PDA

View Full Version : FNaRK aan de 7-snaar ?



FNaRK
8 mei 2011, 19:39
Tsja... Ik ontkom er ook niet aan. Vanwege bandwisselingen en alternatief genre ben ik toch bijna genoodzaakt om over te stappen.
Huidige band doen we in D. Dat gaat prima op mijn oude vertrouwde Explorer :blast:
Maar mijn volgende auditie gaat gedaan worden in B....en hoewel de betreffende band zelf wel op 6 snaren dit voor elkaar krijgen vind ik het nergens naar klinken op mijn gitaar.

Dus: aanrader voor een betaalbare Non tremelo 7 snaar ?
Of wellicht effe eerst 2e hands kijken (wie heeft er nog wat ?)
:lovelove:

Thyrif
8 mei 2011, 19:41
De mijne krijg je niet! Maar ik vind die Ibanez rg 7321 die je vaak tweedehands wel ziet opzich prima als 7 string, en redelijk goedkoop. Wellicht wil je dr nog nieuwe pickups in natuurlijk. Succes!

LordSpeedyShit
8 mei 2011, 20:03
Wat vind je betaalbaar?

Schecter heeft een heel aantal 7-snarige modellen (Damien, Omen, C-7) met vaste brug, die 2e hands best betaalbaar zijn.

Zo'n Ibanez 7321 met andere pickups is ook leuk

Edit: er staat een C-7 op gitaarmarkt: http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=140545

Johannes
8 mei 2011, 20:20
Iets van Agile? Voor zover ik weet nergens te testen, maar de specificaties liegen er niet om.

http://www.rondomusic.com/7string.html Onhandige site, maar ach.

Mesjoggah
8 mei 2011, 20:21
Die Ibanez 7321 is een fijn gitaartje en niet duur, fijn neckprofiel en prima afgewerkt, zeker een aanrader.

Menneskedyr
8 mei 2011, 20:30
Schecter? Zijn niet al te duur, hebben echter wel een wat dikkere hals dan bijvoorbeeld Ibanez.

Tankman
8 mei 2011, 21:50
Ik heb al 2 en een half jaar een Schecter Omen-7 Extreme. Deze is dus ook stukken beter dan de normale Omens. De pickups zijn ook erg goed, hoewel ik overweeg om toch Dimarzios in te bouwen. Voorlopig voldoet het. Nieuw was hij toen 425 euro. Zeker een aanrader. Forumlid Liquid Metal heeft op mijn advies er ook een gekocht en is er ook nog blij mee.

Bijl
8 mei 2011, 21:50
Die Ibanez 7321 is een fijn gitaartje en niet duur, fijn neckprofiel en prima afgewerkt, zeker een aanrader.

De prijs/kwaliteit verhouding is dik in orde bij een RG7321. Of dat het gewenste kwaliteitsniveau is, tsja... Ik heb er een gehad en ik zou lekker doorsparen voor een Prestige modelletje als ik weer een 7snaar zou kopen.

Maar de belangrijkste vraag is nog niet gesteld: wat vind FNaRK betaalbaar? Mijn Ibanez Universe was met 40% korting ook betaalbaar maar die kostte toen nog steeds meer dan 1000 euro...

Ik wil eerst wel eens een keihard bedrag zien aan besteedbaar budget voordat ik zomaar wat ga roepen.

FNaRK
8 mei 2011, 23:02
Ik heb al 2 en een half jaar een Schecter Omen-7 Extreme. Deze is dus ook stukken beter dan de normale Omens. De pickups zijn ook erg goed, hoewel ik overweeg om toch Dimarzios in te bouwen. Voorlopig voldoet het. Nieuw was hij toen 425 euro. Zeker een aanrader. Forumlid Liquid Metal heeft op mijn advies er ook een gekocht en is er ook nog blij mee.

Kom een nieuwe Omen Extreme tegen voor €360
Da's eigenlijk ook wel mijn budget voor mijn eerste 7-snaar. Geen idee of het me bevalt en wellicht speel ik over 6 maanden weer "gewoon" op 6 snaren :crazyhappy:

JTB
9 mei 2011, 09:08
Kom een nieuwe Omen Extreme tegen voor €360
Da's eigenlijk ook wel mijn budget voor mijn eerste 7-snaar. Geen idee of het me bevalt en wellicht speel ik over 6 maanden weer "gewoon" op 6 snaren :crazyhappy:

Dan zou ik fijn voor een Ibanez RG 7321 kijken. Ik heb die van forumlid Bijl geruild met mijn Godin. Zijn Ibanez blijkt een 7421 te zijn met een 7621 neck. Bijl had de pickups geupgrade naar Evo 7 elementen van Dimarzio. Erg lekker klinkend en spelend gitaartje. Ik heb daarnaast ook nog een RG 7420, met tremelo dus, en die heeft een wizzard 2 neck. Die neck is vele malen dunner dan de neck op mijn 7421 en als je nog moet wennen aan het spelen met 7 snaren is dit wel prettig.

Het kan trouwens ook zo zijn dat je over 6 maanden alleen nog maar 7 snaar speel, net als ik. (Iemand nog een Jackson kopen? hahaha)

FNaRK
9 mei 2011, 10:28
Hmmm,
een Ibanez RG7321 kom je tweedehands nog wel tegen voor rond de €300,-
Is natuurlijk ook een optie.

Hoe verhouden een Schecter en een Ibanez zich, mbt kwaliteit, hals, elementen etc.
(ik heb geen zin / tijd om te gaan testen, als ik iets koop wordt het toch min of meer op de gok blind kopen..:sssh: )

JTB
9 mei 2011, 10:37
Hmmm,
een Ibanez RG7321 kom je tweedehands nog wel tegen voor rond de €300,-
Is natuurlijk ook een optie.

Hoe verhouden een Schecter en een Ibanez zich, mbt kwaliteit, hals, elementen etc.
(ik heb geen zin / tijd om te gaan testen, als ik iets koop wordt het toch min of meer op de gok blind kopen..:sssh: )

Als je een oudere (van rond 1998) RG 7321 kunt kopen voor een leuke prijs dan zou ik dat zeker doen. Dit zijn vaak nog de eigenlijke 7421 met 7621 neck. De nieuwere 7321 is beduidend slechter zoals ook te lezen is op diverse (engelstalige)fora. Toch is het een hele leuke gitaar, maar een elementenupgrade is wel noodzakelijk mijns inziens. Waarom trouwens geen exemplaar met trem als je die voor een leuk bedrag kunt vinden? Zet je de trem toch lekker vast, heb ik zelf ook.

LordSpeedyShit
9 mei 2011, 11:11
Hmmm,
Hoe verhouden een Schecter en een Ibanez zich, mbt kwaliteit, hals, elementen etc.
(ik heb geen zin / tijd om te gaan testen, als ik iets koop wordt het toch min of meer op de gok blind kopen..:sssh: )

Ik denk dat het elkaar kwalitatief niet veel ontloopt in deze prijsklasse, maar een verschil is vooral de hals denk ik. Bij Schecter heb je een 26,5" hals en bij Ibanez een 25,5" die ook nog een stuk dunner is.

Bijl
9 mei 2011, 11:22
Hmmm,
een Ibanez RG7321 kom je tweedehands nog wel tegen voor rond de €300,-
Is natuurlijk ook een optie.

Hoe verhouden een Schecter en een Ibanez zich, mbt kwaliteit, hals, elementen etc.
(ik heb geen zin / tijd om te gaan testen, als ik iets koop wordt het toch min of meer op de gok blind kopen..:sssh: )

Schecter en Ibanez zijn kwalitatief wel gelijk aan elkaar. Een 7snaar blind kopen zou ik niet doen vanwege de grote verschillen in halsprofielen. Bij een 6snaar kom je nog wel weg met een hals die je niet helemaal gewend bent, met een 7snaar ga je het verschil echt voelen. En goed ook, je gaat echt merken dat je beter of slechter speelt op sommige 7snaartjes.


Als je een oudere (van rond 1998) RG 7321 kunt kopen voor een leuke prijs dan zou ik dat zeker doen. Dit zijn vaak nog de eigenlijke 7421 met 7621 neck. De nieuwere 7321 is beduidend slechter zoals ook te lezen is op diverse (engelstalige)fora. Toch is het een hele leuke gitaar, maar een elementenupgrade is wel noodzakelijk mijns inziens. Waarom trouwens geen exemplaar met trem als je die voor een leuk bedrag kunt vinden? Zet je de trem toch lekker vast, heb ik zelf ook.

Vergeet niet dat de topkam van mijn ex-gitaar is vervangen door een van grafiet, het standaard exemplaar is van plastic en ontstemt snel door slijtage bij de niet-omwonden snaren. Een locking nut en de trem vastzetten is een goedkopere optie. Ik ben blij om te lezen dat de RG je bevalt en je Godin wordt ook nog graag gebruikt trouwens :)

De standaard brugpickup is een beetje modderig. Als je de gitaar fijn vind spelen en je belsuit na enige tijd dat het een blijvertje is, dan kan je deze het beste vervangen voor een medium output pickup met veel mids.

JTB
9 mei 2011, 11:31
Vergeet niet dat de topkam van mijn ex-gitaar is vervangen door een van grafiet, het standaard exemplaar is van plastic en ontstemt snel door slijtage bij de niet-omwonden snaren. Een locking nut en de trem vastzetten is een goedkopere optie. Ik ben blij om te lezen dat de RG je bevalt en je Godin wordt ook nog graag gebruikt trouwens :)

De standaard brugpickup is een beetje modderig. Als je de gitaar fijn vind spelen en je belsuit na enige tijd dat het een blijvertje is, dan kan je deze het beste vervangen voor een medium output pickup met veel mids.

Ja dankzij die ruil ben ik 7-snaar gaan spelen en ligt mijn 6 snaar te verstoffen hahaha.

FNaRK
9 mei 2011, 20:52
Hmmm,
ik zit nu toch ook te denken over een bariton :stop:
Lekker laag stemmen en toch "gewoon" 6 snaren ..

mesaman
9 mei 2011, 21:19
er is toch maar 1 7snarige gitara?een ibanez universe, Ik weet dat er wat nagemaakt wordt maar er komt niets in de buurt van een oude universe.
Er is hier vast iemand die het kan beamen!ze staan voor 1000€ op mp ik wist het wel...(ik heb er 6 gehad en 3 goedkopere uitvoeringen) het gaat om het spelen en de klank.dus....ts heeft mn mening en weet zn budget en gaat maar wat lezen en horen wij wel wat hij gedaan heeft...spannend!:cheerup:

Kampenaar
9 mei 2011, 22:30
Ik heb een Omen-7 en ik ben er tevreden over. Prima gitaartje voor die prijs. Iedereen heeft het over de hals van die gitaar maar ik merk weinig verschil, wel is het halselement een beetje modderig, maar een nieuw setje elementen doet wonderen.

Wat ik wel merk is als ik een tijdje op deze 7-snaar speel en daarna op mijn 6-snaar ga spelen die hals opeens aanvoelt als speelgoed :D

Tankman
9 mei 2011, 22:42
Kom een nieuwe Omen Extreme tegen voor €360
Da's eigenlijk ook wel mijn budget voor mijn eerste 7-snaar. Geen idee of het me bevalt en wellicht speel ik over 6 maanden weer "gewoon" op 6 snaren :crazyhappy:

IK heb even mijn oude rekening opgezocht en ik heb er toen ook €360 voor betaald. 425 was de in BTW prijs.

De hals is niet zo dik als velen beweren. Hij speelt juist erg fijn. De hals van een Ibanez is juist zo verschrikkelijk dun. Bij de Schecter heb ik het gevoel dat ik op een gitaarhals speel. Bij Ibanez heb ik het gevoel dat ik over een houten lat speel. Gewoon niet fijn.

Het nek element van de extreme is inderdaad ook best modderig, maar voor langzamere solo's en (metal)clean is het prima. Het is gewoon een fijne gitaar en zeker een aanrader voor blind kopen. Je zal er wel een beetje afstel aandacht aan moeten besteden eerst, maar dan heb je ook wat.

minoin
9 mei 2011, 22:46
De RG7321 is een leuk gitaartje om mee te oefenen. De pickups van de RG zijn misschien wel de slechtste die ik ooit gehoord heb, dus... De 7421 is echt een gitaar van betere kwaliteit en naar mijn mening niet te vergelijken met de 7321. Ik heb zelf een Schecter C-7 ATX (met SD Blackouts) en daar komt deze week nog een Hellraiser bij, gewoon omdat het fantastische gitaren zijn voor het geld.
De aanpassing naar 7-snaar is geen probleem; ik speel elke repetitie wisselend op 6- en 7-snarige gitaren en heb er geen moeite meer mee.

@Mesaman; de oude Universe's zijn inderdaad fantastische gitaren, maar om te zeggen dat het de "must have" is, nee. Merken als KXK, Blackmachine en Mayones bouwen kwalitatief betere 7-snaren.

@FNaRK; check www.sevenstring.org/forum eens, topforum

Bijl
10 mei 2011, 10:54
er is toch maar 1 7snarige gitaar:een Ibanez Universe. Ik weet dat er wat nagemaakt wordt maar er komt niets in de buurt van een oude universe.
Er is hier vast iemand die het kan beamen! .....

Ja, hier is iemand:crazyhappy:. Het is mijn eerste gitaar, nu 18 jaar oud, en is 16 jaar lang zeer intensief gebruikt. Ik heb nog geen andere 7snaar in mijn handen gehad die beter is. Mijn Universe ziet er behoorlijk afgeragd uit maar speelt nog als nieuw.

Dat gitaren van Mayones en dergelijke minstens even goed zijn geloof ik wel, dat mag ook wel voor het geld. En de kans dat je een KXK of Blackmachine tegenkomt bij de lokale gitarenboer om de hoek is nihil.

newbreed
10 mei 2011, 11:15
[QUOTE=Bijl;2628005]Ja, hier is iemand:crazyhappy:. Het is mijn eerste gitaar, nu 18 jaar oud, en is 16 jaar lang zeer intensief gebruikt. Ik heb nog geen andere 7snaar in mijn handen gehad die beter is. Mijn Universe ziet er behoorlijk afgeragd uit maar speelt nog als nieuw.

ik wel nl een Bo-el MC7
'

Tho
10 mei 2011, 11:22
Die ouwe leernicht moet eerst maar een leren spelen

Liquid_Metal
10 mei 2011, 11:36
Ik heb een jaar geleden mijn eerste sevenstring, een Schecter Omen Extreme 7, gekocht en dat was de beste gitaaraankoop die ik ooit gedaan heb. Het voegde op dat moment zo veel toe, ik ben de eerste weken veel meer aan het spelen en klooien geweest.
Ik heb nu een nieuwe gitaar besteld (Mayones Setius PRO 7) dus deze gaat weg. Bij deze heb je PM :).

interessander
10 mei 2011, 12:15
Hmmm,
ik zit nu toch ook te denken over een bariton :stop:
Lekker laag stemmen en toch "gewoon" 6 snaren ..

Wat was nu de reden dan B op je "normale" 6 snarige gitaar niet goed klonk dan?
Van 6 naar 7 snaren is wennen, maar een bariton scale is ook weer wennen tov een normale scale.

Bijl
10 mei 2011, 12:35
Ja, dat snap ik ook niet. Een B of C stemming, zelfs met een 24,75 inch mensuur, moet te doen zijn. Setje 012 tot 060 erop, goede pickup erin en knallen maar! Pas bij A en lager wordt het lastig bij normale gitaren.

Johannes
10 mei 2011, 13:00
Ja, dat snap ik ook niet. Een B of C stemming, zelfs met een 24,75 inch mensuur, moet te doen zijn. Setje 012 tot 060 erop, goede pickup erin en knallen maar! Pas bij A en lager wordt het lastig bij normale gitaren.

Ik had met een 24,75 mensuur toch wel problemen met de zuiverheid van de gitaar. Bij normaal indrukken van de snaren werden de noten al snel vals. Dit was met een setje standaard GHS boomers 012-052. Ik zie wel veel meer artiesten met drastisch omlaag gestemde Gibsons ed, ogenschijnlijk zonder problemen. Blijkbaar gaat het wel.

Bijl
10 mei 2011, 13:10
Ik had met een 24,75 mensuur toch wel problemen met de zuiverheid van de gitaar. Bij normaal indrukken van de snaren werden de noten al snel vals. Dit was met een setje standaard GHS boomers 012-052. Ik zie wel veel meer artiesten met drastisch omlaag gestemde Gibsons ed, ogenschijnlijk zonder problemen. Blijkbaar gaat het wel.

Met die mensuur en een 052 zou ik niet lager gaan dan D, of misschien C# maar daar houdt het echt op. Voor C hou ik minimaal 056 aan en voor B 060, dunner kan echt niet, zeker niet in combinatie met jumbo frets. Ik heb ook gemerkt dat verschillende 012 en 011 setjes oplopen naar 052 tot 070 als dikste snaar, dus er is altijd wel een setje te vinden dat bij je stemming en manier van spelen past.

JTB
10 mei 2011, 13:14
Ik denk inderdaad dat de snaardikte ook een grote rol speelt.

FNaRK
10 mei 2011, 13:53
Ja, dat snap ik ook niet. Een B of C stemming, zelfs met een 24,75 inch mensuur, moet te doen zijn. Setje 012 tot 060 erop, goede pickup erin en knallen maar! Pas bij A en lager wordt het lastig bij normale gitaren.

Jullie hebben uiteraard gelijk. Maar ik heb één van mijn gitaren gepakt en die geprobeert terug te stemmen naar B. En op betreffende gitaar ligt een 009 / 042 setje :soinnocent:

Maar los daarvan:het lijkt me comfortabeler om mijn huidige gitaren te houden voor waar ze bedoeld zijn (standaard, E, D speelt en klinkt ook goed)
En voor de lagere stemmingen toch een aparte gitaar aan te schaffen, waarbij ik nu twijfel tussen een 7-snaar of een bariton :???:

FNaRK
10 mei 2011, 13:54
Die ouwe leernicht moet eerst maar een leren spelen

Kom jij maar weer eens teug als je weer haar op je kop hebt :soul:

interessander
10 mei 2011, 13:58
Jullie hebben uiteraard gelijk. Maar ik heb één van mijn gitaren gepakt en die geprobeert terug te stemmen naar B. En op betreffende gitaar ligt een 009 / 042 setje :soinnocent:

Maar los daarvan:het lijkt me comfortabeler om mijn huidige gitaren te houden voor waar ze bedoeld zijn (standaard, E, D speelt en klinkt ook goed)
En voor de lagere stemmingen toch een aparte gitaar aan te schaffen, waarbij ik nu twijfel tussen een 7-snaar of een bariton :???:

Ja daar ga je al, .042 in B dat klinkt sowieso voor geen meter, als het al op stemming blijft want er zal ook een flinke zweving zijn als je een beetje hard aanslaat :)

Ik snap dat je er apart een gitaar voor wil aanschaffen, maar als het voor een project is waarvan je niet zeker bent of het doorgaat zou ik eerst de kleine investering in een dikke snarenset doen (en de gitaar in kwestie goed afstellen als hij eenmaal in B staat), dan kun je altijd nog voor een 7 snaar of bariton gaan en de gitaar weer naar E of D stemmen.

HaroldA
10 mei 2011, 14:08
Er zijn 1000-den bands die in A spelen op een gewone 24,75" of 25.5" gitaar. Gewoon dikke snaren er op en gaan met die banaan! :rockon:

Liquid_Metal
10 mei 2011, 14:18
Ga je een extra snaar gebruiken? De lage B natuurlijk wel, maar gebruik je de hoge e dan nog? Als dat niet het geval is kun je toch beter met een zessnaar spelen want dat speelt een stuk comfortabeler.

JTB
10 mei 2011, 14:20
Ga je een extra snaar gebruiken? De lage B natuurlijk wel, maar gebruik je de hoge e dan nog? Als dat niet het geval is kun je toch beter met een zessnaar spelen want dat speelt een stuk comfortabeler.

is ook een kwestie van wennen, ik vind een 6 snaar nu aanvoelen als dun speelgoed en een 7 snaar als comfortabel.

Bijl
10 mei 2011, 14:34
is ook een kwestie van wennen, ik vind een 6 snaar nu aanvoelen als dun speelgoed en een 7 snaar als comfortabel.

Ja, maar sinds ik op jouw 6snarige Godin speel voelt de hals van mijn Universe aan als dun speelgoed :)

JTB
10 mei 2011, 14:50
Ja, maar sinds ik op jouw 6snarige Godin speel voelt de hals van mijn Universe aan als dun speelgoed :)

ik heb je gewaarschuwd!

Liquid_Metal
10 mei 2011, 16:59
is ook een kwestie van wennen, ik vind een 6 snaar nu aanvoelen als dun speelgoed en een 7 snaar als comfortabel.

Ik moet ook telkens weer wennen als ik omschakel, maar songs waar zes snaren voor nodig zijn spelen beduidend minder lekker met zeven snaren.

JTB
10 mei 2011, 19:04
Ik moet ook telkens weer wennen als ik omschakel, maar songs waar zes snaren voor nodig zijn spelen beduidend minder lekker met zeven snaren.

Ook daar ben ik inmiddels helemaal aan gewend.

Bijl
10 mei 2011, 22:42
Wel eens geprobeerd een open akkoord te pakken waarbij je met je duim de lage E moet fretten? Erg leuk met een 7snaar :seriousf: Zolang je alleen staccato metal riffs speelt merk je het verschil niet, maar met het spelen van hele akkoorden is een 6snaar best lekker.

JTB
11 mei 2011, 09:06
Wel eens geprobeerd een open akkoord te pakken waarbij je met je duim de lage E moet fretten? Erg leuk met een 7snaar :seriousf: Zolang je alleen staccato metal riffs speelt merk je het verschil niet, maar met het spelen van hele akkoorden is een 6snaar best lekker.

Die akkoorden gebruik ik gewoon niet :blast:

FNaRK
11 mei 2011, 14:45
zo .... net een pakje "speciale drop down snaren" laten aansmeren. Die eerst maar eens op mijn gitaar gooien en kijken wat dat doet.
Kan ik op mijn gemak verder kijken naar een andere gitaar.
Net trouwens een Ibanez S-serie (7 snaar) in mijn handen gehad. Erg mooi, maar helaas met een FR :(

interessander
11 mei 2011, 15:03
zo .... net een pakje "speciale drop down snaren" laten aansmeren. Die eerst maar eens op mijn gitaar gooien en kijken wat dat doet.
Kan ik op mijn gemak verder kijken naar een andere gitaar.
Net trouwens een Ibanez S-serie (7 snaar) in mijn handen gehad. Erg mooi, maar helaas met een FR :(

Goed idee, op welke gitaar ga je ze zetten, de explorer?
Je zou de trem van die S ook vast kunnen zetten zoals eerder aangegeven, maar ik snap dat als je hem verder niet gebruikt dat een vaste brug fijner is.

FNaRK
11 mei 2011, 15:11
Goed idee, op welke gitaar ga je ze zetten, de explorer?
Je zou de trem van die S ook vast kunnen zetten zoals eerder aangegeven, maar ik snap dat als je hem verder niet gebruikt dat een vaste brug fijner is.

Die snaren gaan zo op mijn CORT ... ik hou mijn Explorer liever in originele staat :sssh:
Die S was erg mooi, trem vast zetten is idd een optie. Maar voor de prijs van die S koop ik ook een Schecter met vaste brug.
Moeilijk moeilijk....al die keuzes :chicken:

FNaRK
11 mei 2011, 21:06
Zo .......... dat scheelt een stuk met die nieuwe snaren :blast:
Mijn buren zijn effe niet blij met me .... lekker raggen in B !

FNaRK
11 mei 2011, 21:08
Dit is toch ook wel erg mooi

http://www.rondomusic.net/photos/electric/pendulum7flatblack1.jpghttp://www.rondomusic.net/photos/electric/pendulum7flatblack5.jpg

The Long Awaited Agile Multi-Scale Guitar - now with angled nut!

Multi-Scale design with scale range of 25.5" to 27"
3 piece maple neck with rosewood fingerboard
Cephius Alpha 7 Pickup
Mahogany Body
Rosewood fretboard with no markers. Position markers are located on the side of the neck.
24 Extra Jumbo 2.9mm frets and a 13.7" (350mm) radius neck for fast play </B>
Grover Die Cast tuners
Custom Agile Bridge</B>
Grover Die Cast tuners
Width of the neck at the nut: 1 7/8"; at the 22st fret: 2 3/16"
Uniform Neck Profile - For ultra fast playing - 21.5mm at the first fret and 22mm at the 12th fret.
Overall length, including the strap button: 41";
Actual Weight is only 9 lbs

Jammer dat Agile nergens in Nederland uit te proberen is :(

Terminus
11 mei 2011, 21:26
Dit is toch ook wel erg mooi

Jammer dat Agile nergens in Nederland uit te proberen is :(

Ik vond het ook wel wat, maar ik realiseerde me dat met die rechte brugpickup de lage noten waarschijnlijk ontzettend modderig zijn, de lage B heeft het element praktisch in de middenpositie.

Bijl
12 mei 2011, 08:40
Ik vond het ook wel wat, maar ik realiseerde me dat met die rechte brugpickup de lage noten waarschijnlijk ontzettend modderig zijn, de lage B heeft het element praktisch in de middenpositie.

+1, maar zonder het woord "waarschijnlijk"

JTB
12 mei 2011, 09:15
Mij lijken die scheve frets ontzettend wennen. Een 7-snaar van Agile vind ik overigens wel heel erg mooi.

interessander
12 mei 2011, 09:21
Een fanned fret gitaar zou ik graag nog eens proberen.
Los van de modderigheid met betrekking tot de pickup positie denk ik dat je met palmmutes op de lage B al gauw tegen het element aanslaat. Op een eighties metalgitaar vind ik een scheve brughumbucker niet erg fraai, maar bij deze zou het geen overbodige luxe zijn denk ik.

minoin
12 mei 2011, 09:55
Zal allemaal wel, maar daar heeft Agile gewoon een oplossing voor:
http://www.rondomusic.net/photos/electric/pendulumprodual62527ebflatblack5.jpg

Of

http://www.rondomusic.net/photos/electric/pendurumelite72527ebemgtribalred5.JPG

@FNaRK; Er zijn een tweetal forummers die een Agile hebben, dus even zoekfunctie gebruiken en PM'en :)

Liquid_Metal
12 mei 2011, 09:58
Dit is toch ook wel erg mooi

http://www.rondomusic.net/photos/electric/pendulum7flatblack1.jpghttp://www.rondomusic.net/photos/electric/pendulum7flatblack5.jpg

The Long Awaited Agile Multi-Scale Guitar - now with angled nut!

Multi-Scale design with scale range of 25.5" to 27"
3 piece maple neck with rosewood fingerboard
Cephius Alpha 7 Pickup
Mahogany Body
Rosewood fretboard with no markers. Position markers are located on the side of the neck.
24 Extra Jumbo 2.9mm frets and a 13.7" (350mm) radius neck for fast play </B>
Grover Die Cast tuners
Custom Agile Bridge</B>
Grover Die Cast tuners
Width of the neck at the nut: 1 7/8"; at the 22st fret: 2 3/16"
Uniform Neck Profile - For ultra fast playing - 21.5mm at the first fret and 22mm at the 12th fret.
Overall length, including the strap button: 41";
Actual Weight is only 9 lbs

Jammer dat Agile nergens in Nederland uit te proberen is :(

Misschien bestaat ie al even, maar DAT vind ik nou vernieuwing!! Het is vast wennen, maar ik denk eigenlijk dat het wel erg goed speelt omdat je elleboog toch altijd naar het midden van de hals staat.

FNaRK
18 mei 2011, 14:09
Zo .... eerste repetitie in B achter de rug :blast:
Ik moet zeggen dat mijn standaard 6-snaar zich prima hield met de 012-056 set die ik erop had gegooid.
Even kijken hoe dit project zich ontwikkeld en dan toch maar verder kijken, de vraag is nu of ik een 7-snaar of een bariton ga aanschaffen.
Pro en cons ??

HaroldA
18 mei 2011, 14:11
Pro en cons ??

Stemming: een 7 snaar stem je zoals een 6 snaar, maar dan met een lage B er onder.

Een 6 snaar stem je zoals hij in E ook staat, maar dan iedere snaar lager. Het 4/5 sprongetje zit dus op een andere plaats.


Toch? :???:

FNaRK
18 mei 2011, 14:21
Een 6 snaar stem je zoals hij in E ook staat, maar dan iedere snaar lager. Het 4/5 sprongetje zit dus op een andere plaats.


Toch? :???:

Nee toch :???:
Ik heb mijn gitaar nu gewoon standaard gestemd, alleen alle snaren lager. Ik kan ook gewoon alle akkoorden normaal pakken. Ik noem mijn laagste snaar (die dus klinkt als een B) ook gewoon nog E :sssh:

Of begrijp ik je nou verkeerd ?

HaroldA
18 mei 2011, 14:26
Of begrijp ik je nou verkeerd ?

Ik zit zelf ook even te bedenken hoe ik dit uit kan leggen...

7-snarig B: B-E-A-D-G-B-E
6-snarig B: B-E-A-D-F♯-B

http://en.wikipedia.org/wiki/B_tuning

HaroldA
19 mei 2011, 09:43
Ik zit zelf ook even te bedenken hoe ik dit uit kan leggen...

7-snarig B: B-E-A-D-G-B-E
6-snarig B: B-E-A-D-F♯-B

http://en.wikipedia.org/wiki/B_tuning

Ehm, ik ben nou wel nieuwsgierig naar een mening van de experts...

JTB
19 mei 2011, 10:07
Ehm, ik ben nou wel nieuwsgierig naar een mening van de experts...

Ik ben geen expert, maar als ik een 6 snaar in B zou stemmen zou ik de hoge e weglaten. Maar ik zou nooit een 6 snaar in B stemmen...

HaroldA
19 mei 2011, 10:08
Ik ben geen expert, maar als ik een 6 snaar in B zou stemmen zou ik de hoge e weglaten.

Maar dan zijn alle akkoorden en toonladders anders... Toch?

Liquid_Metal
19 mei 2011, 10:32
Ik ben geen expert, maar als ik een 6 snaar in B zou stemmen zou ik de hoge e weglaten. Maar ik zou nooit een 6 snaar in B stemmen...


Maar dan zijn alle akkoorden en toonladders anders... Toch?

Ja dan gebruik je niet de standaard tuning maar doe je net alsof je een sevenstring hebt (de hoge e is dan denkbeeldig). Heeft absoluut niet mijn voorkeur, ik stem een gitaar in B volgens standaard stemming of gebruik sevenstring.
Ik wil altijd de volgende tuning nog eens proberen:

E-A-D-G-C-F

Het interval van alle snaren is dan 5 tonen (grote terts) en dat speelt misschien wel heel fijn. Uiteindelijk zal de conclusie vast zijn dat de gitaar niet voor niets gestemd staat zoals 'ie is.

JTB
19 mei 2011, 11:28
Maar dan zijn alle akkoorden en toonladders anders... Toch?

akkoorden zijn zo 2010...

HaroldA
19 mei 2011, 11:29
akkoorden zijn zo 2010...

Dat is ook weer zo...

For the record, ik heb ook voor de barriton stemming gekozen op mijn RG.

Randy
12 juni 2011, 02:43
Ik persoonlijk zou kiezen voor een sevenstring omdat ik veel scales en Chris Broderick achtige dingen speel. Een zevensnaar is daarvoor ideaal. Van een hoge noot terug speedpicken naar een lage grom. Erg leuk om mee te experimenteren. Feedback Rdam heeft een mooie ibanez RGA te koop voor rond de 400 euro. De pick ups zijn wel actief (ibanez LZ). Weet niet of je daarvan houdt. Ik vond em i.i.g. wel lekker klinken en spelen. Prima hals ook. Volgens mij een driedelige sandwich. Fixed bridge. Dus eventueel droptunen naar A gaat zonder problemen. Ben aan het overwegen om zoiets aan te schaffen.

Veel succes met je search.

Groeten,

Randy

FNaRK
18 juni 2011, 17:45
nou ... het is geworden .....

uiteindelijk een 7 snaar, omdat ik die kon ruilen met mijn Cort.
Een Ibanez RG7621 met DiMarzio Evolution elementen.

Morgen ophalen, ben benieuwd :rockon:

minoin
20 juni 2011, 08:46
nou ... het is geworden .....

uiteindelijk een 7 snaar, omdat ik die kon ruilen met mijn Cort.
Een Ibanez RG7621 met DiMarzio Evolution elementen.

Morgen ophalen, ben benieuwd :rockon:

Gefeliciteerd, want dat zijn geweldige Japanse gitaren! Die Evo's hebben mij nooit kunnen gekoren, maar ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

Thyrif
20 juni 2011, 10:10
Gefeliciteerd man! Nou waar blijven die fotos! :seriousf:

MaxEngl
20 juni 2011, 23:58
ik heb zelf een espLTD m-207 waanzinnig ding 2de hands op de kop getikt geweldig afgesteld... alleen de elementen waren waanzinnig bagger... klonk veel te bass/ treble ig verstoorde het een hoop (aangezien het al bass rijke houten soorten heeft ofzoiets dergelijks..) heb er nu EMG's in zitten zijn erg mooi :) mn volgende word denk ik een schecter... :)

iWishmaster
21 juni 2011, 09:16
Om even dit topic te leven ... Ik speel sinds kort in drop c# (voorheen in standard E) met mijn band. Ik ben van een setje:
.010 .013 .017 .026 .036 .046
naar:
.011 .014 .018p .028 .038 .048
gegaan.

Maar 0.048 is veel te dun voor de c#, dus daar heb ik een losse .052 opgelegd. Op zich is het nu perfect, maar waar koop ik zo'n setje snaren? Elke keer losse snaren aanschaffen heb ik weinig zin in, maar ik denk dat er niks anders op zit? Liefste dus zoiets:
.011 .014 .018p .028 .038 .052

Dit is een gewone set 0.011, maar dan met een zwaarde lage snaar. Er moeten toch 'drop-sets' te koop zijn ofzo?

edit: doh, niet goed genoeg gezocht. Ernie Ball (mijn favoriete snaren ...) heeft een setje dat behoorlijk in de buurt komt. Die eens proberen (beefie slinky):
.011 .015 .022p .030 .042 .054
Iemand meer tips?

Bijl
21 juni 2011, 10:52
Je moet even kijken bij

http://www.thomann.de/nl/011_snarencomposities.html

Daar staat zo'n beetje alles wat geschikt is voor drop (C) tunings. Ik speel zelf in Drop C, 0.012 - 0.060 :blast: En dat is gewoon een standaard D'Addario setje.

FNaRK
21 juni 2011, 11:23
nou ... het is geworden .....

uiteindelijk een 7 snaar, omdat ik die kon ruilen met mijn Cort.
Een Ibanez RG7621 met DiMarzio Evolution elementen.

Morgen ophalen, ben benieuwd :rockon:

Plank is inmiddels in da house ... mooi gitaartje.
Alleen is het wel heel erg wennen :crazyhappy:
De nieuwe meuk die al bedoeld waren voor een B-stemming zijn niet zo'n probleem. Maar als ik oude nummers speel (die ik voorheen dus op een "gewone" gitaar speelde zit ik toch wel regelmatig mis / snaar te hoog ...

HaroldA
21 juni 2011, 11:26
edit: doh, niet goed genoeg gezocht. Ernie Ball (mijn favoriete snaren ...) heeft een setje dat behoorlijk in de buurt komt. Die eens proberen (beefie slinky):
.011 .015 .022p .030 .042 .054
Iemand meer tips?

DR JH-10 (.010 .014 .018 .032 .044 .056) :ok:

Die .022 van de Beefy Slinky's vind ik veel te stug/dik stuk massief metaal.

iWishmaster
21 juni 2011, 11:34
DR JH-10 (.010 .014 .018 .032 .044 .056) :ok:

Die .022 van de Beefy Slinky's vind ik veel te stug/dik stuk massief metaal.

Kan ik me iets bij voorstellen, maar ik heb een 0.010 erop gehad en dat is VEEL te dun voor Es (D#) vind ik ... Binnenkort eens een stuk of 5 setjes bestellen en wat testen. Wordt wel een kut-karwij ... Misschien eens een eigen topic voor aanmaken ... Of gewoon setjes van 6 losse ernie balls kopen als dat niet te duur is.

@Fnark: Pics or it didn't happen!

HaroldA
21 juni 2011, 11:35
Kan ik me iets bij voorstellen, maar ik heb een 0.010 erop gehad en dat is VEEL te dun voor Es (D#) vind ik ...

Ik stem daarmee in D dropped C.

DemolitionColorScheme
21 juni 2011, 11:40
Om even dit topic te leven ... Ik speel sinds kort in drop c# (voorheen in standard E) met mijn band. Ik ben van een setje:
.010 .013 .017 .026 .036 .046
naar:
.011 .014 .018p .028 .038 .048
gegaan.

Maar 0.048 is veel te dun voor de c#, dus daar heb ik een losse .052 opgelegd. Op zich is het nu perfect, maar waar koop ik zo'n setje snaren? Elke keer losse snaren aanschaffen heb ik weinig zin in, maar ik denk dat er niks anders op zit? Liefste dus zoiets:
.011 .014 .018p .028 .038 .052

Dit is een gewone set 0.011, maar dan met een zwaarde lage snaar. Er moeten toch 'drop-sets' te koop zijn ofzo?

edit: doh, niet goed genoeg gezocht. Ernie Ball (mijn favoriete snaren ...) heeft een setje dat behoorlijk in de buurt komt. Die eens proberen (beefie slinky):
.011 .015 .022p .030 .042 .054
Iemand meer tips?
Ik vind persoonlijk de Elixir Baritone set uitstekend voor lage stemmingen:

Elixir electric baritone guitar strings are available in .012 - .068 gauge. They are unique among electric baritone guitar string sets in that they have a plain third, like a set of standard tuning electric guitar strings. Some players prefer the tone and playability of a plain third over that of a wound third. The .012, .016, .022, .038, .052, .068 string gauges is well balanced for ease of playing.

Maar, die Ernie Ball Beefy Slinky's moeten goed te doen zijn voor drop C#

HaroldA
21 juni 2011, 11:45
Ik vind persoonlijk de Elixir Baritone set uitstekend voor lage stemmingen:


Maar, die Ernie Ball Beefy Slinky's moeten goed te doen zijn voor drop C#

Baritones voor standaard B kan ik me nog wel voorstellen, maar ze lijken me rijkelijk overdreven voor 1/2 stapje omlaag en een dikkere E. ;)

Haal je de Elixers trouwens uit de USA? Zijn een stuk goedkoper daaro, geloof ik: http://www.nekymusic.com/catalog/item/6409119/7555975.htm

DemolitionColorScheme
21 juni 2011, 12:20
Baritones voor standaard B kan ik me nog wel voorstellen, maar ze lijken me rijkelijk overdreven voor 1/2 stapje omlaag en een dikkere E. ;)

Haal je de Elixers trouwens uit de USA? Zijn een stuk goedkoper daaro, geloof ik: http://www.nekymusic.com/catalog/item/6409119/7555975.htm
Klopt, maar omdat we het hier ook hadden over gitaren gestemd in B Standard.

En nee hoor, gewoon in Nederland. :)
- ttp://www.snarenshop.nl/?p=toon_art&hoofd=&cat=&id=1551 (http://www.snarenshop.nl/?p=toon_art&hoofd=&cat=&id=1551)

Tankman
21 juni 2011, 12:22
Ik stem daarmee in D dropped C.

Ik grebruik voor Drop-C Ernie Ball Skinny Top Heavy Bottom, 10-52 dus en ik vervang de 52 met een 54. Op mijn Charvel speelt het dan alsnog erg soepel.

HaroldA
21 juni 2011, 13:10
En nee hoor, gewoon in Nederland. :)
- ttp://www.snarenshop.nl/?p=toon_art&hoofd=&cat=&id=1551 (http://www.snarenshop.nl/?p=toon_art&hoofd=&cat=&id=1551)

Wow! :eek:

€ 14.95 ipv € 5,91 in de USA!

Jij hebt geld teveel?

DemolitionColorScheme
21 juni 2011, 13:21
Wow! :eek:

€ 14.95 ipv € 5,91 in de USA!

Jij hebt geld teveel?
Nee? Ik ben gewend dat reguliere Elixir strings bij meeste muziekhandels rond de €17,- / €19,- zijn. €15,- voor een Baritone set vind ik dan een goede prijs.

Ik hoef dat allemaal niet per sé uit de U.S. te bestellen. Door zoveel setjes ga ik niet heen, dat is netjuist de bedoeling van Elixir sets.

HaroldA
21 juni 2011, 13:26
Nee? Ik ben gewend dat reguliere Elixir strings bij meeste muziekhandels rond de €17,- / €19,- zijn. €15,- voor een Baritone set vind ik dan een goede prijs.

Ik hoef dat allemaal niet per sé uit de U.S. te bestellen. Door zoveel setjes ga ik niet heen, dat is netjuist de bedoeling van Elixir sets.

Toch: 3 voor de prijs van 1 lijkt me dan helemaal geen slechte deal. Maar goed, waar bemoei ik me mee ;)

Liquid_Metal
21 juni 2011, 13:33
Het kost inderdaad even wat moeite om om te schakelen maar het went vanzelf. Ik wissel zelf heel veel tussen 6 en 7 (en verschillende tunings) en als je hetzelfde probeert te spelen kom je soms in de knoop. Maar alle songs hebben een vaste gitaar dus dan ben ik dat gewend.