PDA

View Full Version : Maestro vibrola



Sinner1980
8 mei 2011, 13:55
Beste mede forummers,

Momenteel ben ik druk in onderhandeling over de verkoop van mijn les paul.
Zoals in mijn vorig geopende topic al aangegeven wil ik raag een es-335 kopen. Ook had ik interesse in een es 137 maar na een testritje gemaakt te hebben gaat dat m niet worden.

Eén dezer dagen ga ik dus op jacht naar of een es 335...of een SG standard reissue. Laatst weer even een paar uurtjes met een SG 61 reissue lopen pielen en dat is toch een beetje blijven hangen als een fijne ervaring.
Mocht ik toch voor een SG gaan (en later dan een es 335 want die komt er ook sowieso) ga ik voor een standard reissue VOS.
Nou vind ik zo'n maestro vibrola een prachtig stuk eyecandy maar hoor ik toch zeer verschillende berichten; ze zou snel ontstemen een weinig toevoegen.

Graag zou ik daar wat meer over horen want om nou zo'n ding puur voor de sier te nemen lijkt mij een beetje onzin.

Hoop weer snel wat nuttige reacties te zien, thanks:ok:

Mr.Fingers
8 mei 2011, 14:07
Ik heb er eentje gehad op m'n SG, en mits een goed ingevijlde topkam is er van onstemmen weinig aan. Je moet alleen opletten dat je niet de maestro van gibson neemt, die veer is te slap, en staat onder een foute hoek, waardoor de tremoloarm zeer plat op de body staat, en je ze niet naar achter kunt draaien om de koffer te sluiten (dan staat ze weer veel te hoog). Ohja, en divebombs hoef je niet te verwachten, eerder een bigsby-achtige "wobble".


http://www.youtube.com/watch?v=uLHnKfZ1Ii0

http://www.youtube.com/watch?v=QyyGBh0TGcE

Sinner1980
8 mei 2011, 14:17
Die standard reissue heeft er standaard een meastro opzitten dus ik neem aan dat die van Gibson is. Ik kan me overigens niet voorstellen dat een Gibson custom geleverd wordt met een foute vibrola maar goed;heb er geen ervaring mee vooralsnog.
Je kan ook voor de standard reissue kiezen zonder meastro (scheelt iets in de prijs) en lijkt vooralsnog de 'safe choice'

Mr.Fingers
8 mei 2011, 14:27
http://i17.photobucket.com/albums/b89/olectric/sg1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v179/loufed52/Vibrola%20pictures/DCP_0253.jpg
http://lh5.ggpht.com/_bl_tJlM4t-s/TUf5Gonv1cI/AAAAAAAAByA/3mydZffHdAo/DSC00296.JPG
Hoek op een moderne vibrola

http://img.photobucket.com/albums/v179/loufed52/Vibrola%20pictures/DCP_0109.jpg
http://i508.photobucket.com/albums/s323/hagstrom71/IMG_1503.jpg
Hoek op een oude vibrola

Gibson beweert natuurlijk dat het zo hoort, maarja :stop:

Sinner1980
8 mei 2011, 14:32
Ok,thanks voor de moeite,top:ok:

Nou ben ik ook een beetje bang dat zo'n ding me enorm in de weg gaat zitten gezien mijn speelstijl dus wellicht is een vaste brug gewoon op safe.

Nou las ik ook dat zo'n maestro wel wat met het geluid tov een vaste brug doet en ook wat met de balans. Kun je daar ook wat over vertellen?

Mr.Fingers
8 mei 2011, 14:34
In de weg valt wel mee hoor, het ding komt niet hoger dan de TOM-brug, en je kunt de arm perfect naar achter draaien, zodat die niet in je weg zit, je merkt er amper iets van dat die erop zit (behalve dan een betere balans -> minder kopzwaarte).

De klank veranderd iets, door de zwakkere hoek die de snaren hebben over de brug, en het blok metaal dat erachter zit. Er zitten iets meer "belletjes" in het geluid, het klinkt wat opener en niet zo rechtoe-rechtaan in your face.

Sinner1980
8 mei 2011, 14:55
Hmmm,klinkt allemaal wel weer goed.
Maar lang verhaal kort: jij zou m dus niet zo kant en klaar van Gibson kopen?

Mr.Fingers
8 mei 2011, 15:07
Ik zou het wel van Gibson kopen (dan is het al geinstalleerd met goede aarding enzo, en geen gaten van de stoptail), maar ik zou het binnenwerk van de vibrola dan vervangen door dat van Allparts (die hebben een straffere veer, en een correctere hoek), of gewoon door een vintage exemplaar.

Sinner1980
8 mei 2011, 21:39
Mocht het dan een SG worden dan wordt het er één met een vaste brug. Om nou een gitaar van €2500 te gaan modden vind ik een beetje van de zotten.
In ieder geval bedankt voor je info

Mr. Dynamite
9 mei 2011, 11:41
Ik heb de Epi versie:

http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/Epiphone%20SG/100_5114.jpg

Destijds gekocht (eerste echte gitaar na mijn beginnersstrat) omdat ik toen helemaal gek was van acdc. Ze hadden er een met en een zonder. Tijden mee gespeeld maar ik kon er niks mee omdat die topkammen bij Epiphone sowieso al slecht zijn en met een trem gaat het er niet beter op worden. De arm heb ik er nu af liggen en ontstemmen heb ik ook geen last meer van :ok:

Lijkt me wel gaaf maar dan zou ik een roller nut en bridge willen hebben, dan lijkt het me erg goed werken. ;)

Mike999999999
9 mei 2011, 11:58
Echt modden kun je het natuurlijk ook niet noemen, Maar ik zou zowiezo geen sg kopen van 2500 euro. Je hebt veel goedkopere standaard sg's die het net zo goed doen, Ook met een meastro tremelo.

refused199
9 mei 2011, 12:06
Wat is dat nou weer voor bekrompen gedachte?
Modificeren wil enkel zeggen veranderen of wijzigen, dus ook in dit geval gaat dat op. ;)
Bovendien zitten er wel degelijk kwaliteitsverschillen tussen een gitaar van 250 euro en een gitaar van 10 keer zoveel. Natuurlijk loopt de kwaliteit dan, en vooral bij hogere bedragen, niet meer recht evenredig met de prijzen die de consument betaalt, maar dat is de afweging die je moet maken tussen prijs en kwaliteit.:)

DaveItUp
9 mei 2011, 12:38
Voor 2500 zou ik een 60's sg kopen.

Mike999999999
9 mei 2011, 12:41
Sorry, maar een sg van 1500 is echt niet veel anders als die van 2500 in geluid en speelgemak.

HaroldA
9 mei 2011, 12:47
Sorry, maar een sg van 1500 is echt niet veel anders als die van 2500 in geluid en speelgemak.

Tenzij ze uit een ander tijdperk komen.

refused199
9 mei 2011, 12:56
Sorry, maar een sg van 1500 is echt niet veel anders als die van 2500 in geluid en speelgemak.

Dat is toch precies wat ik zeg!?;) Lees nog maar eens rustig mijn voorgaande post na.
Maar het is te kort door de bocht door te zeggen dat al die gitaren even goed zijn. Door gebruik van beter en daarmee ook vaak duurder hout bijvoorbeeld, krijg je meer sustain, dat zie je dan wel niet aan de buitenkant van een gitaar maar dat hoor je met een goed gehoor echt wel;)
Nogmaals het is dus een afweging of je dat die paar euro meer waard vindt, jij dus blijkbaar niet, maar dat betekent niet dat hij er niet is. Bovendien is dat is een afweging tussen prijs en kwaliteit die iedereen zelf maken kan.:)

De oude SG's zijn inderdaad niet meer te vergelijken met die van nu, maar dan gaan we nieuwprijzen met prijzen vergelijken waar geldt ''wat de gek er voor geeft''. Met een 2500 euro zou ik inderdaad ook zo een oude op de kop tikken, dan heb je zeker weten meer waar voor je geld!

Mike999999999
9 mei 2011, 13:16
me eens, ik wilde alleen maar zeggen dat de standaard niet echt afwijkt van de costum, alleen een paar looks elementen en misschien de afwerking. En voor 2500 euro heb je ook wel een vele vette vintage es335 als je een beetje zoekt, of misschien zelfs een es345, helemaal goud.

geert1976
9 mei 2011, 13:51
me eens, ik wilde alleen maar zeggen dat de standaard niet echt afwijkt van de costum, alleen een paar looks elementen en misschien de afwerking. En voor 2500 euro heb je ook wel een vele vette vintage es335 als je een beetje zoekt, of misschien zelfs een es345, helemaal goud.

TS zoekt een SG, dus deze post begrijp ik niet helemaal:???:

@ Sinner,

Ik heb zelf meerdere Gibsons met Bigsby's en Maestro's.

Indien je een een SG koopt met een Meastro, raad ik je wel aan, om de topkam te vervangen voor een Graphtech en de brug te vervangen voor een rollerbridge.

ik heb dit bij mijn eigen exemplaren met vibrato systeem gedaan en dit scheelt echt, ok het kost je een paar cent extra, maar je hebt er met repeteren en optreden zoveel gemak van.

Voor wat betreft de meastro's van Gibson:, de Meastro's die ik gebruik zijn origineel Gibson en ik ondervind geen problemen zoals Mr. Fingers omschrijft.
Ik speel op deze Gibsons, met 0.10-0.46 snaren van D'adario

Jay75
9 mei 2011, 14:08
Hoi Sinner,

Ik heb je net een PM gestuurd, ik heb misschien wel iets voor je :)

Mike999999999
9 mei 2011, 14:37
In het begin geeft sinner aan ook een es 335 te willen ooit. Maar scheelt een roler bridge dat veel? Ik heb op mijn lp een bigsby met gewoon de orginele tom bridge en daar heb ik ook geen problemen mee, behalve dat de snaren een beetje over de achterkant/zijkant van de brug aan raakte en dat sluiten een beetje, maar met intonatie om ontstemmen heb ik geen problemen.

Het is trouwens met bigsby's ook wel een beetje zo. Een niet original usa bigsby heeft ook een minder stugge veer waardoor hij sneller zou ontstemmen, geen ervaring mee maar dat zegt men:P

Mike999999999
9 mei 2011, 14:40
In het begin geeft sinner aan ook een es 335 te willen ooit. Maar scheelt een roler bridge dat veel? Ik heb op mijn lp een bigsby met gewoon de orginele tom bridge en daar heb ik ook geen problemen mee, behalve dat de snaren een beetje over de achterkant/zijkant van de brug aan raakte en dat sluiten een beetje, maar met intonatie om ontstemmen heb ik geen problemen.

Het is trouwens met bigsby's ook wel een beetje zo. Een niet original usa bigsby heeft ook een minder stugge veer waardoor hij sneller zou ontstemmen, geen ervaring mee maar dat zegt men:P

Zo als dat geen maandag morgen bericht is weet ik het ook niet. Het enige probleem was dus dat de snaren niet alleen de schoentjes raakten maar ook de achterzijde van de brug, waardoor je inkepingen kreeg. Maar dat maakte verder niks uit voor de intonatie of het ontstemmen of iets dergelijks.

Sinner1980
9 mei 2011, 22:52
TS zoekt een SG, dus deze post begrijp ik niet helemaal:???:

@ Sinner,

Ik heb zelf meerdere Gibsons met Bigsby's en Maestro's.

Indien je een een SG koopt met een Meastro, raad ik je wel aan, om de topkam te vervangen voor een Graphtech en de brug te vervangen voor een rollerbridge.

ik heb dit bij mijn eigen exemplaren met vibrato systeem gedaan en dit scheelt echt, ok het kost je een paar cent extra, maar je hebt er met repeteren en optreden zoveel gemak van.

Voor wat betreft de meastro's van Gibson:, de Meastro's die ik gebruik zijn origineel Gibson en ik ondervind geen problemen zoals Mr. Fingers omschrijft.
Ik speel op deze Gibsons, met 0.10-0.46 snaren van D'adario

Je bent toch wel met me eens dat het enigszins bezopen is dat je dingen aan zo'n dure gitaar moet veranderen om de boel goed te laten functioneren?
Ik waardeer je advies hoor,begrijp me niet verkeerd maar als ik zo veel geld neerleg verwacht ik toch een gitaar die tot in de puntjes in orde is.

Hoe mooi ik zo'n meastro ook vind neig ik nu al meer naar een vaste brug om rare verrassingen te voorkomen...mocht het een sg worden natuurlijk want zo'n es 335 lijkt me ook te gek;wordt puur een strijd tussen speelgemak en diversiteit in geluid (speel enkel blues en classic rock dus heel divers hoeven ze ook weer niet te zijn)

geert1976
10 mei 2011, 00:30
Je bent toch wel met me eens dat het enigszins bezopen is dat je dingen aan zo'n dure gitaar moet veranderen om de boel goed te laten functioneren?
Ik waardeer je advies hoor,begrijp me niet verkeerd maar als ik zo veel geld neerleg verwacht ik toch een gitaar die tot in de puntjes in orde is.

Hoe mooi ik zo'n meastro ook vind neig ik nu al meer naar een vaste brug om rare verrassingen te voorkomen...mocht het een sg worden natuurlijk want zo'n es 335 lijkt me ook te gek;wordt puur een strijd tussen speelgemak en diversiteit in geluid (speel enkel blues en classic rock dus heel divers hoeven ze ook weer niet te zijn)

mwah het werkt met de standaard spullen wel hoor, maar ik heb de aanpassing gedaan om alles goed te laten werken.

Sinner1980
10 mei 2011, 17:52
mwah het werkt met de standaard spullen wel hoor, maar ik heb de aanpassing gedaan om alles goed te laten werken.

Ok,fair enough. Ik ga eerdaags lekker testen en het allemaal aan den lijve ondervinden. Max guitar heeft een cherry met maestro staan (al wil ik waarschijnlijk een tv yellow). Eens kijken hoe dat bevalt