PDA

View Full Version : Volgorde van afstellen



Trololo
8 mei 2011, 14:54
Heuj daar, gezien ik van een lage actie hou heb ik geprobeerd mijn Epi Sheraton wat lager af te stellen (de afstand bij de 12de fret was bijna een halve centimeter aan de bass kant). Echter, zodra ik de brug ook maar iets lager draai krijg ik fretbuzz op vooral de lagere frets. Na wat zoeken blijkt dat dit te maken heeft met een te kleine boog in de hals (right?). Dit valt dus op te lossen door de truss rod wat losser te draaien. Moet ik eerst de brug op de goede hoogte zetten en daarna de truss rod doen of andersom? En, ik weet niet welke dikte snaren er standaard op zitten maar ik ga maandag nieuwe .11's halen en er op zetten, moet ik dan eerst de nieuwe snaren er op zetten en dan pas afstellen of maakt dit geen verschil?

Dank is groot!

Oh en ja, ik weet dat uiterste voorzichtigheid vereist is bij het afstellen van een truss rod, toch zou ik het graag zelf willen kunnen doen.

Plant
8 mei 2011, 15:13
Eerst de snaren erop zetten die je gaat gebruiken en een paar dagen wachten zodat de hals ernaar gaat staan, als er nu dunnere opzitten (standaard zal het .010 zijn) heeft afstellen daarop geen zin.

Eerst trussrod, dan brug afstellen.
Welke kant staat die 'boog' op? Aan de toetskant hol of bol? Ik vermoed gezien het aanlopen op lage frets bol. Dan heb je kans dat het bij dikkere snaren vanzelf goedkomt.

Trololo
8 mei 2011, 15:40
Ok dan wacht ik er nog even mee, hij loopt bij het verlagen van de brug inderdaad aan bij de laagste frets. Daarnaast ligt de lage E snaar bij het trucje met capo op 1 en vinger op de hoogste fret echt stevig tegen de fret aan.

Eko
8 mei 2011, 23:08
Als je heel graag naar .011 wilt , doe jezelf een plezier en laat het doen. Als iemand z`n werk serieus neemt moet de topkam worden aangepast en de intonatie opnieuw gedaan. Als je niet eerder dit soort dingen hebt gedaan , laat het dan doen en vraag of je er bij kunt zijn of blijf kijken.
Als je niet eens weet wat er nu op de gitaar ligt aan snaren even een mededeling. De .011 trekken zorgen voor meer spanning die je met je handen moet temmen. Het fretten gaat dus veel moeilijker en kost meer kracht. Het zorgt ook voor meer toon en er is best aan te wennen , maar ik dacht:ik meld het maar even.

Rinze
9 mei 2011, 00:02
Het valt allemaal wel mee. Afstellen begint logischerwijs met het instellen van de halscurve, dan de snaarhoogte, de intonatie en tenslotte de hoogte van de elementen. Zelf begin ik met de topkam, die moet op de juiste hoogte ingevijld en de gleuven moeten goed afgewerkt om geen stem/rammel-problemen te krijgen.

Ik had altijd een handleiding op mijn site staan maar die is nu uit de lucht. Je kunt even googelen op "Don Hofstee", daar vind je ook een soort handleiding, ik kan je ook wel even een PDF sturen met een handleiding. Het werkt natuurlijk alleen als je in staat bent om instructies nauwkeurig op te volgen (in ieder geval tot je er zelf genoeg van snapt om ervan af te wijken ;)). Met die handleiding kom je uit op een goeie basisinstelling die bij elke gezonde gitaar zou moeten werken. Van daaruit kun je uitzoeken wat je zelf het prettigst vindt.

Een gitaar gaat niet zo snel stuk maar je moet wel je verstand gebruiken natuurlijk. Als de trussrod bijvoorbeeld echt niet wil draaien kun je misschien beter naar een vakman gaan.

Voordeel van het zelf doen is dat je elke gitaar vlot kunt afstellen en daarmee niet afhankelijk bent van dure vakmensen (die lang niet altijd even vakkundig blijken te zijn en ook lang niet altijd optimaal aandacht aan je gitaar besteden). Nadelen zijn er eigenlijk niet, als het niet lukt kun je de gitaar alsnog wegbrengen om het te laten doen. Zomaar wat doen zonder te weten wat je doet en waarom je dat doet is echter niet zo'n goed idee, de kans is dan wel erg groot dat het een teleurstelling wordt..

Mike999999999
9 mei 2011, 01:12
ten eerste wil ik zeggen dat als je van .10 naar .11 gaat je echt niet merkt dat je nu harder op je snaren moet drukken, als dat zo is moet je echt je gitaar af gaan stellen, benden kan even wennen zijn, maar dat is meer met wat je je aanwent hoeveel kracht je moet zetten voor welke toon. als je even luistert is dat zo aangewend. dat het echt meer moeite en kracht kost is echt onzin. Als je nu naar flatwounds overstapt, ja dan wordt je wel wat moeër van benden, maar goed.

Het afstellen van je topkam is ook echt niet altijd nodig bij het overstappen naar dikkere snaren, en de hals enzo ook niet altijd even veel. Alleen de intonatie een beetje.

een halve centimeter is trouwens wel echt veel, hoe oud is de gitaar?

munkie
9 mei 2011, 12:54
I.i.g. nooit meer dan een kwart slag tegelijk verstellen met die stelpen. Dan een dag wachten, dan indien nodig nog een kwart slagje. Geen overdreven kracht zetten.

barno
9 mei 2011, 13:33
I.i.g. nooit meer dan een kwart slag tegelijk verstellen met die stelpen. Dan een dag wachten, dan indien nodig nog een kwart slagje. Geen overdreven kracht zetten.

Dag wachten is wat overdreven. kwartiertje is ruim voldoende

De meeste halzen reageren trouwens direct als je de truss rod bijstelt. Bij erg dikke halzen kan het wel es wat langer duren eer de hals zich helemaal heeft gezet.

Trololo
9 mei 2011, 17:08
Jup dat van het zwaarder spelen op de .11's weet ik, speel al 2 jaar op .10's en denk dat ik inmiddels wel goed getrainde handen heb en dus voor een betere toon ga. De gitaar is pas nieuw maar nog nooit afgesteld geweest, gewoon out of the box, hij speelt gewoon goed maar het kan beter. De voornaamste oorzaak waardoor ik begon met afstellen is het verschil in volume tussen een open snaar en een gefrette snaar (doordat de snaar ver van de frets afstaat en dus ook van de pickups is er een groot verschil in afstand tussen snaar en pickup bij open of gefret.).

Rinze
9 mei 2011, 18:38
Als de gitaar nieuw is en zo slecht afgesteld, is het dan niet beter om even terug te gaan naar de winkel en hem daar af te laten stellen? Hadden ze sowieso moeten doen. De snaren horen niet zo ver van de toets af te staan dat daardoor een volumeverschil optreedt.

Plant
9 mei 2011, 18:54
De gitaar is pas nieuw maar nog nooit afgesteld geweest, gewoon out of the box, hij speelt gewoon goed maar het kan beter. De voornaamste oorzaak waardoor ik begon met afstellen is het verschil in volume tussen een open snaar en een gefrette snaar (doordat de snaar ver van de frets afstaat en dus ook van de pickups is er een groot verschil in afstand tussen snaar en pickup bij open of gefret.).

Dat verklaart veel. Bij een nieuwe gitaar hoort een eerste afstelbeurt bij de prijs in. Gewoon ermee terug naar de winkel (je hebt haar toch niet online gekocht hè?).

Trololo
9 mei 2011, 18:57
Neen, heb hem gewoon in de winkel gekocht. Het probleem is dat deze in Rotterdam zit, en ik dan een uur met de bus moet, kan het net zo goed zelf doen, wil het toch zelf leren. Natuurlijk hoort het bij de service maar het kost mij meer moeite om daar nu nog gebruik van te maken dan het zelf te doen. Mocht het niet lukken ga ik er zeker mee terug.

adrinalino
9 mei 2011, 20:18
Hier is hoe ik het doe :

Stem de gitaar met de juiste snaren. Stel de truss rod zo in dat als je de G-snaar op de 1e en de 14e in drukt de middelste frets net los komen van de snaar. Met net bedoel ik minder dan 0.1 mm. Belangrijk is het dat de trusrodd wel losser (hals naar voren) kan met de snaren onder spanning maar niet strakker (hals naar achteren). Vervolgens laat je de brug zakken totdat de frets ergens aanlopen bij het spelen. Dit hangt ook af van jouw manier van spelen. Begint dit aanlopen bij de eerste frets dat mag er iets meer buiging in de hals en pas je de brug weer aan. Begint het aanlopen bij de hogere frets (7e en hoger) dan moet de brug iets hoger. Als je een goede hals hebt (meestal moeten de frets daarvoor gevlakt zijn) kun je bij de hoge E snaar de hoogte op de 12e fret (met de snaar op de eerste fret ingedrukt) op 1,8 mm krijgen. De lage E-kant ongeveer op 2 mm.

Als het niet lukt kun je altijd nog naar de winkel terug.

Groeten,

Aad.