PDA

View Full Version : hersenspinsel (reverb inbouwen)



Orpheo
9 mei 2011, 10:18
ik las op een site dat de beroemde 'plexi' waarmee appetite for destruction opgenomen is, een aangepaste amp was. het tremolo-circuit was eruit gehaald, en de vrijgekomen buis gebruikt als extra gainstage (grofweg).

nu is mijn idee, dat moet dus andersom dan toch ook kunnen? Kan je niet in een amp een extra buis erin rammen, en er een reverb op laten draaien? ik doel nu vooral op een ODS/OTS clone van ceriatone ;)

nico verduin
9 mei 2011, 10:24
ik las op een site dat de beroemde 'plexi' waarmee appetite for destruction opgenomen is, een aangepaste amp was. het tremolo-circuit was eruit gehaald, en de vrijgekomen buis gebruikt als extra gainstage (grofweg).

nu is mijn idee, dat moet dus andersom dan toch ook kunnen? Kan je niet in een amp een extra buis erin rammen, en er een reverb op laten draaien? ik doel nu vooral op een ODS/OTS clone van ceriatone ;)
Het ligt er een beetje aan of je ook een driver met buis wilt gebruiken. Zo ja dan moet je dus 2 buizen erin "rammen". Een voor de driver en een voor de return. Hierbij komt gelijk de vraag of de Trafo de extra 600mA voeding (2 buizen) kan leveren. De hoogspanning zal niet zo'n probleem leveren verwacht ik.
Overgens heb je voor een tremolo 1 buis nodig en geen 2.

Orpheo
9 mei 2011, 10:55
Het ligt er een beetje aan of je ook een driver met buis wilt gebruiken. Zo ja dan moet je dus 2 buizen erin "rammen". Een voor de driver en een voor de return. Hierbij komt gelijk de vraag of de Trafo de extra 600mA voeding (2 buizen) kan leveren. De hoogspanning zal niet zo'n probleem leveren verwacht ik.
Overgens heb je voor een tremolo 1 buis nodig en geen 2.

ik wist niet dat je voor een tremolo maar 1 buis nodig hebt, en voor een reverb 2.

en hoe kan je zien of je trafo die 600mA extra kan leveren? (maar...600mA, dat is toch eigenlijk een schijntje??). en hoeveel zou 't ongeveer kosten om dat erin te laten zetten?

nico verduin
9 mei 2011, 11:09
600mA hoeft niets te betekenen als de trafo niet op zijn max zit. Dus dat moet je aan Nik vragen.
Kosten Kon je nog wel eens tegenvallen. 2 gaten boren, ontwerpen, board maken, inbouwen, testen, materiaal.

Orpheo
9 mei 2011, 11:12
600mA hoeft niets te betekenen als de trafo niet op zijn max zit. Dus dat moet je aan Nik vragen.
Kosten Kon je nog wel eens tegenvallen. 2 gaten boren, ontwerpen, board maken, inbouwen, testen, materiaal.

ik weet dat 't een flinke knaak zal kosten, maar praten we dan over meer of minder dan 300 euro? (ik noem een arbitrair bedrag...)

nico verduin
9 mei 2011, 11:14
ik weet dat 't een flinke knaak zal kosten, maar praten we dan over meer of minder dan 300 euro? (ik noem een arbitrair bedrag...)
Stuur maar ff een mail naar info at verelec punt com

guitarnijboer
9 mei 2011, 11:47
Dumble heeft ook ODS versterkertjes gemaakt met reverb, schema lijkt me wel voorhanden. Dumble zette er geloof ik één buisje bij.

Orpheo
9 mei 2011, 12:09
Dumble heeft ook ODS versterkertjes gemaakt met reverb, schema lijkt me wel voorhanden. Dumble zette er geloof ik één buisje bij.

ja, ik zie ze soms ook wel eens.


eens wat anders ik kijk naar dat schema van de c-lator van ceriatone. dat is eigenlijk niet echt veel... weinig componenten, weinig hardware. dat kan je toch makkelijk inbouwen in de head?? gebruik je de on/off en standy toggle om de c-lator aan en uit te zetten, want hij heeft immers z'n eigen voeding. lekker makkelijk. en er is vast nog wel ruimte in de head voor die 30 weerstandjes/condensatoren, 1 trafootje, 1 buisje, en wat in en outputs...

nico verduin
9 mei 2011, 12:11
ja, ik zie ze soms ook wel eens.


eens wat anders ik kijk naar dat schema van de c-lator van ceriatone. dat is eigenlijk niet echt veel... weinig componenten, weinig hardware. dat kan je toch makkelijk inbouwen in de head?? gebruik je de on/off en standy toggle om de c-lator aan en uit te zetten, want hij heeft immers z'n eigen voeding. lekker makkelijk. en er is vast nog wel ruimte in de head voor die 30 weerstandjes/condensatoren, 1 trafootje, 1 buisje, en wat in en outputs...Heb er ooit een gebouwd. De gewone. Nou die zit tot zijn strot vol.