PDA

View Full Version : Pickup voor mijn acc gitaar!



Luke-wannabe
8 mei 2011, 17:31
Ik heb afgelopen donderdag een akoestische gitaar gekocht en heb daar een pickup voor nodig. Dat is toch wel het makkelijkst live.
Nu heeft een maat van me deze (http://www.casabenelly.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=151953) in laten bouwen. Die klinkt geloof ik best goed en is ook makkelijk in het gebruik, maar ik vind hem wel een soort prijzig. Daarbij heb ik geen verstand van akoestische gitaren en pickups, dus ik weet ook niet of dit wel de beste prijs/kwaliteit verhouding is.
Wat zouden jullie aanraden? Ik heb het liefst zo min mogelijk extra gaten in mijn gitaar en een beetje discretie zou wel fijn zijn. Allemaal van die kabels over m'n gitaar of een heel opzichtige magnetische pickup oid vind ik lelijk.
Budget? Ik zat zo rond de 100 euro te denken. Of is dit niet reëel? De sound moet zo natuurlijk mogelijk zijn. Ik heb mijn gitaar gekocht om de klank, en die wil ik eenmaal uitversterkt terug kunnen horen.

Alvast hartelijk dank!
Leon

Plant
8 mei 2011, 17:48
... Ik heb het liefst zo min mogelijk extra gaten in mijn gitaar... Allemaal van die kabels over m'n gitaar of een heel opzichtige magnetische pickup oid vind ik lelijk... De sound moet zo natuurlijk mogelijk zijn. Ik heb mijn gitaar gekocht om de klank, en die wil ik eenmaal uitversterkt terug kunnen horen.

Dat gaat niet meevallen dan. Microfoon ervoor lijkt me de enige optie.


Budget? Ik zat zo rond de 100 euro te denken. Of is dit niet reëel?

Dream on. Dat willen we allemaal wel.

Bert Gitaar
8 mei 2011, 18:33
Ik heb er nog een te koop. Maar dat is wel in een inbouw piezo element en alles wat er bij hoort.
(Bericht onder me tekst)
Maar dat is geloof ik niet wat jij zoekt.

Luke-wannabe
8 mei 2011, 22:46
@ Plant: Thanks! Niet reëel dus. Ongesteld?
Verder geen tips wat wél goed is?

@ Bert gitaar: Hmmm, da's wel heel cheap.. En die EQ enzo hoeft van mij niet. Die van m'n bandmaatje heeft dat niet en dat vind ik ook wel handig. Ik zit altijd te kloten met die equalizer als ik zo'n dashboard van een spaceshuttle op m'n gitaar heb zitten.

Plant
8 mei 2011, 23:34
Nee.

100 Euro is geen budget, zeker niet als het ook nog ingebouwd moet worden en je dit moet laten doen. Verder je eisenpakket... niet haalbaar.

Had je voor zo weinig extra geld een element in je gitaar willen hebben, dan had je misschien beter een elektro-akoestische versie van het model kunnen kopen (als die bestaat). Maar wees blij dat je het niet gedaan hebt, want die hebben niet de beste systemen en zijn akoestisch minder.

Persoonlijk heb ik nog nooit een natuurlijk klinkend (piëzo) systeem gehoord dat exact het geluid van de gitaar reproduceerd. Laat staan voor 100 Euro. Magnetische klankgatelementen doen dat ook niet, maar klinken wel aangenamer en hoef je niet vast in te bouwen. Geen gaten of andere aantasting van je instrument. Het ziet er niet mooi uit misschien, maar het hoeft er alleen maar in te zitten als je het (live) echt nodig hebt. Verder laat je het eruit.

Hoe vaak treed je op waarbij je echt een element (versterking) nodig hebt en hoe belangrijk is het dan dat het dan zo natuurlijk mogelijk klinkt? Met een hele band en door een PA blijft er doorgaans toch niets van over.

Ergens zul je iets moeten bijstellen, je eisen of je budget.

Luke-wannabe
9 mei 2011, 00:24
Andere gitaar kopen is natuurlijk geen optie. Ik heb deze gitaar gekocht om de gitaar die die is. Verliefd geworden op dit exemplaar en niet de versie met de ingebouwde pickup.
Ik treed genoeg op waarbij een DI gewoon makkelijker is dan een microfoon. Kroegjes bijvoorbeeld. Pas nog op een podium dat live op de radio werd uitgezonden. Met mic ervoor was niet echt ideaal. DI signaal van de andere gitarist was constanter enzo.
Maar goed als 100 euro geen budget is ga ik gewoon voor het exemplaar uit de eerste post.

Triggy
9 mei 2011, 07:24
Het element wat de vriend van je heeft en wat in je openingspost staat lijkt op element wat LR. Baggs zelf ook heeft (Dual- met piezo en mic), alleen kost ie ruim het dubbele. Dat werkt pirma.
Ik denk dat bij benadering het element van je vriend ook wel aan jouw wensen kan voldoen.
Moet alleen worden ingebouwd, dus op 200,- euro kom je wel in totaal.
Ben trouwens wel benieuwd naar de gitaar die versterkt moet worden!;)

Cue Zephyr
12 mei 2011, 02:08
K&K Pure Mini. Zelf heb ik een Mandolin Twin Internal besteld voor mijn mandoline, dit wordt mijn eerste K&K systeem en zowel ik als mijn lokale mandoline-man zijn erg benieuwd naar de klank ervan. Maar het kreng ligt nog bij de douane... *zucht*
http://www.jp-guitars.co.uk/sales/pickups_and_amplification/kandk_acoustic_guitar_pickups_passive.htm#Pure_Min i
Inderdaad, met inbouw gaat dit niet lukken. Maar ik denk zo dat dit wel goed moet zijn, Andy McKee en Antoine Dufour krijgen er een topgeluid mee in combinatie met de interne microfoon (Trinity Mini systeem).