PDA

View Full Version : vintage fender versterkers



Mike999999999
9 mei 2011, 01:26
Ik heb zelf een fender deluxe reverb '65 en ik zat me pas eens af te vragen waarom fender heeft bedacht dat er 2 aparte kanalen zijn met allebei 2 ingangen. Waarvan ze dan 1 wat minder output geeft. Wat ook wel iets anders klinkt. Maar ik neem aan dat het in ieder geval niks te maken heeft met meerdere gitaren aan kunnen sluiten. Heeft het iets te maken met schema's of is het ooit bedacht als een handigheid?

Iemand ideeën?

nico verduin
9 mei 2011, 07:22
Ik heb zelf een fender deluxe reverb '65 en ik zat me pas eens af te vragen waarom fender heeft bedacht dat er 2 aparte kanalen zijn met allebei 2 ingangen. Waarvan ze dan 1 wat minder output geeft. Wat ook wel iets anders klinkt. Maar ik neem aan dat het in ieder geval niks te maken heeft met meerdere gitaren aan kunnen sluiten. Heeft het iets te maken met schema's of is het ooit bedacht als een handigheid?

Iemand ideeën?De onderste input is eigenlijk voor gitaren met humbuckers bestemd. Let wel vroeger ging het meer om clean geluid. De output van de humbucker was dan al gauw te hoog voor de bovenste input. Vandaar de 6dB demping op de onderste.
De grotere tweeds hadden 2 kanalen die beide in fase waren. Je kon wel degelijk 2 gitaren aansluiten. Door een kanaal met reverb en tremolo uit te breiden kreeg je een veel functioneler apparaat (verkoopt ook beter).
Echter je kun nu wel 2 gitaren aansluiten, maar dan waren ze vrijwel zeker uit fase waardoor een deel van het geluid opgeheven wordt. Klinkt ie dunner.
Er zijn wel leuke boeken over de Fender geschiedenis. Of het 100% waar is, weet ik niet maar leest lekker.

Mike999999999
9 mei 2011, 10:50
Bedankt voor de reactie, nooit over nagedacht dat daarvoor natuurlijk die 6db minder voor hogere output elementen kon zijn. Maar zou er dan ook nog een reden zijn voor de kanalen te splitsen. Het klinkt ook wel anders bij mijn deluxe reverb als je het cleane kanaal pakt of het reverb kanaal zonder reverb. Dus het zou natuurlijk om het verschil in geluid. Waar kun je die boeken over de fender versterkers vinden?

GretschGuy
9 mei 2011, 11:38
Bedankt voor de reactie, nooit over nagedacht dat daarvoor natuurlijk die 6db minder voor hogere output elementen kon zijn. Maar zou er dan ook nog een reden zijn voor de kanalen te splitsen. Het klinkt ook wel anders bij mijn deluxe reverb als je het cleane kanaal pakt of het reverb kanaal zonder reverb. Dus het zou natuurlijk om het verschil in geluid. Waar kun je die boeken over de fender versterkers vinden?

Het splitsen van de kanalen was 'n gewoonte geworden. Een overblijfsel uit de jaren '50, toen 't heel gewoon was meerdere instrumenten (of 'n instrument en 'n zangmicrofoon) op dezelfde versterker aan te sluiten.

Eko
9 mei 2011, 12:05
Volgens mij is het circuit met tremelo net iets anders dan het kanaal zonder. Dat lijkt me logisch want er zit iets tussen ( n.l. het tremelogedeelte). Alles wat aan een circuit wordt toegevoegd , tremelo en of reverb , beinvloed het signaal. Mensen die dit niet willen kunnen dan het 1e kanaal gebruiken.
Soms wil je dit wel en soms weer niet. Ome Leo Fender dacht aan alles.

nico verduin
9 mei 2011, 12:48
Waar kun je die boeken over de fender versterkers vinden?bijv. Amazon en bij boeken zoeken met "Fender"

Mike999999999
10 mei 2011, 15:44
Mijn dank is groot

fredv
10 mei 2011, 23:03
"The Soul Of Tone: Celebrating 60 Years of Fender Amps"

is een interessant boek.
Legt goed uit hoe Fender versterkers werken, wat elk onderdeel doet, wat er in elke verstreker zit, hoe dat in de loop der jaren is aangepast, veranderd, en wat de gevolgen van die veranderingen waren.
Hele mooie foto's.

Bevat bovendien 2 cd's met soundsamples:
1 met het vintage spul, en 1 met de moderne amps.
(maar ik ben niet heel erg onder de indruk van die samples: de meeste amps die ze laten horen, klinken in het echt veel beter!)

Duur boek, maar zul je geen spijt van krijgen als je van Fender amps houdt.

The Running Man
10 mei 2011, 23:06
Dat boek ga ik ook kopen, bedankt voor de tip


"The Soul Of Tone: Celebrating 60 Years of Fender Amps"

is een interessant boek.
Legt goed uit hoe Fender versterkers werken, wat elk onderdeel doet, wat er in elke verstreker zit, hoe dat in de loop der jaren is aangepast, veranderd, en wat de gevolgen van die veranderingen waren.
Hele mooie foto's.

Bevat bovendien 2 cd's met soundsamples:
1 met het vintage spul, en 1 met de moderne amps.
(maar ik ben niet heel erg onder de indruk van die samples: de meeste amps die ze laten horen, klinken in het echt veel beter!)

Duur boek, maar zul je geen spijt van krijgen als je van Fender amps houdt.

driftkop
14 mei 2011, 18:12
Prachtig boek, je blijft er in bladeren. Kopen!

Mr.Jay
15 mei 2011, 16:53
Nog eentje met veel info :
Fender amps, the other half of R&R.