heb ik goede ervaringen met de P10R (lekker "authentiek") en de C12K (lekker krachtig en veel power). Aangezien de Utah keramisch is, lijkt een Alnico niet een hele logische keuze, maar zoals Gretsch Guy zegt zou 't best nog wel eens lekker kunnen klinken.

Maar Jensen heeft ook goede keramische speakers. Qua specs (zie http://jensentone.com/mod12-35.php) zou de goedkopere Jensen Mod 35 ook een optie zijn: niet heel erg efficient, dus kan best nog wel eens overeenkomen met overgebleven Utah. En je valt je er geen buil aan want ze zijn niet duur.

Voor alle speakers geldt: behoorlijk inspelen om het irritante scherpe randje er uit te krijgen. (en anders zet je met de opname de microfoon voor de overgebleven Utah ;-)

Little Jay
10 mei 2011, 09:34
By the way, je moet wel een speaker van (uiteraard) het zelfde ohmage nemen, maar ook hetzelfde vermogen, want ik heb geleerd dat met een vermogen-mismatch de zwakkere speaker het 't zwaarst te verduren krijgt..... zou toch vervelend zijn als daardoor de overgebleven Utah er ook uitknalt binnenkort.

Misschien toch maar beide speakers vervangen?

Rinze
10 mei 2011, 09:41
En van hetzelfde rendement, anders hoor je hoofdzakelijk één speaker..

Cosmic Charlie
10 mei 2011, 12:20
Dank allen! Weer een hoop input, maar ook veel verschillende suggesties....:dontgeti:

Kim Wilson, ik hoor graag van je over die Oxfords! Die zijn een beetje gelijkwaardig aan de Utahs neem ik aan?

En wat vond jij van je nieuwe sound met G12h30's tov de Oxfords?

Want dat is nog steeds een serieuze optie, ze beide vervangen door een setje nieuwe. Ze mogen best luider zijn, als het maar wel die sixties sound heeft.

Want wat ik dus lees over de G12-65's... DE gitaarsound van de 80's, en dat wil ik dus absoluut NIET hebben ;) Keuzes inderdaad...

Cheers!

Nick

Kim Wilson
10 mei 2011, 13:38
Ja, die G12H was wel een upgrade. Opener geluid, dynamischer en muzikaler. Maar die Oxfords waren op zich ook niet slecht.

Ik zal vanavond kijken of ik ze nog heb, en dan kunnen we er wel een mouw aan passen.

E-J
10 mei 2011, 13:59
Want wat ik dus lees over de G12-65's... DE gitaarsound van de 80's, en dat wil ik dus absoluut NIET hebben ;) Keuzes inderdaad...

Dat is wel erg kort door de bocht. Ik denk juist dat ze voor jou heel erg geschikt zijn. Ze klinken heel mooi dik (veel laag en midlaag en een rond hoog), niet zo agressief dus.

Voor een typisch '60s sound zou ik wel iets anders pakken maar dat komt misschien omdat ik bij '60s moet denken aan een dun, helder en tamelijk schel geluid. In dat geval kun je misschien beter bij Celestions wegblijven.

Kim Wilson
10 mei 2011, 14:09
Ik denk dat de G12-65 veel te veel laag weergeven voor een Bandmaster met bijbehorende cab. Voor een schelle Marshall is het idd de oplossing (eigen ervaring met een JTM60), maar een Bandmaster geeft van zichzelf al veel laag mee, dat hoeft de speaker niet nog eens te benadrukken. Dus ik denk dat de 65 niet zo'n goeie optie is.

Cosmic Charlie
10 mei 2011, 14:26
Dank! Ik hoor het wel...

Niemand trouwens fan van de Jensen C12N of P12Q speakers in een bandmaster reverb cabinet?

Er MOET vandaag een beslissing vallen, alvast hardstikke bedankt voor alle input, heb een hoop extra info gewonnen!

Nicolas

Cosmic Charlie
10 mei 2011, 14:29
Ik denk dat de G12-65 veel te veel laag weergeven voor een Bandmaster met bijbehorende cab. Voor een schelle Marshall is het idd de oplossing (eigen ervaring met een JTM60), maar een Bandmaster geeft van zichzelf al veel laag mee, dat hoeft de speaker niet nog eens te benadrukken. Dus ik denk dat de 65 niet zo'n goeie optie is.

Dat advies kreeg ik ook van onze manager, die zei dat ie met de Utahs niet heel strak klonk, met teveel bass weergave (daarom zette ik die steevast op 3, soms 4) en dat ik vooral speakers moet zoeken die mooi in het mid zijn... En wat strakker dus.

GretschGuy
10 mei 2011, 15:19
Nog maar even 'n bijdrage. Want 't heeft haast.

Koop 2 nieuwe speakers + de Utah op eBay (als de prijs niet te gek wordt). Je hebt al 'n Utah opgeblazen. Flinke kans dat de andere 't ook niet meer zo lang maakt. Als je de amp ooit wil verkopen, kan je er dan weer 2 werkende, originele speakers in zetten. Dat scheelt flink in de verkoopwaarde. Je denkt nu misschien dat je 'm toch nooit verkoopt. Maar ik weet uit eigen ervaring hoe dat kan veranderen.

Kies geen speakers die heel nadrukkelijk de totale sound dicteren. Zoals Celestion's met hun aggressieve mids. Amerikaanse voicing, maar niet te extreem. Van de Jensen re-issues zullen de keramische versies je huidige sound dichter benaderen dan de alnico speakers.

Eminence lijkt me de geschiktste kandidaten te hebben:

Legend 1258: voicing gebaseerd op alnico Jensen. Maar minder extreem. Meer midden, minder hoog. Vrij neutraal klinkende en breed inzetbare speaker.

Legend 122: alnico speaker. Maar minder opdringerig hoog en 'dikker' dan Jensen alnico's.

Screamin' Eagle: heldere, gedefiniëerde sound. Strak laag en net genoeg mids om 'dik' te kunnen klinken.

Little Jay
10 mei 2011, 16:10
Het vervelende van speakers is dat je pas écht weet hou 't klinkt als ze je in cab zitten.....

Hier: http://www.ampwares.com/ampguide_jensen_replacements.asp worden o.a. de Jensens C12N aangeraden omdat die in de oorspronkelijk Bandmaster ook zaten.

Zelf heb ik twee C12Ks in een Twin Reverb, dat is de 100 watt versie, en ik vind dat een mooie evenwichtige, enigzins donker klinkende speaker met goede maar niet overheersende bassen. De C12N zou ongeveer hetzelfde klinken (volgens internet forum-wijsheid) maar is 50 watt, nog steeds meer dan genoeg voor de Bandmaster (hoeveel watt zijn de Utah's eigenlijk?)

Ik vind de moderne Jensens lekker klinken (nooit oude in m'n amps gehad, dus weet niet of ze vergelijkbaar klinken).

Zou misschien niet iedere speaker die redelijk neutraal is en dezelfde specs aan watts, ohm en rendement heeft ongeveer zo klinken als je huidige Utahs? Volgens mij staan die namelijk niet bekend om een hele uitgesproken klank die erg afwijkend is van wat er nu op de markt is, maar dat is slechts mijn persoonlijke idee gebaseerd op wat vage algemene kennis over speakers, opgedaan op het net en eigen ervaring (Dus kunnen geen rechten aan ontleend worden ;-).

Persoonlijk denk ik dat Celestions een andere klank opleveren (niet slechter, niet beter, maar anders) en Jensens dichter bij je Utahs blijven. Dus als je niet teveel wilt veranderen zou ik voor Jensens (keramisch) gaan.
(Misschien vind je Celestions wel veel lekkerder, maar je bent tevreden met je huidige klank en gezien de tijdsdruk zou ik niet wild gaan experimenteren als ik in jouw schoenen stond....).

*edit: ik zie dat mijn advies aardig overeenkomt met dat van GretschGuy.

Kom je er echt niet meer uit dan zit er niks anders op dan een setje Celestions te kopen én een setje Jensens en te vergelijken. Zo duur is dat nou ook weer niet en je verkoopt ze vrij gemakkelijk weer. Maar ik kan niet in jouw portemonee kijken natuurlijk....... (Mocht je dat doen: niet vergeten ons uitgebreid te raporteren over de vergelijking :) ).

GretschGuy
10 mei 2011, 16:41
Dank! Ik hoor het wel...

Niemand trouwens fan van de Jensen C12N of P12Q speakers in een bandmaster reverb cabinet?

Er MOET vandaag een beslissing vallen, alvast hardstikke bedankt voor alle input, heb een hoop extra info gewonnen!

Nicolas

Nog maar 'n keer voor de duidelijkheid. De C12N lijkt me 'n veilige keus. Niet te veel verschil met je huidige sound. Maar veel strakker in 't laag, helderder en gedefiniëerder.

Jensen alnico's, als de P12Q, werken vaak prima in BF Fender's. Maar ze zullen heel anders klinken en vooral reageren dan de keramische Utah's. En niet iedereen is gecharmeerd van de 'typisch alnico' compressie op hogere volumes / bij stevig spelen. (Ik wel, maar da's 'n andere zaak)

GretschGuy
10 mei 2011, 16:50
*edit: ik zie dat mijn advies aardig overeenkomt met dat van GretschGuy.


Viel me ook op. Eindelijk 'n medestander in de strijd tegen "koop-een-heel-dure-Celestion" als antwoord op alles. Waarmee ik niets lulligs over Celestion speakers wil beweren. Behalve dat ze niet voor elke gitarist, in elke versterker de ideale oplossing zijn.

En dat uit Den Haag. M'n oude stad. Voor ik wegens werk naar provincieplaats Amsterdam moest verhuizen.

Cosmic Charlie
10 mei 2011, 17:20
Nog maar 'n keer voor de duidelijkheid. De C12N lijkt me 'n veilige keus. Niet te veel verschil met je huidige sound. Maar veel strakker in 't laag, helderder en gedefiniëerder.

Jensen alnico's, als de P12Q, werken vaak prima in BF Fender's. Maar ze zullen heel anders klinken en vooral reageren dan de keramische Utah's. En niet iedereen is gecharmeerd van de 'typisch alnico' compressie op hogere volumes / bij stevig spelen. (Ik wel, maar da's 'n andere zaak)

Pfoe, weer een hoop bijdragen, DANK!

Ik ben er bijna uit, ga toch maar voor de veilige keus dan.

Wat is het verschil tussen de C12N en de C12Q, alleen het wattage?

In dat geval benaderen de C12Q's denk ik eerder de Utahs? C12Q werd gebruikt in Bandmasters, C12N in Showman en Twin. Ik heb geen idee wat het wattage van Utah's in 1968 was...

Amp is 40 watt, C12Q's zijn 35 watt, C12N's 50 watt. Het gevaar is dan dat ik mijn speakers opblaas, lijkt me?

Alvast bedankt weer! We zijn er bijna ;)

Nick

Rinze
10 mei 2011, 18:24
Pfoe, weer een hoop bijdragen, DANK!

Ik ben er bijna uit, ga toch maar voor de veilige keus dan.

Wat is het verschil tussen de C12N en de C12Q, alleen het wattage?

In dat geval benaderen de C12Q's denk ik eerder de Utahs? C12Q werd gebruikt in Bandmasters, C12N in Showman en Twin. Ik heb geen idee wat het wattage van Utah's in 1968 was...

Amp is 40 watt, C12Q's zijn 35 watt, C12N's 50 watt. Het gevaar is dan dat ik mijn speakers opblaas, lijkt me?

Alvast bedankt weer! We zijn er bijna ;)

Nick

Er zitten twee speakers in, dus dat opblazen zal met beide speakervarianten wel meevallen lijkt mij zo. Zolang de totale belastbaarheid van de speakers het uitgangsvermogen van de versterker overtreft..

GretschGuy
10 mei 2011, 18:36
Pfoe, weer een hoop bijdragen, DANK!

Ik ben er bijna uit, ga toch maar voor de veilige keus dan.

Wat is het verschil tussen de C12N en de C12Q, alleen het wattage?

In dat geval benaderen de C12Q's denk ik eerder de Utahs? C12Q werd gebruikt in Bandmasters, C12N in Showman en Twin. Ik heb geen idee wat het wattage van Utah's in 1968 was...

Amp is 40 watt, C12Q's zijn 35 watt, C12N's 50 watt. Het gevaar is dan dat ik mijn speakers opblaas, lijkt me?

Alvast bedankt weer! We zijn er bijna ;)

Nick

De C12N is 'n stuk efficiënter. Dus 't volume zal flink toenemen. Door de zwaardere magneet en grotere spoel klinken ze ook 'strakker', vooral in 't laag.

De efficiëntie van de C12Q zit waarschijnlijk dichter bij je Utah's. T.o.v. de C12N klinken ze wat 'losser'. Dus dat zal ook weer meer met de Utah overeen komen.

Specs en geluidsfragmenten:
http://www.jensentone.com/c12q.php
http://www.jensentone.com/c12n.php

Je gebruikt 2 speakers. Met 'n amp van 40 Watt zie ik niet zo snel problemen ontstaan met 2 speakers die elk 35 Watt kunnen verstouwen.

Kim Wilson
10 mei 2011, 20:54
Ik heb ze niet meer liggen helaas.

fredv
10 mei 2011, 23:17
Qua inspelen / los maken :
Heb wel eens de tip gehoord om er een nachtje een cd-speler op aan te sluiten en er Led Zeppelin over laten spelen (maar andere band werk waarschijnlijk ook ;-).
Wel zorgen voor voldoende koeling van de amp.

Zelf overigens geen ervaring mee, maar misschien anderen op het forum wel?

Inspelen / los maken absoluut noodzakelijk: heb wel eens 2 losse cabs met 2x12inch Blue Bulldogs naast elkaar gehad: 1 cab compleet nieuw gemonteerd, 1 cab die al enkele dagen studio achter de rug had. Wereld van verschil. Die niet ingespeelde cab zou je de speakers weer willen uithalen omdat het totaal niet klonk. Niet doen! Gewoon inspelen.

Succes!

Cosmic Charlie
10 mei 2011, 23:57
Qua inspelen / los maken :
Heb wel eens de tip gehoord om er een nachtje een cd-speler op aan te sluiten en er Led Zeppelin over laten spelen (maar andere band werk waarschijnlijk ook ;-).
Wel zorgen voor voldoende koeling van de amp.

Zelf overigens geen ervaring mee, maar misschien anderen op het forum wel?

Inspelen / los maken absoluut noodzakelijk: heb wel eens 2 losse cabs met 2x12inch Blue Bulldogs naast elkaar gehad: 1 cab compleet nieuw gemonteerd, 1 cab die al enkele dagen studio achter de rug had. Wereld van verschil. Die niet ingespeelde cab zou je de speakers weer willen uithalen omdat het totaal niet klonk. Niet doen! Gewoon inspelen.

Succes!

Thanks!! Ik ga dit denk ik gewoon doen, ventilator erop, hatzaa :)

Cosmic Charlie
10 mei 2011, 23:58
Ik heb ze niet meer liggen helaas.

Maakt niet uit, thanks anyway, ga voor Fred's methode met inspelen ;)

Cosmic Charlie
11 mei 2011, 00:04
De C12N is 'n stuk efficiënter. Dus 't volume zal flink toenemen. Door de zwaardere magneet en grotere spoel klinken ze ook 'strakker', vooral in 't laag.

De efficiëntie van de C12Q zit waarschijnlijk dichter bij je Utah's. T.o.v. de C12N klinken ze wat 'losser'. Dus dat zal ook weer meer met de Utah overeen komen.

Specs en geluidsfragmenten:
http://www.jensentone.com/c12q.php
http://www.jensentone.com/c12n.php

Je gebruikt 2 speakers. Met 'n amp van 40 Watt zie ik niet zo snel problemen ontstaan met 2 speakers die elk 35 Watt kunnen verstouwen.

Nou, na al dit gedoe denk ik dat ik eruit ben, en voor een veilige keus ga op dit moment. Er is niet veel geld voorhanden, ik vind op basis van die fragmenten de C12Q eigenlijk lekkerder klinken dan de C12N. Qua prijs kan ik voorlopig dan ook geen fouten maken.

Mocht het geluid ruk zijn bij het opnemen, dan hebben we ook nog een Blues Deville 410 met Alnico's en een Super Reverb 410 met Alnico's voor handen. En een Hot Rod Deville 112, met een Vintage30 geloof ik, maar dat wordt hem ook niet, slechte ervaring mee.

Dank allen voor de input, misschien is de veilige keus niet echt spannend te noemen, maar op dit moment wel het verstandigst denk ik, financieel gezien...

Nick

GretschGuy
11 mei 2011, 00:09
Ga je voor Jensen? Heeft als voordeel in elk geval dat ze vrij dun papier gebruiken voor de conus + weinig 'doping'. Daardoor speel je ze snel los.

Eminence is 't andere uiterste, wat dat betreft. Dik, stug papier. Tot 16 uur op vol volume raggen om ze los te krijgen.

Edit: O, dat heb je net gemeld.

Cosmic Charlie
11 mei 2011, 00:27
Ga je voor Jensen? Heeft als voordeel in elk geval dat ze vrij dun papier gebruiken voor de conus + weinig 'doping'. Daardoor speel je ze snel los.

Eminence is 't andere uiterste, wat dat betreft. Dik, stug papier. Tot 16 uur op vol volume raggen om ze los te krijgen.

Edit: O, dat heb je net gemeld.

Ook dat is een voordeel inderdaad. Schitterende site trouwens, dat jensentone.com, heb er nu een hoop geluisterd, en die C12Q komt echt verdacht overeen met mijn oude vertrouwde geluidje. Tsja, tis ook een kwestie van smaak natuurlijk...

Nicolas

matto
11 mei 2011, 06:56
Volgens mij heb je gezien de beschikbaarheid van tijd en geld de beste keuze gemaakt met het setje Jensen dat je wilt gebruiken.

Cosmic Charlie
11 mei 2011, 19:17
Volgens mij heb je gezien de beschikbaarheid van tijd en geld de beste keuze gemaakt met het setje Jensen dat je wilt gebruiken.

Op basis van geluidsfragmenten is het toch de alnico geworden jongens!

Excuses voor het vele twijfelen, maar de P12Q it is. Die compressie bij wat meer drive, lekker!

:rockon:

the sure thing
11 mei 2011, 19:31
Ik heb zeer goede ervaringen met "total speaker reapair" in Bedum. Ze kunnen niet te ingewikkelde reparaties in een week uitvoeren!

En over Fender en celestions: Ik heb bijn Fender Bandmaster reverb top destijds voorzien van een kastje met de G12M-20H speakers en is mij erg goed bevallen tot op de dag van vandaag. Celestions uit de greenback familie benadrukken met mid, maar daarmee wordt het irritante pinninge hoog vaak minder.

GretschGuy
11 mei 2011, 21:58
Op basis van geluidsfragmenten is het toch de alnico geworden jongens!

Excuses voor het vele twijfelen, maar de P12Q it is. Die compressie bij wat meer drive, lekker!

:rockon:

Kunnen we je niet nog 'n paar keer van mening doen veranderen? Zo blijft iedereen lekker bezig. Dat geeft 't leven zin.

Alvast 'n poging:
Er is 'n Celestion die in 'n geheim laboratorium wordt gemaakt. Met 'n magneet van unobtanium ('n legering van zeldzame metalen, inclusief 'n paar moleculen van 't zwaard van koning Arthur). Eigenlijk is dat, heel toevallig, de enige speaker die echt goed klinkt i.c.m. jouw amp. Je hebt eigenlijk niet geleefd voor je over die speaker hebt gespeeld. Dus die moet je hebben.

matto
11 mei 2011, 23:07
inclusief 'n paar moleculen van 't zwaard van koning Arthur

Dat is dan zeker voor wat meer scherpte en wat slagkracht?:seriousf:

GretschGuy
11 mei 2011, 23:29
Dat is dan zeker voor wat meer scherpte en wat slagkracht?:seriousf:

Snijdt door de herrie van je bandgenoten als 'n eh... zwaard.

Cosmic Charlie
12 mei 2011, 13:52
Kunnen we je niet nog 'n paar keer van mening doen veranderen? Zo blijft iedereen lekker bezig. Dat geeft 't leven zin.

Alvast 'n poging:
Er is 'n Celestion die in 'n geheim laboratorium wordt gemaakt. Met 'n magneet van unobtanium ('n legering van zeldzame metalen, inclusief 'n paar moleculen van 't zwaard van koning Arthur). Eigenlijk is dat, heel toevallig, de enige speaker die echt goed klinkt i.c.m. jouw amp. Je hebt eigenlijk niet geleefd voor je over die speaker hebt gespeeld. Dus die moet je hebben.

:seriousf:

Cosmic Charlie
12 mei 2011, 13:55
Ik heb zeer goede ervaringen met "total speaker reapair" in Bedum. Ze kunnen niet te ingewikkelde reparaties in een week uitvoeren!

En over Fender en celestions: Ik heb bijn Fender Bandmaster reverb top destijds voorzien van een kastje met de G12M-20H speakers en is mij erg goed bevallen tot op de dag van vandaag. Celestions uit de greenback familie benadrukken met mid, maar daarmee wordt het irritante pinninge hoog vaak minder.

Die ateliers zitten altijd in de verre uithoeken van ons land, op de een of andere manier... :)

Ik ga hem in ieder geval laten repareren, gewoon om te houden, voor het geval ooit...

Maar wie weet begeeft de andere het volgende week, en dan zit ik, dus toch gaan de P12Q's erin. Speaker van 42 jaar oud, ik neem het zekere voor het onzekere!

Nick

matto
13 mei 2011, 13:04
Die ateliers zitten altijd in de verre uithoeken van ons land

Postbode brengt ze in elke denkbare hoek.

Dreverhaven
14 mei 2011, 15:59
http://link.marktplaats.nl/449109659

Ook al heb je al speakers besteld, voor deze prijs zou ik het niet laten als nog er twee als backup te scoren.