PDA

View Full Version : Axe-FX 2 geïntroduceerd



Pagina's : [1] 2

Yek1
9 mei 2011, 07:53
http://fractalaudio.com/products-fas-axe-fx-ii-2.html

The best gets beter.

2199 US Dollars.

http://members.ziggo.nl/alexandervanengelen/Axe-FX2.jpg

Yek1
9 mei 2011, 08:19
Three years of R&D at Fractal Audio Systems have yielded our next generation product, the Axe-Fx™ II. With twice the power of our former flagship "Ultra," the Axe-Fx II unveils new state-of-the-art algorithms and an innovative array of great hardware and software features and improvements. This all-in-one preamp/effects processor stunningly recreates great guitar signal chains—stompboxes, amps, cabs, mics, studio effects, and more—with unprecedented power, flexibility and control. As the successor to what many believe to be some of the best-sounding processors ever created, our new arrival takes "real amp tone and feel" to the next level, offering the latest word in our commentary on restoring digital to its rightful place as the superior solution for guitar processing. Never willing to rest on our laurels, we are proud to present the Axe-Fx II.

Yek1
9 mei 2011, 08:20
Twice the Processing Power
Our philosophy is to never cut corners on processing power. Our new state-of-the-art algorithms required a powerful platform on which to operate, so the Axe-Fx II features two (count 'em) 600 MHz dual-core Analog Devices TigerSHARC™ Digital Signal Processors working in tandem. One processor is devoted solely to amp modeling while the other handles effects processing and system tasks. An ultra-high-speed bus interconnects the two processors, shuttling data back and forth. Mated to the processors is a high-speed, 64-bit external memory bus and twice the RAM of previous Axe-Fx products. A 200K gate FPGA provides peripheral functionality and system bus management. The Axe-Fx II is by far the most powerful instrument processor ever created, with more raw, real-time audio processing horsepower than anything available at any price. Yet, unlike power-hungry PCs, the Axe-Fx II consumes less than 40W and is nearly silent in operation.

G2 Amp Modeling™ with Virtual Vacuum Tube Technology
All this power would be useless without state-of-the-art algorithms to go with it. Three years of research has yielded what we call G2 Amp Modeling™ Technology, comprised of major breakthroughs in both preamp and power amp modeling.

First we created our new Virtual Vacuum Tube™ technology. VVT™ is a complete departure from the static waveshaping technology used by other products. It is a digital replica of a vacuum tube complete with time, frequency and level dependencies. Just like a real vacuum tube, our digital replica is truly dynamic and changes with your playing. This creates a level of realism, complexity and response that other products just can't match.

Next we rewrote the book on power amp modeling. G2™ models the entire power amp including the phase inverter, power tubes, output transformer, power transformer, choke, filter caps and more. The results are amazing: warm, yet tight bass, powerful midrange and silky highs. We even model speaker distortion and voice coil interaction. In addition, the amplifier block now includes an integrated 8-band graphic equalizer for additional tone shaping without extra blocks.

The current lineup of Axe-Fx II amp models were created by incredibly detailed analysis of the actual amps that inspired them. We spent a small fortune searching out and purchasing vintage and modern amplifiers to add to our reference collection.

Improved Speaker Emulation
Along with the new dynamic speaker modeling in the amp block, the Axe-Fx II features a new higher resolution (2048) convolution cabinet emulator with 64 factory Impulse Responses (IRs) and 50 "USER CAB" memory locations. Factory IRs also include selections from the Redwirez and Ownhammer collections, plus contributions from loudspeaker design engineer and Axe-Fx early adopter, Jay Mitchell.

Easier-to-Use Front Panel Features
A new, custom-designed 160x80 backlit LCD provides improved readability and more comfortable screen layouts. In addition to the main VALUE knob, new QUICK CONTROL knobs are provided for hands-on access to four additional on-screen parameters. Eight block types—amp, chorus, drive, delay, flanger, phaser, pitch, and wahwah—are now equipped with two fully independent parameter sets called “X” and “Y”. The X/Y switching feature allows one block to have all of its settings switched at the touch of a button (during editing) or via MIDI remote control (during performance). The X and Y buttons also double as user-definable Quick-Jump keys, which can be set to open the EDIT menus of any 2 blocks without going through the grid. A built in FLASH ROM also now allow onboard backup/restore of preset banks and system settings.

Axe-Fx II/Computer Integration with Onboard USB
An Audio Class 2.0 compliant USB interface is provided for both audio streaming and remote control/communication. You can record the Axe-Fx II main outputs on your connected PC or Mac, and on USB 2.0 systems, simultaneously capture a 3rd "dry" track for re-amping later. You can also monitor or process computer audio tracks with the Axe-Fx II, and high speed MIDI-over-USB eliminates the headaches of 3rd party legacy MIDI interfaces for remote control, backup and restore, or Axe-Edit sessions.

Yek1
9 mei 2011, 08:20
New I/O Capabilities and with Even Less Noise
All rear analog inputs are now balanced like the onboard XLR outputs. The ¼" unbalanced outputs feature our new Humbuster™ technology, which senses and subtract the ground noise of equipment conected with a simple stereo-to-mono cable. This can provide up to 20 dB reduction in ground noise without resorting to dangerous "cheater plugs" or expensive isolation transformers.

The Axe-Fx II was also designed with the “Four-Cable Method” in mind. Special analog processing keeps the noise floor even lower on output 2, designed to be connected to the front of an amplifier.

Meanwhile, the front panel input uses a proprietary circuit and dedicated A/D converter for astonishingly low noise. The original Axe-Fx was hailed for its low-noise performance; the Axe-Fx II provides an almost 10 dB SNR improvement with the same pristine quality. The front panel also now features a high quality headphone jack.

Designed for Unity Gain

The Axe-Fx II uses digitally controlled potentiometers to operate as a unity-gain device irrespective of the input trim controls. Simply set the input trims such that the input LEDs indicate optimum operation and you are done. Another benefit of this technique is that Amp and Drive blocks are unaffected by trim settings.

Improved Digital I/O

In addition to its USB interface, the Axe-Fx II sports SPDIF and AES input and output connectors. 7-pin MIDI In and a selectable MIDI Out/Thru jack are provided for interconnection with other MIDI controllable equipment.

Built for MFC-101

The Axe-Fx II features a all-new dedicated control port for connecting an MFC-101 MIDI Foot Controller via that unit's EXPANSION port. Readily available CAT5 (Ethernet) cable provides bi-directional communications over lengths of 100 meters or more, PLUS phantom power from the built-in power supply of the Axe-Fx II. (Traditional 5 or 7-pin MIDI and power are still supported for Luddites and 3rd party pedalboards.)

New FX Processing Features and Enhancements
The core amp/cab tone and hardware features are not the only areas to benefit from upgrades and improvements. The effect processing capabilities of the Axe-Fx II are also greatly enhanced in comparison to previous products.

First, we've made it easier to dial in "all time favorites" on the Chorus, Delay, Flanger, and Phaser, with a TYPE control that instantly makes all other required settings for great sound in seconds. These include tape delay models, analog "bucket brigade" echo, chorus, and flanger, “script" and "block" logo phasers, 'vibe and many many more. The core sound processing capabilities of these effects has also been upgraded to provide extremely authentic representations of the specific characteristics of classic originals.

Many of the effects and algorithms have been also been updated and enhanced. A dedicated 60-second looper block is now included. The Delay and Reverb blocks now feature many improvements including integrated parametric EQ. Chorus, Flanger and Wahwah modeling has been improved and also now includes optional built-in nonlinearity "circuit overdrive" simulations. Graphic Equalizers (including Global) are 10-band. Compressors now use ms values for attack and release times, tempo parameters now offer 64 different rhythmic values, filters operate at up to 24 dB slope, maximum global LFO and sequencer rates upped to 30 Hz, and more!

GLOBAL BLOCKS Allow Shared Sound Settings Across Multiple Presets

Those familiar with “Global Amps” from previous Axe-Fx products will appreciate a greatly improved new system which has also been expanded to every block type in the inventory. Those new to the Axe-Fx II will appreciate how global blocks allow centralized control of your preset collection. Save any “normal” block to a separate and independent global memory area, then load this entry across multiple presets with a "link" to keep it instantly and seamlessly synchronized to the master. You can update the master from any linked instace as desired, and should you choose to REMOVE a link, this leaves both the global and the normal entires fully intact and able to be edited independently of one another again.

More to Come...
Whereas the Axe-Fx Standard and Ultra are …almost… mature in terms of their capacity for further development, the Axe-Fx II is well equipped for a future of free upgrades and updates in the tradition that established our commitment to product evolution.

Yek1
9 mei 2011, 08:22
Many New Features & Functions:

Dual DSP, Twice the power of the Ultra
G2 Modeling Technology
New Amp Models onboard
50 User Cabs!
Higher resolution CAB processing
Best of RedWirez and Ownhammer onboard
Balanced Rear Inputs
New AES digital Input
Onboard USB
- Recording Capabilities including Reamping
- Audio Interface Capabilities
- High Speed MIDI-over-USB (Byebye, Sport)
Dedicated MFC-101 Jack (Byebye, merger.)
Built-In Backup Memory
X-Y "Channel Switching" in 8 block types
ABCD Control Knobs
Headphone Jack
TYPES add instant "models" to
Chorus, Delay, Flanger, and Phaser.
Global Blocks Feature
New Looper block
Preset Directory and Swap
Many new Block Features/Options
Fully Independent OUT1, OUT 2 mono/stereo/phase controls
D/A Pad/Boost controls for better SNR
+/- 10 Preset selection and DIRECTORY
Selectable Input Impedance per-preset
And many more new features and functions.
Plus a fresh commitment to the kind of continual improvement which helped the Standard and Ultra to grow and evolve across 10+ firmware updates...

Scopperloit
9 mei 2011, 09:22
Dat zat er wel aan te komen ja. Lijkt me een zeer krachtig apparaat te zien aan de specs. Ik ben benieuwd of veel mensen nu hun Ultra's en Standard's zullen verkopen om de Axe-FX 2 te kopen.:soinnocent:

Rinze
9 mei 2011, 09:27
Zou mooi zijn als er nu eerste generatie Axes voor een leuke prijs op de tweedehands markt komen. Maar daar zitten natuurlijk alle andere sloebers ook op te wachten :(

hole
9 mei 2011, 09:39
Heb jij ook een beta exemplaar gehad Yek :D?

Anyway..mooi ding lijkt me. Ultra en Standard nu volledig uitgeëvolueerd staat in de "brief".

..en dus veel huilerts die denken dat hun AxeFx nu ineens geen drol meer kan, en erger nog, geen drol meer waard is. Bah, bah :stop:

Ik heb het net nog even gechecked, en mijn Ultra klinkt nog steeds Prima. :d. Straks even de nieuwe firmware uploaden..nieuwe poweramp emulatie!

Voorspelling voor de tweedehands markt: eerste paar maanden Ultra's voor spotprijzen... € 1.500,00 daarna stabilisatie naar hogere prijzen, € 1.700. Deze gestabiliseerde prijs zal dan nog zeer lang aanhouden, tot de AxeIII er is.

Zo, en nu weer verder sparen voor mijn Engl Morse :D.

DemolitionColorScheme
9 mei 2011, 10:47
Interessant! Net nu ik eindelijk de financiën aan het verzamelen ben voor een Axe ... Misschien nog even wachten, sowieso voor tweedehands Axe's.

hole
9 mei 2011, 11:53
@DemColSch....

..mijne kopen? :sssh:

Ha, nee geintje. Jij had toch best een serieus rackje als ik me goed herinner. Waarom maak je de overstap?

Yek1
9 mei 2011, 11:59
Helaas niet, Mark. :)

Ergens snap ik de huilers wel, in die zin dat het beter was geweest als Fractal een wat langere termijn had genhanteerd voor de aankondiging. Ik begrijp nl. dat de apparaten binnenkort al leverbaar zijn.
Maar aan de andere kant: that's the way it goes met (vooral) digitale techniek.

Ik ben van plan m'n Ultra te houden maar ga de nieuwe wel bestellen. Early adopter ... :-)



Heb jij ook een beta exemplaar gehad Yek :D?

Anyway..mooi ding lijkt me. Ultra en Standard nu volledig uitgeëvolueerd staat in de "brief".

..en dus veel huilerts die denken dat hun AxeFx nu ineens geen drol meer kan, en erger nog, geen drol meer waard is. Bah, bah :stop:

Ik heb het net nog even gechecked, en mijn Ultra klinkt nog steeds Prima. :d. Straks even de nieuwe firmware uploaden..nieuwe poweramp emulatie!

Voorspelling voor de tweedehands markt: eerste paar maanden Ultra's voor spotprijzen... € 1.500,00 daarna stabilisatie naar hogere prijzen, € 1.700. Deze gestabiliseerde prijs zal dan nog zeer lang aanhouden, tot de AxeIII er is.

Zo, en nu weer verder sparen voor mijn Engl Morse :D.

hole
9 mei 2011, 12:02
Ik ben van plan m'n Ultra te houden maar ga de nieuwe wel bestellen. Early adopter ... :-)

Hier in Brabant zeggen we dan:

"Agget breed hèt, moet'ut breed laote hange" ;)

Lijkt me echt mooi apparaat, maar ik begin net mijn Ultra goed te kennen...Misschien dat ik bij de AxeIII weer instap ;)

Trouwens, de axe is er sinds 2006, en er is sinds die tijd niets geweest wat er aan kon tippen. Dat is een ENORME prestatie, in een tijdperk waar je digitale snufje al verouderd is op met moment dat je de Dixon ermee uit loopt. De huilers hebben daarom, naar mij mening, helemaal niets om over te klagen.

..edit: hehe g66 ligt eruit...veel interesse...:D

Liquid_Metal
9 mei 2011, 12:58
Zou mooi zijn als er nu eerste generatie Axes voor een leuke prijs op de tweedehands markt komen. Maar daar zitten natuurlijk alle andere sloebers ook op te wachten :(

Exactly my thought. Leuk om een Axe Standard te kopen voor repetities, want Guitar Rig is ontzettend waardeloos.

TimS
9 mei 2011, 13:02
Hehe, met zoveel mensen die een tweedehands Axe-Fx willen gaan de prijzen misschien helemaal niet zoveel omlaag..

Yek1
9 mei 2011, 13:06
Nog niets op Marktplaats. :)

Yek1
9 mei 2011, 13:06
Hier in Brabant zeggen we dan:

"Agget breed hèt, moet'ut breed laote hange" ;)

Lijkt me echt mooi apparaat, maar ik begin net mijn Ultra goed te kennen...Misschien dat ik bij de AxeIII weer instap ;)

Trouwens, de axe is er sinds 2006, en er is sinds die tijd niets geweest wat er aan kon tippen. Dat is een ENORME prestatie, in een tijdperk waar je digitale snufje al verouderd is op met moment dat je de Dixon ermee uit loopt. De huilers hebben daarom, naar mij mening, helemaal niets om over te klagen.

..edit: hehe g66 ligt eruit...veel interesse...:D

Ben een Brabander. :)

TimS
9 mei 2011, 13:10
Ik dacht trouwens dat de Axe-Fx nog niet aan z'n limiet zat van wat hij kon, klopt dat? Ik zit een beetje te twijfelen om mijn Eleven Rack in te ruilen voor een Axe-Fx, maar nu weet ik het helemaal niet meer. :seriousf:

Ik zou richting de zomervakantie wel een 2 bij elkaar gespaard kunnen hebben, maar ik denk dat ik niet zo ontspannen rondloop met een apparaat van 2500 euro. Hangt er ook een beetje vanaf hoe groot het verschil in prijs wordt. Als de Standard ineens te krijgen is voor 1200 euro dan weet ik het wel.

hole
9 mei 2011, 13:16
Als je je grid maar volstopt met genoeg effect en amps krijg je de Axe wel aan zijn maximum hoor. :D

Analie-G
9 mei 2011, 14:40
Nou, helemaal top zeg , ben heel benieuwd !

Wie wil mijn Ultra voor een mooie prijs kopen incl heel veel Cab IR`s (oa redwirez / ownhammer etc....) ????

Grtz,
Anand

hole
9 mei 2011, 15:04
Als de Standard ineens te krijgen is voor 1200 euro dan weet ik het wel.

Ik denk dat je dat wel gaat lukken , tweedehands.

CoiLive
9 mei 2011, 16:29
Ik dacht trouwens dat de Axe-Fx nog niet aan z'n limiet zat van wat hij kon, klopt dat? Ik zit een beetje te twijfelen om mijn Eleven Rack in te ruilen voor een Axe-Fx, maar nu weet ik het helemaal niet meer. :seriousf:

Ik zou richting de zomervakantie wel een 2 bij elkaar gespaard kunnen hebben, maar ik denk dat ik niet zo ontspannen rondloop met een apparaat van 2500 euro. Hangt er ook een beetje vanaf hoe groot het verschil in prijs wordt. Als de Standard ineens te krijgen is voor 1200 euro dan weet ik het wel.

Waarschijnlijk zit die nog steeds niet echt aan een limit (tenzij je hem helemaal volpropt natuurlijk), maar ik zou me kunnen voorstellen dat ze met de extra kracht misschien echt toffe dingen kunnen gaan doen.

De vorige Axe ging 6 jaar mee? Als je dus nu een axe 2 koopt kan je waarschijnlijk wel weer 5 jaar mee :)

Ik heb nu een Eleven Rack, maar ik denk dat ik aan het sparen ga :P

Yek1
9 mei 2011, 17:56
Geen zorgen om de huidige St. en Ultra. Firmware 11 maakt ze allemaal weer weer beter en strakker. Als de Axe-2 niet zou zijn aangekondigd, was iedereen alleen maar lovend over de huidige apparaten.

SloeGin
9 mei 2011, 18:51
Ik heb nu een Eleven Rack, maar ik denk dat ik aan het sparen ga :P

Inderdaad, zelfde hier :D
Dat die Standards maar snel op de tweedehands markt komen :D

romelow
9 mei 2011, 19:46
Heeft iemand de AXE-FX 2 al besteld? Op de site van g66 kun je je al inschrijven. Ik heb mijn ULTRA inmiddels een half jaar, wat zal ik doen....voor de 2 gaan.....

tnijland
9 mei 2011, 20:58
Ik ben wel heel blij dat er een nieuwe Axe-Fx II versie uit is en ik heb er ook wel hoge verwachtingen van.

Heb de Axe-Fx een jaartje gehad. Imo zou met name de feel & dynamiek nog wel een stukje verbeterd kunnen worden t.o.v. de huidige Axe-Fx. Het was voor mij wel een reden om gewoon bij mijn buizen amps te blijven. De klank was er dus wel maar het gevoel nog niet helemaal. Ik denk dat ze dit bij Fractal Audio goed hebben ingeschat en er ook goed aan hebben gedaan om de eindtrap modeling, de resolutie van de filters te verbeteren etc. en dat vereist nou eenmaal veel processing power (je ziet dat bij Line6 gekozen is om de eindtrap sound juist m.b.v. een DT-serie buizenversterker te realiseren).

Ik ga er dus gewoon eentje bestellen wanneer ze leverbaar worden ;-)

srv-man
9 mei 2011, 21:15
Ja. da's lekker...Na lang dubben in januari de Axe std gekocht. Ben nog steeds in de inleerfase, want wat een mogelijkheden.
Het is hoe dan ook een te gek ding. De komst van een nieuwe doet daar niets aan af, maar de specs zien er niet verkeerd uit, dus ben er dan wel weer erg benieuwd naar.....

SloeGin
9 mei 2011, 21:55
Blijkbaar worden de Standard en Ultra niet meer verkocht door G66.
Alleen nog de Axe-FX II en voor €2300 ...

Johannes
9 mei 2011, 23:25
Heeft iemand de AXE-FX 2 al besteld? Op de site van g66 kun je je al inschrijven. Ik heb mijn ULTRA inmiddels een half jaar, wat zal ik doen....voor de 2 gaan.....

Ben je tevreden met de ultra?

Yek1
10 mei 2011, 00:37
Ik zal 't eerlijk zeggen, ik ben een idioot die (van de dingen die ik leuk vind) vaak het "laatste/beste" wll hebben.

Ik ben helemaal weg v/d features van de Axe-Fx II. Alle wensen lijken te zijn ingevuld. Dat zit mn in de user interface en gebruksvriendelijkheid. Tegelijkertijd geniet ik enorm van mijn Ultra, ook vandaag weer, en zou ik zonder enige aandrang nog jaren daarvan blijven genieten als er geen product II anouncement zou zijn geweest. De al uitstekende amp-geluiden zijn ook vandaag wéér verbeterd.

Tegen iedereen die twijfelt zeg ik: hou lekker vast aan die Standard of Ultra. Zeker als je het fin. minder makkelijk kan opbrengen. Tenzij de II een must-have heeft voor je, zoals reamping. Zit de rit uit en opwaardeer tzt. naar de II (of misschien wel de II Ultra). De II zal zeker weer wat beter zijn, maar is dat je het verschil waard?

romelow
10 mei 2011, 09:18
Ben je tevreden met de ultra?

Ik ben erg tevreden met mijn ULTRA echter heb ik mijn andere versterkers (bogner ecstasy, mesa boogie mark IV en mark IIB) niet verkocht. Ik zit alleen nog te dubben of de AXE-FX zal houden als back-up, maar goed eerst op vakantie dan zie we wel verder.

Liquid_Metal
10 mei 2011, 10:48
Ik ben erg tevreden met mijn ULTRA echter heb ik mijn andere versterkers (bogner ecstasy, mesa boogie mark IV en mark IIB) niet verkocht. Ik zit alleen nog te dubben of de AXE-FX zal houden als back-up, maar goed eerst op vakantie dan zie we wel verder.

Ik zou het niet doen. Eerste reactie is, zoals Alex doet, meteen voor het beste en nieuwste te gaan. Maar onze Alex heeft de Axe al sinds het begin der tijden en kent het toestel van voren naar achteren en andersom.
Als je 'm nog maar een half jaar hebt, ben je er vast nog niet klaar mee en ik vraag me af of de verbeteringen van de FX2 groot genoeg zijn. Ik heb ook graag de nieuwste snufjes, maar een Axe Standard zou voor mij meer dan genoeg zijn. Zeker als je al ene Ultra hebt zou ik daar zeker bij blijven.

apekop
10 mei 2011, 10:58
Voor degene met een Ultra: Ik zou niet meteen de Axe Fx II kopen, tenzij je echt vindt dat de Ultra te kort schiet. Je kan toch niet achter ieder nieuw ding aanlopen. Misschien komt er over een half jaar weer een nieuwe versie, en dan blijf je aan de gang.

Wat voor mij wel interessant is is dat de looper functies zijn uitgebreid, hij heeft nu bijvoorbeeld 60 seconden ipv 16. Wat de looper nog meer kan dan eerst is mij niet duidelijk.

Yek1
10 mei 2011, 11:08
Looper is hetzelfde, alleen langer. En dat is wel jammer, geen quantizing, geen 8-bit e.d.

apekop
10 mei 2011, 11:13
werk jij veel met die looper? is de bediening een beetje makkelijk? en is de looper een beetje uitgebreid? Misschien dat mijn Jamman Delay er dan uit kan mocht ik een Axe Fx kopen.

Yek1
10 mei 2011, 11:19
Je kan 'm bedienen via de display: ga naar het Delay block > Edit > 2e pagina. Gebruik Enter om de controls te bedienen.

Of configureer latching / momentary (MIDI CCs) knoppen op je MIDI controller. In het menu I/O > Control zie je om welke CC-nummers het gaat.

Bediening / timing luistert nauw. Ik denk niet dat het je Jamman kan vervangen maar probeer het.

Looper is bv. erg handig om geluiden uit te proberen. Je zet een loop voor je Amp block en je kan dan lekker klooien met het Amp block.

apekop
10 mei 2011, 11:23
Ik heb nog geen Axe fx, maar ik ben er sterk over aan het twijfelen. Ik neem aan dat je al de looper functies onder de knoppen van je footcontroller kan zetten? En dat je de looper ook na de delay kan gebruiken, dus een andere delay en looper tegelijkertijd?
wel jammer dat je geen loops kan opslaan. Ik gebruik dat live vaak.

hole
10 mei 2011, 11:27
Ik heb nog geen Axe fx, maar ik ben er sterk over aan het twijfelen. Ik neem aan dat je al de looper functies onder de knoppen van je footcontroller kan zetten? En dat je de looper ook na de delay kan gebruiken, dus een andere delay en looper tegelijkertijd?

Ja.

De looper zelf is ook een delay block, dus je kunt er dan maar 1 reguliere delay naast draaien (trouwens, je hebt ook nog multitap delay die je kunt gebruiken)

Yek1
10 mei 2011, 11:43
In de Axe II is de looper een apart blok geworden.
Hoorde zojuist dat de geschatte levertijd via G66 8 tot 12 weken is.

hole
10 mei 2011, 12:40
Dus 12 weken.

Niet slecht op zich.

Vind dat ze je (minimaal) een fikse korting moeten geven Yek. Jij bent één van de, zo niet DE go-to guy voor veel mensen als het aankomt op patches. Zou wel eens willen weten op hoeveel % van de AxeFX wereldwijd een of meerdere patches van jou staan. Ik gok op 80% +

Ik ken er in ieder geval in Tilburg eentje die er vol mee staat ;)

Yek1
10 mei 2011, 12:49
Haha, ech nie.

Analie-G
10 mei 2011, 12:53
Ik heb em ook besteld : mijn hoofdreden is puur de verbeterde AMP sims , eindtrap en meer User IR............fx etc vind ik allemaal goed genoeg....
ben benieuwd !
Anand

hole
10 mei 2011, 13:16
Voor de liefhebbers:

Ultra's voor weinig (http://forum.fractalaudio.com/classifieds/sale/)

echt ongelofelijk hoe mensen hun apparaat, waar ze 4 dagen geleden nog vol lof over waren, in de uitverkoop gooien. vind het wel hilarisch eigenlijk.

apekop
10 mei 2011, 13:27
oeps, is wel verleidelijk om nu zo'n ultra 2ehands vanuit de US te laten overkomen, nu iedereen de nieuwste wil hebben. Maar ik denk dat meeste mensen die nu een Axe Fx willen kopen ook wel de nieuwste versie willen. Was te verwachten.
Dat is hetzelfde als dat de nieuwste iMac uitkomt, je kunt dan de versie ervoor ook voor 'weinig' kopen.

gek genoeg ging er vorige week op Ebay usa nog eentje (2ehands) weg voor 2125$ (meer dan de nieuwsprijs in de US), nu een week later mag je blij zijn als je er 1650$ voor krijgt.

TimS
10 mei 2011, 14:00
En nou een maandje wachten tot alle Standard gebruikers een Ultra hebben gekocht voor weinig, dan koop ik een Standard voor 800 euro :seriousf:

hole
10 mei 2011, 14:03
Ik denk dat als je een maandje wacht, de prijzen weer omhoog gaan hoor.

Yek1
10 mei 2011, 14:44
Ik denk ook dat de boel weer zal stabiliseren.
Ik hoop 'tiig, wellicht dat ik na de zomervakantie toch m'n Ultra verkoop.

Yek1
10 mei 2011, 16:59
Ik heb em ook besteld : mijn hoofdreden is puur de verbeterde AMP sims , eindtrap en meer User IR............fx etc vind ik allemaal goed genoeg....
ben benieuwd !
Anand


Zo, die biedingen gaan best snel/okay op jouw Axe!

peter_heijnen
10 mei 2011, 21:41
En nog een:

http://muziek.marktplaats.nl/effecten/448039774-axe-fx-ultra.html?return=eJw1ztEKgzAMBdB%2FEfRNrdXhqJShf1 K0YrGtoY0wHPv3pTDfziU3IUo04mMEG6Lg7CGyqFWYt2FDBFHX %2BwHaV06FHcEqhbHytnbnZfReal8aHzGcTnvUvtbrqueEue%2 B6akNnX28rm2KJEo%2B8HZu8neAkMIKlNPb8mcgTu464GGKqwV 1DwmUoTnFd4n0F%2F2OXep4eCGameMS0zwuAU7ICJM%2BG7w%2 FI7kTv&df=1&fta=eNpNkU1uwyAQhe%2FCIuvhxxgG5Qq9QgQeSC05DYqd1mqV uxczXXSDPt57zMAQccSfFR2K52O5fMZlFaFtLYp9OcsTreftjj LUJ0JYJI7KhUXhaEygGUOth7zh91zDWmg9kluTbhU%2Fnrf8mK dwX2dUp1qfZzjVszqqGxQ1XrMIzWlbjWKm3larxjpFS3bKu06% 2BqOTGnRWShzIZoIFBWrPL6CASTA3SAJCHA0yhZDtkKzVbo2WL fGQrFSIGE1OHmBVweIi%2Bgc86D7FbLg2ZIZte0HjjXQdbtOFT mriy9Un9v5iDqS3dMg48h%2BUou6INcAuZLF8DHHEvMxTg5xQw HAbHYbD8Cl1oUB2y5zqaZCzHLGUb5XavkdbLkj%2Bu2%2Fsxbt sMj%2BIW98vxA23ohKNuokIRv0R4%2B8NPESIC%2Frxev%2FaP pPc%3D&fta_ind=17&fs=1

DemolitionColorScheme
11 mei 2011, 11:04
@DemColSch....

..mijne kopen? :sssh:

Ha, nee geintje. Jij had toch best een serieus rackje als ik me goed herinner. Waarom maak je de overstap?
Omdat ik het meeste aan het verkopen ben. Het staat ook allemaal op Marktplaats. Ik heb altijd een Axe-FX gewild om toe te voegen aan de hele toren, vooral voor recording.

However, ik ben erachter gekomen dat ik het meeste post-recording nog wil veranderen en dat kan niet als ik alles al met effecten heb opgenomen. Het meeste hoefde ik ook niet te gebruiken omdat ik al met professionele plugins werk die meer kunnen. Dit werkt voor mij ook fijner en vrijer.
Dus, ik heb besloten om een groot deel te verkopen en op software over te stappen. De Axe-FX, met de amp modeling and such, past daar prima tussen omdat amp modeling op de Axe nog het beste is, tot nu toe.

Analie-G
11 mei 2011, 13:56
In principe is mijn Ultra nu verkocht voor 1400 euros.....zijn broer koopt de Axe 2 en hijzelf mijn Ultra...Dit zal allemaal gebeuren zodra ik mijn Axe 2 heb.
En nu maar wachten ....:)
Grtz,
A+

apekop
12 mei 2011, 16:10
Na veel wikken en wegen heb ik me vandaag toch ingeschreven voor de Axe Fx II.
Ben zeer benieuwd.

Dus binnenkort wat interessante pedaaltjes te koop zetten. Sommige hou ik er gewoon bij.

tnijland
15 mei 2011, 00:31
Helemaal mee eens. Heb me ook ingeschreven voor de Axe-Fx II.

Ik heb de Axe-Fx Ultra een jaartje gehad, weer verkocht een een POD HD500 geprobeerd wat toch behoorlijk tegenviel. Eerlijk gezegd viel de Axe-Fx me ook enigszins tegen anders had ik hem natuurlijk nooit verkocht... De variabiliteit is zeer groot maar het gemak van de vele klankkleuren doet me iedere keer weer overhalen. Op podium is het gewoon de keuze van de 21e eeuw... Moet het nu even doen met een Vetta.

Ik blijf natuurlijk wel gewoon bij mijn oude buizen preamps (GTTrio & SOldano) en mijn o zo mooie Fuchs clean-machine amp die kennelijk simpeler is maar niet fatsoenlijk is na te bootsen door wat digitale bitjes en de meest pienterste software. Aan de andere kant, mijn mp3 speler klink inmiddels best wel goed ;-)

Als ik genoeg geld had...

Liquid_Metal
15 mei 2011, 09:50
Helemaal mee eens. Heb me ook ingeschreven voor de Axe-Fx II.

Ik heb de Axe-Fx Ultra een jaartje gehad, weer verkocht een een POD HD500 geprobeerd wat toch behoorlijk tegenviel. Eerlijk gezegd viel de Axe-Fx me ook enigszins tegen anders had ik hem natuurlijk nooit verkocht... De variabiliteit is zeer groot maar het gemak van de vele klankkleuren doet me iedere keer weer overhalen. Op podium is het gewoon de keuze van de 21e eeuw... Moet het nu even doen met een Vetta.

Ik blijf natuurlijk wel gewoon bij mijn oude buizen preamps (GTTrio & SOldano) en mijn o zo mooie Fuchs clean-machine amp die kennelijk simpeler is maar niet fatsoenlijk is na te bootsen door wat digitale bitjes en de meest pienterste software. Aan de andere kant, mijn mp3 speler klink inmiddels best wel goed ;-)

Als ik genoeg geld had...

Vind ik een rare actie als je de Axe1 niet lekker vond.

tnijland
15 mei 2011, 11:45
Gewoon nog een keertje lezen :-)

muziekschuur
15 mei 2011, 12:24
Heeft de AxeFX een goede Uni-vibe ? En is de snelheid dan ook met een voetpedaal te regelen?

hole
15 mei 2011, 12:40
ja en ja.

Ultra heeft een prima vibe vind ik.

apekop
15 mei 2011, 13:14
Vind ik een rare actie als je de Axe1 niet lekker vond.

Ik snap het ook niet precies. Je was niet tevreden met de Axe fx en koopt dan een Line 6 en nu weer een Axe fx II. Waarom was je niet tevreden? en wat heeft je doen besluiten om nu toch een Axe fx II te kopen?

Liquid_Metal
15 mei 2011, 13:32
Gewoon nog een keertje lezen :-)

Heb ik gedaan en volgens mij zeg je dat het een compromis is: er is niets beters dat zo gemakkelijk op het podium is.

tnijland
15 mei 2011, 16:07
Klopt. Imo is het de huidige Axe-Fx Ultra nog geen vergelijking met de high-end buizenversterkers wanneer je ze thuis A/B vergelijkt. Ik heb een aantal originelen gehad en de Axe-Fx benaderd het geluid wel enigszins qua klankkleur maar blijft helaas wel achter in totaal sound en feel. Dat is overigens geredeneerd vanuit een puristisch oogpunt waarbij het origineel als uitgangspunt wordt genomen en er voldoende tijd wordt genomen om beide in detail uit te proberen en dat is wat anders als een goede sound zoeken uit een grote database. Neemt niet weg dat de Axe-Fx best goed klinkt.

Ik vindt de Axe-Fx de perfecte oplossing voor podium of recording en de sound klinkt over een PA installatie zelfs beter omdat de eigen amp via een microfoon ook niet meer perfect klinkt. Ik waardeer de Axe-Fx dan ook vanuit het feit dat er momenteel geen betere modeling oplossing is maar zou graag willen dat ie ook de wat kritischer A/B test nog wat glansrijker doorstaat ;-)

De reden dat ik de POD HD500 ook een tijdje heb geprobeerd was gewoon uit nieuwsgierigheid of Line6 al een beetje in de buurt is gekomen. Die viel overigens vrij snel weer af. Ik heb ook nog een paar uurtjes de Rack 11 mogen beluisteren en deze is zeker een stuk beter dan de POD HD500.

Omdat ik altijd kan terugvallen op mijn buizenversterkers heb ik dus ook geen probleem om verschillende apparaten een tijdje te proberen. De Axe-Fx II zal in eerste instantie ook weer voor erbij zijn.

Ik ben dus positief over de Axe-Fx want waar krijg je nou zoveel waar voor je geld?

srv-man
16 mei 2011, 00:20
Ik blijf natuurlijk wel gewoon bij mijn oude buizen preamps (GTTrio & SOldano) en mijn o zo mooie Fuchs clean-machine amp die kennelijk simpeler is maar niet fatsoenlijk is na te bootsen door wat digitale bitjes en de meest pienterste software.

Even off-topic, heb je je preamps wel eens in de fx loop van de Axefx gehangen om direct te vergelijken met de ampsims?

apekop
16 mei 2011, 02:40
Ik waardeer de Axe-Fx dan ook vanuit het feit dat er momenteel geen betere modeling oplossing is maar zou graag willen dat ie ook de wat kritischer A/B test nog wat glansrijker doorstaat ;-)


Ik vind het eigenlijk niet zo interessant of de Axe fx exact hetzelfde klinkt als
de modellen die hij na probeert te doen. Je zal altijd verschillen horen. Als het geluid op zich maar goed is.

Analie-G
16 mei 2011, 11:31
Klopt. Imo is het de huidige Axe-Fx Ultra nog geen vergelijking met de high-end buizenversterkers wanneer je ze thuis A/B vergelijkt. Ik heb een aantal originelen gehad en de Axe-Fx benaderd het geluid wel enigszins qua klankkleur maar blijft helaas wel achter in totaal sound en feel. Dat is overigens geredeneerd vanuit een puristisch oogpunt waarbij het origineel als uitgangspunt wordt genomen en er voldoende tijd wordt genomen om beide in detail uit te proberen en dat is wat anders als een goede sound zoeken uit een grote database. Neemt niet weg dat de Axe-Fx best goed klinkt.

Ik vindt de Axe-Fx de perfecte oplossing voor podium of recording en de sound klinkt over een PA installatie zelfs beter omdat de eigen amp via een microfoon ook niet meer perfect klinkt. Ik waardeer de Axe-Fx dan ook vanuit het feit dat er momenteel geen betere modeling oplossing is maar zou graag willen dat ie ook de wat kritischer A/B test nog wat glansrijker doorstaat ;-)

De reden dat ik de POD HD500 ook een tijdje heb geprobeerd was gewoon uit nieuwsgierigheid of Line6 al een beetje in de buurt is gekomen. Die viel overigens vrij snel weer af. Ik heb ook nog een paar uurtjes de Rack 11 mogen beluisteren en deze is zeker een stuk beter dan de POD HD500.

Omdat ik altijd kan terugvallen op mijn buizenversterkers heb ik dus ook geen probleem om verschillende apparaten een tijdje te proberen. De Axe-Fx II zal in eerste instantie ook weer voor erbij zijn.

Ik ben dus positief over de Axe-Fx want waar krijg je nou zoveel waar voor je geld?

TNijland :
Je hebt het nu altijd over hoe goed je de Axe hebt uitgeprobeerd etc maar in mijn ogen heb je denk ik nog niet eens de helft ervan gekend.
Toen ik bij jou thuis een keer kwam voor de Axe test en bleek dat je het `buizengeluid` van bijv je Groove Tube via een 12`` speaker , dit wou naboosten met de Axe die rechtstreeks op een kleine monitor aangesloten was.................dit kan gewoon NIET...dan begrijp je het hele concept van de Axe niet..........

- Zet nou eens eerst 1 mic voor je hele buizen setup en beluister dat door een bijv gewone zang / pc monitor of wat dan ook.
- zet daarna de Axe over exact hetzelfde monitor en je zult verbaasd zijn ....
Wel belangrijk dat je goede cab impulsen gebruikt maar volgens mij heb je alleen maar de fabrieks impulsen gebruikt............Ik denk persoonlijk dat de Axe 1 of Ultra of 2 gewoon niks is voor jou omdat digitaal geluid maken niks is voor jou en de Axe wel enig denkwerk vereist qua programmeren en setup etc....al met al past het idee van de Axe niet bij jou werkwijze....vrees ik.

Maar goed , als jij jezelf ziet als buizen purist en denkt dat je de Axe helemaal goed hebt getest............geen probleem.

Dit is geen afkraak post of zoiets maar ik heb gezien en gehoord hoe je Axe klonk en dat kwam zekers niet in de buurt van enig buizengeluid.

Anyhow, ik laat het hierbij...een ieder doet gewoon wat ie wil qua sounds dus gewoon lekker verder experimenteren allemaal..
:rockon:

Johannes
16 mei 2011, 11:52
Ik vind het eigenlijk niet zo interessant of de Axe fx exact hetzelfde klinkt als
de modellen die hij na probeert te doen. Je zal altijd verschillen horen. Als het geluid op zich maar goed is.

Helemaal mee eens! Goed geluid is goed geluid. De manier waarop het geluid gebracht wordt is naar mijn idee wel van belang. Een pompende 4x12 of een koptelefoon is nogal een verschil in beleving. Denk na over de toepassing van je gear, zodat het geschikt is voor datgene waar je het voor wil gebruiken. (studio, live, repetities, slaapkamer, enz...)

Hydra
16 mei 2011, 19:44
TNijland :
Je hebt het nu altijd over hoe goed je de Axe hebt uitgeprobeerd etc maar in mijn ogen heb je denk ik nog niet eens de helft ervan gekend.
Toen ik bij jou thuis een keer kwam voor de Axe test en bleek dat je het `buizengeluid` van bijv je Groove Tube via een 12`` speaker , dit wou naboosten met de Axe die rechtstreeks op een kleine monitor aangesloten was.................dit kan gewoon NIET...dan begrijp je het hele concept van de Axe niet..........

:rockon:

Grappig met de juiste RW cabs heb ik mijn trio nu zo getrouw nagebootst dat hij aan het paraderen is op marktplaats :P En heb perse het trio geluid nodig voor mijn Marillion tribute bandje. Heb trouwens ook blind de Axe 2 besteld ... ben benieuwd

tnijland
16 mei 2011, 20:02
@Anand: No hard feelings hoor :-) Het is alleen maar goed dat mensen reageren op mijn post want dat betekent dat de discussie leeft.

Je hebt ook wel een goed punt want toen ik de 1e Axe-Fx meeting had was hij slecht enkele weekjes in mijn bezit (inmiddels is dat een jaartje geworden) en wat we toen samen hebben gedaan was via preset tweaken in de buurt te komen van het orgineel. Ik vind het juist leuk om met modeling apparaten te werken omdat er veel meer klankmogelijkheden zijn en benader de zaak misschien wat kritisch maar begrijp uiteraard dat een Axe-Fx voor rocording of live in mengtafel bedoeld is.

Op jouw advies heb ik na mijn Yamaha monitoren 2 db Technologies monitoren aangeschaft en dat was gewoon een heel goede keuze. Ik zou absoluut niet willen beweren dat ik de Axe-Fx van haver tot gort ken maar heb natuurlijk in het afgelopen jaar wel veel geëxperimenteerd met ca. 5-10 amps en wat effecten die ik erg waardeer. Ik heb alleen zelf geen cabinet responses zelfgemaakt (dus dat is mischien nog een goede tip). Het feit dat de Axe-Fx II additionele cabinet responses krijgt geeft aan dat hier nog wat te verbeteren valt. Ben dan ook erg benieuwd naar de Axe-Fx II

Yek1
16 mei 2011, 20:12
@Anand: No hard feelings hoor :-) Het is alleen maar goed dat mensen reageren op mijn post want dat betekent dat de discussie leeft.

Je hebt ook wel een goed punt want toen ik de 1e Axe-Fx meeting had was hij slecht enkele weekjes in mijn beziet (inmiddels is dat een jaartje geworden) en wat we toen samen hebben gedaan was samen via preset tweaken in de buurt te komen van het orgineel. Ik vind het juist leuk om met modeling apparaten te werken omdat er veel meer klankmogelijkheden zijn en benader de zaak misschien wat kritisch maar begrijp uiteraard dat een Axe-Fx voor rocording of live in mengtafel bedoeld is.

Op jouw advies heb ik na mijn Yamaha monitoren 2 db Technologies monitoren aangeschaft en dat was gewoon een heel goede keuze. Ik zou absoluut niet willen beweren dat ik de Axe-Fx van haver tot gort ken maar heb natuurlijk in het afgelopen jaar wel veel geëxperimenteerd met ca. 5-10 amps en wat effecten die ik erg waardeer. Ik heb alleen zelf geen cabinet responses zelfgemaakt (dus dat is mischien nog een goede tip). Het feit dat de Axe-Fx II additionele cabinet responses krijgt eeft al aan dat hier idd nog wat te verbeteren valt.

Terwijl ook de fabriek-cabs eigenlijk erg goed zijn, alleen weer "anders' dan andere.

Geeft maar aan dat je er alle kanten mee op kan en da's mooi.
De nieuwe Axe breidt de mogelijkheden alleen maar uit in de zin van meer cabs. Het is niet zo dat de cab-technologie zelf is vernieuwd.

De Axe vergt wel investering in tijd en kennis, én zoals Anand zegt, in goede randapp. Moet je er als gebruiker voor over hebben.

morris
16 mei 2011, 20:49
@Anand: No hard feelings hoor :-) Het is alleen maar goed dat mensen reageren op mijn post want dat betekent dat de discussie leeft.

Je hebt ook wel een goed punt want toen ik de 1e Axe-Fx meeting had was hij slecht enkele weekjes in mijn bezit (inmiddels is dat een jaartje geworden) en wat we toen samen hebben gedaan was via preset tweaken in de buurt te komen van het orgineel. Ik vind het juist leuk om met modeling apparaten te werken omdat er veel meer klankmogelijkheden zijn en benader de zaak misschien wat kritisch maar begrijp uiteraard dat een Axe-Fx voor rocording of live in mengtafel bedoeld is.

Op jouw advies heb ik na mijn Yamaha monitoren 2 db Technologies monitoren aangeschaft en dat was gewoon een heel goede keuze. Ik zou absoluut niet willen beweren dat ik de Axe-Fx van haver tot gort ken maar heb natuurlijk in het afgelopen jaar wel veel geëxperimenteerd met ca. 5-10 amps en wat effecten die ik erg waardeer. Ik heb alleen zelf geen cabinet responses zelfgemaakt (dus dat is mischien nog een goede tip). Het feit dat de Axe-Fx II additionele cabinet responses krijgt geeft aan dat hier nog wat te verbeteren valt. Ben dan ook erg benieuwd naar de Axe-Fx II

Ik bied 1600 euro voor je AxeFx 2 :soinnocent:

Analie-G
16 mei 2011, 23:50
Hoi Tnijland...(theo is toch je naam ??)
Bedankt dat je het zo opvat , ik vond het niet makkelijk om dat te posten want het kan makkelijk verkeerd opgevat worden......
Omtrent die cab impulsen : die hoef je niet zelf te maken hoor...we kopen ze allemaal van Redwirez / Ownhammer , en er zullen in de Axe 2 ook al enkelen van hun erin zitten....
Ik denk dat het grootste `geheim` het echt in het vinden van de juiste cab impulsen zijn en daarna leven de amps echt.
Succes in ieder geval iedereen en laten we wachten op de Axe 2 ...hahaha , kan niet wachten ..hahaha

Nou nou Morris : 1600 euries voor de axe 2 hahaha...........ik koop mijnes wel voor 1930 euro.....:)

apekop
17 mei 2011, 00:56
Ik denk dat het grootste `geheim` het echt in het vinden van de juiste cab impulsen zijn en daarna leven de amps echt.


volgens mij heb ik nog een hoop te leren als mijn Axe fx 2 binnenkomt! Wat zijn cab impulsen? en wat zijn 'cabinet responses'?

Analie-G
17 mei 2011, 01:02
volgens mij heb ik nog een hoop te leren als mijn Axe fx 2 binnenkomt! Wat zijn cab impulsen? en wat zijn 'cabinet responses'?

cabinet impulsen : ben geen techneut maar het houdt kort in dat je het geluid / impulse van bestaande speakers in je Axe FX kunt laden waardoor je Axe FX een magic box wordt :sssh:

Google ff naar Redwirez .............

Liquid_Metal
17 mei 2011, 09:10
cabinet impulsen : ben geen techneut maar het houdt kort in dat je het geluid / impulse van bestaande speakers in je Axe FX kunt laden waardoor je Axe FX een magic box wordt :sssh:

Google ff naar Redwirez .............

Ik weet niet meer of ik ze legaal heb kunnen downloaden, maar ik heb een hele zooi cab impulses. Ik gebruik de ENGL V30 412 voor mijn opnames en dat klinkt gewoon beter dan direct micen van mijn eigen (zelfde) cabinet. Ik heb geen instrumentmicrofoon en met een zangmicrofoon klinkt het niet zo fijn, maar ook de ruimte en het volume lenen zich er niet zo voor.
Maar ik heb nog nooit betere opname-resultaten verkregen dan met de line out van mijn versterker (ENGL SE) direct in de interface (M-Audio Fast Track Pro) en dan in de opnamesoftware de impulse als VST laden.

Zelfs met Guitar Rig 4 gebruik ik dezelfde inpulse want dat klinkt zoveel beter dan de cabinets in GR4. Dit is toch ook wel een van de redenen waarom ik gecharmeerd wordt door de Axe. Het lijkt me nog steeds tof om er een bij repetities te gebruiken, omdat wij met elektronisch drumstel en headsets repeteren (dus niets wordt echt uitversterkt).

Yek1
19 mei 2011, 10:14
Axe-Fx 2 clips:

http://javajunkiemusic.com/Audio/clean_demo.mp3

http://www.fractalaudio.com/tmp/bg.mp3

http://www.fractalaudio.com/tmp/sgtb.mp3

http://soundcloud.com/spetersonmusic/05-18-2011-rectored-ii
http://soundcloud.com/spetersonmusic/05-13-2011-axe-fx-ii-wah
http://soundcloud.com/spetersonmusic/axe-fx-ii-twin-trainwreck
http://soundcloud.com/spetersonmusic/05-2011-fractal-audio-axe-fx

peter_heijnen
19 mei 2011, 10:34
Zo te horen een significante verbetering. Ik ken de axe1 vooral van soundclips en mij viel bij iedere sound een bepaald randje in het hoog op, dat randje hoor ik nu niet meer.

Analie-G
19 mei 2011, 13:14
Nou nou zeg , die clips ben ik niet direct zo weg van en ook niet echt van het gitaarspel van oa. Still Got The Blues....................maar goed, ik ben ook nooit weg geweest van de fabrieks presets...........maar weet zekers dat de Axe 2 hetgeen heeft wat er net een beetje ontbrak aan de amp sounds.....
Grtz.
A+

apekop
19 mei 2011, 13:31
Erg moeilijk te beoordelen ahv geluidsfragmenten of een videotje. Erg afhankelijk van de gebruikte gitaar, versterker, monitor, geluidskaart etc.
En niet in de laatste plaats van de gitarist die het heeft ingespeeld.

Ahv de samples van hierboven ben ik ook niet onder de indruk.
Maar dat zou zomaar totaal kunnen omslaan in de juiste handen.

BeeJee
19 mei 2011, 13:53
Die cleane sample van Javajunkie vind ik wel erg goed klinken.
Die van Gary Moore had beter niet gepost kunnen worden. Zowel qua sound als spel vind ik het niet top.
Ik ben erg benieuwd naar de Axe. Ik sta (ook) op de wachtlijst. Wat me bij de oude axe altijd heeft tegengehouden om tot aanschaf over te gaan is met de 2 opgelost; o.a. draaiknoppen, usb, headphone.
Als de axe echt zoveel beter is dan andere modelers ga ik er ongetwijfeld heel blij mee worden.
Ik heb uit oudere generatie modeling (gt8, zoom gt9.2tt, H&K zentera) altijd zeer acceptabele (of betere) sounds gekregen.
Ook met de interface en bediening gaat het wel goedkomen (ik ken immers de Lexicon mpx g2 van binnen en van buiten :seriousf:).
Op voorhand wijst alles erop dat dat het moet gaan klikken tussen mij en de axe fx. Ik hoop alleen op een zeer natuurlijk speelgevoel. Dat zou wellicht nog een spelbreker kunnen zijn...

Yek1
19 mei 2011, 14:32
Pffff, ik wist precies wat er ging komen .... :)

Het gaat dus ff níet om 't spel, heren. De eerste 2 samples zijn door de Cliff Chase (maker Axe-Fx) ingespeeld. Die schreef al dat z'n spel vol fouten zit. Scott Peterson is ook niet echt een held wat betreft spel en hij maakt z'n presets nmm altijd te donker en te wollig.

Het gaat er mij om dat de clips - nmm - goed de dynamiek laten horen (luister naar de passages waar 't gitaarvolume wordt teruggedraaid), en het "organische" geheel. Iets wat overigens firmware 11 in de huidige generatie ook prima doet.

Dus ...

Analie-G
19 mei 2011, 16:04
hahaha ach ja , we blijven Boys With Toys he......en de ultra was al mega top voor mij , dus de Axe 2 maakt het nog mega topper hahaahah
Maar voor mij is een koptelefoon uitgang ook super voor spoedgevalletjes programmeren etc....maar inderdaad Alexander : ik heb van de Axe 2 zekers wel een directere en dynamische klank gehoord tot zover dus een ieder zal er zekers blij mee zijn.

Martijn-w
20 mei 2011, 16:42
Ga je er ook lekker van ruiken?

Rinze
20 mei 2011, 16:45
Ga je er ook lekker van ruiken?

Als je zo'n ding bestelt staan de schaars geklede schoonheden al voor je in de rij :supercool:

apekop
20 mei 2011, 17:54
Ga je er ook lekker van ruiken?

hij rolt alleen niet zo goed onder je oksel

Yek1
20 mei 2011, 22:08
Dan maar even een haastige opname die ik zojuiste maakte met firmware 11. :)

Plexi 1987x, 25w greenbacks, Tele.

http://soundcloud.com/alexander-van-engelen/axe-fx-1987x-fw11

apekop
21 mei 2011, 11:25
klinkt lekker!

zit er in Axe fx eigenlijk ook een goede MXR Phase 90 en EHX (oude) Electric Mistress flanger simulatie?

BeeJee
21 mei 2011, 12:32
Dan maar even een haastige opname die ik zojuiste maakte met firmware 11. :)

Plexi 1987x, 25w greenbacks, Tele.

http://soundcloud.com/alexander-van-engelen/axe-fx-1987x-fw11

Lekkere sound: Tasty! :)

Yek1
22 mei 2011, 11:45
klinkt lekker!

zit er in Axe fx eigenlijk ook een goede MXR Phase 90 en EHX (oude) Electric Mistress flanger simulatie?

In de Standard/Ultra zitten een phaser en een flanger block, met alle parameters die je nodig hebt om elke phaser / flanger te kunnen emuleren.
De settings for een prima Phase90 heb ik in ieder geval.
In deze thread vind je een aantal voorbeelden:
http://forum.fractalaudio.com/share-request-patches/34464-mother-all-pedal-effects-emulations-thread.html

De Axe-Fx II bevat dezelfde blokken maar daar zijn al een aantal types voorgedefinieerd. Waaronder de Phase 90 (script en block). Of dat voor de Mistress ook geldt weet ik niet.

Voorbeelden van de flanger zoals ik hem gebruik:

http://soundcloud.com/alexander-van-engelen/axe-fx-flanger
en
http://soundcloud.com/alexander-van-engelen/through-zero-flanging

hole
22 mei 2011, 16:09
@yek Dat 1987 clipje. Ownhammers , redwirez, of stock? Welke mix indien van toepassing?

Yek1
22 mei 2011, 16:16
@yek Dat 1987 clipje. Ownhammers , redwirez, of stock? Welke mix indien van toepassing?

Stock 4x12 25w, geen mic.

SloeGin
22 mei 2011, 16:22
Dan maar even een haastige opname die ik zojuiste maakte met firmware 11. :)

Plexi 1987x, 25w greenbacks, Tele.

http://soundcloud.com/alexander-van-engelen/axe-fx-1987x-fw11

Klinkt lekker.

Kan je misschien ook eens een thrash metal clipje maken met humbucker? ;)

Yek1
22 mei 2011, 18:04
Klinkt lekker.

Kan je misschien ook eens een thrash metal clipje maken met humbucker? ;)


Thrash metal???!!!
Kan ik niet ... :-)

Maar hier is wat gerommel in drop-D met een Suhr. Diezel VH4 amp sim, JCM2000 cab sim (no mic).
Firmware 11.

http://soundcloud.com/alexander-van-engelen/axe-fx-diezel-fw11l

SloeGin
22 mei 2011, 19:02
Thrash metal???!!!
Kan ik niet ... :-)

Maar hier is wat gerommel in drop-D met een Suhr. Diezel VH4 amp sim, JCM2000 cab sim (no mic).
Firmware 11.

http://soundcloud.com/alexander-van-engelen/axe-fx-diezel-fw11l

Klinkt lekker :)
Wat ik me eigelijk afvraag, is er nu een (groot) verschil qua amp sound met de ultra (met firmware 11) en de Axe FX II?

Yek1
22 mei 2011, 19:40
De II is er nog niet dus dat weet nog niemand....

SloeGin
22 mei 2011, 20:30
De II is er nog niet dus dat weet nog niemand....

En volgens de Beta testers? ;)

morris
22 mei 2011, 21:00
Ik vind het altijd jammer dat 80% van de clipjes van de AxeFx op internet zwaar bagger is. Totaal niet representatief voor de mogelijkheden van dit apparaat. Gelukkig behoren jouw clips altijd tot de overige 20% Alexander. Keep up the good work. Ik zal zelf overigens niet snel upgraden naar versie 2. Ik heb wat moeite met de manier van produktintroductie van Fractal, Steve Jobs op de verkeerde manier zeg maar, maar daarnaast vraag ik me af of de nieuwe funkties voor mij interessant zijn. Laten we hopen dat de updates voor versie 1 door blijven gaan, daar heb ik een hard hoofd in. Maar we zullen zien, dit keer speel ik de laggard en wellicht dat de nieuwe clips mij zullen overtuigen om over te stappen ;-)

Morris

Yek1
22 mei 2011, 21:41
Ik vind het altijd jammer dat 80% van de clipjes van de AxeFx op internet zwaar bagger is. Totaal niet representatief voor de mogelijkheden van dit apparaat. Gelukkig behoren jouw clips altijd tot de overige 20% Alexander. Keep up the good work. Ik zal zelf overigens niet snel upgraden naar versie 2. Ik heb wat moeite met de manier van produktintroductie van Fractal, Steve Jobs op de verkeerde manier zeg maar, maar daarnaast vraag ik me af of de nieuwe funkties voor mij interessant zijn. Laten we hopen dat de updates voor versie 1 door blijven gaan, daar heb ik een hard hoofd in. Maar we zullen zien, dit keer speel ik de laggard en wellicht dat de nieuwe clips mij zullen overtuigen om over te stappen ;-)

Morris

Thanks Morris.

Ja, de wijze waarop mr Fractal opereert, is niet altijd even gelukkig. Wel 200% als het gaat om productontwikkeling enz. Maar ik kan me ook de frustratie van sommigen voorstellen die na lang sparen net een maand geleden de Standard of Ultra gekocht hebben...

Uiteindelijk kies ik toch altijd voor het product, niet of ik de voorzitter van de raad van bestuur van de onderneming wel of niet aardig vind. :)

Mn de interface-verbeteringen zijn voor mij doorslaggevend. Bv. X/Y-functie (= 4 amps per preset en de cabs kunnen meeschakelen), 50 user cab slots, 10 global blocks voor elk effect, Out1 en 2 kunnen nu los van elkaar mono/stereo geschakeld worden, gemakkelijkere gain control, USB uiteraard, hoofdtel, ingebouwde audio-interface, 4 knoppen voor snelle bediening, enz. enz. enz.

Yek1
22 mei 2011, 21:42
En volgens de Beta testers? ;)

Nja, dat zijn er een paar en die zijn uiteraard enthousiast. :)

apekop
24 mei 2011, 12:45
Wie gebruikt hier de Axe Fx midi controller MF-101?
Ik moet straks nog iets verzinnen als ik mijn Axe II binnen krijg.
Ik vind zelf de display waar je namen in kan zetten wel fijn. Het wordt mijn eerste midi controller, dus alle tips zijn welkom. Ik vond de Behringer er ook wel ok uitzien trouwens.

Yek1
24 mei 2011, 13:06
Eerst goed bedenken wat je ermee wilt.
Alleen presets schakelen. Of ook losse fx aan/uitzetten. Evt. ook een of meer pedalen, bv als wah, volume etc.

Behringer is goedkoop en biedt veel als je ook de UNO erbij koopt.
Wel moeilijk programmeren, en alleen 3-cijf. scherm.

Gordius controllers (heb ik) kunnen alles, maar zijn duur, en je hebt ook losse pedalen nodig. Uitstekende editor.

De MFC-101 (heb ik) werkt erg goed samen met de Axe. Wel duur en je hebt ook losse pedalen nodig. Lastig is dat er geen editor voor is.

apekop
24 mei 2011, 13:30
wat moet ie kunnen:

-makkelijk veel presets kunnen oproepen, zonder dat ik heel veel verschillende pedalen moet induwen
-effecten los aan en uit kunnen zetten (zoals bij een pedalenbord met losse pedalen)
-makkelijk de looper kun bedienen en tap tempo van de delay
-minimaal 2 expressiepedalen, liefst zelfs 3 (wah, volumepedaal en effect level van de delay).
Het is handig als ze erop zitten, maar ik kan ook met losse expressiepedalen gaan werken.

Yek1
24 mei 2011, 13:58
Als je het geld hebt: MFC-101 + aparte pedalen.

Als je weinig wilt uitgeven: FCB1010 + Uno chip.
Meer info: http://www.voes.be/fcb1010/uno.htm

Liquid_Metal
24 mei 2011, 14:23
wat moet ie kunnen:

-makkelijk veel presets kunnen oproepen, zonder dat ik heel veel verschillende pedalen moet induwen
-effecten los aan en uit kunnen zetten (zoals bij een pedalenbord met losse pedalen)
-makkelijk de looper kun bedienen en tap tempo van de delay
-minimaal 2 expressiepedalen, liefst zelfs 3 (wah, volumepedaal en effect level van de delay).
Het is handig als ze erop zitten, maar ik kan ook met losse expressiepedalen gaan werken.

Over die expressiepedalen: gebruik je ze allemaal in alle presets? Ik heb er op dit moment eentje en gebruik die eigenlijk alleen voor volume. Over een poosje komt er een MIDI-wah en wil ik een tweede expressiepedaal, maar toch zou ik het met eentje ook wel afkunnen.

Yek1
24 mei 2011, 16:08
Ik gebruik 1 pedaal. Standaard regelt ik daarmee het tempo van de tremolo en van de rotary (leslie). En als de Wah aanstaat, fungeert ie als wah. (wah en Tremolo/Leslie staan bij mij nooit tegelijk aan).

Daarnaast heb ik presets waarin het pedaal een andere functie heeft, bv. volume, Whammy etc.

apekop
25 mei 2011, 01:15
Over die expressiepedalen: gebruik je ze allemaal in alle presets?

Ik improviseer veel en ik weet dan van te voren niet welke geluiden ik zal gebruiken. Ik wil daarom minimaal 2 expressiepedalen, zodat ik altijd het volume en de delay level kan bedienen met een expressie pedaal, en het liefst ook nog een wah, zonder moeilijk te moeten doen met schakelen.
Ik wacht wel af tot de Axe er is, dan begrijp ik ook beter wat er mogelijk is met het programmeren van de midi controller. Ik heb nog tijd om informatie in te winnen, want voorlopig is hij er nog niet.

prinspatrick
25 mei 2011, 19:34
...Laten we hopen dat de updates voor versie 1 door blijven gaan, daar heb ik een hard hoofd in. Maar we zullen zien, dit keer speel ik de laggard en wellicht dat de nieuwe clips mij zullen overtuigen om over te stappen ;-)

Morris

Volgens mij is versie 11 de laatste versie voor standaard en ultra.
Cliff heeft meermaals gezegd dat hij aan het maximum zit van het apparaat. vandaar de Axe-Fx II
Komt daarbij dat Cliff ook maar een klein kind is zoals wij allen en dus vooral met zijn nieuwe II zal bezig zijn.

herrieman
31 mei 2011, 22:07
Ik begin steeds meer bedenkingen te krijgen bij de II versie. Het blijkt namenlijk geenzins een grote stap voorwaarts te zijn t.o.v. de standaard of de ultra. Dit blijkt duidelijk uit de thread met 2 vergelijkbare opnamens van moderator Jay M. Hij geeft zelfs aan dat met een beetje tunen de patches gelijk te krijgen zijn. Als dit zo is hebben we het hier puur en alleen over een hardware upgrade. Dus hou je standaard of je ultra tot de nieuwe uitgebreid getest is. Dat deze thread nu ook op slot is gegaan versterkt mijn bedenkingen alleen maar. Hier de thread. Als hij nog bestaat?
http://forum.fractalaudio.com/recordings/36977-marshally-clips.html

Yek1
1 juni 2011, 01:23
Ik begin steeds meer bedenkingen te krijgen bij de II versie. Het blijkt namenlijk geenzins een grote stap voorwaarts te zijn t.o.v. de standaard of de ultra. Dit blijkt duidelijk uit de thread met 2 vergelijkbare opnamens van moderator Jay M. Hij geeft zelfs aan dat met een beetje tunen de patches gelijk te krijgen zijn. Als dit zo is hebben we het hier puur en alleen over een hardware upgrade. Dus hou je standaard of je ultra tot de nieuwe uitgebreid getest is. Dat deze thread nu ook op slot is gegaan versterkt mijn bedenkingen alleen maar. Hier de thread. Als hij nog bestaat?
http://forum.fractalaudio.com/recordings/36977-marshally-clips.html

Mwah, lijkt me wat voorbarig. Ik kies sowieso voor de II vanwege de vooruitgang in de interface etc.

Waar het in die thread om gaat is dat je met tweaken ongeveer hetzelfde geluid (als recording) kan bereiken. Die vent weet precies wat ie doet en moet doen met al die advanced parameters. (ik raak die params nagenoeg niet aan) Met de II schijn je veel simpeler / sneller het gewenste resultaat te bereiken. Ach, we zien we wel.

Liquid_Metal
1 juni 2011, 10:42
prinspatrick zei vorige week dat Cliff zei dat de Axe 1 aan het eind/max van de mogelijkheden zit. Dat is snel, maar klinkt best logisch. Natuurlijk zal de Axe II nog veel upgrades zien dus kan het best zijn dat het verschil op dit moment niet groot is.

apekop
20 juni 2011, 11:20
Ons geduld wordt op de proef gesteld. Ik gehoopt hem voor de grote vakantie te hebben, zodat ik lekker kon klooien in de vakantie. maar dit is ook prima:

ESTIMATED DELIVERY PLAN

Assuming the shipments arrive according to plan, the following approximate delivery dates should be applicable:

ORDER APPROXIMATE DELIVERY

First small shipment end of June
Ordered before 1st May July/August
Ordered in May August/September
Ordered in June September/October

SloeGin
3 juli 2011, 16:20
Wanneer verwacht je je nieuwe axe, Yek?
Heb je'm al ergens kunnen testen of zijn ze nog niet in Europa buiten enkele elite mensen? ;)

Yek1
4 juli 2011, 17:07
Wanneer verwacht je je nieuwe axe, Yek?
Heb je'm al ergens kunnen testen of zijn ze nog niet in Europa buiten enkele elite mensen? ;)

Eind van deze maand als het goed is.
Heb 'm persoonlijk nog niet in actie gezien of gehoord.

Ik geloof dat G66 (Eur. distributeur) het enige Europese ex. heeft.
Jochem van G66 heeft een review + opname hier staan:
http://www.g66.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=1016&Itemid=61gif

SloeGin
16 juli 2011, 14:19
Zeker eens clips maken als je'm hebt ;)

Ik zou hem graag ooit eens irl vergelijken met men Eleven Rack.

paulusdeBKB
17 juli 2011, 00:39
Ik moet eerlijk bekennen dat, hoewel ik (vrijwel) zeker niet in de markt ben voor een Axe-FX, ik het wel een bijzonder gave ontwikkeling vind dat er nu ook in het digitale domein boutique producenten te vinden zijn. Dat zo'n kleine outfit een product kan ontwikkelen dat zich positioneert in de kopgroep, is niets minder dan inspirerend!

Yek1
17 juli 2011, 02:11
Ik heb de nieuwe wiki voor de II gemaakt:

http://wiki.fractalaudio.com/axefx2/index.php?title=Axe-Fx_II_Wiki_Home

SloeGin
19 juli 2011, 08:03
Proficiat met je interview op G66 trouwens Yek ;)

Yek1
19 juli 2011, 10:37
Dank je.

De 1e zending II's gaan volgende week verspreid worden in Europa.
Ik ben dan op vakantie. Ik krijg de mijne over 3 weken.

apekop
19 juli 2011, 10:56
Ziet er indrukwekkend uit die Wiki pagina. Mooi gedaan. Ik kan niet wachten tot de mijne binnen is.

herrieman
19 juli 2011, 16:08
Dank je.

De 1e zending II's gaan volgende week verspreid worden in Europa.
Ik ben dan op vakantie. Ik krijg de mijne over 3 weken.

Alex,

Ga je eerst nog een A/B-tje doen voordat je je Ultra verkoopt?
Ben wel niewsgierig naar jouw bevindingen als je GAS gevoel is weggeebt.

Groet

Yek1
8 augustus 2011, 16:48
Hij is binnen. :)

Ik "blog" mijn bevindingen chronologisch in deze thread:
- http://forum.fractalaudio.com/axe-fx-ii-discussion/39841-incoming-incoming-incoming.html

En nu is mijn Ultra dus te koop. Wilde 'm eerst als backup houden, maar ach.
Op Marktplaats voor 1500,-, voor Gitaarnetters voor 1400,-.

apekop
8 augustus 2011, 17:35
vet! wanneer had je hem besteld? Ik ben nog vol spanning op de mijne aan het wachten.

herrieman
8 augustus 2011, 17:38
Yek,

Congrats! Kan de link niet openen omdat de amerikaanse rednecks mij een paar weken gekeden volledig hebben afgesloten inclusief het blokkeren van mijn IP adres. :) eikels. Maar in iedergeval zijn Jay Mitchell (ruzie met cliff) en Tom King (ruzie met cliff) sowieso pleitte. Ben nog wel een beetje actief op Rig Talk.

Te kritische vragen en opmerkingen waar de FAS amerikaantjes wat moeite mee hebben. Dus nu zeeen van tijd voor speulen en componeren.

In iedergeval veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Geniet ervan

Yek1
8 augustus 2011, 18:59
vet! wanneer had je hem besteld? Ik ben nog vol spanning op de mijne aan het wachten.

De dag na de aankondiging, weet 't niet meer precies.
Waarsch heb ik wel enige prioriteit gekregen vanwege de wiki. ;)

Yek1
8 augustus 2011, 19:10
Yek,

Congrats! Kan de link niet openen omdat de amerikaanse rednecks mij een paar weken gekeden volledig hebben afgesloten inclusief het blokkeren van mijn IP adres. :) eikels. Maar in iedergeval zijn Jay Mitchell (ruzie met cliff) en Tom King (ruzie met cliff) sowieso pleitte. Ben nog wel een beetje actief op Rig Talk.

Te kritische vragen en opmerkingen waar de FAS amerikaantjes wat moeite mee hebben. Dus nu zeeen van tijd voor speulen en componeren.

In iedergeval veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Geniet ervan

Bedankt!

Over Jay las ik iets, heb 't niet helemaal meegekregen. Beter zo. Prima als ie nog wel eens wat bijdraagt (doet ie ook nog op Gear Page) maar niet als moderator.

Van ruzie met Tom King is mij niets bekend, volgens mij is dat gewoon een (verstandige) wijziging in product placement.

Van Rig Talk kreeg ik wel wat mee, maar eerlijk gezegd vind ik het een hoop gemekker vanuit de zijlijn daar. Kritiek is okay, maar foto's plaatsen en becommentariëren vind ik zwaar onder de maat.

Ik zal mijn 'blog' uit de thread morgen of zo beknopt hier in een bericht plakken.

Laat eens een compositie horen!

Rinze
8 augustus 2011, 19:15
Ghegheghe. Het forum doet weer eens raar. Had ik van de week ook al, maar jij hebt nog vaker achter elkaar op dezelfde knopjes gedrukt, zo te zien.

Yek1
8 augustus 2011, 19:32
Ghegheghe. Het forum doet weer eens raar. Had ik van de week ook al, maar jij hebt nog vaker achter elkaar op dezelfde knopjes gedrukt, zo te zien.

Inderdaad! Inmiddels dubbele berichten verwijderd.

apekop
8 augustus 2011, 20:01
ok, dan zul je wel een van de eerste zijn in Europe denk ik.
Ik heb de mijne half mei besteld, dus dan duurt het nog een maand of 2 schat ik.

LordRiffenstein
9 augustus 2011, 09:27
En nu is mijn Ultra dus te koop. Wilde 'm eerst als backup houden, maar ach.
Op Marktplaats voor 1500,-, voor Gitaarnetters voor 1400,-.

Maar op die 1400 zit dus ook nog wat rek :seriousf::seriousf:


Ultra is now for sale. I have all its presets backed up, as a reference in Axe-Edit. Thought about keeping it as backup but decided to sell.
Aiming for 1300-1400 euros or so.

Yek1
9 augustus 2011, 10:40
Maar op die 1400 zit dus ook nog wat rek :seriousf::seriousf:

Caught! :)

Zeg, maar wat doe jij dan op het Fractal forum?

EDIT: Hij is verkocht.

LordRiffenstein
9 augustus 2011, 10:46
Ik had gewoon de link die je hierboven zelf plaatste even gevolgd, altijd leuk om HNAD/HNGD/HNCD threads te lezen, zeker als het met gevoel voor humor gebeurd.

apekop
9 augustus 2011, 11:48
Hij is binnen. :)

Ik "blog" mijn bevindingen chronologisch in deze thread:
- http://forum.fractalaudio.com/axe-fx-ii-discussion/39841-incoming-incoming-incoming.html
.

zou je misschien over een week of twee een beknopte review kunnen plaatsen op dit forum? het is een beetje veel (en te detaillistisch voor de meesten denk ik) om dat allemaal te lezen op het Fractal forum

Yek1
9 augustus 2011, 11:54
Ik had gewoon de link die je hierboven zelf plaatste even gevolgd, altijd leuk om HNAD/HNGD/HNCD threads te lezen, zeker als het met gevoel voor humor gebeurd.

Nooit geweten waar HNCD voor staat, vertel!

LordRiffenstein
9 augustus 2011, 14:28
Nooit geweten waar HNCD voor staat, vertel!

Happy New Cab Day of in jouw geval Happy New Cra.. euh Computer Day :seriousf:

apekop
18 augustus 2011, 11:27
wie gebruikt er hier allemaal de Axe fx MF-101 footcontroller?
wat zijn de ervaringen? positief en/of negatief.

Ik ben aan het denken om deze te bestellen voor mijn te verwachten Axe Fx II.

Yek1
18 augustus 2011, 11:50
Hoi, ik heb 'm.

Ik was zeer verwend met de Gordius controller, het ding dat alles kan. Kwam nog uit mijn rack+pedalenbord tijd.

Maar de MFC is zo toegesneden op de AFX (het enige dat ik nu gebruik) dat ik die toch maar heb aangeschaft.

De MFC heeft een groeimodel. De eerste firmware was nog redelijk beperkt.
Inmiddels kent ie al veel meer uitgebreid. En er staat nog meer aan te komen.

Handige is dat de MFC in "Axe-Fx Mode" helemaal autom. synct met de Axe-Fx. Bij keuze van een preset geeft ie autom. aan welke effecten in die preset aan/uit staan. Andere controllers moet je daarvoor programmeren. De Leds zijn bi-kleurig.

Verder is ie uitbreidbaar met externe switches en 4 exp.pedalen, en zitten er allerlei slimmigheidjes in. Zoals 2x klikken op een preset switch om je favoriete preset te laden of om terug te gaan naar de vorige preset.

Hij kan het tempo aangeven, en tuner info laten zien.

Met de Axe-Fx II kun je een netwerkkabel gebruiken, je hebt voor de stroom (phantom) dan geen adapter in je rack meer nodig.

Ik vind de switches wel tamelijk dicht op elkaar zitten en het is een (te) duur ding.

Wil je alvast meer info, hier is mijn FAQ:
http://wiki.fractalaudio.com/index.php?title=Yeks_MFC-101_How-Tos_page

apekop
18 augustus 2011, 11:56
bedankt, dat klinkt veelbelovend. Volgens mij gaat hem dat wel worden.
Wat ik heel handig vind is dat er een groot display op zit met de preset namen etc.

Nadeel is weer dat je losse expressie pedalen erbij moet kopen. Dus dat wordt weer een plank kopen en kistje (laten) bouwen etc.

Zit er al automatisch de nieuwste firmware in als je hem nu bestelt?

Yek1
18 augustus 2011, 12:17
Ja je krijgt 'm altijd met de laatste firmware geleverd.
Als je de AFXII hebt, dan kun je die gebruiken (als MIDI/USB-interface) om te updaten.

http://members.ziggo.nl/alexandervanengelen/mfc2.jpg

apekop
18 augustus 2011, 12:23
handig die naam stickers!
welke knop heb je nu voor tap tempo?
en kun je het tempo van alle effecten in 1 keer gelijk laten lopen, dus bijvoorbeeld delay en pan tempo en phaser sweep?

ruezzz
15 september 2011, 09:02
Ik heb inmiddels ook de Axe FX II besteld, es zien of het wat voor me is. Ben erg benieuwd.
Heb me ook al wat verdiept in de Axe-Edit Software.

Wat ik me afvroeg: is het mogelijk om (ruwweg) een volgende preset te maken;

boost -> drive/dist -> mod delay -> shimmer(crystal echoes) -> vox ac30 -> cab

En dat je in deze preset de hoeveelheid (mix) van de shimmer met een expressiepedaal kan regelen.
(De crystal echoes patch bestaat an zich eigenlijk weer uit reverse delays / pitch / reverbs)

Of is dit al een te complex geheel?

Yek1
15 september 2011, 09:05
Ik heb inmiddels ook de Axe FX II besteld, es zien of het wat voor me is. Ben erg benieuwd.
Heb me ook al wat verdiept in de Axe-Edit Software.

Wat ik me afvroeg: is het mogelijk om (ruwweg) een volgende preset te maken;

boost -> drive/dist -> mod delay -> shimmer(crystal echoes) -> vox ac30 -> cab

En dat je in deze preset de hoeveelheid (mix) van de shimmer met een expressiepedaal kan regelen.
(De crystal echoes patch bestaat an zich eigenlijk weer uit reverse delays / pitch / reverbs)

Of is dit al een te complex geheel?

Geen enkel probleem.

ruezzz
15 september 2011, 10:27
Mooi! Dan hoef ik daar niet meer wakker over te liggen ;-)

Chiel
15 september 2011, 10:43
Ik heb inmiddels ook de Axe FX II besteld, es zien of het wat voor me is. Ben erg benieuwd.

Makes two of us :ok:. De Axe FX I kon mij niet echt bekoren omdat ik 'm al gauw op 100% cpu power had draaien (met alle gevolgen van dien). Ben erg benieuwd. Gezien de verwachte levertijd zal het wel 2012 zijn voordat ik mijn ervaringen kan delen :(.

Liquid_Metal
15 september 2011, 12:10
Makes two of us :ok:. De Axe FX I kon mij niet echt bekoren omdat ik 'm al gauw op 100% cpu power had draaien (met alle gevolgen van dien). Ben erg benieuwd. Gezien de verwachte levertijd zal het wel 2012 zijn voordat ik mijn ervaringen kan delen :(.

Wauw, met zo'n reden zou ik 'm voor die prijs nooit 'even proberen'. Tweedehands wellicht, maar niet nieuw.
Of weet je al dat de II wel genoeg firepower voor je heeft?

Chiel
15 september 2011, 12:59
Tja, af en toe moet je eens een gokje nemen. En de Axe FX is niet echt een apparaat wat je zomaar eventjes kan uitproberen. Maar ik heb er eerlijk gezegd wel vertrouwen in. De Axe FX I (Ultra) had ik direct op de tafel aangesloten. De dikste sound kreeg ik door gelijktijdig drie versterkermodellen naast elkaar te gebruiken. Hierdoor kreeg ik een hele dikke brede sound. Vooral i.c.m. de RedWire impulses (jummie!). Er bleef helaas weinig power over om nog te experimenteren met effecten want al gauw zat ik tegen het cpu-limiet aan :(. Heb hem voor een redelijke prijs kunnen verkopen en was meteen ook een ervaring rijker. Overigens ziet de nieuwe editor er ook veel belovend uit. Een welkome aanvulling! Heb erg lang lopen klooien met de midi-interface van de Axe FX I.

Arvoitus
19 september 2011, 01:37
Hier wat high-gain clips van de AxeFX II:

Los:

http://www.youtube.com/watch?v=UVCMDm6ONtI

In de mix:

http://www.youtube.com/watch?v=hxvUe4cZqF8

Liquid_Metal
19 september 2011, 13:23
Lekker!! Hoewel die eerste clip na een minuut ook wel afgebroken mocht worden. Jammer dat hij geen leads/solos speelt want daar ben ik ook benieuwd naar.

apekop
20 september 2011, 10:57
klinkt goed, maar ik zit zelf niet te wachten op die metal geluiden. waar blijven de mooie cleane delay, phaser en pitchshift geluiden?
nog even en dan mag ik het zelf uitproberen.

Yek1
20 september 2011, 11:07
Heb vorige week wat clips van special fx opgenomen. Hier:
http://soundcloud.com/alexander-van-engelen

AfxII > USB > Logic.

De 'amp' clips ga ik zsm updaten vanwege firmware 2.

LikCharmant
21 september 2011, 14:56
Heb vorige week wat clips van special fx opgenomen. Hier:
http://soundcloud.com/alexander-van-engelen


Daar zitten mooie sounds tussen. Fraai hoor! Mag ik vragen welke cab IR's je gebruikt?

Yek1
21 september 2011, 17:14
Daar zitten mooie sounds tussen. Fraai hoor! Mag ik vragen welke cab IR's je gebruikt?

Ik wissel nogal, maar inmiddels gesettled op OwnHammers (geen mic want die zit al in die IRs). Sommige presets bevatten geen cab. Live gebruik ik geen cab sims (meer), ik heb 'echte' speakers.

De OwnHammers zijn stock cabs (Blue, Mesa, M75, H75, EVM, G65), behalve de Mills V31.

ruezzz
29 september 2011, 13:14
Zitten leipe sounds bij Yek!

Een (bruikbare) akoestische-gitaar-simulatie-sound, zit die er ook in?
En zo ja, heb je toevallig een clipje?

(Oeh, mijn spellingscontrole maakte 'slipje' van 'clipje', blijft een geil woord... sorry, de hormonen komen ineens op, 25 graden ineens na een verregende zomer...)

Yek1
1 oktober 2011, 14:35
Zitten leipe sounds bij Yek!

Een (bruikbare) akoestische-gitaar-simulatie-sound, zit die er ook in?
En zo ja, heb je toevallig een clipje?

(Oeh, mijn spellingscontrole maakte 'slipje' van 'clipje', blijft een geil woord... sorry, de hormonen komen ineens op, 25 graden ineens na een verregende zomer...)

Zie deze clip:
http://soundcloud.com/alexander-van-engelen/acousticsim

Dat is een telecaster, single coil. Preset bestaat vnl. uit EQ met een erbij gemixte acoustische cab.

apekop
1 oktober 2011, 14:54
Hoi Yek,
bedankt voor alle sounsclips, zitten mooie geluiden tussen. Vooral synth 2 en flute. Daar zou ik tzt wel de instellingen van willen weten.

Hoe is de tracking van de pitch shifter en synth effecten? daar willen ander multi-effecten nog wel eens in tekort schieten.

Yek1
1 oktober 2011, 15:06
Hoi Yek,
bedankt voor alle sounsclips, zitten mooie geluiden tussen. Vooral synth 2 en flute. Daar zou ik tzt wel de instellingen van willen weten.

Hoe is de tracking van de pitch shifter en synth effecten? daar willen ander multi-effecten nog wel eens in tekort schieten.

Geen probleem!

Tracking is uitstekend voor pitchshifting, whammy, synth etc.
Alleen bij totale omstemming, bv. alles een hele noot lager (100% wet), is er wat latency.

apekop
2 oktober 2011, 12:59
ok, super! als ik hem binnen heb vraag ik het nog wel een keer

Yek1
5 oktober 2011, 14:20
Ter info:

Ik gebruik mijn Axe-Fx II nu live met een Atomic 50/50 poweramp (in mono geschakeld; de Matrix GT800FX is ook een prima amp) en één of twee cabs met een EVM-12L gitaarspeaker. Zonder cab simulatie.

Waanzinnig lekker, ruig geluid, het voelt en speelt als een echte amp maar dan met alle mogelijkheden van de Axe.

Tegelijkertijd wordt hetzelfde signaal maar dan mét cab simulatie naar de direct outs geleid. Keuze tussen mono en stereo. Dit gaat bij optredens naar de mengtafel (i.p.v. een mic voor de cab, handig), en ik gebruik dit om thuis door studiomonitors te spelen (EVMs hebben volume nodig om goed te klinken). Ik hou het simpel en hoe het bij één cab sim in alle presets. Een EVM-12L IR uiteraard, om het stage geluid hetzelfde te houden als het directe geluid.

Een MFC-101 met één expr.pedaal op de vloer voor de besturing.

Erg blij met deze setup. Snel opgebouwd, klinkt geweldig.

De EVMs hebben een breed spectrum maar missen in het hoog het bereik van een FR monitor. Voor optredens met akoestische gitaar gebruik ik daarom een QSC K12 monitor.

Mocht je in Den Haag wonen, op 14 oktober spelen we in de Fiddler.

tnijland
5 oktober 2011, 19:35
Mooie setup. Ik denk dat je een soort van "best of both worlds" hebt gecreerd door aan de basis criteria te voldoen:

- goed en realistisch geluid op het podium (met monitor functie)
- goede sound over de mengtafel
- simpele mono setup (kan niet veel fout gaan qua mix)
- compact en handig mee te nemen en op te bouwen

Well done!

apekop
3 november 2011, 11:33
Ons geduld wordt danig op de proef gesteld. De verzenddata zijn weer uitgesteld voor onbepaalde tijd. Ik had hem begin mei besteld. Ach ja, komt wel. :(

LordRiffenstein
3 november 2011, 12:22
Ons geduld wordt danig op de proef gesteld. De verzenddata zijn weer uitgesteld voor onbepaalde tijd. Ik had hem begin mei besteld. Ach ja, komt wel. :(

En ondertussen kunnen ze wel toestellen verkopen in de US of rechtstreeks op hun site voor mensen die nog wat dieper in de geldbeugel willen tasten.

Fractal Audio, gelukkig kan je ze niet van eerlijk-zaken-doen beschuldigen.

apekop
3 november 2011, 13:26
Hoe dat precies werkt weet ik niet. Ik begin alweer stiekem naar pedaaltjes op marktplaats te kijken merk ik...dat is niet goed.

SloeGin
12 november 2011, 14:41
Ik las net dat er een firmware 3.0 uit is.
Wat is voor jou het grote verschil tov. de 2.0, Yek? :)

Yek1
12 november 2011, 17:13
Pff, voel me niet de advocaat van FA (for the record: ik zit in het beta team) maar dit is echt zo'n onzin.


Fractal Audio, gelukkig kan je ze niet van eerlijk-zaken-doen beschuldigen.

Yek1
12 november 2011, 17:27
Ik las net dat er een firmware 3.0 uit is.
Wat is voor jou het grote verschil tov. de 2.0, Yek? :)

De release notes staan hier:
http://wiki.fractalaudio.com/axefx2/index.php?title=Firmware_release_notes

Het is verbazingwekkend en misschien saai, maar het is weer een stap vooruit.

Totale feel en balans weer stappen vooruit.
Je hebt nu controle over de afstand tussen mic en speaker.
Weer een paar amps erbij. Cameron en Dr.Z zijn verbeterd.
Je kan zelf heel eenvoudig IR'en maken!
Een eenvoudige knop Amp Voicing geeft je algemene snelle mix-instellingen, van Rock, Heavy etc.

herrieman
13 november 2011, 00:39
Niet iedereen is positief over FW 3 op het FAS forum. Alle AXE II eigenaren zitten weer een weekend aan knopjes te draaien. En dan komt FW 4 en begint het hele circus weer opnieuw. Het begint zo langzamerhand vrij hilarisch te worden. En het is telke malen weer beter. Nou ja ....Ieder zijn hobby.

Jongens veel plezier ermee. Ik hou mijn Ultra met FW11 en dus geen last meer van updates. Heerlijk :-) meer tijd voor de essentie. Gitaar spelen.

Liquid_Metal
13 november 2011, 18:03
Niet iedereen is positief over FW 3 op het FAS forum. Alle AXE II eigenaren zitten weer een weekend aan knopjes te draaien. En dan komt FW 4 en begint het hele circus weer opnieuw. Het begint zo langzamerhand vrij hilarisch te worden. En het is telke malen weer beter. Nou ja ....Ieder zijn hobby.

Jongens veel plezier ermee. Ik hou mijn Ultra met FW11 en dus geen last meer van updates. Heerlijk :-) meer tijd voor de essentie. Gitaar spelen.

Je hoeft toch niet up te graden? Het lijkt idd wel erg snel te gaan, maar wat mij betreft alleen voordelen: als je het tweaken leuk vind update je direct, anders blijf je aan de oude firmware.

tnijland
13 november 2011, 18:32
Ik vind de lifetime upgrade policy van Fract Audio zelfs erg goed. Wat is er nou leuker dan na enige tijd een nieuwe upgrade met verbeteringen in sounds en mogelijkheden te krijgen? Goede zaak!

morris
13 november 2011, 20:00
Ik vind de lifetime upgrade policy van Fract Audio zelfs erg goed. Wat is er nou leuker dan na enige tijd een nieuwe upgrade met verbeteringen in sounds en mogelijkheden te krijgen? Goede zaak!

Geldt die policy ook voor de Axe FX I ?

herrieman
13 november 2011, 20:40
Nee helaas. Life time betekent op zijn amerikaans tot de nieuwe versie uitkomt. Dus wanneer de AFXIII uitkomt geen updates meer voor AFXII.
Life time = Product Cycle.

prinspatrick
14 november 2011, 21:31
Je hoeft toch niet up te graden? Het lijkt idd wel erg snel te gaan, maar wat mij betreft alleen voordelen: als je het tweaken leuk vind update je direct, anders blijf je aan de oude firmware.

Inderdaad Liquid Metal!

En elke update is telkens een verbetering volgens mij. Amps klinken nog beter en de proximity parameter bij de CABS die de afstand van de MIC simuleert en zo de lagere frequenties beïnvloedt is een groot pluspunt.

IR's zelf maken is niet echt aan mij besteed. de interne CAB IR's zijn al heel sterk (vooral die van redwirez) en ik heb daarenboven ook de volledige Externe Redwirez collectie in huis. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ikzelf een betere cab kan produceren dan deze jongens. Maar vast en zeker een pluspunt voor een andere gebruiker.

Ik vermoed dat de snelheid van updates wat zal afnemen, en de Axe-Fx II Firmware stilaan op kruissnelheid komt.

De verschillende verklaringen dat er nieuwe hardware op komst is zoals een 'effecten-only pedal-fx apparaat' zal er voor zorgen dat Cliff minder tijd zal hebben voor nieuwe Firmware.

ruezzz
27 november 2011, 16:07
Als het goed is zal mijn Axe FX II + MFC-101 een dezer dagen/weken/maanden arriveren.
Ik zit nog wat te speuren naar expressie-pedalen.
Ik wil er 1 voor Wah, Leslie en Whammy doeleinden en 1 voor algemene sturing van parameters (bijv. mix/hoeveelheid shimmer).

Nu zie ik bij: http://www.mission-engineering.com/Mission-Engineering/Exp_Pedals.html
de SP-1 en EP-1. De SP-1 zou je met de ingebouwde switch als een authentiek Wah pedaal kunnen bedienen,
op zich fijn, maar dat lijkt me bij Whammy doeleinden weer minder. Want als je hem dan inschakelt sta je qua stand meteen op 'octave up'...
Wat betreft de EP-1, optisch natuurlijk mooi om twee dezelfde pedalen te hebben, maar is de sweep van een 'Wah-achtige' prettig in vergelijking met een Ernie Ball?

Jullie nog gedachten / tips hierover?

apekop
27 november 2011, 16:41
Hoi Ruezzz, wanneer had jij hem precies besteld? Ik zit nog op de mijne te wachten....duurt erg lang

ruezzz
27 november 2011, 18:57
Mit Datum vom 29. August (19.00 Uhr) bist Du bei uns auf der Warteliste
(Axe-Fx II / MFC) eingetragen.
JAWOHL!!!

Duurt inderdaad een eeuwigheid.
Wanneer heb jij besteld?

Chiel
27 november 2011, 21:34
Volgens mij was ik een maandje later en ik heb nog geen reactie gehad. Geduld, geduld, geduld . . . .

apekop
28 november 2011, 09:58
Ik sta dus al vanaf half mei op de wachtlijst!! hoe kan het dat jij hem nu al hebt?

ruezzz
28 november 2011, 10:08
Ho ho, rustig maar ;-) Ik heb ook nog niks hoor.
Heb maar eens gemaild of er al schot in zaak zit.
Ik citeer: "Ist da schon Schuß in die Sache? Ich möchte mein AxeFx früher haben als Affenkopf!"

apekop
28 november 2011, 10:14
haha..te snel gelezen denk ik. Het leek net alsof je al bericht had gehad dat je hem binnenkort zou krijgen, dus daarom was ik verbaasd. Reken dan nog maar op een maandje of 5 wachten...jammer dat het zo lang moet duren.
Das is ja wahnsin!

Sj03rd
28 november 2011, 21:54
Ik sta nu ook al een tijdje op de wachtlijst....maar eigenlijk hoef ik 'm nog niet :-)
Heb m'n Ultra (die ik al een tijdje heb maar nooit de puf gehad om aan het programmeren te beginnen) eindelijk onder de knie. Lees: de midi-interface werkt nu eindelijk en sounds maken gaat nu heerlijk. Wat een topapparaat!!

Vraag me nu af of ik met de II echt zoooveel meer eruit ga halen....(en ik zie op tegen alles weer opnieuw programmeren ;-))

Maargoed, ben toch wel erg benieuwd naar jullie bevindingen als jullie 'm hebben...

ruezzz
29 november 2011, 20:25
Ik denk dat FedEx bij G66 twintig pallets met AXE-FX-en voor de deur heeft gezet en dat ze niet meer naar binnen kunnen, want ze reageren niet op mijn mail...

ruezzz
30 november 2011, 17:01
Heb net mail ontvangen. Het wordt februari...
Hmm, ik had qua (belastingtechnisch) investering eigenlijk nog op dit jaar gerekend...
En anders had ik mooi in de wat rustigere maanden januari en februari mijzelf het ding eigen kunnen maken.
Minder...

morris
30 november 2011, 18:00
Ik blijf het een belachelijk bedrijf vinden. Eerst zorgen voor een verkoopgolf van AxeFX I, prijzen opdrijven, we zitten nu al op firmware 3.0 maar leveren ho maar. Dubieus als je het mij vraagt. Jammer dat er nog geen serieuze concurrentie is anders was ie al lang chapter 11.

apekop
1 december 2011, 00:47
zouden ze ook de prijs van de Axe-II kunnen verhogen terwijl je nog op de wachtlijst staat? of geldt dan gewoon de prijs van toen je hem voor het eerst bestelde?

Ik vind het ook vreemd en slecht dat er zo'n lange wachtlijst is, al 7 maanden

Sj03rd
1 december 2011, 02:00
Heb net mail ontvangen. Het wordt februari...
Hmm, ik had qua (belastingtechnisch) investering eigenlijk nog op dit jaar gerekend...
En anders had ik mooi in de wat rustigere maanden januari en februari mijzelf het ding eigen kunnen maken.
Minder...

haha, bij mij reageerden ze ook nergens meer op tot einde van de middag. Had je ook een mail met eerst excuses en daarna dat de mail zomaar erdoorheen geglipt was? Ze begrepen niet hoe dat kon....! :-)
Ik word er eigenlijk ook een beetje moe van. Waarom moet dit zooo lang duren??
Achja, de ultra doet het toch nog prima...!

LordRiffenstein
1 december 2011, 10:12
Ik blijf het een belachelijk bedrijf vinden. Eerst zorgen voor een verkoopgolf van AxeFX I, prijzen opdrijven, we zitten nu al op firmware 3.0 maar leveren ho maar. Dubieus als je het mij vraagt. Jammer dat er nog geen serieuze concurrentie is anders was ie al lang chapter 11.

Nee joh, volgens Yek, de Fractal brown-noser van dienst hier, is dat allemaal onzin!

peter_heijnen
1 december 2011, 10:35
My Lord je punt is nu volstrekt duidelijk, jij blieft echt geen axe. :)

hole
1 december 2011, 10:42
Ik ben een grote fan van de AxeFX, maar inderdaad wel een beetje raar dat het zó extreem lang moet duren. Dit is óf bewust een schaarste creëren, óf een totaal verkeerde inschatting maken van de vraag...ik heb zelf wel een vermoeden welke van de twee het is, maar dat laat ik in het midden.

Moet toegeven dat ik, in een opwelling, toen de II aangekondigd werd, ook in dubio heb gezeten of ik mijn Ultra niet snel moest verkopen. Blij dat ik het niet heb gedaan....Ben weer aan het programeren geweest, en heb me toch een lekkere CAE sound nu...

LordRiffenstein
1 december 2011, 14:57
My Lord je punt is nu volstrekt duidelijk, jij blieft echt geen axe. :)

Dat is nu net het punt, ik wil eigenlijk wel een AxeFX maar ik koop niks van een firma die op oneerlijke wijze zaken doet en daardoor er ook voor zorgt dat de 2de hands prijs kunstmatig hoog blijft (wat dan wel leuk is voor hun bestaande klanten).

ruezzz
1 december 2011, 15:17
Dat is nu net het punt, ik wil eigenlijk wel een AxeFX maar ik koop niks van een firma die op oneerlijke wijze zaken doet en daardoor er ook voor zorgt dat de 2de hands prijs kunstmatig hoog blijft (wat dan wel leuk is voor hun bestaande klanten).

Is dat een verdenking of een feit? Dat het allemaal niet echt opschiet is inmiddels een feit te noemen...
Ben wel benieuwd wat je precies bedoelt met 'oneerlijke wijze'. (Ik heb nog geen partij gekozen in deze, ben alleen nieuwsgierig ;-))

herrieman
1 december 2011, 15:55
Nee joh, volgens Yek, de Fractal brown-noser van dienst hier, is dat allemaal onzin!

Ho Ho Ho, Beetje respect he. :seriousf: Yek heeft uren zo niet dagen zitten knutselen aan de Wiki. Als dank daarvoor heeft hij de Axe-Fx 2 al enige maanden. Inmiddels is hij nu geupgrade door FAS naar officiele Beta tester. Chapooo

herrieman
1 december 2011, 16:01
Ik ben een grote fan van de AxeFX, maar inderdaad wel een beetje raar dat het zó extreem lang moet duren. Dit is óf bewust een schaarste creëren, óf een totaal verkeerde inschatting maken van de vraag...ik heb zelf wel een vermoeden welke van de twee het is, maar dat laat ik in het midden.

Moet toegeven dat ik, in een opwelling, toen de II aangekondigd werd, ook in dubio heb gezeten of ik mijn Ultra niet snel moest verkopen. Blij dat ik het niet heb gedaan....Ben weer aan het programeren geweest, en heb me toch een lekkere CAE sound nu...

Doet U mij dat patchje maar. :seriousf: En inderdaad hou die Ultra! En wacht minimaal tot de Kemper uit is gekomen. Deze jongen doet zijn Ultra ook niet weg. Ik ben al dat gezeik met die FAS gasten meer dan zat. Speulen dat is het devies!

hole
1 december 2011, 16:13
Doet U mij dat patchje maar. :seriousf: En inderdaad hou die Ultra! En wacht minimaal tot de Kemper uit is gekomen. Deze jongen doet zijn Ultra ook niet weg. Ik ben al dat gezeik met die FAS gasten meer dan zat. Speulen dat is het devies!

Zal eens kijken of ik het voor elkaar krijg die patch te "extraheren".... Weet alleen niet meer welke redwires ik gebruik hiervoor ..ik meen een combo van v30 en nog iets anders 25W greenback of zo? (Ben echt ZO slecht met cabs onthouden)...

en inderdaad: Petje af voor Yek. Heeft de beta test status zeker wel verdiend!

LordRiffenstein
1 december 2011, 19:46
Is dat een verdenking of een feit? Dat het allemaal niet echt opschiet is inmiddels een feit te noemen...
Ben wel benieuwd wat je precies bedoelt met 'oneerlijke wijze'. (Ik heb nog geen partij gekozen in deze, ben alleen nieuwsgierig ;-))

Dat is hoe ik de feiten bekijk, de feiten zoals daar zijn:

- mensen die op de wachtlijst voor een standard stonden, hebben zonder keuze of compensatie nu moeten kiezen voor de veel duurdere AxeFX 2. Elk ander bedrijf doet aan uitfacering etc etc

- FAS maakt een afspraak met een dealer in de US, die start een wachtlijst waarbij mensen een voorschot geven. Dan start FAS zelf een wachtlijst (zonder voorschot) en deze krijgt dan voorrang op de wachtlijst van de dealer.

- er is een wachtlijst die met mondjesmaat gevoed wordt, in Europa wordt er niets geleverd maar je kan wel elke dag voor een dikke meerprijs eentje kopen in hun online shop

- er is dan ook nog het debacle rond het aftellen nr de introductie waarbij mensen 1 dag ervoor een oude kochten en FAS daar in 1ste instantie geen graten in zag

Het draait enkel om het geld en naar mijn mening houden ze van dag 1 al kunstmatig het aanbod laag waardoor ze de prijs hoog kunnen houden. Daarbij verneuken ze hun klanten maar dat maakt hun verder niets want er zijn genoeg lemmings die er in trappen.

Addendum: ik lees net dat ze op FB aankondigen dat ze nog een AxeFX2 nr 'hun vriend Petrucci' opgestuurd hebben, weer eentje die dus niet nr de wachtlijst gaat.

herrieman
1 december 2011, 22:15
Goeie lijst Lord,

Spijker op z'n kop. Kan de lijst nog wel met een paar nare feitjes aanvullen. Maar heb de strijdbijl maanden geleden begraven. Van mij krijgen die gasten geen Eurocent meer. Die zwarte doos is goed maar de mensen erachter ..... wat zal ik zeggen......laat maar.

Analie-G
2 december 2011, 01:36
hierbij inze eerste videoclip opgenomen met de Axe ....

http://www.youtube.com/watch?v=CYlU2u_Hx7Q

hole
2 december 2011, 08:38
hierbij inze eerste videoclip opgenomen met de Axe ....

http://www.youtube.com/watch?v=CYlU2u_Hx7Q

Is dat dan met de nieuwe firmware gekomen, dat je hem ook als videocamera kunt gebruiken?

Analie-G
2 december 2011, 12:47
jazekers , en infrarood zodat je door de kleding van dames heen kunt kijken :)

ruezzz
2 december 2011, 13:00
@Analie-G Nice job. Klinkt goed. Leipe clip!

Analie-G
2 december 2011, 13:01
@Analie-G Nice job. Klinkt goed. Leipe clip!

Cool , thanks man !:rockon:

Sj03rd
2 december 2011, 14:18
Wow, inderdaad te gek! Zieke clip :-) Heel vet!

Ik zie in de clip een 1959 ook toch? Gebruik je die live icm de Axe? Of is dit (waarschijnlijk wel) gewoon alleen voor de clip? :-)

Analie-G
2 december 2011, 17:58
yep, puur voor de clip...live is het supervet : stereo en direct out.....thanks,

Chiel
4 december 2011, 14:06
En wacht minimaal tot de Kemper uit is gekomen. Deze jongen doet zijn Ultra ook niet weg. Ik ben al dat gezeik met die FAS gasten meer dan zat. Speulen dat is het devies!

+1. Ik sta op de wachtlijst maar ben inmiddels meer benieuwd geworden naar de Kemper. Maar het blijft een luxe probleem. Voorlopig blij zat met m'n Hook setup en Two Rock :rocken:.

Chiel
4 december 2011, 14:07
yep, puur voor de clip...live is het supervet : stereo en direct out.....thanks,

Echt hele vet clip + sound! Wat is dat overigens voor'n brute 10-snarige plank waarop jij staat te rocken?

Analie-G
4 december 2011, 19:06
Thanks !
Het is een Mayones Regius 8 snaar , Baritone ...megavet strak geluid zeg.....:)

Liquid_Metal
4 december 2011, 20:25
Thanks !
Het is een Mayones Regius 8 snaar , Baritone ...megavet strak geluid zeg.....:)

Speel je zo laag dan? Hier klinkt het echt niet lager dan C o.i.d.

morris
4 december 2011, 20:55
Da's een vette leipe clip Anand! Zo zie ik ze graag ;-)
Great job man! Om toch maar in de sfeer van het topic te blijven; we horen een Axe FX I neem ik aan?

Analie-G
4 december 2011, 23:06
Thanks Morris , inderdaad Axe 1 , binnenkort de 2 :)

In de clip ga ik tot de lage B maar in sommige songs gaan we verder lager.....op zich hoef ik geen F# of veel superlage G te spelen maar voor fijnere positie spel is het makkelijker dat ik de lage F# snaar erbij heb....ik gebruik em in ieder geval vrij vaak in andere songs :)

Yek1
4 december 2011, 23:11
Nee joh, volgens Yek, de Fractal brown-noser van dienst hier, is dat allemaal onzin!

Pfff, gaan we schelden??

Om een vergelijking te trekken: ik heb een aantal jaren geleden een Faustine attenuator besteld. Top of the line. Moest ik bijna een jaar op wachten. De man had ook een wachtlijst. Heb niemand gehoord over oneerlijk zaken doen.

Liquid_Metal
5 december 2011, 00:17
Thanks Morris , inderdaad Axe 1 , binnenkort de 2 :)

In de clip ga ik tot de lage B maar in sommige songs gaan we verder lager.....op zich hoef ik geen F# of veel superlage G te spelen maar voor fijnere positie spel is het makkelijker dat ik de lage F# snaar erbij heb....ik gebruik em in ieder geval vrij vaak in andere songs :)

Ik ken het, gebruik m'n 7 vaak ook zo. Maar toch speel ik songs waarin ik 'm niet gebruik toch liever met 6 snaren want da's toch comfortabeler.

LordRiffenstein
5 december 2011, 10:07
Pfff, gaan we schelden??

Om een vergelijking te trekken: ik heb een aantal jaren geleden een Faustine attenuator besteld. Top of the line. Moest ik bijna een jaar op wachten. De man had ook een wachtlijst. Heb niemand gehoord over oneerlijk zaken doen.

Als je het niet wil begrijpen, dan begrijp je het niet. Niks mis met een wachtlijst, wel hoe Fractal er mee om gaat.

Yek1
5 december 2011, 10:56
Als je het niet wil begrijpen, dan begrijp je het niet. Niks mis met een wachtlijst, wel hoe Fractal er mee om gaat.

Dank voor de uitleg.

Yek1
22 december 2011, 01:01
Vind ik erg mooi ...


http://www.youtube.com/watch?v=HB-1-0BbHGw

apekop
22 december 2011, 01:21
ja plaag me maar, nog steeds niks binnen. Al 8 maanden aan het wachten en nog geen enkel vooruitzicht of datum. Om moedeloos van te worden.
Ik vind het een beetje schandalig worden.

Yek1
22 december 2011, 01:42
Da's balen. Wat zegt G66?
Waar woon je trouwens? Als je eens n paar uur wil proefdraaien....

apekop
22 december 2011, 01:47
Ik heb hem begin Mei al besteld. Ze sturen wel om de paar maanden een update. Maar meestal luidt deze dat de leverdatum weer is uitgesteld. De laatste update was ergens in oktober dacht ik. Hierin werd geschreven dat er geen vooruitzicht was op een lever datum. Allemaal erg vaag. Dus daar moet je het mee doen.

Bedankt voor het aanbod, stel ik zeer op prijs. Maar ik heb al ooit op een Ultra gespeeld, dus ik weet een beetje wat ik kan verwachten.

apekop
22 december 2011, 11:21
gisteren weer eens een mailtje gestuurd naar Sussi van g66. Vanochtend al bericht terug. Als het goed is komt die van mij begin januari binnen.
Ik moet zeggen dat Sussi wel altijd snel reageert en ook heel aardig is.
Waarschijnlijk is zij ook een tussenpersoon en kan ze er niks aan doen.
Dus het heeft lang geduurd, maar uiteindelijk komt het goed.

Yek1
23 december 2011, 16:58
Mooi zo.

Service van G66 is onwaarsch goed.
Elk probleem of vraag wordt zo opgelost / beantwoord.

Hydra
25 december 2011, 22:30
9 mei besteld en deze week binnen...

En idd de service en klantvriendelijkheid van G66 is zoals gebruikelijk GEWELDIG !

apekop
29 december 2011, 21:46
Mooi! ik heb hem een week later besteld, dus ik zal ook wel zo in de prijzen vallen. Veel plezier ermee.

tnijland
7 januari 2012, 00:53
Heb 'm inmiddels ook betaald en ben zeer benieuwd hoe de Axe-fx II uitpakt. Ik heb veel referentie materiaal gehad of in nog in bezit ;-) dus mochten er mensen geïnteresseerd zijn voor een review van een geluidspurist, laat het dan ff weten.

Note: Ik kan natuurlijk alleen de amps vergelijken waar ik ervaring mee heb opgedaan...

apekop
7 januari 2012, 10:16
een review is altijd interessant, dus laat maar komen!

gisteren ook het geld overgemaakt, dus waarschijnlijk volgende week hier ook de Axe-fx 2 op de mat....

apekop
13 januari 2012, 17:48
Het lange wachten wordt beloond. Vanmiddag de Axe Fx-2 plus MCF-101 footcontroller binnen gekregen! Als gebaar zat er een doos Merci bij voor het lange wachten. Toch leuk...

even een snelle vraag, want ik heb nog nauwelijks tijd gehad om het te bekijken. Om de Axe-fx aan de computer te kunnen hangen en editten hoef ik toch alleen de driver te downloaden? er zat namelijk geen cd met software bij

En nog een vraag: wat is een goede en fijne kist voor de Axe-fx, met wat extra units?

Yek1
13 januari 2012, 17:51
Het lange wachten wordt beloond. Vanmiddag de Axe Fx-2 plus MCF-101 footcontroller binnen gekregen! Als gebaar zat er een doos Merci bij voor het lange wachten. Toch leuk...

even een snelle vraag, want ik heb nog nauwelijks tijd gehad om het te bekijken. Om de Axe-fx aan de computer te kunnen hangen en editten hoef ik toch alleen de driver te downloaden? er zat namelijk geen cd met software bij

En nog een vraag: wat is een goede en fijne kist voor de Axe-fx, met wat extra units?

Mooi!

Yep, alleen de USB driver downloaden (http://www.fractalaudio.com/support.php), en Axe-Edit laatste versie natuurlijk (http://www.fractalaudio.com/p-axe-edit-software.php).
Welke firmware is geinstalleerd op de Axe? (Zie je in het utility menu)

Voor de eerste stappen, ook wat betreft de aansluiting/instellingen van de MFC, zie mijn Blog:
http://forum.fractalaudio.com/axe-fx-ii-discussion/39841-incoming-incoming-incoming.html

apekop
13 januari 2012, 17:56
bedankt, het is firmware 4.01, de laatste versie neem ik aan?

Yek1
13 januari 2012, 18:10
bedankt, het is firmware 4.01, de laatste versie neem ik aan?

Inderdaad!

tnijland
13 januari 2012, 19:14
Ik heb hem inmiddels binnengekregen. Ik mocht gelijk het bijgeleverde doosje met chocolade afstaan aan mijn vriendin maar dat verzachtte de financiële wonden. Thanx to Sussi van G66 voor het meedenken ;-)

Eerste indruk is gewoon goed en ik ben blij dat Fractal Audio heeft gekozen om de eerste 50 presets puur op alleen amp modeling met beperkte effecten te baseren. De feel is duidelijk verbeterd en ook is de Axe-Fx II directer wat imo dichter bij de echte buizen amp komt. Mijn OD100 amp is qua feel misschien nog ietsje beter maar dan hebben we het al over een high-end amp. De eerste presets zijn dan ook een waar genot om te proberen en ik vond het verschil in de verschillende Fender amp duidelijk hoorbaar. Wel had ik na een uurtje een soort luistermoeheid vanwege de vele indrukken maar dat ligt aan mezelf.

Kortom, het wordt een interessant weekend...

Yek1
13 januari 2012, 19:38
Veel plezier en laat weten als er vragen zijn of als je tips wilt.

tnijland
13 januari 2012, 23:01
Yek, bedankt voor je aanbod, fijne houding en je onzelfzuchtige initiatief om iedereen met een Axe-Fx of interesse voor dit apparaat voort te helpen!

apekop
14 januari 2012, 13:42
Is er ook ergens een een lijst met alle namen van de patches die er standaard in staan?

Yek1
14 januari 2012, 15:55
https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/pub?hl=en_US&hl=en_US&key=0AlXgNa5vH3j1dGdTQVdrZ19Sblc2UmRNaVUybUZCQWc&output=html

apekop
15 januari 2012, 13:07
dank Yek!
nog een vraag: hoe stil/niet stil is bij jullie de Axe-fx? dus het apparaat zelf. Bij mij hoor ik nog best veel geluid, waarschijnlijk een ventilator of zo. Ik had verwacht dat dat een stuk minder zou zijn en vroeg me af of dat normaal is? volgens de handleiding zou hij toch behoorlijk stil moeten zijn.

Yek1
15 januari 2012, 15:39
Het is de ventilator en die is helaas niet erg stil.
G66 plaatste in de Standard/Ultra's een stillere maar dat is bij de II niet geval.
Zelf vervangen heeft risico's, zie de Wiki:
http://wiki.fractalaudio.com/axefx2/index.php?title=Fan_sound/replacement

apekop
16 januari 2012, 10:52
hmm, dan er is dus niks mis met mijn exemplaar. Volgens de handleiding zou het eigenlijk een stuk stiller moeten zijn dan bij zijn voorgangers.....valt me dan toch wat tegen

hole
16 januari 2012, 11:04
hmm, dan er is dus niks mis met mijn exemplaar. Volgens de handleiding zou het eigenlijk een stuk stiller moeten zijn dan bij zijn voorgangers.....valt me dan toch wat tegen

Zou toch kunnen kloppen.

De standaard fan in de Axe was ook niet echt stil, maar werd door G66 vervangen door een stiller exemplaar. Het zou dus kunnen zijn dat de fan in de AxeII stiller is dan de (standaard) Axefan (maar niet stiller dan de 'G66 fan')

Yek1
16 januari 2012, 20:15
Zou toch kunnen kloppen.

De standaard fan in de Axe was ook niet echt stil, maar werd door G66 vervangen door een stiller exemplaar. Het zou dus kunnen zijn dat de fan in de AxeII stiller is dan de (standaard) Axefan (maar niet stiller dan de 'G66 fan')

O ja, zo klopt het! :-)

apekop
17 januari 2012, 11:26
Toch raar dat ze in zo'n duur apparaat niet een stillere fan kunnen zetten.
Dan had ik liever 1 versterker model minder gehad en dan wel een stille fan :)

vincedepooh
17 januari 2012, 12:48
Meer processorpower = meer koeling nodig...

tnijland
18 januari 2012, 21:56
Zo, eergisteren een mooie lange soundtest gedaan. Arnold van guitarplayer.nl had contact opgenomen en wilde de Axe-Fx II graag een keertje uitproberen. Hij nam zelf een POD HD500 mee om de verschillen te beluisteren. Verder had ie nog een Mission Engineering volume/expression pedaal meegenomen dat speciaal voor dit soort mulit-fx is ontworpen. Als monitor hebben we stereo over dB Technologies 10-2 gespeeld.

Na een paar uurtjes testen werden een paar dingen toch wel heel erg duidelijk:
1. De Aex-Fx II is duidelijk beter dan de voorganger m.b.t. amp modeling. De modellen klinken allemaal veel opener en met name het clean van de shiver, en USA clean amp klonken erg goed. Van de vele distorted amps sprong de CAE heel erg mooi uit voor wat Lukather solo sounds. Ik ben zelf erg gecharmeerd van de plexi modellen geworden. De effecten zijn gewoon het beste wat je op dit moment kunt krijgen en combineren ook nog eens goed met de diverse amps.
2. De POD HD500 was gewoon geen partij voor de Axe-FX. De amps klinken veel te compressed en het was in vergelijking met de Axe-FX een beetje alsof de sound opgenomen was met een speakerkast waarvan het flightcase deksel er nog op zat. Flink bijregelen aan de effecten verzachtte de schade nog enigszins.

Yek1
19 januari 2012, 00:52
Bedankt voor de review!

apekop
21 januari 2012, 11:58
hebben jullie bij de MCF-101 de oude of de nieuwe handleiding meegestuurd gekregen? Bij mij zat de oude standard/ultra versie erbij. Nu staat de nieuwe (Axe-fx II versie) wel als download op de site, maar het zou fijner zijn om de originele geprinte te hebben.

Yek1
21 januari 2012, 14:14
hebben jullie bij de MCF-101 de oude of de nieuwe handleiding meegestuurd gekregen? Bij mij zat de oude standard/ultra versie erbij. Nu staat de nieuwe (Axe-fx II versie) wel als download op de site, maar het zou fijner zijn om de originele geprinte te hebben.

Bij de MFC? Er bestaat maar één handleiding, laatstelijk in oktober geupdated.

apekop
21 januari 2012, 14:36
Ja van de MCF. Ik heb Sussi even gemaild en zij zei dat er geen geprinte versie van de nieuwe (van de laatste week) handleiding is. Alleen de verouderde (standard/ultra versie) is in print. In de MCF handleiding die ik heb staat de Axe-fx 2 nog helemaal niet vernoemd. Er zijn toch behoorlijk wat dingen anders dacht ik tov de Ultra. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om alle presets op te slaan ipv maar 128.

Hier is de laatste versie van de handleiding.
http://www.fractalaudio.com/downloads/manuals/mfc-101/MFC-101-Owners-Manual.pdf

Yek1
21 januari 2012, 15:39
Ah okay. Ik zou zeker updaten naar de laatste versie (1.04).
Meest belangrijke zaken staan hier beschreven:
http://wiki.fractalaudio.com/index.php?title=Yeks_MFC-101_How-Tos_page

apekop
24 januari 2012, 01:01
Gisteren mijn Axe-fx op mijn (combo) versterker aangesloten via de stereo effects loop.
Van de Axe-fx output 1 met twee kabels naar de (stereo) return van mijn versterker. Het werkt goed alleen hoor ik als ik aan de output 1 knop (op de voorkant) van mijn Axe-fx draai om het volume zachter of harder te zetten hoor ik een soort rare ratel uit mijn versterker bij iedere draai. Als ik aan het master volume van mijn versterker draai hoor je dat niet. Als ik hem op mijn studio monitors aansluit of via koptelefoon luister hoor ik het ook, zij het wat zachter. Iemand een idee wat dat kan zijn?

Yek1
24 januari 2012, 01:11
Die bijgeluidjes? Dat is normaal op de II, no worries.

PS. Firmware 5 is net uit, zie het forum.
Zeer aan te bevelen om te updaten!!

apekop
24 januari 2012, 01:27
Is dat echt normaal? het is wel heel erg storend! waarom is dat..het lijkt op een zacht helikopter geluid. Uit mijn versterker klinkt het behoorlijk hard.

morris
24 januari 2012, 04:09
Ben ik even blij dat ik een "vintage" ultra heb, die hebben dat gelukkig niet LOL!

apekop
25 januari 2012, 00:58
Raar dat het bij de Ultra niet is en bij de Axe-fx II wel. De Ultra had ook al een stillere ventilator. Zijn dit nog kinderziektes van de II?
Begrijp me niet verkeerd; ik wil niks afkraken en ik vind het een geweldig apparaat qua sound en mogelijkheden tot nu toe en ik ben er zeer blij mee. Maar ik begrijp niet waarom ze deze dingen zelf niet hebben 'ontdekt' of zo laten.

Yek1
25 januari 2012, 08:47
De knop is programmeerbaar (digitaal). De wijze waarop ie werkt, is diverse keren gewijzigd via firmware, op basis van gebruikerswensen. Heeft wel tot gevolg dat je die bijgeluiden hoort. Moet zeggen dat het mij al niet meer opvalt, maar stiller was beter geweest.

herrieman
25 januari 2012, 09:31
Ben ik even blij dat ik een "vintage" ultra heb, die hebben dat gelukkig niet LOL!

+1. Nog 5 FW updates en de AFX3 is er. Ze zijn op de helft dus.

El Bastardo
25 januari 2012, 09:46
De knop is programmeerbaar (digitaal). De wijze waarop ie werkt, is diverse keren gewijzigd via firmware, op basis van gebruikerswensen. Heeft wel tot gevolg dat je die bijgeluiden hoort. Moet zeggen dat het mij al niet meer opvalt, maar stiller was beter geweest.

Ja klopt, het omzetten van bitjes is tegenwoordig zo moeilijk, dat moet je met een voorhamer doen (digitaal dan he). Vandaar dat je wat bijgeluiden hoort. Sorry, gebuikerswens..

apekop
25 januari 2012, 10:07
Ik begrijp het niet helemaal. Yek wat bedoel je met de knop is programmeerbaar? en waarom zou dit een gebruikerswens zijn? Ik kan me niet voorstellen dat mensen niet liever een normale stille knop hebben. Ik heb het ook nog nooit bij een ander apparaat gehoord.

Yek1
25 januari 2012, 19:54
Ja klopt, het omzetten van bitjes is tegenwoordig zo moeilijk, dat moet je met een voorhamer doen (digitaal dan he). Vandaar dat je wat bijgeluiden hoort. Sorry, gebuikerswens..

Dank voor je nuttige bijdrage.

Yek1
25 januari 2012, 20:02
Ik begrijp het niet helemaal. Yek wat bedoel je met de knop is programmeerbaar? en waarom zou dit een gebruikerswens zijn? Ik kan me niet voorstellen dat mensen niet liever een normale stille knop hebben. Ik heb het ook nog nooit bij een ander apparaat gehoord.

De stand van de knop is digitaal uitleesbaar, de curve en snelheid van reageren zijn programmeerbaar. Die variabelen zijn een paar gewijzigd obv gebruikerswensen. Bijgeluid was uiteraard niet zo'n wens, hehe....
Blijkbaar kan t niet anders, want dan was het wel gewijzigd.
Overigens, de II is, anders dan de Gen1, 'unity gain'. Dwz dat het in veel situaties logisch om voluit te zetten en te laten staan.

PS ik licht slechts toe omdat t wordt gevraagd. Don't shoot the messenger. :)

tnijland
25 januari 2012, 20:54
Wellicht offtopic maar zouden ze bij fractal audio misschien nog een keertje een goedkoper en wat kleinere versie van het MPC 101 pedaal uitbrengen (bijv. de helft van de afmeting en met een voluume/wah pedaal)???