PDA

View Full Version : Strat pickups: constructieverschil geeft geluidsverschil?



peter_l
8 mei 2011, 13:52
Hallo allen. Zonet heb ik wat enkelspoelselementjes uit de la gepakt om ze na te meten, en toen schoot me de volgende vraag te binnen: zou er een soort van onderverdeling te maken zijn qua geluid aan de hand van de wijze van constructie? Hebben jullie ooit zoiets opgemerkt of ervaren?

In elk geval zie ik Strat pickups met één grote magneet onder de spoel, sommige met twee smalle magneten naast de polen, anderen met één kleinere en smallere magneet onderin de spoel zelf, en dan nog de versies waarin de polen zelf magnetisch zijn. Versies 1 en 3 zie je geloof ik voornamelijk bij de goedkopere Strats.

Ik vroeg me dus af of er een bepaald karakter te koppelen is aan een bepaalde constructie, alhoewel ik me ook wel realiseer dat daar nog wel meer factoren bepalend voor zijn.

munkie
9 mei 2011, 12:51
Echte strat pickups horen 6 losse magneetjes te hebben. Echter, ik heb een Aria Pro II van begin jaren 80 met een staafmagneet eronder en 6 pooltjes en die klinkt te gek. Een vriend van mij heeft een E serie Squier uit de 80's, zelfde verhaal. Oh ja ik heb nu Mighty Mite PU's op mijn Richwood strat, zelfde verhaal, staafmagneten eronder maar toch een lekkere vette sound.